LISTĂ Profesorii și inspectorii școlari care fac programa școlară de Limba și literatura română pentru liceu 2026 / Decana Facultății de Litere a UB, Oana Fotache Dubălaru, este coordonator științific

19.807 vizualizări
Ciprian Nistor, Oana Fotache, Daniel Georgescu / Foto: Colaj Edupedu.ro/ Youtube.com – TVR / Facebook.com
Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a publicat pe site-ul Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE, fostul CNPEE) componența Grupului de lucru curricular (GLC) pentru disciplina Limba și literatura română, care va elabora noile programe școlare pentru liceu, cu aplicare din anul școlar 2026-2027. Publicarea listelor vine la două zile după solicitarea Edupedu.ro adresată ministerului de a face publice comisiile aprobate încă din august.

Potrivit documentului oficial, coordonarea științifică este asigurată de Oana Anca Dubălaru, decana Facultății de Litere a Universității din București. Responsabil din partea MEC este consilierul Daniel Georgescu, iar responsabil din partea Centrului Național de Curriculum și Evaluare (CNCE) este Constantin Ciprian Nistor.

Din echipa extinsă fac parte cadre universitare, cercetători ai Academiei Române și profesori din colegii naționale din București, Cluj-Napoca, Iași, Constanța, Bistrița, Arad, Craiova și alte centre educaționale și inspector școlari.

GLC 1 – Limba și literatura română (învățământ liceal, toate filierele, TC și CS)
  1. Georgescu Daniel – Ministerul Educației și Cercetării – Responsabil MEC
  2. Nistor Constantin Ciprian – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Responsabil CNCE
  3. Dubălaru Oana Anca – Universitatea din București – Coordonator Științific
SGLC Trunchi Comun
  1. Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  2. Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  3. Martin Mircea – Academia Română – Membru
  4. Zafiu Rodica – Academia Română – Membru
  5. Nicolae Alexandru Cosmin – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan – Alexandru Rosetti” – Membru
  6. Răduță Doina Magda – Universitatea din București – Membru
  7. Ilie Emanuela – Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, Iași – Membru
  8. Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  9. Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  10. Anisie Monica Cristina – Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu”, București – Membru
  11. Bentz Teodora – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, București – Membru
  12. Chelariu Silvia Ofelia – Colegiul Național „Al. I. Cuza”, Focșani – Membru
  13. Ciobotaru Anamaria – Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța – Membru
  14. Corcheș Horia Ciprian – Colegiul Național „George Barițiu”, Cluj-Napoca – Membru
  15. Covaci Ariana Oana – Colegiul Național „C. D. Loga”, Caransebeș – Membru
  16. Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
  17. Dudaș-Vasilfe Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
  18. Gâlea Gabriela Anamaria – Colegiul Național „Titu Maiorescu”, Aiud – Membru
  19. Halaszi Monica – Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița – Membru
  20. Marian-Ionescu Maria Cristina – Colegiul Național „I. L. Caragiale”, Ploiești – Membru
  21. Maxim Andreia Nicoleta – Colegiul Național „Moise Nicoară”, Arad – Membru
  22. Morar Mihai Gheorghe – Colegiul Național „Mihai Viteazul”, Ploiești – Membru
  23. Negrilă Mihaela Cornelia – Școala Gimnazială nr. 6 „Iacob Mureșianu”, Brașov – Membru
  24. Nistor Georgiana Andreea – Colegiul Național „Sfântul Sava”, București – Membru
  25. Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
  26. Petrache Anca Denisa – Colegiul Național „Iulia Hașdeu”, București – Membru
  27. Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
  28. Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
  29. Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
  30. Vintilă Isabel Giorgiana – Școala Gimnazială Nr. 3, Suceava – Membru.

Componența la disciplina din Curriculum de Specialitate (CS) „Discursuri multiple – Literatură și științe”:

  • Pamfil Alina – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  • Tămaian Gioconda Ioana – Universitatea „Babeș–Bolyai”, Cluj-Napoca – Membru
  • Brăescu Raluca – Institutul de Lingvistică „Iorgu Iordan–Alexandru Rosetti” – Membru
  • Georgescu Irina Roxana – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  • Ciobanu Roxana Ștefania – Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare – Membru
  • Doboș Mihaela – Colegiul Național „C. Negruzzi”, Iași – Membru
  • Dudaș-Vasile Adriana – Colegiul Național „Traian Lalescu”, Reșița – Membru
  • Orban Laura Henrieta – Colegiul Național de Informatică, Arad – Membru
  • Popescu Ileana Ruxandra – Colegiul Național „Vlaicu Vodă”, Curtea de Argeș – Membru
  • Pricină Anca – Colegiul Național „Carol I”, Craiova – Membru
  • Rațiu Bogdan Petru – Liceul UMFST „George Emil Palade”, Târgu Mureș – Membru
  • Avădani Ioana – Centrul pentru Jurnalism Independent – Membru

Componența pentru Limba latină:

Componența la Literatură universală:

Context: Reforma programelor școlare pentru liceu

Pe 3 septembrie 2025, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat că lucrările comisiilor de specialitate au început, după constituirea echipelor de lucru. „(…) Sunt 1.500 de specialiști și am încercat să construim echipele cu oameni din mediul preuniversitar, învățământ superior și din cercetare. (…) Sper ca la finalul anului să avem o variantă pe care să o putem prezenta public”, a declarat oficialul la Euronews România, în emisiunea România lui Vitalie.

