Ministrul Daniel David: În ultimii ani au intrat în sistemul de Învățământ mulți oameni care n-au fost cei mai buni absolvenți neapărat. Salariul este mic, este prost, ca să spun așa

2.621 de vizualizări
Daniel David / Foto: AGERPRES – Radu Tuta
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, la Rock FM, că „în ultimii ani au intrat în sistem mulți oameni care n-au fost cei mai buni absolvenți neapărat, din diverse discipline”. „Asta pentru că rolul de profesor și statutul de profesor din societate nu arată bine. Salariul este mic, este prost, ca să spun așa”, a afirmat acesta.

În privința resursei umane, ministrul Educației a spus că „lucrurile stau prost și nu văd deocamdată, pe termen scurt, o soluție”:

„Resursa umană, profesorii. Aici lucrurile stau prost și nu văd deocamdată, pe termen scurt, o soluție, pentru că în ultimii ani au intrat în sistem mulți oameni care n-au fost cei mai buni absolvenți neapărat, din diverse discipline. Asta pentru că rolul de profesor și statutul de profesor din societate nu arată bine. Salariul este mic, este prost, ca să spun așa. Tocmai când profesorii tineri au nevoie să-și facă o familie, să-și construiască o viață, nu este o cale atractivă. Aici ce va trebui să facem? Să discutăm foarte cinstit între noi, dacă vrem să valorizăm sau nu profesorii în societate, să-i atragem pe cei mai buni din universități, dar pentru asta va trebui să discutăm despre salarizare.”

Despre lipsa de profesori

Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației, a vorbit, la DC News, despre lipsa de profesori la matematică și științe: „facem apel la colegi pensionari, pentru că nu avem destul de mulți absolvenți care să își dorească să facă asta”. Acesta a mai spus „profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor, astfel încât să știe oamenii atunci când încep o facultate la ce să se aștepte”.

Profesorul de matematică Flavian Georgescu a dus în atenție, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, lipsa profesorilor de matematică: „Suntem în continue căutări și, în general, pe grupul profesorilor de matematică din București, grup în care mă aflu, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”. Acesta a explicat și de ce nu mai este atractivă profesia de profesor pentru tinerii absolvenți de facultate.

Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național George Coșbuc din Capitală, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre lipsa de profesori de fizică: „Am avut, dau exemplu concret, 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat, spunându-mi că ea nu e pregătită să facă fața învățământului.”

Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a declarat că la 1 septembrie 2024 era un deficit de aproape 1.000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit și că profesorii se plâng de faptul că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile, într-o intervenție la DC News, pe 16 septembrie.

România înregistrează deficit de profesori calificați la matematică, științe, educație fizică, arte și alte materii, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).

Informații de context

În județul Alba, doi candidați au susținut concursul național de Titularizare 2024 la disciplina Fizică. Notele obținute de aceștia sunt 3.95 și 4.10, conform rezultatelor inițiale publicate de Ministerul Educației

Tot în județul Alba, un singur candidat s-a înscris la Titularizare 2023 pentru a preda Fizica și a luat sub nota 3, conform rezultatelor finale ale concursului național. Situația a fost semnalată de către inspectorul școlar general, Cornel Sandu, după cum scrie alba24.ro.

Profesoara Delia Davidescu a vorbit, la TVR Info, despre fizica predată în școală și a adus în atenție și lipsa profesorilor de fizică, deoarece tinerii „nu mai sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ”:

„Avem o mare problemă, marea majoritate a profesorilor de fizică, din zona gimnaziu, liceu, sunt aproape de pensie sau chiar pensionari. Cei cei care termină acum facultatea nu sunt deloc tentați să se angajeze în învățământ. Mai degrabă, se gândesc spre o parte de cercetare, pe niște granturi, pe niște proiecte și, ori de câte ori li se oferă această posibilitate, spun că nu prea sunt interesați”, a spus cadrul didactic.

Cristian Hatu, președintele Centrului de Evaluare și Analize Educaționale, a declarat, la o dezbatere organizată de Edupedu.ro și World Vision România, că vin foarte puțini profesori de fizică noi în sistem:

  • E un gust amar la mulți profesori de fizică. Ne spun ca în multe județe, de exemplu, în ultimii 10 ani, au venit 1, 2 profesori noi într-un județ. Au venit la examenul de titularizare 1, 2 profesori în 5 ani, procentul e de sub 10% profesori sub 40 de ani. Este o problemă. Abilitățile pe care și le dezvoltă cei care știu fizică, chimie, cei care fac politehnică sunt foarte căutate de către industriile producătoare. Se oferă salarii foarte bune.”

