Nu timpul petrecut la birou în rezolvarea unor teme interminabile ajută în dezvoltarea copilului, ci temele de calitate și timpul liber pe care copilul trebuie să-l aibă alături de părinte, spune Luciana Antoci, consilier în Cancelaria premierului Bolojan

243 de vizualizări
Foto: Tero Vesalainen | Dreamstime.com
Luciana Antoci, consilier pe teme de Educație al premierului Ilie Bolojan, a explicat că elevii au nevoie de teme care să le ocupe puțin timp, dar să fie de calitate și de timp petrecut alături de părinți, cu precizarea că părinții trebuie să fie dispuși să le ofere din timpul lor copiilor. Declarațiile au fost făcute luni, 24 noiembrie, la Radio Iași, în contextul în care săptămâna trecută a fost pus în dezbatere publică proiectul de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.

„Pot fi respectate [n. red. noile reguli referitoare la temele pentru acasă]. Am auzit discuții extinse în aceste zile privitoare în felul în care corelăm intențiile profesorilor din cancelarie cu privire la temele pe care le dau la clasă, lucrând practic cu aceeași formațiune de studiu. Eu cred că, la nivelul fiecărei școli, directorul împreună cu întreg corpul profesoral poate stabili că la disciplinele de studiu care pot face obiectul examenelor, tema n-ar trebui să depășească jumătate de oră și pentru celelalte discipline 10, respectiv 15 minute”, a precizat Luciana Antoci.

Aceasta a precizat că nu cantitatea temei este importantă, ci „relevanța activităților pe care un elev le rezolvă”. „Pe de altă parte, am avut și experiența, de-a lungul timpului, de a dialoga cu părinți care mi-au cerut să le dau copiilor lor teme multe, să-i vadă lucrând acasă foarte multe ore”, a mai adăugat ea.

Consiliera premierul a menționat că nu este de acord cu acest principiu, întrucât scopul temelor este să fixeze competențele care au fost deja dezvoltate în cadrul orelor de curs. Mai important este ca temele să fie calitative și ca elevii să petreacă timp alături de părinți.

„Răspunsul meu a fost «nu sunt de acord, pentru că acasă copilul are nevoie de timp de calitate petrecut și cu părintele, nu numai lucrând lecții, teme pe care le are de făcut. Ca principiu general, competențele de bază se dezvoltă la clasă, iar acasă doar se fixează prin câteva activități care au o țintă foarte precisă în această direcție”.

„Deci nu timpul petrecut la birou în rezolvarea unor teme interminabile ajută în dezvoltarea copilului, ci temele de calitate și, evident, timpul liber pe care copilul trebuie să-l aibă alături de părinte. Doar că și părinții trebuie să fie dispuși să ofere timp liber de calitate într-un dialog activ cu ai lor copii”, a completat Luciana Antoci.

Aceasta a mai

Au fost voci de profesori care au criticat acest ordin. Susțineau că se vorbește despre autonomia profesorilor, dar se trasează de la centru felul în care trebuie să le dea teme elevilor.

Informații de context

Regulile privind temele pentru acasă au fost puse în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării miercuri, 19 noiembrie. Printre principalele prevederi din proiectul de ordin se numără:

  • Tema suplimentară devine facultativă;
  • Timpul maxim pentru teme pentru elevii din primar este  de maximum 1 oră, iar pentru gimnaziu și liceu este de maximum 2 ore;
  • Temele pentru vacanță nu mai sunt obligatorii;
  • Directorul și dirigintele, obligați să monitorizeze și să limiteze temele dacă nu se respectă regulile;
  • Se introduce pentru prima dată feedbackul anual obligatoriu de la elevi și părinți 

Lista completă a prevederilor poate fi consultată aici.

În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”

în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.

Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.

Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.

Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.

Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.

În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te jocihai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.

Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.

Foto: Tero Vesalainen | Dreamstime.com /  Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. din păcate profesori din școală copilului meu sunt mai îndârjiți și hotărâți să de-a mai multe teme..de exemplu la clasa 8 prof Romana a dat pentru azi/ mâine 3 pagini…dar copilul nu are doar un obiect pentru mâine în orarul zilnic..și tot așa… metoda învățământ este învechită și același metehne..noi.. copii nu avem voie sa întrebăm nimic.. deranjez și apoi răzbunare ..bulying…am trăit și asta în școală.. trist

  2. chiar ar fi de dorit sa vedem cum va explica o scoala care a respectat orbeste aceste pretioase indicatii declinul brusc al rezultatelor la evaluarea nationala sau bacalaureat.
    in plus, sa penalizeze elevii care fenteaza regula si fac si meditatii. daca-i fara teme, sa fie pana la capat, fara trisori.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
începerea școlii, predare bilingvă

Ministerul Educației, în ziua în care titularizarea a fost suspendată: Imediat după încetarea stării de alertă, Ministerul va dispune reluarea acestor activități, care se vor realiza conform unui calendar aprobat prin ordin

Concursul de titularizare 2020 a fost suspendat, anunță Ministerul Educației printr-un comunicat oficial, abia la o zi după ce ministrul a semnat un ordin pentru suspendarea concursului și chiar în…
Vezi articolul

Sorin Cîmpeanu: Mulți dintre colegii noștri uită că nu mai trebuie să ne concentrăm pe evaluarea cunoștințelor, pe memorarea informației. Nu este suficientă nota / Foarte prost a mers programul de educație remedială, a declarat ministrul Educației

„Mulți dintre colegii noștri uită că nu mai trebuie să ne concentrăm pe evaluarea cunoștințelor, pe memorarea informației, disponibilă în momentul actual în zeci, sute, mii de surse de informare…
Vezi articolul

Aplicație esențială pentru profesorii de Geografie care vor să-și captiveze elevii la ore: pot explora Munții Bucegi, sau să „urce” pe Vf. Moldoveanu direct din bancă, să „meargă” în Delta Dunării, la București sau pe o plajă de la Marea Neagră. Fundația Orange lansează secțiunea de resurse XR în Platforma Digitaliada (P)

O sală de clasă dintr-o școală din România. Elevii nu se uită doar la o hartă sau la o fotografie într-un manual, ci se „plimbă” printre formațiunile stâncoase cum sunt…
Vezi articolul

Daniel David despre plata suplimentară a profesorilor: Performanța nu o văd neapărat numai într-o logică meritocratică legată de olimpiade, trebuie să fie și indicatori și criterii care tot de excelență țin, dar în zona de a fi mai incluzivi, de a da o atenție mare și profesorilor care fac efortul extraordinar să lucreze în medii defavorizate, în medii rurale

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a anunțat în conferința online de la finalul săptămânii trecute că indicatorii de performanță destinați acordării bonusurilor pentru cadrele didactice vor fi finalizați până…
Vezi articolul