Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere din București, despre curriculum la decizia elevului din oferta școlii: Elevii la 18 ani au drept de vot, conduc mașina, călătoresc singuri, dar iată că nu avem încredere în ei să își aleagă niște ore

4.933 de vizualizări
Oana Fotache / Foto: Facebook.com – Facultatea de Litere
Elevii de liceu au nevoie să le fie acordată mai multă încredere că vor alege opționale potrivite pentru parcursul lor educațional, a declarat Oana Fotache Dubălaru, decan al Facultății de Litere din cadrul Universității din București, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, legat de descentralizarea pe care o vor presupune noile planuri-cadru.

Decana Facultății de Litere a evidențiat paradoxul unui sistem care le recunoaște maturitatea elevilor majori în alte aspecte ale vieții, dar le limitează autonomia în alegerea propriului parcurs educațional.

Oana Fotache Dubălaru: „Aș da încredere elevului. Aș da încredere profesorului. Fiindcă elevii la 18 ani au drept de vot, merg și votează, conduc mașina, fac multe alte lucruri, călătoresc singuri, dar iată că nu avem încredere în ei să își aleagă niște ore. Numai că încrederea asta trebuie securizată cumva, trebuie cultivată de mici, trebuie pregătiți și ei, și părinții, care sunt un alt mare factor de rezistență la schimbare și în învățământul de stat, și în cel privat.

Profesorii, directorii de școală, încât să nu meargă pe variante comode, pur și simplu, de a migra niște ore în opționale. Sau dacă câțiva elevi își doresc un opțional, am auzit vehiculată o cifră, minimum 14 copii într-o grupă. Se va prefera dictatura majorității, materiile de Bac, fiindcă acolo avem nevoie de ele, ele ne trebuie, de fapt”, a declarat ea.

Informații de context

Proiectele de planuri-cadru pentru liceu 2025 au fost lansate în dezbatere publică vineri seară, 31 ianuarie, la ora 18:00. Ele prevăd noile scheme după care liceele își construiesc orarele pentru elevi și profesori. După acestea ar urma să învețe elevii care intră în clasa a IX-a în septembrie 2026, adică actualii elevi de clasa a VII-a (anul școlar 2024-2025). Reforma curriculară inițiată în 2012 ar fi trebuit să se petreacă la liceu pentru elevii care au început clasa a IX-a în 2020, tineri care au absolvit deja liceul în 2024, însă a fost amânată succesiv de politicieni.

Un punct sensibil este reducerea numărului de ore din trunchiul comun pentru anumite discipline, care ar putea sau nu să fie alese de elevi din curriculum la decizia elevului din oferta școlii.

Proiectul de reformă curriculară a stârnit deja reacții din partea profesorilor și specialiștilor în educație, care contestă unele dintre modificările propuse. Un punct sensibil este reducerea numărului de ore pentru anumite discipline, cum ar fi Matematica la clasele a XI-a și a XII-a, unde materia devine opțională pentru profilurile de științe sociale​. Această modificare este criticată de profesorul Cătălin Ciupală, care avertizează că „o viitoare învățătoare care nu face deloc matematică în ultimii doi ani de liceu și nici la facultate nu va putea preda eficient această disciplină elevilor săi”​.

O altă schimbare controversată este eliminarea Geografiei din trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a, decizie criticată de Facultatea de Geografie a Universității din București, care susține că disciplina este esențială în contextul schimbărilor climatice și al problemelor geopolitice​. Pe de altă parte, Societatea de Geografie din România a transmis o solicitare oficială Ministerului Educației pentru păstrarea disciplinei în curriculum​.

În ceea ce privește Istoria, există dezbateri intense privind structura programei. Facultățile de Istorie din țară au cerut ca această materie să rămână obligatorie la toate specializările de liceu, subliniind că o oră pe săptămână nu este suficientă pentru a acoperi atât istoria României, cât și istoria universală​. Ministrul Educației, Daniel David, a respins acuzațiile privind marginalizarea disciplinei, afirmând că „trebuie să găsim un echilibru între centralizare și descentralizare”​.