La începutul lunii septembrie 2023, inspectorul școlar general al IȘJ Brașov, Ovidiu Tripșa, a declarat pentru Radio România Brașov FM că „e un trend național să avem un deficit de profesori de fizică, chimie, biologie.”

La începutul anului 2023, Măriuca Talpeș, fondatoarea Merito, spunea într-o emisiune la TVR că, în 10 ani, 60.000 de profesori se vor pensiona:

„Trebuie să ne gândim un pic cum intră domnii profesori în sistem, cum ies prin pensionare. Care este mișcarea, dacă vreți, a acestor domni profesori care intră, respectiv ies la o anumită vârstă, 62-65 de ani. Putem, uitându-ne la graficele Eurostat de care ați amintit, să spunem într-adevăr că peste 10 ani aproape 50%, nu chiar 50%, într-adevăr, din profesorii pe care îi avem astăzi la catedră vor ieși la pensie. Sigur că vor fi alți 60.000, în fiecare an 6.000 de tineri profesori care intră în sistem. Întrebarea este dacă acești domni profesori care au intrat după 1989 sunt în marea lor majoritate profesori care au intrat vocațional? Au intrat cu pasiune sau o parte dintre ei au făcut o alegere contextuală?

Din păcate, o strategie greșită a statului român, de a oferi un salariu de debut foarte mic i-a făcut pe mulți să nu aleagă, deși ar fi avut poate pasiune și dorință de a intra în sistem, acest salariu de sub 100 de dolari, mulți ani de zile i-a făcut să nu aleagă în niciun caz această meserie – ne-a adus în sistem profesori nu neapărat care își doreau să intre”, a precizat aceasta.

În august 2021, inspectorul școlar Daiana Bălan (ISJ Bistrița-Năsăud) spunea pentru Centrul de Evaluare și Analize Educaționale că sunt județe din țară în care, în ultimii 10 ani, niciun nou profesor nu a ajuns la catedră să predea fizica:

  • „Eu sunt inspector de fizică, cu atribuții pe biologie și vă pot spune că la fizică nu a intrat niciun absolvent în ultimii 10 ani. Am avut absolvenți de clasa a XII-a care au dat Bacul la fizică și au obținut nota 10, dar au spus clar că nu vor veni în învățământ și se vor orienta probabil către cercetare. Media de vârstă a profesorilor de fizică este de 40 spre 50, iar acum cu pandemia s-au pensionat mulți colegi, care ar mai fi rămas în sistem”, spunea inspectoarea Daiana Bălan.

Tot în 2021, la prezentarea raportului detaliat al rezultatelor testării internaționale TIMSS 2019, Lucian Ciolan, prorectorul Universității din București, declara că în 10 ani o să ne confruntăm cu o criză de profesori calificați, mai ales în zona matematicii, unde sunt mai multe ore, dar și în zona științelor, unde peste jumătate dintre profesori au peste 50 de ani.

Potrivit prorectorului Universității din București, plecările cele mai multe din sistemul de educație se produc în primii 5 ani de carieră:

„Evident că în primii 5 ani de carieră salariul e cel mai mic și perspectivele de evoluție sunt cele mai puține, așa că eu cred că o politică de stimulente, nu doar financiare dar și materiale, simbolice, profesionale, e foarte important în zona asta, într-o țară în care mobilitatea forței de muncă este foarte redusă pentru că la noi majoritatea oamenilor locuiesc în locuințe proprietate personală și atunci disponibilitatea lor de a se deplasa sau de a se muta în alte zone este foarte mică, în lipsa unor astfel de stimulente.

Unele țări au încercat, să știți, chiar salarizări diferențiate în funcție de zonă și chiar în funcție de disciplina predată. Sigur că aici intervin alte probleme de etică și echitate, dar în ultimă instanță, dacă, de exemplu, constatăm că profesorii de informatică nu vor să vină în sistem altfel decât cu un stimulent financiar, pentru că piața îi atrage în altă parte, putem lua în considerare și un lucru de acest gen.”

