UPDATE Olimpiada de Biologie să fie introdusă pentru elevii de gimnaziu, solicită aproape 400 de profesori, printr-un memoriu, Ministerului Educației și Cercetării: Biologia este printre singurele discipline fundamentale care nu dispune de o olimpiadă gimnazială – document

696 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Aproape 60 de profesori de Biologie cer Ministerului Educației să introducă olimpiada de Biologie pentru elevii de gimnaziu, potrivit unui memoriu consultat de Edupedu.ro. „În prezent, Olimpiada de Biologie există doar pentru ciclul liceal. Instituirea unei olimpiade gimnaziale ar crea un traseu coerent şi progresiv al performanței, de la clasa a V-a până la clasa a XII-a”, se arată în document.

UPDATE: Mihăiță Apetrei, profesor de Biologie la Liceul ”Vasile Conta” din Târgu Neamț și inițiator al demersului, a precizat, pentru Edupedu.ro, că s-au strâns peste 400 de semnături ale cadrelor didactice care susțin introducerea olimpiadei de Biologie la gimnaziu.

  • Luni, 20 octombrie, Ministerul Educației și Cercetării a lansat în consultare publică proiectul de ordin care aprobă noile norme pentru organizarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri – și regulamentul privind calendarele de proiecte extrașcolare. Vezi mai jos, în articol, care sunt noutățile.

Mihăiță Apetrei, profesor de Biologie la Liceul ”Vasile Conta” din Târgu Neamț, a explicat, pentru Edupedu.ro, că singurul concurs de Biologie la care pot participa elevii de gimnaziu este Concursul Național ”George Emil Palade”, dar nu are statut de olimpiadă. Concursul este „denumit impropriu de mulți ”Olimpiada mică de Biologie”, tocmai pentru că se simte lipsa competiției de tip olimpiadă la clasele V-VIII.”

„Această situație se petrece de mai bine de 6 ani, ultimul an în care s-a organizat Olimpiada de Biologie la nivel gimnazial (clasa a VII-a) fiind 2019 și a fost determinată de schimbarea programelor școlare la clasele de gimnaziu, urmată de dezinteresul decidenților din Ministerul Educației față de știința vieții”, a transmis Mihăiță Apetrei.

Semnatarii memoriului cer să fie transformat Concursului Național de Biologie „George Emil Palade” în Olimpiada de Biologie „George Emil Palade” pentru gimnaziu, din anul școlar 2025-2026. Sau să fie introdusă Olimpiada de Biologie la clasele a VI-a și a VII-a:

Transformarea Concursului Național de Biologie„George Emil Palade” în Olimpiada de Biologie „George Emil Palade” pentru gimnaziu, sub egida Ministerului Educației, începând cu anul școlar 2025-2026, sau introducerea în cadrul Olimpiadei de Biologie a claselor a VI-a și a VII-a.

În cazul transformării, instituțiile organizatoare, etapele de desfăşurare, Regulamentul şi curriculum de referință să fie aceleaşi ca cele ale Concursului Național de Biologie „George Emil Palade” desfășurat în anii anteriori, cu completările necesare pentru a se putea transforma într-o olimpiadă şi în conformitate cu programele şcolare aprobate prin OMEN nr. 3393/2017 pentru ciclul gimnazial, asigurând echilibru între teorie și aplicații practice. 

Elevii distinşi la fazele județeană şi națională să primească diplome şi premii echivalente cu cele acordate la celelalte olimpiade şcolare”, se arată în memoriu.

Argumente pentru transformarea concursului în olimpiadă națională sau introducerea în cadrul Olimpiadei de Biologie a claselor a VI-a și a VII-a, potrivit memoriului:

„1. Echitate educațională: Elevii pasionați de biologie nu beneficiază, la nivel gimnazial, de o recunoaştere echivalentă cu cea oferită colegilor care participă la celelalte discipline. Acest fapt poate diminua interesul şi motivația elevilor capabili de performanță Biologie şi, totodată, pune disciplina noastră pe un plan secundar fată de celelalte materii.

2.Continuitate educațională: În prezent, Olimpiada de Biologie există doar pentru ciclul liceal. Instituirea unei olimpiade gimnaziale ar crea un traseu coerent şi progresiv al performanței, de la clasa a V-a până la clasa a XII-a.

3. Recunoaştere oficială temeinică: Conform Metodologiei-cadru de organizare şi desfăşurare a competițiilor şcolare şi a Regulamentului de organizare a activităților cuprinse în calendarul activităților educative, şcolare şi extraşcolare, aprobată prin O.M.E.C.T.S. nr. 3035/2012, cu modificările şi completările ulterioare, olimpiadele primesc finanțare de la bugetul de stat, iar elevii merituoşi beneficiază de distincții recunoscute național și premii. Această recunoaştere lipseşte momentan pentru elevii de gimnaziu participanți la Biologie din cauza diferenței de percepție dintre un concurs şi o olimpiadă.

