Ministrul Daniel David îi va propune premierului Bolojan să se renunțe la creșterea normei didactice de predare, au comunicat liderii sindicali Simion Hăncescu și Marius Nistor într-o informare transmisă în teritoriu

20.171 de vizualizări
Foto: Radu Tuta / AGERPRES Foto
Liderii sindicali Marius Nistor și Simion Hăncescu au comunicat, într-o informare transmisă în teritoriu, că ministrul Daniel David „s-a angajat că va solicita o discuție cu prim-ministrul, pentru a-i prezenta situația și pentru a-i propune să se renunțe” la măsurile ce vizează creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi în clasă și comasarea de școli. Mesajul a fost transmis de sindicate luni, 4 august, după întâlnirea cu Daniel David.

„Ministrul educației s-a angajat că va solicita o discuție cu prim-ministrul, pentru a-i prezenta situația și pentru a-i propune să se renunțe la aceste măsuri”, se arată în informare.

Potrivit liderilor sindicali, „cea mai acută problemă dezbătută a fost cea a creșterii normei didactice de predare, efectele acestei măsuri fiind cele mai dureroase deoarece vor fi multe cadre didactice titulare cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore.”

„Mai mult, creșterea efectivelor de elevi la clasă generează revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme. De asemenea, scăderea tarifului pentru plata cu ora va conduce la creșterea deficitului de resursă umană calificată pentru un număr important de discipline. În plus, comasarea a sute de unități de învățământ va conduce la concedieri ale personalului didactic auxiliar și administrativ”, conform sursei citate.

Informații de context

Într-un comunicat al Ministerului Educației și Cercetării, după întâlnirea de luni a ministrului Daniel David cu reprezentanții profesorilor, este menționat că „solicitările sindicatelor, care depășesc atribuțiile ministerului, vor fi înaintate pentru analiza Guvernului/Coaliției de Guvernare.”

Discuțiile au avut loc în a patra zi de proteste organizate de sindicate în fața MEC, proteste care, potrivit unui anunț al acestora, urmează să continue periodic până la începutul lunii septembrie. Următoarele zile de protest sunt marți și miercuri, 4-5 august, conform planificării inițiale. În prima parte a pichetărilor sindicale din fața sediului MEC, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, intrase în concediu de odihnă.

Pe 8 septembrie, în prima zi a noului an școlar, peste 30.000 de membri de sindicat vor participa la mitingul național de protest din București, programat pentru 8 septembrie.

Redăm informarea transmisă în teritoriu de liderii de sindicate:

Bună ziua, stimați colegi. În această după-amiază, reprezentanții celor trei federații din învățământ: FSLI, FSE ”Spiru Haret” și FNS ”Alma Mater” au fost invitați la MEC, unde au avut o discuție cu conducerea acestuia. Reprezentanții federațiilor sindicale au reamintit conducerii MEC efectele dezastruoase ale Legii nr. 141/2025 asupra sistemului de învățământ și în special asupra învățământului preuniversitar, imputându-i  ministrului educației faptul că a acceptat aceste măsuri, fără să se facă, în prealabil, un studiu privind consecințele acestora. Cea mai acută problemă dezbătută a fost cea a creșterii normei didactice de predare, efectele acestei măsuri fiind cele mai dureroase deoarece vor fi multe cadre didactice titulare cărora nu li se pot asigura cele 20 de ore. 

Mai mult, creșterea efectivelor de elevi la clasă generează revenirea la efectivele de elevi/preșcolari  „istorice“ și, evident, la comasări de grupe/clase, având drept consecință scăderea calității actului educațional și reducerea numărului de posturi/norme. De asemenea, scăderea tarifului pentru plata cu ora va conduce la creșterea deficitului de resursă umană calificată pentru un număr important de discipline. În plus, comasarea a sute de unități de învățământ va conduce la concedieri ale personalului didactic auxiliar și administrativ.

Ministrul educației s-a angajat că va solicita o discuție cu Prim-ministrul, pentru a-i prezenta situația și pentru a-i propune să se renunțe la aceste măsuri.

Precizăm că reprezentanții federațiilor sindicale au respins categoric propunerea conducerii MEC de a participa la elaborarea legislației subsecvente Legii 141/2025, atenționând că acțiunile de protest vor continua până când masurile care vizează învățământul preuniversitar vor fi abrogate.

Președinte FSLI-Simion Hăncescu; Președinte FSE ”Spiru Haret”-Marius Nistor

Citește și:
BREAKING Ministerul Educației, după discuții cu reprezentanții sindicatelor: Nu există reduceri în bugetul MEC, dar dacă nu se iau măsuri e nevoie de o suplimentare de 2 miliarde lei / Niciun argument pedagogic sau educațional precizat pentru măsurile estimate că vor duce la economii de doar 378 mil lei, conform Consiliului Fiscal


11 comments
  1. Adică asta propune sa se anuleze ceea ce tot el a dispus să fie pus în practică. A chinuit atâția oameni, i-a pus pe drumuri și le-a făcut praf perioada de odihna și acum…..”scuze, ștergem cu buretele, ziceți că n-a fost!”. Cât de mult s-a putut face de râs….

