Una dintre amenințările identificate de Inspectoratului Școlar al Municipiului București se referă la riscul ca schimbările normative frecvente privind norma didactică să afecteze coeziunea echipelor didactice, să genereze proteste sau absenteism, potrivit unui document publicat pe site-ul instituției. Este vorba despre planul managerial pentru anul școlar 2025-2026.
Din toamnă, norma didactică de predare a crescut, în medie, cu 2 ore. Este vorba despre Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform documentului, o altă amenințare este prezența fenomenului de migrație profesională, ceea ce contribuie la creşterea riscului de părăsire timpurie a școlii. Este precizată și neconcordanța între oferta educațională și dinamica cererii de pe piața muncii.
Concret, la secțiunea de „resurse materiale și financiare”, ISMB a identificat următoarele amenințări:
- Riscul ca schimbările normative frecvente privind norma didactică și incertitudinile la început de an să afecteze coeziunea echipelor didactice, să genereze proteste sau absenteism;
- Finanţarea scăzută a sistemului educațional românesc în raport cu cel european;
- Existenţa unei oferte tot mai scăzute pentru piaţa muncii;
- Prezența fenomenului de migrație profesională, ceea ce contribuie la creşterea riscului de părăsire timpurie a școlii;
- Imposibilitatea conducerii unităților de învățământ de a estima costurile determinate de criza energetică;
- Neconcordanța între oferta educațională și dinamica cererii de pe piața muncii.
Documentul Inspectoratului Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, la Antena 3 CNN, că „imediat după mitingul din data de 29 octombrie, de miercuri, în învățământ se va declanșa referendum național privind greva generală”.
Recent, Cornelia Popa Stavri, președintele Sindicatului Independent din Învăţământul Preuniversitar Sector 4 (afiliat la FSLI), a vorbit despre faptul că profesorii sunt obosiți: „Mulți dintre noi nu am avut concediu în această vară sau am beneficiat de 2-3 zile de concediu, pentru că am participat la reîncadrări, încadrări, mișcare de personal, goană după completarea normei didactice”, a precizat liderul de sindicat.
Președintele sindicatului SIPA Muntenia, Adrian Voica, a declarat, pentru Edupedu.ro, că „am eu un sentiment că va fi prăpăd în vară și că o grevă generală înaintea examenelor de final va fi de neoprit”. „Am semnale din teritoriu că va veni și vremea în care profesorii își vor arăta forța socială pe care o dețin”, a spus liderul sindical.
Despre protestele profesorilor
„Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ şi Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” şi Federaţia Naţională Sindicală „Alma Mater” au protestat miercuri, 29 octombrie, în Piața Victoriei, în fața Guvernului, față de Legea 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan, și prevederile acesteia privind educația, conform paginilor de Facebook oficiale.
Joi, 23 octombrie, a avut loc un nou protest în fața Ministerului Educației și Cercetării. Profesorii au cerut demisia ministrului Daniel David și abrogarea măsurilor care vizează Învățământul din Legea Bolojan. Protestele profesorilor au început încă din vară, pe 24 iulie, din cauza măsurilor ce afectează sistemul de învățământ.
Creșterea normei didactice de predare, mărirea numărului de elevi la clasă, comasarea de școli și reducerea tarifului pentru plata cu ora sunt motivele pentru care profesorii continuă protestele. Aceste prevederi sunt prevăzute în Legea nr. 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.
Sindicatul Învățământ Preuniversitar (SIP) Hunedoara a anunțat că vor fi organizate măsuri de protest mai dure în principalele momente ale anului școlar, precum și la finalul acestuia. Informarea vine după ce miercuri, 24 septembrie 2025, a avut loc ședința Biroului Executiv S.I.P. Județul Hunedoara.
Marți, 30 septembrie, reprezentanții principalelor organizații sindicale din educație, FSLI și FSE Spiru Haret, au protestat, în fața Ministerului Educației, cu mesaje precum: „Partidele pe subvenție, școala pe avarie!” sau „Mai puțini bani în campanii, mai mulți în școli și-n cancelarii!”
Potrivit sindicatelor, luni, 8 septembrie, peste 20.000 de profesori au fost în marș de la Guvern la Palatul Cotroceni. Au protestat față de prevederile din Legea Bolojan și au cerut demisia ministrului Daniel David.
Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat, după întâlnirea cu Nicușor Dan, că „președintele a luat act de solicitările noastre.” Referitor la anularea măsurilor din Legea Bolojan, „domnia sa a propus o altă întâlnire cam peste cel mult 2 luni, ocazie cu care se va putea veni cu niște cifre exacte vizavi de impactul măsurilor asumate de guvernarea Bolojan”, a spus Marius Nistor.
Tot după întâlnirea cu Nicușor Dan, Simion Hăncescu, președintele Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a transmis că protestele profesorilor vor continua: „Având în vedere că nu este nimic concret, în zilele următoare vom stabili calendarul de proteste. Protestele vom continua, chiar dacă avem promisiunea ca în două luni de zile să ne întâlnim.”
Despre norma didactică
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
3 comments
Anul viitor va creste la 24 de ore din aiza realitatilor economice si a nevoii stringente de a reduce deficitul la 6% din PIB. Asa ca…
LOL, ”există riscul”… Lasă că a aplicat ministrul o nouă logică educațională în care dacă-ți ia în loc să-ți dea sau măcar să te lase la fel, e mult mai bine pentru tine și te vei bucura să rămâi în sistem.
Iar ca să vină și alții, le impunem să aibă două-trei masterate, trei-patru specializări, apoi cursuri de formare la fiecare trei săptămâni, să nu uite ce au de făcut, apoi le mai punem în spate toți copii cu probleme (de la CES la atitudini antisociale, tot tacâmul), le luăm orice măsură eficientă de corijare a comportamentelor nedorite, le luăm un sfert din timpul de predare (fără să scoatem nimic de la conținuturi) apoi când ei urlă că nu se mai poate, schimbăm direcția pe cât de mult timp stau copiii să facă temele acasă. Și am rezolvat.
DEMISIA DAVID!
Nu.Nu a crescut cu 2 ore.La liceele tehnologice a crescut cu câte 7 ore aproximativ.Sa nu uitam ca la liceele tehnologice sunt cei mai dificili copii,cei care nici 5 nu au luat la examenul pentru clasele 5-8.Multi cu retard, boli psihice și alte probleme sociale ,familiale ,financiare etc.
În mod normal ar fi trebuit maxim 15 la clasa si norma de 16 ore cum este în învățământul special pentru ca ieși exhausted de la ei.Au intelect de clasele 1-4 și nivelul de 5-8 este prea dificil pentru ei !