Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 a fost publicat în Monitorul Oficial vineri, 8 august, cu o lună înaintea începerii cursurilor din anul școlar 2025-2026.
Procedura conține ordinea în care vor fi încadrați profesorii și noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025–2026 ce prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare și restrângere de activitate.
Documentul vizează toate tipurile de încadrare – titulari, viabilitate de post, debutanți – și introduce reguli noi pentru completarea normelor, restrângeri de activitate și mobilitate didactică.
În perioada 11-18 august se reiau activităţile privind constituirea posturilor didactice/catedrelor, încadrarea personalului didactic de predare şi soluţionarea cererilor de completare a normei didactice de predare la nivelul școlilor și grădinițelor.
În perioada 11-22 august 2025 are loc organizarea și desfășurarea activităților conform prevederilor Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare- învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025-2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
Încadrarea profesorilor, conform Art 6:






Noul Calendar al mobilității profesorilor pentru luna august – anul școlar 2025-2026





Informații de context
Amintim că a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
16 comments
Daniel David, ministrul dada-ist a greșit grav procedura de ocupare a posturilor. A greșit ca nu l-a întrebat pe Zelensky. Când va veni în România va schimba tot. Se va relua și examenul.
Deviză DD-ului pare a fi ,, câinii latră, caravana trece”.
Spun a o mia oară: protestul din 8 septembrie e tardiv!
Sindicatele au abordat strategie greșită.Nu știu dacă din prostie,sau alte …cauze.
Alte cauze!
Problema este ca aceasta lege aduce un deserviciu Educatiei pe termen lung.
In plus, graba cu care se doreste realizarea ei si termenele limita la care sunt supusi constant inspectorii, directorii si profesorii precum si nerespectarea legii in privinta bugetarii Educatiei cu 6% nu vor aduce oameni mai buni in sistem sau o reformare autentica a invatamantului.
As vrea sa mai spun ceva legat de aceste termene limita: oficialii din Ministerul Educatiei s-au obisnuit de ani de zile cu acest mod de a lucra, de a pune o presiune nejustificata pe inspectori, aceia la randul lor pe directori iar acestia din urma pe profesori. Nu este normal sa primesti o sarcina de lucru pe care trebuie sa o rezolvi de azi pe maine iar uneori in cateva ore, sa primesti mesaje noaptea sau in weekend-uri. Este inuman ce se intampla de cativa ani si stau si ma intreb daca este vorba ( din partea MEC) de lipsa de profesionalism sau pur si simplu de bataie de joc. Ce se intampla acum este o continuare ” fireasca” a aceluiasi mod de lucru. Ma intreb oare pana cand vor mai suporta si inspectorii aceasta presiune?
Vor suporta fix pana atunci cand vor fi pusi prin concurs. Simplu.
Inspectorii sunt cei care au creat cadrul care acum pocnește!!!!
Este unul ( S.C.) care de mai mult de 15 ani a tot făcut numiri aiurea în raport cu interesul pe termen lung al sistemului-asa cum cerea legislația! Apoi, ministerul a permis asumări isj, iar acum…nimeni nu își asumă! El e tot la butoane, își freacă mâinile că va împărți bucați de pâine!
Oare cui? Nu tot alor lui? Ceilalți s-au obișnuit cu foamea, au învățat din ierarhizarile lui că sunt nimeni!
Are o nerușinare care convine și celorlalți- care-l lasă pe post-chiar dacă se știe de când lumea ce face!
Oamenii corecți nu mai ajung niciodată la regulă in aceste condiții, deci sistemul e în cădere- nu liberă, ci accentuată!
In plus, se măiestrește o conduită de șpagă ( una ce se dă pentru supraviețuire de unii și care e de îmbogățire -inclusiv în putere- pentru alții, ca să cităm și să adaptăm sistemului de învățământ de stat din România)!
P.S.1.De același om a depins de decenii și acordarea gradațiilor de merit!
Credeți că acolo a făcut altfel decât în stilul lui ????
Câți or fi la nivel de țară ca el?
Și-atunci, încotro ne îndreptăm?
