Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale la clasa în anul școlar 2026-2027 – proiect / Clasele cu trei elevi cu CES pot funcționa cu până la 9 elevi sub limita maximă din lege

14.383 de vizualizări
Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com
Clasele în care sunt înscriși elevi cu cerințe educaționale speciale orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu CES/clasă în anul școlar 2026-2027, conform proiectului de metodologie privind fundamentarea cifrei de școlarizare, pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. 

Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă, conform proiectului de metodologie. 

„Art. 7. (2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”

Prevederile din legea învățământului preuniversitar, art.23, referitoare la elevii cu CES

(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.

Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.

(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”

Astfel, avem 3 elevi cu CES într-o clasă, iar pentru fiecare elev cu CES numărul maxim de elevi din clasă se diminuează cu 3 elevi, conform legii și proiectului de metodologie.

  • Inspectoratele școlare stabilesc numărului de locuri, repartizat pe unități pentru candidații cu cerințe educaționale speciale, se precizează în proiect.

Amintim că numărul de elevi dintr-o clasă a crescut, în medie, cu doi elevi din anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan, care a modificat Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

În același timp, inspectoratele școlare vor putea aproba, în situații excepționale, depășiri sau diminuări ale numărului maxim de elevi dintr-o clasă, cu cel mult 2 beneficiari sub efectivul minim și, respectiv, cu cel mult 4 beneficiari peste efectivul maxim, fără avizul ministerului Educației, conform Ordinului nr. 6.055, care a modificat Regulamentul cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, ROFUIP 2024.

„Degeaba ducem copiii cu CES în școlile de masă, dacă profesorul nu are resurse”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, pe 5 noiembrie. 

„Este important când vom gândi bugetul pe anul viitor să luăm în calcul ceea ce eu spuneam că ar fi trebuit să facem de mai mulți ani, să punem la dispoziție bani pentru a angaja profesori de sprijin, pentru angaja ajutorul de care are nevoie profesorul la clasă”, a spus Daniel David.

Numărul de elevi dintr-o clasă în anul școlar 2026-2027, conform proiectului

Art. 7.  (1) „În vederea elaborării proiectului planului de școlarizare, la nivelul centrelor județene de resurse și asistență educațională/Centrului Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională se realizează un studiu privind orientarea școlară a elevilor din clasa a VIII-a.

(2) Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:

a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar – clasele pregătitoare, I și a II-a, învățământ gimnazial – clasele a V-a, a VI-a și a VII-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1), (11) și (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:

(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, filiera tehnologică, din 28 locuri;

(ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi;

(iii) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 30 de elevi;

(iv) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 30 de elevi;

(v) învățământ tertiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 32 de elevi;

c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;

d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2026-2027 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», specializarea «Pedagogia educației timpurii»;

e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de

învățământ, pentru:

(i) candidații de etnie romă;

(ii) candidații cu cerințe educaționale speciale;

(iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;

f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;

g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;

h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;

i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;

j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;

k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.”

Numărul de elevi dintr-o clasă, conform modificărilor din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.

„Secţiunea a 2-a Constituirea formațiunilor de studiu/grupelor/claselor

Articolul 23 (1) În învățământul preuniversitar, formațiunile de studiu cuprind grupe sau clase, după cum urmează:

a) educația timpurie, nivel antepreșcolar:

(i) grupa mică cuprinde, în medie, 9 copii, dar nu mai puțin de 7 și nu mai mult de 11;

(ii) grupa mijlocie cuprinde, în medie, 14 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 17

(iii) grupa mare cuprinde, în medie, 16 copii, dar nu mai puțin de 10 și nu mai mult de 22;

b) educația timpurie, nivel preșcolar: grupa cuprinde, în medie, 17 preșcolari, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 22;

c) învățământul primar: clasa cuprinde, în medie, 18 elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 24;

d) învățământul gimnazial: clasa cuprinde, în medie, 20 de elevi, dar nu mai puțin de 12 și nu mai mult de 28;

e) învățământul sportiv și de artă: clasa cuprinde, în medie, 16 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 24, și poate fi constituită din maximum 4 grupe. Grupa cuprinde, în medie, 7 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 10;

f) învățământul liceal, inclusiv dual: clasa cuprinde, în medie, 23 de elevi, dar nu mai puțin de 16 și nu mai mult de 30;

g) instruirea practică și pregătirea de specialitate se desfășoară pe grupe de minimum 8 elevi și maximum 15 elevi;

h) clasele din învățământul liceal tehnologic pot fi constituite din maximum 3 grupe cu calificări diferite;

i) învățământul postliceal: clasa cuprinde, în medie, 26 de elevi, dar nu mai puțin de 20 și nu mai mult de 32;

j) învățământul special:

(i) pentru antepreșcolari cu sprijin de nivel I-II: grupa de sprijin special cuprinde, în medie, 6 copii, dar nu mai puțin de 5 și nu mai mult de 7;

(ii) pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel I-II: grupa/clasa de sprijin special cuprinde în medie 7 elevi, dar nu mai puțin de 6 și nu mai mult de 8;

(iii) pentru antepreșcolari cu deficiențe grave de dezvoltare și preșcolari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 4 copii, dar nu mai puțin de 3 și nu mai mult de 5;

(iv) învățământul special pentru beneficiarii primari cu sprijin special de nivel III-IV: grupa/clasa cuprinde, în medie, 5 elevi, dar nu mai puțin de 4 și nu mai mult de 6;

k) prin excepție de la lit. j), în învățământul tehnologic special pentru elevi cu deficiențe ușoare și/sau moderate: clasa cuprinde în medie 10 elevi, dar nu mai puțin de 8 și nu mai mult de 12.”

