Mircea Miclea, avertisment: universitățile, predispuse să promoveze toți studenții pentru bani

1.930 de vizualizări
Ministerul Educației trebuie să modifice urgent finanțarea universităților, prin decuplarea banilor de numărul de studenți. “Atrag atenția asupra unui risc: pentru a-și menține numărul de studenți și așa mic, universitățile vor fi predispuse să facă rabat de la calitate și să îi promoveze pe toți, ca să nu își piardă finanțarea”, a declarat Mircea Miclea, într-o analiză asupra universităților realizată pentru EduPedu.ro.
Suntem în al doilea an consecutiv cu minime record de înscriși la licență: 383.000. Miclea a avertizat că ceea ce “trebuie făcut de urgență la nivel de minister este să asigure finanțarea învățământului superior pe bază de granturi și nu pe bază de locuri”, după care să ierarhizeze programele de studii. Asta ar asigura finanțarea facultăților care livrează calitate.

Anul universitar 2018-2019 începe astăzi cu cele două portofolii vitale pentru funcționarea învățământului vacante: nici Educația, nici Cercetarea nu au miniștri, după demisia lui Valentin Popa și a lui Nicolae Burnete.

Este simptomatic, aș spune, pentru că arată cât de puțin importante sunt în realitate aceste domenii pentru politicieni, dincolo de declarațiile pe care ei le fac. Constatăm din nou schizofrenia între declarațiile lor referitoare la importanța acestor domenii și realitate”, a declarat Mircea Miclea, pentru EduPedu.ro.

Doar 383.000 de studeți încep astăzi facultatea, la jumătate față de 2009, arată datele INS. “E foarte important să fie foarte bine pregătită. Dacă o generație care e numeric mai redusă e foarte bine pregătită, efectul nu va fi substanțial. Dacă ei, însă, sunt și slab pregătiți, efectul poate să fie catastrofal”, avertizat fostul ministru al Educației.

Mai atrag atenția asupra unui risc: pentru a-și menține numărul de studenți și așa mic, universitățile vor fi predispuse să facă rabat de la calitate și să îi promoveze pe toți, ca să nu își piardă finanțarea, ceea ce va eroda și mai mult interesul pentru învățare. Ce trebuie făcut de urgență la nivel de minister este să asigure finanțarea învățământului superior pe bază de granturi și nu pe bază de locuri. Asta înseamnă că tu, ca minister, îi dai unei universități un număr de granturi echivalentul costurilor studierii unui ciclu de studii de către un student”, a continuat Mircea Miclea.

Acesta a precizat că universitatea trebuie să primească apoi libertatea “să facă managementul grantului, cum socotește de cuviință: de exemplu, poate să combine două granturi și să dea un grant de studiu pentru un student real mai mare decât cel inițial sau poate, dacă nu are suficienți studenți, să utilizeze granturile respective pentru cercetare. Logica este să nu mai asociezi banii cu numărul de studenți. Dai unei universități un număr de granturi și o lași să facă ce crede cu acele granturi. Atunci, universitatea își permite să facă calitate. Ea știe că dacă nu promovează studenții slabi, nu pierde granturile. Pentru că tu îi dai granturi, nu costuri per student echivalent”.

Asta a fost filosofia inițială a legii. Din păcate, au schimbat-o și au revenit la a finanța per student echivalent, ceea ce este dezastruos, pentru că universitățile sunt tentate mereu să își păstreze studenții cu orice preț, ca să nu piardă bani. Dacă, însă, separi finanțarea de studenți și dai granturi independente de universități, atunci poți păstra calitatea în universități. Asta ar trebui implementat urgent”, a atras atenția Miclea.

Fostul ministru a adăugat că următorul obiectiv trebuie să fie ierarhizarea programelor de studii oferite de universități:Ierarhizarea trebuie să aibă consecințe financiare, similar ca la fotbal. Ultimele 3 programe de studii, deci medicina peste tot în țară, psihologia peste tot în țară, ultimele trei clasate pierd dreptul la finanțare publică și banii lor se duc spre primele trei cel mai bine clasate. În felul acesta se însănătoșește sistemul. Elimini în felul acesta programele de studii unde se face calitate proastă. Are de câștigat și studentul, pentru că știe mai clar unde merită să meargă, dar are de câștigat și statul, pentru că dă bani acolo unde se face calitate

Președinte al comisiei prezidențiale pe educație care a generat legea educației nr. 1/2011, Miclea a declarat pentru EduPedu.ro că a “atras atenția încă din momentul raportului Romania educației, România cercetării, că populația școlară potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică (INS) va scădea cu 25% până în 2020, luând ca reper 2005, și cu 40% până în 2050. Este așadar întâi efectul demografiei” scăderea numărului de studenți.