P.S.2. Liderii sindicali strigă ,,Demisia!”! Nu vorbesc despre ce e strâmb! Cererile, argumentele expuse de ei sunt copilărești! Ce doare în sistem nu e pomenit măcar! Ne doare că-i plătim să confuzeze mai mult! Parcă ar vrea să ieșim și de-acolo, din sindicat, nu numai din școli!
Ora de consiliere (dirigenție) face parte din norma de predare de 20 ore? Nu de alta, dar are programă proprie și manual propriu, care implică planificare anuală și pe unități, pe lângă activitatea de administrare a clasei cu dosarele săptămânilor altfel/verde/educație rutieră/educație financiară/ lupta anti-bullying, încheierea situațiilor școlare, raportări, situații de transmis lunar etc. Una este să desfășori munca administrativă din spatele unei clase de 28-30 de elevi (gestionarea copiilor cu CES, a celor cu tulburări de comportament, a celor depresivi la linia suicidului sau dincolo de ea și părinților lor), și alta este să predai acelei clase lecții de autocunoaștere, conduită civică etc. săptămânal.
În rezumat, dirigenția are 2 aspecte total diferite:
1. administrativ (monitorizare, comunicare cu părinții);
2. predare săptămânală.
Aspectul 1 este răsplătit prin sporul de dirigenție, dar aspectul 2 ar trebui să poată fi inclus în norma didactică de 20 de ore pentru că este oră de predare, măcar în sistem de derogare, pe perioada de valabilitate a legii 141. Acest lucru ar tempera puțin lucrurile.
Nu !
Deja a început MAREA DOSARIADĂ!
Am văzut profesori titulari de peste 20-30 de ani, care au, POTRIVIT LEGII, 16 sau 18 ore în încadrare, căutând înfrigurați acte justificative după fișe de evaluare cu fel de fel de criterii, care mai de care mai discutabile.
Profesorii României au devenit, peste noapte,
ca în literatura absurdului sau în distopiile cunoscute, OAMENI-DOSAR, distopii de care oamenii politici nu au, evident, cunoștință și le repetă ca în statele totalitare.
Cine va evalua, într-o perioadă atât de scurtă, 11-18.08, zecile de mii de dosare, mult mai importante decât total compromisele dosare pentru gradațiile de merit, de către cine și ce comisii avizate, care sunt termenele și procedurile de contestații, apoi contestațiile în contencios administrativ?
Totul se desfășoară cu o grabă inimaginabilă, ca și cum peste un popor de regulă blând s-a năpustit pe neașteptate, iarăși, dintr-un capriciu și din totală lipsă de previziune, năvala istoriei. Ca în ultimatumuri și în marile evacuări: vineri, 8.
08 la ora 15,30, procedura de comasare a școlilor a intrat în vigoare, fiind publicată în Monitorul Oficial și până luni, 11 august, inspectoratele școlare sunt obligate să trimită listele cu aceste ample reorganizări teritoriale, care nu angajează numai inspectoratele școlare și ARACIP-ul, ci și organele locale și consiliile județene (art. 19 din Legea 198/2023 și art.3 din OME 6800/2023, Metodologia privind procesul de organizare a rețelei școlare). Fără avizul acestora și fără ca în Legea 198/2023 să fie prevăzute reorganizări masive ale rețelei școlare.
Și în condițiile în care ordinele MEC nici nu sunt semnate de inițiatorul acestei uriașe degringolade, ci de către secretari de stat.
Se incalca legea fragant iar cei care vor raspunde juridic vor fi cei numiti politic. Cel mai bine sa-si dea demisia decat sa raspunda pentru o functie trecatoare.
Om-dosar, la Neamț, s-a spus in C.P. că ,,nu există sub 20 de ore”!
Degeaba am spus că in alte județe…, că noi ar trebui să fim ca și…, să se aplice și la noi….! Degeaba!
Sfidare, lipsă totală de transparență!
Au fost doar afirmații informative ale directorului de genul: ,,La obiectul x aveți 3,12 norme la 3 profesori – există ore.”
Când faci orele pe clase, vezi că nu ies!
