Ministrul Daniel David: Vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem. Sper să nu fie o reducere a profesorilor suplinitori, ci una majoră la plata cu ora

6.983 de vizualizări
Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com
„Vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite. Eu sper să nu fie o reducere în zona suplinitorilor și să fie o reducere decisivă majoră în zona a ceea ce numim plata cu ora”, a declarat Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, la Euronews România, pe 14 august, întrebat dacă este posibil ca măsura creșterii normei didactice să ducă la mai puțini profesori suplinitori.
  • Edupedu.ro a scris că un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică va fi plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat.

Daniel David a precizat că cele 30.000 de norme care se vor reduce se refereau la norme care nu luau în calcul și normele de suplinitorii, dar „vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite”.

Declarațiile ministrului Daniel David despre suplinitori, creșterea normei didactice  și plata cu ora

Moderator: E posibil ca această creștere a normei didactice să ducă la mai puțini profesori suplinitori?

Daniel David: Eu sper că nu, dar sigur vom vedea. Sunt măsuri care se iau, care se implementează acum. Cu siguranță ce s-a țintit și din zona finanțelor și din zona reducerii cheltuielilor a fost ca numărul de ore care erau la plata cu ora să se reducă.

Numărul acela de ore, despre care a vorbit și premierul și eu pe parcursul acestor săptămâni, de aproximativ 30.000 de norme se referea la norme care nu luau în calcul și normele de suplinitori, dar vom vedea la sfârșitul lunii august câți titulari, câți suplinitori avem și câte ore au rămas la plata cu ora neacoperite. Atunci o să vă pot răspunde mai concret. Eu sper să nu fie o reducere în zona suplinitorilor și să fie o reducere decisivă, majoră în zona a ceea ce numim plata cu ora.

Informații de context despre plata cu ora

Reducerea tarifului la jumătate pentru plata cu ora va veni cu un cost mare asupra „calității actului de predare-învățare-evaluare”, a declarat Cornelia Popa Stavri, vicepreședinte al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), pe 13 august. 

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat că „deja avem informații din școli, de la directori, de la colegii din consiliile de administrație, că sunt foarte multe discipline unde colegii noștri refuză să mai ia plata cu ora”. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Violeta Estrella Bontilă, directoarea Colegiului Național „Constantin Diaconovici Loga” din Timișoara, a spus că nu știe cine va mai lua „plata cu ora la 22 de lei”. „Cine dorește să muncească gratis sau să muncească pe extrem de puțini bani? Este o muncă ce presupune un efort intelectual foarte mare”, a menționat profesoara. Declarațiile au fost făcute pentru Radio România Timișoara.

Din 1 septembrie 2025, de când începe anul școlar 2025-2026, profesorii din învățământul preuniversitar care predau suplimentar în regim de plată cu ora (PCO) vor fi plătiți mai puțin decât până acum, în urma unei modificări introduse de Legea 141/2025. Noua formulă de calcul, prevăzută la articolul 183 alineatul (51) din Legea 198/2023, stabilește că plata cu ora se face prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern și nu la numărul de ore de predare dintr-o lună, cum era până acum.

La articolul 183, după alineatul (5) se introduce un nou alineat, alin. (51), cu următorul cuprins:

„(51Începând cu data de 1 septembrie 2025, în sistemul de învățământ preuniversitar de stat, la stabilirea tarifului la plata cu ora se utilizează salariul de bază aferent cadrului didactic încadrat, având în vedere gradația de vechime în muncă, treapta de vechime în învățământ și gradul didactic corespunzător, la care se adaugă, după caz, următoarele majorări/sporuri: majorarea pentru predare simultană, indemnizația pentru învățământ special sau spor pentru activitatea de predare în sistemul penitenciar, indemnizație pentru zone izolate, spor de handicap și sporul pentru suprasolicitare neuropsihică, raportat la numărul mediu lunar de ore lucrătoare, stabilit anual prin hotărâre a Guvernului inițiată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.”

Conform HG 1506/2024, numărul mediu lunar de ore lucrătoare este de 165,334, iar salariul minim brut pe economie în 2025 este de 4.050 lei. Rezultă că remunerația minimă brută legală orară pentru orice muncă este 24,496 lei brut/oră.

De remarcat că în contextul prezentării acestei măsuri de reducere a sumei pentru plata cu ora, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat pe 8 iulie 2025 că „este un calcul corect și atât își permite în acest moment țara”.

Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a declarat, pentru Edupedu.ro, ce efecte are diminuarea cuantumului la plata cu ora pentru profesori: „În toamnă nu vor fi la plata cu ora profesori. Vor rămâne zeci de mii de copii, sute de mii de copii fără profesori”.

Referitor la plata cu ora, Daniel David a anunțat pe 3 iulie, în cadrul unei conferințe de presă, că valoarea pe care o dăm pentru o oră se va schimba.

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


13 comments
  1. așa gândește un om care n a predat in preuniversitar, nu știe nimic de școală și nici că vrea să știe vreo realitate! A făcut ce nu s a făcut de la revoluție încoace : a reușit să dărâme tot!

