Obligația învățătorilor de a preda 2 ore remediale și obligația profesorilor de a aloca 25% din timpul de predare pentru activități de consolidare, remediale și aplicare practică a competențelor, măsuri introduse ca urmare a aplicării Legii 141/2025, au fost transformate de ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, în program național pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie.
- Raport la 10 luni de mandat al ministrului Daniel David, în care explică de ce temerile legate de măsurile de criză au fost, în opinia sa, mituri: Țara a fost, deocamdată, salvată
Ministrul Educației și-a schimbat radical poziția privind orele remediale, a semnalat Edupedu.ro, pe 25 septembrie.
Discursul ministrului Educației, Daniel David, despre cum trebuie făcute orele remediale în învățământul primar s-a schimbat față de începutul mandatului. Recent, el a declarat că „dacă n-au fost formate competențele, atunci învățătorul trebuie să le fixeze”. În ianuarie, însă, afirma că „învățarea remedială nu ar trebui făcută de profesorul de la clasă” și considera „ciudat” ca „același profesor care n-a transferat bine competențele să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost”.
Începând cu anul școlar 2025-2026, școlile vor fi obligate să organizeze activități remediale, ca efect secundar al Legii 141/2025, care a crescut norma didactică de predare a profesorilor cu 2 ore. Astfel:
- învățătorii vor avea două ore pe săptămână de învățare remedială obligatorii, pentru elevii din învățământul primar; regulile au fost aprobate prin ordin de ministru.
- profesorii de gimnaziu și liceu vor aloca 25% din timpul de predare pentru activități de consolidare, corectare și aplicare a cunoștințelor, potrivit instrucțiunii oficiale a ministerului Educației și Cercetării.
Concret, învățătorii și profesorii trebuie să:
- consolideze competențele deja formate,
- corecteze lipsurile, învățare remedială
- lege învățarea de viața de zi cu zi,
- dezvolte performanța pentru elevii cu potențial ridicat.
Măsurile vor fi sprijinite din fonduri europene, precizează Daniel David în raport.
Amintim că ministerul Educației și Cercetării va începe de la 1 octombrie 2025 un proiect de reducere a analfabetismului funcțional, finanțat cu 41,5 milioane de euro din fonduri europene prin Programul Educație și Ocupare, „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”.
Astfel, timp de 4 ani, Ministerul Educației va dezvolta alfabetizarea funcțională a elevilor din învățământul primar și gimnazial la literație, matematică, științe, media, digitală și socială, cu scoli pilot, platformă de teste și formare pentru profesori.
În raportul prezentat pe 29 septembrie, ministrul a subliniat și legătura cu noile planuri-cadru pentru liceu aflate în dezbatere publică, menite „să scoată România din zona mare de analfabetism funcțional”.
„Preocuparea mea este ca oamenilor educației să le fie bine într-un nou sistem educațional, nu în sistemul actual care generează niveluri de analfabetism funcțional care ne paralizează țara și care trebuie reformat paradigmatic”, a spus Daniel David.
Astfel, obligațiile învățătorilor și ale profesorilor nu sunt doar sarcini birocratice, ci baza unui program național de învățare remedială și a unui program național pentru reducerea analfabetismului funcțional la nivel primar, gimnaziu și liceu, conform raportului.
Despre acest program, ministrul Daniel David a declarat pe 24 septembrie la București FM că „nu este elementul cheie, fiindcă fondurile europene acum le ai și peste câțiva nu le mai ai. Trebuie să ai un program național care să funcționeze dincolo de fondurile europene și măsurile care au fost luate.
De exemplu, cu măsurile acestea fiscal-bugetare, dureroase, neașteptate, nedorite de nimeni, nici de oameni și nici de mine ca ministru, dar totdeauna în situații de criză, m-am uitat și la elemente pozitive, ce putem obține totuși pentru sistem.
Proiectul cu fonduri europene vine suplimentar și e foarte bine că vine acum, tocmai când generăm programele naționale. Avem aceste fonduri europene care o să ne ajute să le eficientizăm, să le pornim după standarde moderne, să ne antrenăm unii profesori care vor implementa astfel de programe, iar atunci când se vor încheia fondurile europene, noi rămânem cu programele naționale, ceea ce cred că este un lucru bun pentru copii”, a declarat Daniel David.