Publicarea listelor de către MEC vine după ce, pe 26 iunie 2025, au fost publicate în Monitorul Oficial noile planuri-cadru pentru liceu, prima schimbare structurală a curriculumului liceal din ultimii 20 de ani. Acestea stabilesc disciplinele și numărul de ore alocat fiecărei materii. Următorul pas este tocmai elaborarea programelor școlare, ce vor trebui finalizate până în noiembrie 2025, pentru ca la final de an să fie lansată licitația pentru manuale.

De ce este importantă reforma curriculară

Prima generație de elevi care va începe liceul după noile programe este cea care intră la liceu în septembrie 2026, urmând să susțină Bacalaureatul în 2030 după o nouă structură curriculară. Reforma are ca scop sincronizarea curriculumului liceal cu cel gimnazial, reformat în 2016, și reducerea decalajelor semnalate constant de profesori și organizațiile educaționale.

„Pariul meu este reducerea analfabetismului funcțional și creșterea participării la Bacalaureat. Dacă facem această schimbare curriculară și o implementăm din 2026, peste 4-5 ani ar trebui să vedem o modificare semnificativă”, declara ministrul Daniel David în iunie.


8 comments
  1. Propun sa se precizeze și apartenența politica a membrilor acestor colective care vor reforma curricula liceală.

  2. Bună ziua!
    Grupul de lucru este mult prea mare pentru a ieși ceva coerent. Ar fi trebuit maxim 6 oameni care să gândească curriculumul și planurile cadru.
    In altă ordine de idei cu cât numărul de membrii este mai mare cu atât responsabilitatea se diluează.
    „Prinde orbul scoate-i ochii!”
    Grupul mare de lucru are două „avantaje”:
    1) Dă impresia unui proces decizional științific și democratic
    2) Asigură hârtii pentru cei ce vor aplica pentru gradația de merit .

  3. Dar ce cauta Horia Corches? Oare nu verifică nimeni cum prin fundația Soros a ajuns să aibă păreri? de departe cel mai slab profesor din aceasta listă!

  4. Sunt convinsă că această echipă de profesioniști va aduce schimbarea atât de așteptată. Regăsesc cu bucurie și mândrie numele colegelor mele din Arad și le urez succes!

  5. Tocmai că vorbim de limba română, nu exista cuvāntul „decană”. indiferent de genul ( sexul) titularuui, este presedinte, decan, rector, nu președintă, rectoriță, decană?? ministră, procuroare, . există educatosre, învățătoare, soră medicală, care prin tradiție erau profesate de femei.

  6. Nume grele, oameni cu renume, profesioniști. Ce caută Monica Anisie printre ei???? Doamne ferește!!!!!!! Face lista de rușine!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

UPDATE Amendamentul care i-ar amnistia pe plagiatori a primit vot pozitiv în ședința de luni a Comisiei de Învățământ a Camerei Deputaților. USR a încercat întoarcerea la Comisie, dar propunerea a fost respinsă / Pălărie: Dacă trece de plen, vom sesiza CCR

Al doilea amendament-surpriză care i-ar amnistia pe plagiatori, după cum a avertizat USR, a trecut, luni, de Comisia de Învățământ a Camerei Deputaților, cu 11 voturi pentru și 6 împotrivă.…
Vezi articolul

VIDEO Teatrul, introdus în trunchiul comun pentru elevii de clasele IX-X, pe lângă Muzică și Desen, în proiectele de planuri-cadru, la cererea Universității de teatru-film. Daniel David: Mi se pare absolut normal, nu știu de ce nu am făcut așa de la început

Teatrul va fi introdus în trunchiul comun pentru elevii de clasele IX-X, pe lângă Muzică și Desen, în planurile-cadru de liceu pregătite pentru elevii care intră în clasa a IX-a…
Vezi articolul

BREAKING Grevă generală în educație, din 22 mai, pe termen nelimitat, anunță reprezentanții celor trei mari sindicate din învățământ / Elevii să stea acasă, spun sindicaliștii. Regulile generale, anunțate de reprezentanții profesorilor – document

Sindicatele din Educație – Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), Federația Sindicatelor din Educație (FSE) „Spiru Haret” și Federația Națională Sindicală (FNS) „Alma Mater” – au anunțat marți, într-o conferință de…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor: Orice altă legitimație de călătorie în afara abonamentului, inclusiv biletele, va fi acceptată pentru decontarea navetei școlare, ca urmare a deciziei CCR

Consiliul Național al Elevilor anunță că „salută decizia Curții Constituționale de a constata caracterul neconstituțional al sintagmei ‘pe bază de abonament’ enunțată în articolul 84 alin. 3 din cadrul Legii…
Vezi articolul

Consiliul Național al Elevilor nu mai servește intereselor reale ale acestora, susțin foști și actuali membri, după ce organizația reglementată și finanțată de Ministerul Educației nu a mai avut nicio poziție publică de la apariția Legii Bolojan. Un raport intern al Comisiei de Etică constată o „pregătire tot mai slabă” a președinților CNE / Președintele CNE, Vlad Iordache: Consider că punctele slab evidențiate în respectivul raport nu reprezintă neapărat un obstacol

Mai multe voci din interiorul Consiliului Național al Elevilor (CNE) critică lipsa de atitudine a organizației după adoptarea legii 141/2025 care prevede modificări esențiale în învățământ cu impact direct asupra…
Vezi articolul