  2. Oare și de această dată sindicatele se vor înțelege pe la spate cu cei care ne conduc?
    Să sperăm că de această dată greva nu se va încheia ca ultima.
    Hai să vedem ce pot sindicaliștii din educație.

  3. Să facem o recapitulare.

    2023
    Grevă generală pt creșterea salariilor.

    Efect

    Creșteri de salarii PROMISE înlocuite parțial cu edulcoranții precum prime de carieră care acum se pierd.
    Promisiuni că debutantul va avea salariul egal cu salariul mediu pe economie.

    Realitatea din 2025

    Tăierea indemnizației de hrană
    Tăierea primelor de carieră didactică
    Tăierea voucherelor de vacanță

    Creștere normei didactice prin modificarea unilaterală a legii

    Practic de la promisiuni neonorate guvernanții sancționează profesorii cu diminuarea salariului, concedieri și îi prezintă societății ca fiind vinovați că cer pastrarea calității educației prin păstrarea normei de PREDARE de 18 ore.

    Efectiv in loc de drepturi obținute in 2023 ne milogim și protestăm să nu fim sancționați de aceași politicieni care au încheiat acele acorduri.

    Cum s-a ajuns aici?
    Cu un ministru rupt de problemele din sistem, lipsit de empatie, de viziune si de înțelegere globală a sistemului de educație.

    Nu se concentrează pe formare, pe integrarea noilor tehnologii, pe digitalizarea proceselor birocratice, pe atragerea de fonduri pt activitățile practice sau extrașcolare, pe cercetare, pe experimentare in centre educaționale ci pe tăieri contabile specifice activiștilor din vremuri de mult apuse.

    DEMISIA, David!

    Nu se poate lucra cu un demolator!

    Lui Bolojan îi putem cere si noi in stradă să renunțe la aberațiile propuse de tine!

  4. Practica comuna din lumea civilizata ne arata ca o astfel de propunere trebuie insotita obligatoriu de o cerere de acceptare a DEMISIEI.

    Daca nu se va intampla acest lucru, singura reactie logica a sefului Guvernului este DEMITEREA.

    1. Pentru a nu cădea în cursa escrocilor, dl Bolojan trebuie să-l demită pe ministrul învățământului pentru că a creat acest haos. Alfel, dl Bolojan o să incaseze politic și cariera lui se va evapora. In schimb, dacă scapă de aceasta hienă va creste în ochii românilor.

  5. Acest ministru cu două fețe ne consideră proști? După ce a făcut vraieste legea învățământului, după ce a acționat după mintea lui obtuză, vrea să arate că este dispus să ceară o întrevedere cu primul ministru? Nu el a propus dezastrul, nu el ne acuza că am mărit deficitul bugetar? Nu am întâlnit un asemenea spe…..men, nu trebuie să credem această hienă.

  6. Doamne ajută!Și numărul de elevi de la clase sa nu-l mai mărească!

  7. Aceste lucruri trebuiau discutate, când legea era proiect!
    Acum se spală pe mâini și sindicatele și ministrul, aruncă pisica moartă în curtea premierului!
    Premierul sau președintele nu au ce să facă, dacă vor ordine și tăieri peste tot, nu poate deroga legea. De ce? Pentru că se crează un precedent! Toți îi vor grevă și îi vor sări în cap cu retorică, dar educația?!
    Chiar și cei mai educați vor acuza educația, dacă le scad veniturile!

  8. Scăderea tarifului pt plata cu ora ar permite tinerilor debutanți sa si completeze norma. Deci, o masura bună care ar trebui păstrată. Până acum multe din aceste ore sunt păstrate de directori pt trepăduși din scoli.In unele școli sunt chiar posturi complete, pe care le-ar putea ocupa tinerii absolventi, dar ele sunt ,,sparte” si împărțite între titulari.
    Economii s ar putea face cu eliminarea gradatiilor care sunt adevărate sinecuri. Dar greu de crezut ca vor fi eliminate.

    1. Corect!
      Să nu se mai dea nici bursele ,,de merit”… fără merit! Să primească doar cei care merg la olimpiade și concursuri, NU copiii colegilor sau ai lui X și Y…
      Cu clase numeroase suntem deja învățați.
      Plata cu ora să fie chiar 10 lei dacă se poate și să le-o dea forțat celor care nu se mai săturau de ele anul trecut!
      Poate așa se va face dreptate și vor reuși și alții să mănânce o pâine.
      Doar cu creșterea normei didactice nu sunt de acord. Să crească doar dacă va crește cu două ore programul de lucru în toate domeniile de activitate, așa, fără bani, cum fac cu noi. Să vedem cui ii convine asta?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rapoartele elevilor care participă la testarea standardizată „nu conțin datele copiilor”, dă asigurari Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Acesta mai spune că testele „nu reprezintă nici pentru elevi și nici pentru profesori vreo unitate de măsură”, dar ar putea duce la eliminarea unor conținuturi din programă, dacă unii itemi nu vor fi rezolvați, de exemplu

Datele copiilor nu vor fi introduse în platforma privată pe care Ministerul Educației a anunțat că va organiza o testare standardizată pentru elevii din clasele I-XI, fără cei de clasa…
Vezi articolul