Ministrul Educației: Dacă după ce am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare nu începem să avem o logică de creștere de anul viitor, atunci mi se pare că factorul politic nu a înțeles ce așteaptă sistemul și „mă pun și eu” de partea sistemului

3.784 de vizualizări
ID 357739928 © LCVA | Dreamstime.com
Ministrul Daniel David a spus că de anul viitor ar trebui ca instituția pe care o conduce să aibă o „logică de creștere”, după măsurile bugetar-fiscale luate prin legea 141/2025. Invitat la TVR Cultural, luni seară, ministrul Educației a spus că săptămâna aceasta se va tranșa într-o formă sau alta „Pactul pentru un deceniu de educație”, la nivel politic. Amintim, documentul ar urma să fie asumat politic și să garanteze creșterea bugetară anuală, menținerea celor două domenii în aceeași autoritate națională și alinierea strictă la practicile UE și OECD.

Ministrul Educației Daniel David a spus că de anul viitor bugetul ministerului Educației „ar trebui să aibă o logică de creștere”, în condițiile în care anul acesta au fost tăieri în Educație și veniturile profesorilor au scăzut, în timp ce norma didactică a crescut cu 2 ore.

În acest context, ministrul a amintit din nou despre „Pactul pentru un deceniu de educație”, despre care spune că trebuie asumat politic. Este vorba despre un document care să garanteze creșterea bugetară anuală, fără să precizeze un procent alocat Educației, și pe care să și-l asume partidele politice.

Întrebat la TVR Cultural de profesoara de matematică, Silvia Mușătoiu, de la Colegiul ,,Șincai” din Capitală, cum ar putea un ministru neafiliat politic, să convingă partidele politice să semneze un asemenea acord, Daniel David a precizat că tocmai neafilierea sa ar fi un avantaj: „Eu rămân optimist însă este un semn de întrebare”, a precizat ministrul.

„Dacă după ce am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare nu începem să avem o logică de creștere de anul viitor, atunci mi se pare că factorul politic nu a înțeles ce așteaptă sistemul și acum „mă pun și eu” de partea sistemului”, a mai spus Daniel David.

Redăm declarația ministrului

TVR Cultural: S-a vorbit aici despre România Educată. S-a amintit defunctul proiect și mă gândesc acum la mesajul pe care l-ați dat dumneavoastră ieri, în care vorbeați și dumneavoastră despre un „Pact pentru un deceniu pentru educație”, cu niște elemente mai puține și fixe și care se legau mai degrabă de atitudine politicienilor, de pildă, finanțarea pentru educație, care să fie una decentă.

Daniel David: Bun, eu am văzut foarte multe angajamente. Am avut pact pentru educație, mă rog, alte angajamente. Toate au fost, însă foarte stufoase, foarte complicate, cu comisii de experți, experți, suprapuneri la un moment dat cu ce făcea ministerul. Eu am propus un lucru foarte simplu: dacă tot ca țară și ca sistem am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare care au provocat paradigmele pe care le-am avut, este cazul ca factorul politic să-și asume un deceniu pentru educație și cercetare, cu trei lucruri foarte simple. Unu: în fiecare an, în următorii 10 ani, bugetul să fie mai mare decât în anul anterior. N-am spus cu cât, n-am vorbit de 6% este sigur, așa pot să cer teoretic 6%, dar dacă n-am obținut în condiții de bunăstare, a vorbi de pe un an pe altul, de 6% în condiții de criză, nu este foarte pragmatic, dar a vorbi de o creștere de la un an la altul este un lucru care ar trebui să fie, după mine, asumat simplu. 

Doi: educația și cercetarea ar trebui să fie păstrată măcar 10 ani în aceeași autoritate, fiindcă prin cercetare generăm cunoaștere, iar din Educație o diseminăm și numai așa vom putea avea o societate bazată pe cunoaștere. Și trei: vorbeam de acele repere OECD sau ale Uniunii Europene, când luăm decizii majore, chiar dacă ieșim din ele, s-ar putea să fim nevoiți uneori să ieșim din ele, să le argumentăm explicit și să spunem de ce și cât va dura acest lucru. Sunt trei lucruri simple pe care factorul politic ar trebui să și le asume chiar înainte de a continua. 

(…)

Silvia Mușatoiu, profesor de matematică la C.N Gh. Șincai: Dumneavoastră, care sunteți momentan neafiliat politic, cum ați putea convinge partidele politice, coaliția de guvernare să semneze așa ceva? Pentru că am mai avut un pact, am mai menționat acest lucru. Este un pact pe care l-am semnat toți și apoi l-am uitat toți. 