Măcar cu ocazia asta să înceapă curățenia în școli!
Să știm unde suntem!
Să se prezinte clar situația (pe ecran mare- s-o vedem)!!!! Iar mai apoi, soluțiile optime să vină din discuții oneste, cu procese- verbale OBLIGATORIU de la ședințele de catedre! Detaliat, în C.P., anunțat contextul inițial: 2/(3) clase a cincea- apare / nu apare aici o vulnerabilitate azi, 4 clase a șasea etc.; sunt la obiectul x atatea ore/ săptămână, distribuite câte 20, …, profesorului A îi revin…, lui B….
Nu așa ar fi corect?
Afacerea zilei pentru directorul nostru: nu se spune nimic în plen mai mult decât cifre goale – valoarea obținută împărțind numărul total de ore la numărul de profesori din catedră…..! Are grijă să transmită îndoită speranță ,,e greu, dar, (datorită lui) va fi bine”!
Duplicitatea acesta permisă de minister cu felul în care directorii fac din orice o afacere e fantasică ( pe de o parte se transmite ideea de rigoare, de analiză, ierarhizare corectă, pe partea cealaltă, directorul poate tăia și spânzura cum vrea-ca și la gradații)! Le sclipeau din nou ochii recurenței de câștig in condiții date de lipsă de informare, panică, anxietate!
Ne-am saturat de ,,Apoi vedem noi cum le aranjăm!”
Atatea criterii, atâta muncă, discuții, stres la nivel național; iar nouă ni se servește automat un număr cu virgulă pe catedră, ca de obicei! Fără proces-verbal pe care să-l vedem descriind, la cald, așa cum a fost, evenimentul!
La noi apare p-v ,,aranjat” după cateva zile; e propus la semnat automat după măcar încă unul; lumea uită, nu mai verifică, semnează automat….Sub ochii blânzi ( sau fioroși) ai directorului!
Ghicește, om-dosar, când exprimă blândețe și ocrotire !
Să înțeleg ca cei cu note între 5 și 7 la titularizare nu mai există în calendar. Dar există plata cu ora. Superb!
nu inteleg nici unde intra cei care au dat concurs pt catedrele incomplete pe perioada determinata. anul trecut am vazut candidat care a luat ore cu nota 3,35, iar eu, anul asta cu 9,35, nu stiu daca am facut o alegere buna sa-mi aloc destul timp pentru invatat intrucat nu stiu daca orele alea mai raman
MEC dovedește multă perseverenta în această greșeală. Din păcate pentru ei, perseverarea în greșeală este diabolica (potrivit latinilor).
Corect! Mai trebuie pusa intrebarea DE CE in alte sectoare de activitate NU s-au adaugat ore de munca neplatita in plus ca sa fie democratie? Ops…pentru ca nu se pot mai mult de 8 ore pe zi, doar la profesori se poate. DE CE numai profesorii, preuniversitar/universitar trebuie sa suporte aceste aberatii ale lui Bolo? Adica, profesorii, acum, cu normele de predare (nu norma de baza care cuprinde N activitati!), trebuie sa inghesuie aceste ore neplatite (sunt in sistemul universitar bagate chiar in zilele de sambata si duminica) astfel incat sa isi taie singuri ore din Fisa postului incat sa iasa la „8 ore/zi” . Din nou profesorii sunt batjocoriti. Astfel, se taie din salariul de baza prin incarcarea normei de predare. Exact ce a facut Base, dar fara a spune ca e taiere de salarii in sectorul educatie/invatamant. Iar cu asa lideri de sindicat, gen Hadar, care la TV iese numai sa vorbeasca despre pensii, sa nu va asteptati la altceva decat la batjocura. Hai, Bolo, ca ce ai facut tu se cheama taiere de salarii si nu „eficientizare” sau ” cresterea productivitatii”. Pacat ca profesorii nu sunt uniti ca sa isi mentina drepturile. Ce e azi „temporar” va ramane vesnic. Nu inteleg cum de inghititi astfel de abuzuri. Inseamna ca veti inghiti si alte abuzuri care vor urma deoarece asta a fost doar un test, urmeaza altele.