Citește și:
Ministrul Educației și Cercetării: Sentimentul meu este că poate forțăm și pierdem ideea de olimpiadă, o facem mai degrabă pentru a obține niște burse sau niște locuri la universitate și nu pentru a fi bun în domeniul respectiv
Liderul sindical Marius Nistor: Avem un deficit foarte mare de resursă umană, cel puțin pe partea de științe exacte, la fizică, chimie, matematică, chiar și la biologie / „În ultimii ani s-a apelat la studenți pentru a fi ocupate acele catedre care nu puteau fi acoperite cu resursă umană”, spune acesta
Secretarul de stat Bogdan Cristescu, despre lipsa de profesori: Sunt foarte multe situații, în special la matematică și științe, unde facem apel la colegi pensionari. Profesorii nu au dispărut deodată, ci nu am reușit noi să avem o parte de predictibilitate a angajărilor
Pe grupul profesorilor de matematică din București, cred că o dată pe lună vin întrebări de genul „se caută profesori! găsim profesori?”, semnalează profesorul Flavian Georgescu: Nu pentru o normă întreagă, ci pentru 4 ore, pentru 8 ore pe săptămână
Raluca Ivănuș, directoarea Colegiului Național „George Coșbuc” din Capitală: La Fizică am avut 6 ore vacante la începutul anului școlar pe care le-a ocupat o tânără suplinitoare care, după primul modul, a renunțat. Nu găsesc la acest moment un om care să ocupe acele ore
Sindicat al profesorilor: Nu există certitudini în ceea ce privește ultima etapă a creșterilor salariale preconizate, printr-o viitoare lege a salarizării / Noile grile de salarizare pentru profesorii și angajații din Învățământ, majorate cu 50% față de grila din actuala lege a salarizării, au fost trimise la Ministerul Muncii, transmite Ministerul Educației
Sorin Hagiu, director de școală: Am avut o clasă întreagă fără profesori până în 10-12 septembrie / Nu mai avem profesori de chimie, de fizică, de matematică, spune liderul sindical Simion Hăncescu
Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, apel către guvernanți: Creşte numărul pensionarilor la catedră. Situaţia a fost generată atât de lipsa posturilor titularizabile, cât mai ales de numărul foarte mic al tinerilor care vor să profeseze în învățământ
„Avem o criză de profesori”. Secretarul de stat Sorin Ion, apel la studenții de la Facultatea de Matematică și Informatică a UB să se angajeze în Învățământ: Salariile nu mai sunt chiar atât de mici. Veți avea satisfacții pe care cu siguranță în alt domeniu nu le veți găsi
Florian Lixandru, despre lipsa profesorilor de științe: La 1 septembrie aveam un deficit de aproape 1000 de posturi pe fizică, la nivel național, dar a fost acoperit / Profesorii se plâng că subiectele de la titularizare sunt foarte dificile
Un profesor de fizică din Suceava care a predat de jumătate de secol a fost rechemat pentru că nu sunt profesori. S-a întors la catedră la 78 de ani, iar unii colegi, care i-au fost și elevi, s-au pensionat deja

22 comments
  1. Studenții din anul I de la Facultatea de Matematică și Informatică (FMI) a Universității din București (UB) au fost îndemnați de secretarul de stat din ministerul Educației Sorin Ion să devină profesori, după ce termină studiile în 2027. Sorin Ion le-a transmis la festivitatea de luni de deschidere a anului universitar 2024-2025 „să încercați să veniți pe acest drum, pentru că nu veți regreta”.
    Nici nu vi se cere ,,mare brânză” 😀 ! Faceți ,,faimoasele module, deveniți profesori, care să poată fi criticați, în continuare, de la ministru, la cetățeanul de rând! Apropo: secretarii de stat, mai aveți mult de stat pe acolo, că deja aveți 100 de ani de funcție! 😉

  2. Nu mai luați în seamă comentariile semnate DarkKnight, Why so serious, Profa pe fază.
    E același personaj, ce postează sub diverse pseudonime.