Daniel David, ministrul Educației: Așa este. Tocmai prin faptul că nu sunt membru într-un partid sper să fie un avantaj și acest pact pentru mine contează mult, inclusiv pentru cât timp voi continua să fiu pe poziția de ministru, fiindcă pentru mine și deciziile fiscal-bugetare pe care le-am luat … foarte important să le pot filtra prin niște repere educaționale. N-avem timp acum probabil că o să discutăm în alte contexte care au fost reperele educaționale, dar mereu au fost aceste repere. Iar dacă după ce am trecut prin aceste măsuri fiscal-bugetare care ne-au zguduit paradigmele, dar totuși ne-au asigurat salariile și bursele până la sfârșitul anului, nu începem să avem o logică de creștere de anul viitor, atunci mi se pare că factorul politic nu a înțeles ce așteaptă sistemul și acum mă pun și eu de partea sistemului. Ce așteptăm cu toți? De aceea sunt optimist, dar aveți dreptate, este un semn de întrebare. Săptămâna asta vom tranșa într-o formă sau alta. 

Informații de context

Pact pentru Deceniul Educației și Cercetării (2026–2036)” a fost menționat de ministrul Daniel David prima oară la moțiunea simplă împotriva Educației, pe 15 septembrie.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a propus „un pact pentru un deceniu al educației și cercetării care să aibă trei puncte simple”, prin care „în fiecare an, începând cu anul viitor, bugetul nu poate să fie egal sau mai mic decât bugetul din anul trecut”.

Apoi, ministrul a mai menționat acest Pact în mesajul adresat pe 5 octombrie de Ziua Internațională a Profesorului.

Documentul ar urma să fie asumat politic și să garanteze creșterea bugetară anuală, menținerea celor două domenii în aceeași autoritate națională și alinierea strictă la practicile UE și OECD. Adică acesta solicită partidelor să nu respecte legile în vigoare și să se angajeze că vor face asta an de an, prin creșteri graduale de buget care să fie mai mari în raport cu PIB și nominal decât în anul anterior. Doar că așa a fost în fiecare an, problema fiind la execuțiile bugetare – însă alocarile, cel puțin în ultimii 5 ani, au crescut.

Bugetul Educației în acest an, care nu a fost suficient pentru a achita plata salariilor și burselor până la finalul anului, a fost motivul pentru care s-au luat măsurile dure din Educație: majorarea normei profesorilor, înjumătățirea valorii la plata cu ora, comasarea școlilor cu mai puțin de 500 de elevi și a creșelor și grădinițelor cu mai puțin de 250 de copii, redimensionare burselor de merit în cazul elevilor sau tăierea fondului de burse pentru studenți.

Toate aceste măsuri au fost luate pentru a salva 2 miliarde 400 de milioane – bani pe care ministrul nu îi avea pentru a încheia anul 2025, a spus în declarații publice Daniel David.

El spunea că Educația are o „contribuție mare la deficitul pe care îl avem și că vom face o economie de 2-3 miliarde din regândirea normelor didactice„.

David a mai spus că impactul real al măsurilor fiscale este că „nu mai avem nevoie de cele 2 miliarde de lei și putem încheia anul 2025″. Este vorba despre 2 miliarde de lei care lipseau din bugetul Educației și care ar fi fost promiși la rectificare.  

Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Citește și:
Pact al educației și cercetării pentru 10 ani, propus de ministrul Daniel David: În fiecare an, începând cu anul viitor, bugetul nu poate să fie egal sau mai mic decât bugetul din anul trecut

Daniel David, mesaj politic de Ziua Internațională a Profesorului: „2025 este cel mai periculos an pentru țară după Revoluție” / Ministrul vorbește din nou despre un „pact pentru deceniul educației”, după ce a impus comasări și tăieri sub pretextul salvării salariilor
Ministrul David: Eu am cerut tot bugetul de la începutul anului. Mi s-a spus și atunci de deficit și că la rectificări completăm. Când am venit să discut la rectificare, deficitul financiar fiind atât de mare, rectificarea nu se mai putea face. Educației nu i s-a tăiat, fiindcă cele 400 de milioane vor rămâne în zona educației, doar că n-am mai primit cele 2 miliarde
VIDEO Dublul discurs al ministrului educației. Daniel David, acum 2 luni: Liniile mele roșii sunt două – nu sunt dați oameni afară din educație, banii salvați prin acele reorganizări trebuie să se întoarcă în sistem, nu voi fi ministrul unui minister auster, care nu se dezvoltă / Dacă suntem la nivelul mediei sau chiar peste medie, eu nu voi susține o mărire de normă didactică


9 comments
  1. Pana la Dănuț asta n-am știut ca exista un raport de forțe ministru vs sistem.
    Ma rog, in mintea lui de psiholog, orice explicație e buna cand dai cu mucii in fasole si încerci sa o dregi.
    Probabil isi închipuie ca si ține!
    De fapt, la cat de dumb&dumber e, sigur asta crede! :)))))

  2. Cat de smecheresc este acest mesaj: el este baiatul cel bun, dar ceilalti l-au obligat.
    Si, daca ceilalti il forteaza in continuare, s-ar putea sa renunte la scaun. Sau, poate, nu va renunta la scaun. Atunci va spune ca a primit asigurari ca se va „reveni” la un parcurs normal. Ni se va prezenta continuarea subfinantarii educatiei si cercetarii ca un mare succes, pentru ca, vezi doamne, va fi o crestere. De la 2.5% la 2.7%, prin urmare, „se da mai mult”, nu-i asa?