  2. Unde dai si unde crapă in viziunea antologica a psihologului Ovidiu David: vrei sa reduci bugetul pentru plata cu ora, asa ca înjumătățești plata acesteia.
    – rezultat 1: profesorii calificați nu mai iau ore la PCO;
    – rezultat 2 – varianta pozitiva: orele ramase sunt acoperite de suplinitori calificati, care isi fac norma din 2-3-4 scoli, rezultand o crestere a numarului de norme si a bugetului de salarii mai mare u o valoare mult mai mare decat economiile făcute prin înjumătățirea valorii la PCO.
    – rezultat 2 – varianta alba/neagra: proful de sport tine orele de mate, cel de romana orele de chimie si cel de desen are de ales intre fizica si geografie. Partea buna e că oricare dintre ei, daca înainte avea ore in 3 scoli, acum poate sa le ia pe toate intr-una! Calificat, necalificat, ce contează, important e sa fie acoperite, nu David?
    – rezultat 2: varianta negativa: nu vine nici dracu sa tina orele alea si sa mai faca si naveta pentru 22 lei. Ce conteaza ca vor fi clase intregi fara profesori la toate materiile, cu ferestre in orar – daca el a facut economie la buget? Sau cel putin asa o sa zica, ca a facut si ca a fost o reforma de succes!
    Istet foc, David asta! De-a cui o fi?

  3. Daca vei vrea cu adevarat, vei constata dimensiunea haosului numit educatie. Vei constata drame familiale create in 14 zile in plin concediu de odihna, vei constata dezastrul pe care l-ai girat cu o luciditate de necrezut. Mult succes, sper ca stati bine cu constiinta, dom’ psiholog.

  4. DEMISIA david,bolovan.

  5. Da, veți constata dimensiunea dezastrului – aceea care poate fi măsurată în cifre. Veți face calculele în Excel și veți descoperi „marea economie” realizată cu un cost uriaș din punct de vedere uman.

    Ceea ce nu veți putea însă înțelege este cât de mult va pierde sistemul de învățământ și, implicit, întreaga țară, pe termen lung. Viziunea și gândirea necesare pentru a anticipa aceste consecințe vă lipsesc.

    Nici măcar Nicolae Ceaușescu, cu toate limitele sale de pregătire și cu toate lipsurile dramatice ale anilor ’80 – foamete și întuneric – nu a avut o abordare atât de obtuză și nu a atacat direct și țintit profesorii.

    Ați reușit să îi faceți chiar și pe cei mai dedicați profesori să creadă că nu mai există nicio speranță de schimbare în bine din partea dumneavoastră și că este momentul ca noi să schimbăm abordarea. Și o vom face.

    Pe termen lung, pierderile vor fi incomparabil mai mari decât orice „economie” pe care credeți că ați realizat-o. De acest lucru puteți fi siguri.

    Și nu, nu este vorba despre banii pentru ore suplimentare – cei mai mulți dintre noi nici nu ne dorim ore suplimentare. Ați fi putut, pur și simplu, să spuneți că, timp de 1–2 ani, acestea nu se mai plătesc. Însă, prin decizia de a majora norma „la grămadă” cu 2 ore, iar pentru profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul I cu 4 ore, ați demonstrat fie că nu aveți nici măcar cea mai superficială înțelegere a sistemului de învățământ preuniversitar, fie că sunteți animați de o rea-credință teribilă.

    Profesorii cu peste 25 de ani vechime și gradul I reprezintă, probabil, aproape jumătate din numărul total al cadrelor didactice; în școala mea, sunt 80%.

    Să pui oameni aflați în prag de pensie să facă încă 4 ore în plus – ore care, în realitate, nici nu există în multe școli – și să-i pui pe drumuri la această vârstă denotă fie o lipsă totală de înțelegere a sistemului, fie o răutate incredibilă.

    Consecința va fi un val de pensionări anticipate: profesori foarte buni, care și-au făcut meseria cu dedicare o viață întreagă, deși au fost plătiți prost și desconsiderați permanent, vor pleca din sistem. Și va fi o mare pierdere. Alții, tinerii care ar fi putut alege cariera didactică, nu vor mai veni. Și va fi o și mai mare pierdere.

    Această decizie nu are legătură cu economia de 0,02% din PIB. Este altceva. Se numește ură și răzbunare.

    Să fim bine înțeleși, pentru cei care încă mai fac calcule de tipul „profesorii muncesc foarte puțin”: 20 de ore de predare înseamnă 20 de ore în care, în fiecare secundă, ești acolo, prezent, implicat. Nu te uiți pe geam, nu plimbi hârtiile de colo-colo, nu bei cafeluța și nu stai la bârfe cu colegii de birou, nu dai scroll pe telefon, nu povestești cu colegii despre concediu. Un profesor, când intră în clasă, timp de 50 de minute livrează. Este atent, prezent, conectat în fiecare secundă. Nu te poți deconecta.