„Dacă profesorii vor avea probleme și întrebări, acest program prin fonduri europene vine tocmai pentru a oferi și anumite modele, deși am încredere că profesorii vor ști ce trebuie să facă”, a adăugat ministrul Daniel David.
Ce presupune alfabetizarea funcțională a elevilor – legea învățământului preuniversitar
Nivelul de alfabetizare funcțională a elevilor ar trebui să fie evaluat periodic de către Ministerul Educației, pe o platformă națională cu teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului, conform legii învățământului preuniversitar.
- Art. 105 – (9) Nivelul de alfabetizare funcțională a beneficiarilor primari ai educației este evaluat periodic de către Ministerul Educației.
- (10) Se înființează Programul național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor, finanțat de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educației. Implementarea programului este reglementată prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației, la propunerea CNFDCD. Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică.
- Art. 98 – Evaluările prevăzute la art. 105 alin. (9) sunt realizate în cadrul unei platforme naționale care include teste realizate conform standardelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului.
- Funcționarea și gestionarea platformei naționale de alfabetizare funcțională sunt realizate de CNCE. Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare.
- Datele colectate prin evaluări sunt cuprinse într-un raport care se dă publicității anual de către Ministerul Educației.
Însă, înființarea Programului național de formare a cadrelor didactice în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională, prevăzut de lege, a fost suspendată până la începutul anului școlar 2026-2027, prin OUG nr. 156 din 30 decembrie 2024.
Ce înseamnă alfabetizarea funcțională
„Alfabetizarea funcțională reprezintă un set de competențe care permite unei persoane să ia decizii în mod autonom, pentru a-și atinge obiectivele, pentru a-și dezvolta potențialul și pentru a participa în societate:
a) competența de a înțelege, a utiliza și a evalua texte și de a reflecta asupra acestora
b) alfabetizarea matematică, definită drept competența de a utiliza raționamentul, conceptele, procedurile, faptele și instrumentele matematice pentru a descrie, explica și prezice fenomene;
c) alfabetizarea științifică, definită drept competența de a interacționa cu probleme legate de știință și cu ideile științei, ca un cetățean reflexiv, pentru a descrie, explica și evalua datele și dovezile în mod științific”, conform legii învățământului preuniversitar, anexa 3.
Situația elevilor din România privind alfabetizarea funcțională
„România are printre cele mai slabe rezultate obținute în ultimii ani, cu un procent ridicat de analfabetism funcțional, potrivit rezultatelor PISA 2022.
Aproape jumătate dintre elevii de 15 ani s-au situat sub nivelul de referință al competenței (nivelul 2) la matematică și la lectură, precum și la științe (49% la matematică, 42% la lectură și 44% la științe). În țările OCDE, în medie, la acest nivel s-au situat 31% dintre elevi la matematică, 26% la lectură și 24% la științe, iar în țările UE, 30%, 28%, respectiv 25%, se precizează în Ghidul Solicitantului din apelul Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar.
O medie de doar 9% dintre elevii de 15 ani au avut un nivel suficient de competență la lectură pentru a putea distinge cu succes faptele de opinii, conform raportul 21st-Century Readers Developing Literacy Skills în a Digital World (OECD) despre rezultatele PISA 2018.
De asemenea, Raportul Național de Literație arată că 42% dintre copiii români testaţi sunt în zona nefuncţională, 47% dintre copiii testaţi sunt în zona minim funcţională și doar 11% sunt în zona funcţională”, conform ghidului.
Informații despre Program național reducere a analfabetismului funcțional prevăzut în apelul „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”
Proiectul vizează următoarele categorii de grup-țintă:
- minimum 15.000 de elevi din 176 de școli din învățământul primar și gimnazial, selectate la nivel național;
- minimum 37.500 de cadre didactice (personal didactic de predare și personal didactic de conducere, de îndrumare și control), care vor participa la activități pentru dezvoltarea competențelor profesionale în relație cu alfabetizarea funcțională.
Durata de implementare a proiectului este de 48 de luni, începând cu 01.10.2025, fiind implementat în parteneriat cu Institutul de Științe ale Educației (IȘE), CCD Alba, CCD Argeș, CCD Dolj, CCD Ilfov, CCD Suceava, ISJ Alba, ISJ Argeș, ISJ Dolj, ISJ Ilfov și ISJ Suceava.