    Ca o curiozitate: se pare ca viitoarele centre de excelenta, umplute la refuz de politicieni cu pretentii de cercetatori, vor primi in 2026 circa 10% din bugetul prevazut pentru un an de functionare. Mai bine le-ar amana pentru 2027, pentru ca, oricum, majoritatea nu au nimic de-a face cu excelenta in cercetare. Oportunismul nu este excelenta.

  3. hahaha,pana la urma,uite ca recunoaste ca nu a fost de partea sistemului.singurul ministru nerabdator sa se taie de la „ai lui’

  4. Ce pact, măi, ca ai ditamai LEGEA!!!
    Trebuie doar aplicata! Asta trebuia sa faca fiecare ministru in primul rand – sa ceara aplicarea ei! Cum era versul? „Toți o apă și-un pământ”?

    Iar de partea „sistemului” – nu ai fost si nu ai sa fii niciodată pentru ca tu nu lucrezi in „sistem”. Ai dovedit pana acum viziune zero si voință politica inexistenta. Nu exista nici macar un singur lucru bun pe care sa il fi facut pentru invatamant in doua mandate de ministru.
    Nici macar unul!

    Nu-i asa ca e groaznic cand constientizezi asta?

  5. datorita acestor masuri extraordinare, bineinteles CA VA CRESTE ANALFABETISMUL, A SI INCEPUT SA CREASCA.
    Toti analfabetii provin din primar, TREBUIE SCHIMBAT PLANUL CADRU DE LA PRIMAR , MAI MULTE ORE DE CITIRE SI DE MATEMATICA, de acolo provine analfabetismul, sunt prea putine ore de citire de scriere si de matematica la ciclul primar .
    LA GIMNAZIU NICI UN PROFESOR NU SE OCUPA DE ALFABETIZARE, cine stie sa citeasca bine , cine nu, trece cu 5 pana in clasa 8 si se duce la profesionala automat, acolo nu stiu nici tabla inmultirii, nici tabla impartirii, nici adunari si scaderi peste 10.

  6. Amuzantă abordare: ”dumneavoastră, care sunteți momentan neafiliat politic”. Cum oare nu este afiliat politic câtă vreme face apologia politizării funcțiilor manageriale din sistemul național de educație? Cum oare nu este afiliat politic dacă vine șeful său politic să anunțe parlamentul că micuțul nu are nicio răspundere în politicile educaționale, că deciziile s-au luat în altă parte, iar el a acceptat docil. Cum oare nu este afiliat politic câtă vreme organizează consultări doar cu membrii partidelor guvernamentale, câtă vreme are secretari de stat politici, câtă vreme limba lui doar cântece de laudă la adresa șefilor politici poate linguși. Cum oare nu este afiliat politic dacă solidarizarea sa cu politrucii este atât de teribilă încât nu se dă în spate de la a umili un sistem educațional în ansamblul său, doar pentru a fi pe plac maimuței politice cu briciul în mână?

  7. La cum ai început…. Un deceniu de educație se va duce după România educată și România onestă. La INCHISOARE cu trădătorii!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității Politehnica București, Mihnea Costoiu, scapă de dosarul „Baza Cutezătorii” în urma deciziei Curții Constituționale privind prescripția faptelor / Costoiu fusese condamnat la 3 ani cu suspendare pentru abuz în serviciu

Rectorul Universității Politehnica București, Mihnea Costoiu, a scăpat de dosarul Baza Cutezătorii în urma deciziei Curții Constituționale privind prescripția faptelor, se arată în minuta instanței de luni. În primă instanță,…
Vezi articolul

Critici ale Consiliul Național al Elevilor față de proiectul cu regulile de acordare a burselor la care susține că „a venit constant cu propuneri”. Organizația solicită plata integrală a cuantumului minim al burselor și acordarea acestora și pentru premianții la competițiile județene

Consiliul Național al Elevilor (CNE) semnalează, într-un comunicat de presă de vineri seară, 25 august, după ce Ministerul Educației a pus în consultare publică noile criterii de acordare a burselor…
Vezi articolul

DOCUMENT Guvernul a publicat doar Memorandumul prin care va adopta proiectul „România Educată” / Raportul prezidențial, în sine, nu a fost făcut public, dar abia ieri a fost trimis la Ministerul Educației / Până pe 1 octombrie ar trebui să avem o nouă lege a Educației, iar în noiembrie din nou consultări pentru „definitivarea pachetului legislativ”

Raportul „România Educată” nu a fost publicat de către Guvern ca anexă la Memorandumul pentru aprobarea acestuia, pe ordinea de zi a ședintei de Guvern de miercuri, 14 iulie. A…
Vezi articolul