La articolul 248 (16) cu dispoziții tranzitorii din legea învățământului preuniversitar se specifică:

„Prin excepție de la prevederile art. 23, efectivele de antepreșcolari, preșcolari și elevi din formațiunile de studiu în funcțiune la data intrării în vigoare a prezentei legi se stabilesc până la finalizarea nivelului de învățământ, potrivit Legii nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare.”

Foto: © Photographerlondon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Cluj-Napoca, o școală care lucrează doar cu elevi din familii cu probleme, peste 20 elevi în clasa, 8 elevi cu CES. Totul e doar pe hârtie. Ce se întâmplă în situația în care atunci când sunt alocați elevii pe clase, părinții nu specifica faptul că elevii au probleme. Se înscriu elevii la școală fara o evaluare din partea nimănui, cum vor părinții așa îi declară.

  2. Inca din cele mai vechi timpuri clasele au fost organizate pe grupe de varsta si nivel de dezvoltare pentru un motiv foarte clar !
    Ai nostrii decidenți inca no pot intelege acest lucru si vad discriminari acolo unde nu există!
    Mergem contranaturii cu aceasta formă de integrare !
    Pentru a putea comunica intre ei copii au nevoie sa fie intelectual apropiati !
    Nu ma poti pune pe mine sa discut de la egal la egal cu Denzel Washington ca nu avem nici pe departe acelasi nivel !

  3. Sigur, foarte bine și frumos….Numai că sunt mult mai mulți copii cu CES nediagnosticati decât copii ai căror părinți accepta diagnosticul și aleg sa colaboreze cu școala. Și asta o știm cu toții Ii vedem in fiecare școală, dar ia să-i ceri părintelui să-i ducă la un medic…Te vor scoate nebun.

  4. Si ce faci cu copiii nedeclarati?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Noul regulament de organizare pentru Centrele județene de resurse și asistență educaţională, CJRAE: Numărul de elevi care revine unui consilier școlar, profesor de sprijin, profesor-logoped, trei departamente noi și mai mulți consilieri școlari prin transformarea unor posturi – proiect

Ministerul Educației a lansat în consultare publică proiectul de Ordin pentru aprobarea Regulamentului-cadru de organizare şi funcţionare a centrelor județene/al municipiului București de resurse și asistență, CJRAE/CMBRAE. Printre noutăți se…
Vezi articolul

Zeci de profesori, directori și inspectori, în tabără de restanțe la Pitești timp de două zile, pentru a scrie legislația secundară și terțiară care să facă aplicabilă legea educației Deca pentru educația incluzivă – surse / Cele mai multe acte normative la care lucrează trebuiau să fie deja aprobate

Zeci de profesori, directori de școli și inspectori școlari se întâlnesc la Pitești de luni într-o tabără de lucru pentru a dezbate și elabora actele normative restante legate de educația…
Vezi articolul

VIDEO Ghid practic pentru profesorii care au la clasă elevi cu cerințe educaționale speciale, realizat de Georgiana Soare, profesor de sprijin: Nouă sugestii de adaptare curriculară, în funcție de codul de diagnostic pe baza căruia se acordă certificatul de orientare școlară

Georgiana Soare, profesor de sprijin și psihopedagog special din Constanța, a construit instrument digitale unice în România, care să îi ajute pe profesori să lucreze cu elevii cu cerințe educaționale…
Vezi articolul

Proiect Planuri-cadru liceu 2026 pentru învățământ special: Crește durata școlarizării, cu an pregătitor pentru Bacalaureat – elevii cu dizabilități severe pot face 7 ani de liceu / Profilul absolventului prevede adaptarea pe patru niveluri, care nu are încă metodologie de aplicare

Ministerul Educației și Cercetării a publicat în dezbatere proiectul planurilor-cadru de liceu 2026 pentru învățământul special, cu frecvență zi, valabile pentru filiera teoretică și filiera tehnologică, toate profilurile și calificările.…
Vezi articolul

Ecaterina Andronescu, reclamată la Consiliul pentru Combaterea Discriminării pentru declarațiile despre gruparea elevilor cu dificultăți de învățare „în clasele normale”

„Declarațiile publice ale ministrului Educației referitoare la segregarea elevilor cu dizabilități întăresc stigma şi prejudecata la adresa întregii comunităţi a persoanelor cu dizabilităţi din ţara noastră, copii, tineri, adulţi şi părinţi ai…
Vezi articolul