Valoarea eligibilă totală a proiectului este de 207.160.606,80 lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor (FEDR/FSE+/FC/FTJ) este de 166.709.127,57 lei, potrivit comunicatului ministerului.
Acțiuni sprijinite în cadrul apelului „Mecanisme de intervenție pentru alfabetizare funcțională în învățământul preuniversitar”
„Flexibilizarea și diversificarea oportunităților de formare și dezvoltare a competențelor cheie ale elevilor:
- Elaborarea reperelor pentru predare-învățare-evaluare, centrate pe alfabetizarea funcțională, precum și a descriptorilor asociați acesteia, pe baza analizelor și studiilor tematice privind alfabetizarea funcțională, în corelație cu competențele din curriculumul național și cadrele de referință ale studiilor internaționale (PIRLS, TIMSS, PISA, ICILS, ICCS), și ținând cont de rezultatele elevilor români la aceste studii;
- Dezvoltarea platformei funcționale suport prin realizarea unui spațiu digital pentru derularea programelor de formare și susținerea unor seturi de resurse educaționale suport;
Elaborarea standardelor, itemilor, testelor de alfabetizare funcțională, corelate cu profilul absolventului învățământului primar, respectiv învățământului gimnazial;
- Formarea și certificarea cadrelor didactice din învățământul primar și gimnazial pentru proiectarea și derularea unor activități de predare-învățare-evaluare eficiente în vederea creșterii nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor;
- Proiectarea și aplicarea unui mecanism de intervenție în școlile pilot dedicat alfabetizării funcționale a elevilor.”
Activități eligibile din apelul pentru reducerea analfabetismului funcțional
- „Activitatea 1 – PNPRAF (Program național reducere a analfabetismului funcțional), precum și pilotarea unor mecanisme integrate de susținere și dezvoltare a alfabetizării funcționale a elevilor din învățământul preuniversitar (nivelurile ISCED 0-3): literație, matematică, științe, media, digitală și socială, inclusiv prin îmbunătățirea competențelor personalului didactic în vederea furnizării unor servicii educaţionale de calitate orientate pe nevoile elevilor și a unei școli incluzive (activitate obligatorie);
- Activitatea 2 – crearea și/sau furnizarea suportului necesar, pentru dezvoltarea și evaluarea competențelor elevilor (în mod particular a competențelor verzi, a celor digitale și a celor antreprenoriale), inclusiv prin integrarea învățării față în față cu învățarea online/la distanță (activitate obligatorie);
- Activitatea 3 – dezvoltarea profesională a personalului la nivel de unitate de învățământ și dezvoltarea comunităților de învățare (activitate obligatorie);
- Activitatea 4 – măsuri care promovează progresele în materie de conectivitate, utilizarea pe scară largă a dispozitivelor și a aplicațiilor digitale, dobândirea de competențe digitale, în special în zonele izolate (activitate obligatorie);
- Activitatea 5 – Informări și campanii cu privire la prevenirea consumului de alcool și droguri (activitate relevantă)”, conform Ghidului Solicitantului.

Foto: ID 357739815 | Daniel David © LCVA | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
11 comments
hmm..nu știu ce să zic…in primul rând lucrurile astea ar trebui mai întâi predate la acele cursuri de psihopedagogie și implementate pt cei care vin de acum in învățământ,că cei care mai au 2-3 ani până la pensie se vor face că le implementează.
Nu înțeleg un lucru. Materia ce trebuie predată este structurată pe numărul de zile de școală. Dacă aloci 25% din ore pentru remediere cum mai acoperi materia ? Ori reduci materia predată că sa poți să insiști pe lucrurile importante ori scoți 25% din altă parte. Domnul David vorbește fără să gândească, nu știu câte sunt cele trei valori fundamentale de bază ale dansului dar gânditul înainte să facă ceva nu e unul dintre ele se pare.
bine punctat
Domnul ăsta habar nu are pe ce lume este! El crede că problema este la școală. Nu, stimate domn, nu este la școală. Problema este mult mai complexă, este a societății din care facem parte. Când unii vin la școală doar pentru burse, poți să îi muți la școală, că e degeaba. Dacă i-ai învățat și pe părinții lor și erau neinteresanți de școală, copiii sunt total dezinteresați. Iar asta nu se poate schimba, cât timp pentru copii este mai important ce spune un tik-toker, youtuber etc. La școală vine că e obligat, dar se plictisește , indiferent ce activități ar face. Îi place pauza, în care uneori depășește limita bunului simț, devine vulgar și agresiv.
