O nouă disciplină pentru elevii de liceu va fi inclusă în trunchiul comun, potrivit proiectului legii învățământului preuniversitar: Istoria comunismului din România

8.322 de vizualizări
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
În afară de disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”, elevii de liceu vor avea inclusă în trunchiul comun și „Istoria comunismului din România”, potrivit proiectului de lege a învățământului preuniversitar. Amintim că planurile-cadru pentru liceu au fost modificate, după ce disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul” va avea o oră în plus pe săptămână pentru elevii de clasa a XI-a, conform unor ordine publicate în Monitorul Oficial.

Art. 85 – „(3) Planurile-cadru ale învățământului liceal includ „Istoria Evreilor. Holocaustul” și „Istoria Comunismului din România”, ca discipline școlare, parte a trunchiului comun”, prevede proiectul de lege Deca.

În document apare că programa școală și manualele vor fi elaborate de Ministerul Educației, în colaborare cu Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc. Va fi folosită și expertiza altor instituții: Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, institutele Academiei Române care derulează programe de cercetare a comunismului în România și Centrul Internațional de Studii asupra Comunismului (Academia Civică).

„Programa școlară, manualele, materialele didactice și metodologiile specifice pentru disciplina „Istoria Comunismului în România” se elaborează de către Ministerul Educației, în colaborare cu Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, în calitatea sa de centru guvernamental de expertiză și investigație în domeniu, folosind și expertiza altor instituții: Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, institutele Academiei Române care derulează programe de cercetare a comunismului în România și Centrul Internațional de Studii asupra Comunismului (Academia Civică).” – art. 85 alin. (5).

Profesorii care vor preda noua disciplină pot beneficia de pregătire profesională și cursuri de perfecționare de specialitate, sub coordonarea Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc.

Despre „Istoria evreilor. Holocaustul”

Din anul școlar 2023-2024, elevii de clasa a XI-a vor avea o oră în plus în fiecare săptămână, oră ce va fi alocată disciplinei „Istoria evreilor. Holocaustul”. Dacă ceilalți liceeni vor studia disciplin în clasa a XI-a, elevii din învățământul profesional special vor avea „Istoria evreilor în clasa a XII-a.

De menționat este că, în varianta inițială a proiectului Deca, cele două discipline nu au fost incluse.

La art. 85, alin. (4) din proiect stabilește cine se ocupă de programele școlare, manualele și materialele didactice pentru disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”: „Programa școlară, manualele, materialele didactice și metodologiile specifice pentru disciplina „Istoria Evreilor. Holocaustul” se elaborează de către Ministerul Educației, în colaborare cu Institutul Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” și membrii Consiliului de onoare prevăzut la art. 6, alin. (1) din Legea nr. 174/2019 privind înființarea Muzeului Național de Istorie a Evreilor și al Holocaustului din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 9 octombrie 2019, și se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

Profesorii se pot pregăti atât în țară, cât și în străinătate: Art. 85 – „(6) Cadrele didactice care predau disciplinele prevăzute la alin. (3) pot beneficia de pregătire profesională și cursuri de perfecționare de specialitate, în țară sau în străinătate, sub coordonarea Institutului Național pentru Studierea Holocaustului din România „Elie Wiesel” și, respectiv, a Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc, instituții guvernamentale care au rolul de a organiza programe educaționale și conferințe specifice destinate acestora.”

Amintim că legea privind introducerea în programa școlară a studierii istoriei evreilor și a Holocaustului a fost promulgată de președintele Klaus Iohannis, în luna noiembrie 2021, după cum a scris G4Media.ro.

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Planurile-cadru pentru liceu au fost modificate după ce a fost introdusă disciplina „Istoria evreilor. Holocaustul”
Istoria comunismului ca instrument politic. Institutul care studiază crimele comuniștilor sprijină propunerea din menționare a acestei materii în proiectul noii legi. Forul atribuie ideea liderului liberal Alexandru Muraru, angajat în campania pentru legile educației, fratele unui fost președinte al IICCMER / Propunerea fusese făcută și de o organizație independentă
Elevii din anii terminali de liceu vor învăța „Istoria Revoluţiei din 1989 şi a schimbării de regim din România” ca disciplină opțională la decizia școlii, din anul școlar 2023-2024, potrivit legii promulgate de șeful statului

