Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul sistem de titularizare este „atât de vechi” și „adânc înrădăcinat în mintea oamenilor” și că trebuie regândit astfel încât să se poată corela inclusiv cu indicatori de performanță care să conteze în cariera și veniturile profesorilor.
Oficialul a reiterat că din luna mai va propune o variantă îmbunătățită a titularizării, concursul public de angajare în școli pentru profesori. El a vorbit și despre indicatori de performanță pentru diferențierea veniturilor profesorilor, subliniind că, în prezent, salariile din sistemul public sunt stabilite pe baza unei grile ce ține cont de vechime și grad didactic. Ministrul a indicat că veniturile suplimentare ar trebui să reflecte diferențele de calitate ale activității cadrelor didactice.
- „Unii să câștige mai mult, alții să câștige puțin”, a spus Daniel David în emisiunea „Viitor pentru România” cu Nicoleta Călugăreanu, menționând și faptul că nu el a gândit sistemul actual de titularizare și că „orice schimbare trebuie gândită foarte, foarte bine și anticipată”.
„Profesorul rămâne în sistem, fiindcă ai sistemul de titularizare [n. red. întrebat de sancțiunile pentru profesorii care nu aplică regulamentele ministerului Educației]. Asta este o altă problemă. Nu te poți aștepta ca în două sau trei luni – iar eu am zis că trebuie regândit sistemul de titularizare -, dar aceste lucruri sunt atât de vechi și sistemul de titularizare este atât de înrădăcinat în mintea oamenilor, încât orice schimbare trebuie gândită foarte, foarte bine și anticipată. Fiindcă până la urmă oamenii ăștia au dat un examen, sunt titulari, nu eu l-am organizat. Eu nu l-aș fi gândit în acest fel și acum ne gândim cum să schimbăm lucrurile în viitor”, a spus David.
„În luna mai am spus că voi veni cu o variantă pentru a îmbunătăți sistemul de titularizare, astfel încât putem să avem titularizare, dar indicatorii ăștia despre care vorbiți, de performanță, să conteze. L-ați auzit și pe premier, de exemplu, vorbind de salarii în funcție de performanțe, ceea ce este o idee rezonabilă, mai ales dacă gândim nu salariile, ci veniturile profesorilor. Pentru că salariile, până la urmă, în sistemul public, sunt pe grilă”, a continuat oficialul.
„Salariul îl ai prin faptul că ești la un anumit grad didactic, cu o anumită vechime, dar peste acel nivel, da, în funcție de indicatorii de performanță, ar trebui ca unii să câștige mai mult, alții să câștige puțin”, a mai spus ministrul Educației la Prima News.
Context. Un grup de cadre didactice suplinitoare calificate i-au solicitat ministerului Educației organizarea unei dezbateri oficiale privind Concursul de titularizare din învățământul preuniversitar. Printr-o petiție lansată pe platforma Declic în februarie 2025, semnată de 1.460 de persoane la momentul redactării articolului, profesorii atrag atenția asupra obligației de a susține anual examenul pentru ocuparea posturilor vacante sau rezervate, în ciuda faptului că obțin note peste 7 și dețin definitivatul.
La începutul lunii februarie, ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a spus că printre politicile educaționale pe care ar urma să le anunțe în iunie 2025 va fi și regândirea titularizării, adică a concursului național de ocupare a posturilor de profesori. El a criticat actualul proces, în care „oameni buni care dau examene peste examene nu reușesc să ajungă” la contract pe perioadă nedeterminată, fiind nevoiți să repete concursul din cauza lipsei de posturi.
Reacția oficialului a venit după ce pe 24 ianuarie 2025 un grup de profesori suplinitori i-a transmis o scrisoare deschisă în care își exprimă nemulțumirile legate de organizarea actuală a examenului de titularizare. În scrisoare, document obținut de Edupedu.ro, aceștia semnalează că, anual, zeci de mii de suplinitori sunt obligați să susțină acest concurs, indiferent de rezultatele obținute anterior, ceea ce contribuie la instabilitate profesională și afectează calitatea actului educațional.
3 comments
Da, dar nici titulari până la 80 ani, titularizări din anii 80. Din 90 fără nicio perfecționare reală (eventual cursuri fără nicio valoare, fără prezența și decontate), în timp ce alții, de sub 40 tot dau examene în fiecare an, degeaba, și, nici nu contează că au medii peste 8, că posturile sunt ocupate din prima etapa de mobilitate și prelungite pentru bunici peste 65 imediat după, care STAU înțepeniți la propriu și citesc din carte
Testati si titularii care stau pe posturi de peste 40 de ani…..testati, sa vedeti ca nici jumatate nu corespund realitatii!
Vai,vai ,ați ajuns să citați un prim ministru fără diplomă de Bacalaureat.
Căt tupeu !!!!!
Nu vă e rușine mă?Voi aveți impresia că salariile profesorilor sunt în raport cu studiile ,examenele și munca depusă?Cu norma de hrană de 10 ron oe zi ,cu sporul neuropsihic la nivelul lui 2018 ,cu un coeficient de ierarhizare de nici 3 .
Să ziceți ms.că mai sunt încă profesori calificați. Acum vi s-a năzărit faza cu performanța ca să aveți motiv să nu măriți salariile decât discreționar?
Asa vâ evaluați si pe voi în politică, după performanță?În Mai vedeți voi …..