    Credeți că poți să stai o secundă când ai în față 30 de elevi? 32? 34? Vă invităm să vedeți cum este în realitate. După o zi cu 5–6 ore de predare, ești pur și simplu epuizat mental. Și nici nu are rost să mai menționez câtă muncă și cât stres se adună în afara acestor 20 de ore: nenumărate cerințe, mesaje și presiuni venite zilnic pe WhatsApp și pe alte canale.

    1. Cât de bine ați spus!Este foarte adevărat!

  6. Matematica e simpla. 5-1=4
    Dar pentru actualul ministru al educatiei 5-1=”sper ca” 5..
    Cand ai acces la toate datele, statisticile si interpretarile din educatie e normal sa nu stii ce rezultate au deciziile luate!

  7. Sunt curios ce veți face cu titularii care nu vor putea avea catedre. Lucrul acesta se va întâmpla deoarece s-a intervenit în metodologia de mișcare foarte târziu, spre finalizarea perioadei acesteia. Cine își va asuma vina pentru cei rămași pe dinafara, când regulile s-au schimbat în timpul jocului? Nu va temeți de pedepse care nu vin de la oameni?

  8. imi pare rau sa ii spun domnului ministru, daca profesorii iau mai putine plata cu ora cheltuielile ministerului cresc. Plata cu ora nu era platita in vacante, sarbatori,zile libere. Deci daca aceste ore vor fi luate in norme de 20 de titulari sau suplinitori, indiferent, ele vor fi platite si in acele zile libere deci costurile vor creste. Aceste ore la plata cu ora mult blamate aduceau o economie la buget. La fel consider ca aceste ore nu ar trebui sa existe pt ca ele il fac pe profesor sa fie mai ineficient, mai obosit, mai cu timp limitat de pregatire corectare si alte activitati ce le face pe langa predat, scade calitatea actului didactic. 5 ore in plus la norma de 20 aduce atata munca in plus cat sa il faca pe acel profesor sa fie mai neatent, mai superficial, mai ineficient.

  9. Bă, ăsta e prost cu spume.

    Cum mama dr-cului să nu ai oameni – suplinitori sau titulari – care NU vor avea ore?! Tu ai tăiat 10% din TOATE catedrele din țară, ocupate sau nu. Cum să nu ai reducere de posturi și oameni lăsați pe dinafară?

    O să vină naiba de la Cuca Măcăii să predea în București alea 2 ore pe care nu le găsește în școala sa, ori o să se ducă unul de la Timișoara, unde are familie și gospodărie, să predea la Reșița două ore, când poate.

    Dă-ți singur o palmă, ești prea prost să exiști.

    1. Z, de KO are nevoie, nu doar doua palme, dar mi-e ca lovit cum ar fi, bubuie, la cat e de prost. Daca ministerul de finante ii spunea sa se arunce in cap intr-o piscina goala ca data viitoare ii pune si apa, asta se arunca, frate. Nicio analiza la decizii si cand cineva a indraznit, a taiat macaroana.

  10. Suplinitorii sunt profesori calificati cu grade didactice.
    Ce reforma faci cand nu sti cati profesori raman fara post?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere din București, despre curriculum la decizia elevului din oferta școlii: Elevii la 18 ani au drept de vot, conduc mașina, călătoresc singuri, dar iată că nu avem încredere în ei să își aleagă niște ore

Elevii de liceu au nevoie să le fie acordată mai multă încredere că vor alege opționale potrivite pentru parcursul lor educațional, a declarat Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de…
Vezi articolul

Profesorii trebuie să realizeze cursurile de pregătire chiar și pentru un singur elev care va veni la școală, dar în același timp trebuie să facă și pregătire online cu elevii care stau acasă, potrivit ministrului Educației

Profesorii trebuie să realizeze cursurile de pregătire chiar și pentru un singur elev, dacă un singur elev va alege să vină la școală, spune ministrul Educației potrivit digi24.ro. Același profesor,…
Vezi articolul

Ministrul Educației, la Guvern: Trebuie să plec la întâlnirea cu sindicatele la care ar trebui să semnăm contractul colectiv de muncă / Sindicatele au semnat noul contract, iar profesorii nu mai pot face grevă pentru condiții de muncă și salarizare, ci doar pe legea dialogului social

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat joi, 3 iulie, la Guvern, că va semna contractului colectiv de muncă în învățământ la o întâlnire cu sindicatele profesorilor. De remarcat…
Vezi articolul

Peste 3.300 de profesori pensionari predau în prezent în școli la plata cu ora, potrivit datelor Ministerului Educației / Aceștia ar putea fi vizați de ordonanța de urgență pentru limitarea cumulului salariului cu pensia în sectorul public

Peste 3.300 de profesori pensionari predau în acest an școlar în regim de plata cu ora în școli, a spus ministrul Educației, Daniel David pentru Edupedu.ro. Aceștia ar fi vizați…
Vezi articolul