6 comments
  1. Domnilor părinți! Ce nu ați înțeles? Școală nu există pentru nevoia elevului! Școala există doar pentru a avea profesorul loc de muncă! Cât mai multe discipline cu atât mai multe posturi/norme pentru profesori! Nu contează că materiile respective sunt inutile sau cunoștințele ar putea fi predate în cadrul disciplinelor deja existente. Evident că istoria comunismului și istoria holocaustului pot fi predate la ora de ISTORIE, fără a obliga elevul să piardă încă o ora la școală.
    Îi invit pe “iluștrii” miniștri și alți generatori de legi ale educației să le conceapă în interesul exclusiv al elevului. Iar acest interes nu este să piardă timpul 7 ore pe zi la școală cu discipline redundante, cu materii întinse, că elasticul, pe câte un an întreg, dar al cărui material informativ/didactic ar putea fi predat în câteva ore. La gimnaziu nu ar trebui să fie mai mult de 4-5 ore pe zi, din care 4 ore la trunchiul principal și o oră de disciplină opțională/facultativă, fără a fi necesar ca această a cincea oră să fie în fiecare zi a săptămânii. În mod similar, la liceu ar trebui să fie maxim 6 ore pe zi, din care, ultima oră să fie disciplină opțională/facultativă.
    Încadrez la discipline facultative Religia, “zecile” de materii al căror titlu începe cu “Educație…”, disciplinele vocaționale muzică, desen etc.
    În acest caz, profesorul și-ar atrage elevii prin priceperea, dăruirea și vocația de dascăl, precum și prin calitatea actului educațional și a plusului de valoare a competențelor acumulate de elev, iar elevul, cu competențele utile dobândite, să fie principalul motiv al existenței școlii.

  2. Impostorilor,cât timp vreți să stea copiii la școală.Profesorii trec pe la școală 3-4 ore pe zi și primesc salariu,iar elevii stau 6-7-8 ore zilnic.Profesorii stau la școală mai puțin decât o ședință de cumpărături la supermarket și mall.Elevii mai au teme 3-4 ore pe zi și lasati mă că profesorii muncesc acasă după ore.Daca ar muncii n ar exista 60 % elevi analfabeți funcționali.

  3. Ați înnebunit unde tot băgați ore suplimentare la copii, bacul îl faceți haos total. CÂTE ore vreți sa stea la școală și când să mai și învețe copiii aceștia????? Eu pe cuvântul meu că până acuma nu am văzut un ministru normal sau capabil să aducă o schimbare benefică în educație. Dați-vă demisia doamna Decât sunteți total pe lângă subiect. Cu tot respectul de părinte a doi copii de gimnaziu.

  4. Ajungeeee! E deja a 5 -a materie introdusă când între in vigoare și noua lege a educatiei .
    Scoala e tortura pentru elevii , acesta e adevăratul motiv pentru care mulți renunța la scoala !

    1. fix,aceste două discipline lipseau;Altfel totul este ff ‘limpede’ mai ales istoria Revoluției din ’89.
      Din ciclul ‘Romania educata’.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
O voce pentru educatie

Capitol despre digitalizarea învățământului, propus integral în proiectul legii educației de către alianța „O Voce”, pentru că nu exista în forma inițială. Noutate: desființarea AARNIEC (RoEduNet) și introducerea competențelor digitale din ciclul primar / Organizația a transmis 280 de amendamente ministerului

Un întreg capitol de digitalizare a învățământului preuniversitar este propus între cele 280 de amendamente la proiectul legii Învățământului preuniversitar de către Alianța „O Voce pentru Educație”, potrivit unui comunicat…
Vezi articolul
Desființarea titularizării

VIDEO Povestea pactului pentru educație propus de Tudor Chirilă și răspunsurile politicienilor din guvernările Dăncilă și Orban: Reforma în educație nu interesează pe nimeni. Ce-i interesează este să aibă alegeri anticipate, conservarea puterii. Noi mai stăm o tură

“Cu pactul meu pe educație în cap, am deschis această discuție și cu Raluca Turcan și am întrebat-o: dar de ce nu luăm ceva ce este bun și nu conservăm…
Vezi articolul

Examenul de admitere la colegiile naționale să poată fi dat și cu subiecte realizate din afara acestora, procentul maxim de admitere să fie coborât de la 90% la 75%, limba română să fie probă separată la Bacalaureat – printre propunerile Alianței Colegiilor Centenare pe tema proiectului de Lege a Învățământului Preuniversitar

Proiectul legii învățământului preuniversitar să păstreze prevederea privind admiterea la Colegiile Naționale, dar să stipuleze că aceasta poate fi organizată și la nivelul consorțiilor școlare sau al unor asocieri în…
Vezi articolul