Cam ăsta este tabloul pe care domnul ministru nu vrea să-l vadă, el insistând pe faptul că pot profesorii să fie și părinți și societate și asistenți sociali, jandarmi, economiști, juriști etc. Eu propun să ne mutăm definitiv la școală, că așa vrea dânsul și când rezultatele nu vor veni, că nu au cum dacă nu pune presiune și pe copii și familie să învețe, propun să vină dânsul să predea și să ne arate cum obține rezultate. Și să- și taie salariul, din rațiuni economice!
Citate din David tot pentru analfabeții funcționali, care vor înțelege că ministrul alocă fonduri suplimentare pentru educația remedială. În realitate, profesorii sunt obligați de acum, în cadrul normei de 20 de ore, să aloce 25% din pondere pentru educația „remedială”, mai bine zis, să facă hârtii noi (planificări) în care să fie prevăzută așa-zisa remediere, care ar însemna consolidare, fixare sau aprofundare a cunoștințelor. Domnul David, fiind un ne competent în ce privește învățământul, habar nu are că asemenea activități există deja în proiectarea didactică din toate timpurile, dar vrea să inventeze roata. De fapt, niște inepții venite din bezna neștiinței sale-adică să se modifice doar hârtiile, planificările, pe care să apară cu litere mari (să vadă analfabeții din minister) că există ore de fixare sau consolidare. Cel puțin asta au lăsat de înțeles onorabilii din minister, dar dacă îi întrebi ce înțeleg ei, mai exact, s-ar putea să dea cu radical. În rest, partea cu finanțarea pentru educație de remedială cu fondurile europene este o mare ceață, că dacă orele de remedială sunt deja în norma profesorilor, nu e foarte clar în ce se vor duce miliardele lui David. Cine e prostul sau hoțul, de fapt?
Domnul ăsta e pe arătură total!
Vrea din ce în ce mai multe hârtii, rezultate nu știu de care, spunea că nu ne mai pun să facem noi actele de burse și multe altele. Minte cum respiră, își bate joc de cadrele doar din preuniversitar, unde habar nu are de ceva și ne crede sclavi pe tarlaua lui. Cel mai incompetent și mincinos ministru din ultimii 35 de ani. Psihologii ăstia oricum sunt doar visători! Problema este că el visează pe banii, carierele, familiile și viețile noastre.
Domnul ministru crede ca poti reduce analfabetismul cu mai multi elevi in clasa! Omul asta nu are habar ce se intampla in scoala.
Un om doarme linistit in tara asta! Daniel!!El ne a spus cum e bine, ne a spus ca facem rau…noi, prosti, nu intelegem, pt ca nu suntem psihologi..
Si nu mi doresc! Imi amintesc cu groaza cum elevele mele,profil pedagogic,isi decideau viitorul! cele proaste mergeau la psihologie,cele cu capacitati medii,se faceau educatoare,cele destepte,fff putine, învățătoare, cele mai destepte,alta meserie!
Din experienta deceniilor anterioare stim sigur care vor fi rezulatul acestor masuri: cresterea fara precedent a analfabetismului functional. Cum e turcu’ asa-i pistolu’. Cand statul ia masuri impotriva fumatului, cresc vanzarile la tigari. Cam asa si cu analfabetismul. Dar poate asta-i intentia. Sa-i imbatam de cap, pana nu mai stiu de capul lor!
Adică totul gratis! Mulțumim!
Gratis, pentru cei „formați” în timpul liber, în contul celor 100 ore de lucru săptămânale, că 40 sunt doar pentru 20 predare și pregătirea predării. În schimb, lectorii „funcționali” care vor alfabetiza „nefuncțional”, profesorii cu grade didactice luate, aleși să lectoreze în baza aproprierii funcționale de cei aflați acum, pe val, ei, aceia vor încasa sume uriașe pentru lectoratul de o excepțională valoare. Yes!