4. Valoare educațională și culturală: Numele savantului George Emil Palade, laureat al Premiului Nobel pentru Fiziologie şi Medicină (1974), conferă un prestigiu aparte competiției și susține importanța ridicării concursului la statutul de olimpiadă, mai ales că acest concurs este unul foarte dificil, mult mai complex şi solicitant pentru elevi în comparație cu concursurile naționale cu sectiuni de postere, fotografie sau desene care au în prezent acelaşi statut şi recunoaştere.”

Memoriul profesorilor de Biologie poate fi consultat mai jos:

Despre proiectul pus în consultare publică de Ministerul Educației

Printre noutățile majore se numără introducerea dreptului elevilor de a-și vedea lucrarea înainte de a depune contestație, atât la etapa județeană, cât și la etapele zonală și națională. Pentru prima dată, regulamentul prevede explicit că organizatorii sunt obligați să publice subiectele, baremele și modalitatea de comunicare a rezultatelor. Este o măsură de transparență cerută de Edupedu.ro, care a arătat în mod repetat că elevii și profesorii erau privați de acces la aceste informații, în ciuda faptului că probele sunt publice.

Proiectul introduce și posibilitatea ca elevii să participe la o clasă superioară celei în care sunt înscriși, în cadrul aceluiași ciclu de învățământ, dar nu la una inferioară.

Pentru „creșterea relevanței” competițiilor, Ministerul propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40% la 60% din punctajul maxim, adică cu 50% mai mult. Numărul de locuri rămâne neschimbat, transmite ministerul Educației și Cercetării.

Citește și:
Regulamentul olimpiadelor și concursurilor școlare a fost rescris de Ministerul Educației după 13 ani: instituția propune prag de calificare la etapa națională cu 50% mai dificil / Subiectele vor fi publicate obligatoriu după probe, iar acestea pot fi și online, doar pe platforme aprobate de minister – proiect
Părinții să participe obligatoriu la ședințe cu elevii și profesorii înainte de etapa națională – proiect regulament olimpiade 2026 / Elevii care încalcă regulile de conduită vor fi eliminați din competiții și nu vor mai putea participa nici anul următor
Elevii de clasele primare sunt excluși explicit de la orice olimpiade și concursuri școlare, prin proiectul de regulament-cadru, de către Ministerul Educației


3 comments
  1. Biologia, este materia cea mai hulită de elevi și părinți, din păcate nici la nivel de minister, programă nu contează prea mult.

  2. Absența unei olimpiade de biologie la gimnaziu este o discriminare la adresa elevilor pasionați de această disciplină importantă. Câștigătorii concursului Palade nu pot beneficia de avantajele colegilor de la alte discipline, nu pot accede la liceu fără examen, nu beneficiază de burse sau de premiile oferite de autoritățile locale olimpicilor. Părinții susțin demersul perfect justificat al profesorilor de biologie pentru organizarea olimpiadei in clasele VI-VIII

  3. Felicitări!
    Biologia a ajuns foarte jos in condițiile in care tot se doresc medici, asistente, bioinformatica, neurolink, ochelari biometrici .
    Este unica materie din aria matematică și științe care nu are olimpiada la gimnaziu. Are un singur concurs nerecunoscut de nimeni. și elevii și părinții întreabă..daca elevul este pasionat doar de bio..in gimnaziu ce oferta are
    proful de bio zice…nimic
    sa ii rămâna pasiunea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

INTERVIU Ana-Maria Cazan, decana Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea Transilvania din Brașov: Un profesor debutant are nevoie de foarte mult sprijin. Realitatea din școală presupune și cum să faci față anumitor tipologii de elevi care nu se încadrează în ceea ce am învățat din manuale

Un profesor debutant „are nevoie de foarte mult sprijin în primele etape ale carierei”, declară decana Facultății de Psihologie și Științele Educației de la Universitatea Transilvania din Brașov, Ana-Maria Cazan,…
Vezi articolul

Formarea a 5.000 de profesori în securitate cibernetică, anunțată de Directoratul Național într-un program PNRR de peste 25 de milioane de euro care prevede și dezvoltarea și evaluarea unui curriculum național de securitate cibernetică

5000 de profesori preuniversitari și universitari urmează să fie pregătiți în materie de securitate cibernetică, până în 2026, printr-un program cu fonduri PNRR, anunță Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC), într-un…
Vezi articolul