  • Alte cauze al scăderii dramatice a numărului de studenți, pe lângă cauzele demografice:
  • “În al doilea rând, oportunitățile de a studia în străinătate la prețuri rezonabile, mai ales în UE, îi fac pe mulți absolvenți de liceu să studieze în străinătate.
  • În al treilea rând, există o dezamăgire față de multe dintre specializările universitare care au apărut după ’90, mai ales după 2000 și care s-au dovedit a fi baloane de săpun: multe specializări care nu făceau decât să ofere norme cadrelor didactice, dar nu ofereau competențe pe piața muncii. Specializări de genul Studii Europene, la nivel de licență. Da, poate funcționa la nivel de master, dar nu licență, pentru că nu îți dă șanse pe piața muncii.
  • La fel, nu cred că îți dă șanse pe piața muncii să studiezi Management la nivel de licență. În final, cine te angajează manager la 21-22 ani, când nu ai condus nimic, decât propria mașină eventual? Dacă vrei să faci studii serioase pe aceste domenii, ele sunt justificate la nivel de masterat, pentru că ai studiat ceva înainte și integrezi cunoștințele să faci management sau studii europene”.

Sursa foto: news.ubbcluj.ro


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Fondul pentru situații speciale, la dispoziția ministrului Educației: O mână de universități au folosit, în 2021 și 2022, peste jumătate din banii din FSS cheltuiți în întregul învățământ superior / Universitatea de Agronomie condusă de fostul ministru Cîmpeanu – în top, inclusiv cu bani pentru conferințe de securitate

Un număr restrâns de universități din România atrag cea mai mare parte banilor pe care, potrivit legii, Ministerul Educației îi poate aloca dintr-un fond special, aflat la dispoziția ministrului, destinat…
Vezi articolul

VIDEO Mircea Miclea despre cele 3 dimensiuni în care trebuie să investim în viață – profesională, personală și relațională: Costurile faptului că neglijăm o dimensiune pot să fie critice. Adică poți ajunge la 9 din 10 din punct de vedere profesional și copilul tău adolescent bagă droguri în el și nu mai poți corecta, pentru că n-ai reușit să dezvolți o relație cât de cât firească cu el

„Unde este mai înțelept să investesc? Să trec de la 9 la 10 pe axa profesională sau să trec de la 2 la 6 pe axa relațională?”, este întrebarea pusă…
Vezi articolul

Cine este Liviu George Maha, profesorul care l-a detronat pe rectorul Tudorel Toader, la Iași: „născut și crescut” la Universitatea Al. I. Cuza, capabil să-și critice dur adversarul fără măcar să-i spună pe nume

Scrutinul pentru funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași, câștigat luni de Liviu Maha în fața rectorului în exercițiu Tudorel Toader, se remarcă de două ori în…
Vezi articolul

Schimbările climatice ar trebui abordate în întregul curriculum, în toate ciclurile de învățământ, nu doar în câteva materii concentrate la clasele mari – experți ai Institutului de Educație de la Londra / E esențial ca temele de mediu să fie incluse în formarea inițială a profesorilor

Abordarea schimbărilor climatice în întregul curriculum, atât la școala primară, cât și în învățământul secundar este necesară pentru a-i determina pe copii și tineri să acționeze pe astfel de teme,…
Vezi articolul

Interes major pentru formare continuă în educație incluzivă și în lucrul cu elevi cu CES în rândul profesorilor, inclusiv pentru cei care au mai trecut prin astfel de programe sau care au peste 20 de ani de experiență didactică – studiu cu peste 1.000 de cadre didactice participante

Formarea în educația incluzivă trezește interes substanțial pentru un număr ridicat de profesori, chiar și în cazul celor care au urmat deja astfel de programe, potrivit unui nou studiu publicat…
Vezi articolul