«Istoria românilor/ României» va deveni disciplină distinctă în trunchiul comun la liceu, a anunțat Ministerul Educației, în urma discuțiilor și întâlnirii de lucru avute joi, 13 februarie, cu reprezentanții Academiei Române și ai facultăților de istorie din universități.

Un alt punct de dispută îl constituie limba modernă 2, care în noile planuri-cadru are doar o oră obligatorie pe săptămână. Asociația Profesorilor Francofoni a lansat o petiție semnată de peste 3.000 de persoane în doar 24 de ore pentru menținerea a două ore de predare pe săptămână​.

Ministerul Educației susține că proiectele de planuri-cadru oferă mai multă flexibilitate elevilor și școlilor, lăsând posibilitatea ca fiecare unitate de învățământ să decidă în funcție de specificul său​.

Citește și:
Profesorul Liviu Papadima, despre noile proiecte de planuri-cadru pentru liceu: Ce are de făcut Ministerul Educației este să vină, cât de urgent cu putință, cu o serie de propuneri administrative care să convingă că, de această dată, reforma curriculară va funcționa. Enumăr câteva


5 comments
  1. Înainte de turul I, clasa a 12-a dezbătea ce cool e CG pe coridoarele școlii și cât de mult așteaptă să voteze cu el.

    Nu, n-am încredere în cei care de-abia au devenit adulți legal, dar mai au mult până să se coacă la minte.

  2. Nu la 18 ani aleg, doar unii fintre eisunt majori.
    Ştie cineva numărul celor majori exprimat în procente?
    Când ajunge deja acolo să aleagă , este prea târziu, dacă a pierdut în clasele mai mici.

    1. Generatia care termina la 18 ani un liceu bun si unde comunicarea profesor elev a fost una buna stiu ce sa aleaga si ce vor. Ce facem cu ceilalti din licee mediocre si cu performante foarte slabe pe toata durata liceului?!! Ce vor alege si cum ?!!

  3. 18 ani: au terminat deja liceul! Isi pot alege cursurile pe care doresc sa le urmeze la Facultatea de Litere!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ziua Profesorului de Franceză, sărbătorită pe 25 noiembrie printr-o serie de activități online, lansată de organizațiile francofone din țară și internaționale. Consultă programul evenimentelor online – dezbateri, ateliere, sesiuni video

În acest an, Ziua Internațională a Profesorului de franceză se sărbătorește pe 25 noiembrie, iar în acest sens Ministerul Educației alături de câteva organizații francofone organizează evenimente online pentru cadrele…
Vezi articolul

Concurs organizat de Tetra Pak și Edupedu

VIDEO Idei de activități pentru Săptămâna Verde din campania-concurs „Elevii schimbă jocul: CartON!” / Învățătoare: Când văd entuziasmul copiilor în a face altceva decât ce facem zi de zi la școală, asta mă bucură și observ că tinerii sunt din ce în ce mai implicați, își doresc activități extrașcolare

Educația ecologică și implicarea elevilor în acțiuni care le pot arăta și demonstra conceptele de sustenabilitate și responsabilitate față de societate și mediu sunt elemente esențiale pentru dezvoltarea acestei generații.…
Vezi articolul

Biblioteca „Panait Istrati” din Brăila, reacție după ce Institutul „Elie Wiesel” a acuzat transformarea orașului într-un loc de cult pentru ideologul Mișcării legionare, Nae Ionescu: Niciodată instituția noastră nu a făcut apologia extremismului

Biblioteca Județeană „Panait Istrati” din Brăila susține într-o postare pe Facebook că „niciodată instituția nu a făcut apologia unor mişcări extremiste, rasiste sau xenofobe. (…) Au fost prezentate documente tipărite…
Vezi articolul

„Nu este posibil ca formarea pentru cariera didactică din universități să se facă atât de prost, după zeci de ani în care s-au văzut rezultatele înregistrate prin angajările din preuniversitar, având la vârful conducerii politicieni-miniștri universitari”, susține Maria Manea, fost secretar de stat în Ministerul Educației

Într-o replică venită după pozițiile publice ale mai multor reprezentanți ai mediului universitar pedagogic la intenția de desființare a specializării de învățător din liceele pedagogice, fostul secretar de stat din…
Vezi articolul