    1. nea Gică Ciocan eu sunt o doamnă care postează comentarii sub acest pseudonim. Nu am nicio legătură cu Why so serious. Bănuiesc că ești vreunul dintre profesorii frustrați și care se plâng de orice, numai ca să nu piardă timpul cu elevii, cum ziceți mulți dintre voi

  3. O tot țineți cu cei mai buni absolvenți. Aveam în facultate vreo 10-15 cei mai buni care se plasau strategic și copiau pe rupte și aveau mereu note bune.Toți știam ce fac și cum fac,ei făceau și aveau note peste 8 si unii dintre ei bubuiau de prostie dar ersu prieteni cu sefa de an si ii ajuta.Notele din facultate arată doar cât de mult ti-a păsat dar ce poți cu adevărat se arata la un examen.Trierea se face la examen penteu ca acolo nu se poate copia pe rupte ca la facultate.Acum toți au note de 10 pe banda rulanta și la un examen vai de el pica toți.

  4. In ultimii 35 de ani au intrat în politică aproape exclusiv indivizi prost pregătiți, lacomi, leneși,aroganți și atoateștiutori. “Mă leși”? 🤣

  5. Salariul este direct proporțional cu numărul de zile și ore muncite într-un an. Vreți salarii mai mari, munciți cum muncesc 99% din români, pe 24 decembrie inclusiv, de pe 27 până pe 31 decembrie inclusiv, în a 3 a zi de paște, 28 de zile de concediu pe an.

    1. Numai în lumea ta stivuitul de fân e la fel ca munca cu capul. Nu înțeleg cum ai timp sa postezi când tu de fapt nu ai liber.

      1. Am întrebat 100 de ingineri IT, medici la gărzi, ingineri pe şantier, persoane în aparatul administrativ de companii, farmacişti, arhitecți și persoane din serviciile de urgență de ce muncesc atunci când profesorii stau acasă, nu au știut să-mi răspundă.

        1. mai, why so neserios, nu poți fi atât de prost încât să nu mă întrebi de ce muncesc seara, de pe la 21 la 1 , când e mai liniște și îmi place atunci sa corectez lucrări, sa citesc informație științifică noua, să mai completez niste acte? nu poți fi atât de idioți sa nu mă întrebi? sau…? 😁

        2. și nu ți-au răspuns: bai, prostule, noi fara profesori nu am fi ajuns ingineri, arhitecți etc.? 🤣 adevărul e că bubui.

    2. Siigur, se si vede cat muncesc 99%, de aceea saptamana asta strazile au fost blocate de masini…sigur toti din masinile alea sunt profesori 🙂

    3. Mai, draga, seriosule,vtu ai trecut prin școală că gașca prin apă? 😁Ai habar ce înseamnă munca unui profesor? Știi că munca unui profesor poate fi și noaptea la 11, 22, 1 sau 2? Ai habar de faptul că munca unui profesor nu înseamnă doar cele 4- 5 ore zilnic? Daca nu și habar, vezi-ti de șaibele tale. Munca unui profesor nu înseamnă să stai la strung de la 8 la 4. Așa că, nu mai sus de genunchiul broaștei…! Iar apar parerologii…Îndemnurile astea de tip noi muncim , nu gândim, specifice unei gândiri prozaice…

        1. why so prostovan, cred că ești vreo loaza repetenta? nu poți scrie atâtea inepții fara sa ai o diplomă de prost. eu cred că trebui să întrebi 101 dalmațieni. râde lumea de tine și ineptiile tale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fosta directoare Felicia Stroe de la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din București, ajunsă în atenția Parchetului după ce ar fi semnat acte ca să-și angajeze soțul ca profesor în liceu

Agenţia Naţională de Integritate (ANI) a anunţat, marţi, că a sesizat Parchetul, după ce a descoperit că Vasilica Felicia Stroe, fostă directoare [editare ulterioară] la Colegiul Tehnologic „Viaceslav Harnaj” din…
Vezi articolul

Cum a distrus legea Educației Deca-Iohannis singura aplicație digitalizată care funcționa la obținerea gratuității studenților pe transportul din București – Youth TB. Aproape 130.000 de studenți trebuie să plătească integral abonamente de transport și să aștepte înapoi 90% din bani când sunt gata procedurile universităților / Ce soluție ar exista

Studenții din Capitală care circulă cu transportul în comun de suprafață – autobuze și tramvaie – au de plătit integral abonamentele de transport ale Societății de Transport București (STB), pentru…
Vezi articolul