Ordinea etapelor de mobilitate 2026-2027. Proiectul care reglementează condițiile de angajare în învățământul preuniversitar a fost lansat în consultare publică

4.550 de vizualizări
Metodologia de mobilitate 2026-2027 PROIECT Edupedu / Foto: captură proiect Ministerul Educației și Cercetării
Proiectul metodologiei pentru mobilitatea personalului didactic de predare pentru anul școlar 2026-2027 – document ce stabilește condițiile în care profesorii ocupă posturile didactice / catedrele vacante / rezervate în învățământul preuniversitar – a fost lansat în consultare publică joi, 6 noiembrie, de Ministerul Educației și Cercetării.
  • Conform proiectului, proba scrisă la Titularizare 2026 se va desfășura pe 21 iulie 2026. Înscrierile au loc în perioada 6-18 mai 2026 – vezi aici calendarul complet.
  • Doritorii pot trimite sugestii referitoare la proiect până pe 15 noiembrie 2025, la adresa de email dgmrurs@edu.gov.ro.

În primă fază se constituie posturile și normele didactice, pe bază planurilor-cadru, a planurilor de școlarizare și a ofertelor educaționale. Urmează completarea normei pentru profesorii titulari și debutanți: aceștia dintâi își completează norma în mai multe școli, iar debutanților li se întregește norma astfel încât să aibă minimum jumătate din cea stabilită.

Următoarea etapă constă în soluționarea de către fiecare unitate școlară a cererilor de transfer pentru cadrele didactice detașate. În urma fiecărei etape, posturile vacante sunt actualizate, după cum se arată în document.

În continuare, profesorii angajați pe perioadă determinată pot solicita prelungirea contractului. Cât despre dascălii care au obținut note peste 7 la concursurile de Titularizare și Definitivat, aceștia se pot angaja pe perioadă nedeterminată. Urmează detașările și pretransferurile.

Ordinea etapelor de mobilitate în anul școlar 2026-2027, potrivit articolului 4 din proiectul de mobilitate:

Art. 4 (1) Etapele de mobilitate a personalului didactic de predare din învățământul preuniversitar și activitățile aferente acestora se organizează conform prezentei Metodologii şi sunt, în ordinea în care se desfăşoară, următoarele:

a) constituirea tuturor posturilor didactice/catedrelor ca urmare a aplicării planurilor-cadru de învățământ, a aprobării proiectelor planurilor de şcolarizare și a ofertei educaționale;

b) constituirea normei didactice de predare, în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră, în ordine, a personalului didactic de predare titular, respectiv a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4)şi (6);

c) întregirea normei didactice de predare pentru personalul didactic de predare titular în două sau mai multe unităţi de învățământ ori pe două sau mai multe specializări şi completarea normei didactice de predare pe perioadă nedeterminată/determinată a personalului didactic de predare titular la nivelul unităţii/unităţilor de învățământ în care este titular/consorțiului, urmată de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată pentru cadrele didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6) la nivelul unităţii/unităţilor de învățământ/consorțiului, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră;

d) soluţionarea cererilor de transfer, la nivelul unităţilor de învățământ, ale cadrelor didactice titulare detaşate în interesul învățământului pentru nesoluţionarea restrângerii de activitate;

e) constituirea normei didactice de predare, încadrarea şi întregirea normei didactice de predare a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei în două sau mai multe unităţi de învățământ ori pe două sau mai multe specializări, urmată de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată, la nivelul unităţilor de învățământ în care sunt angajate/consorţiului, a cadrelor didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare în baza documentelor de repartizare pe post/catedră;

f) stabilirea personalului didactic de predare care îndeplinește condiţiile legale de pensionare la data de 1 septembrie 2026 şi a personalului didactic de predare titular din învățământul preuniversitar, care se menţine în activitate ca titular peste vârsta de pensionare în anul şcolar 2026-2027, conform prevederilor art. 229 alin. (11) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

g) stabilirea tuturor posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate şi publicarea acestora în vederea ocupării cu personal didactic de predare;

h) completarea normei didactice de predare, la nivel județean/nivelul municipiului București, pe perioadă nedeterminată/determinată a cadrelor didactice titulare, respectiv pe perioadă determinată a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), urmată de transferarea personalului didactic de predare titular şi a cadrelor didactice debutante din învățământul preuniversitar de stat și particular prevăzute la art. 24 alin.
(4) şi (6), înscrise la examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026, aflate în restrângere de activitate, ca urmare a faptului că postul didactic nu se mai încadrează în sistemul de normare privind efectivele de antepreşcolari/preşcolari şi elevi prevăzute de lege, a diminuării numărului de grupe/clase de antepreşcolari/preşcolari sau elevi, a nerealizării planului de şcolarizare, a reorganizării sau desfiinţării unor unităţi de învățământ, urmată apoi de completarea normei didactice de predare pe perioadă determinată, la nivel județean/nivelul municipiului București, pentru cadrele didactice angajate pe durata de viabilitate a postului/catedrei, cărora li se poate constitui cel puţin o jumătate de normă didactică de predare la nivelul unității/unităților de învățământ/consorțiului în care sunt angajate, în baza documentelor de numire/transfer/repartizare pe post/catedră;

i) modificarea duratei contractului individual de muncă din durată determinată de un an în contract individual de muncă pe durata de viabilitate a postului/catedrei, în condițiile Legii nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare, dacă postul/catedra este vacant(ă) începând cu 1 septembrie 2026, la nivel județean/nivelul municipiului București, pentru cadrele didactice calificate, care au dobândit definitivarea în învățământ sau care promovează examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026, şi au promovat, în ultimii 6 (şase) ani, concursul naţional de ocupare a posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din învățământul preuniversitar, denumit în continuare concurs național, cu nota/media de repartizare minimum 7 (șapte), conform art. 64 alin. (8);

j) pretransferul consimţit între unităţile de învățământ la nivelul unităţii de învăţământ sau a consorţiului, în aceeaşi localitate, în localitatea de domiciliu sau pentru apropiere de domiciliu ori prin schimb de posturi al personalului didactic depredare titular, precum și al cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și alin. (6) înscrise la examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026, urmat de modificarea repartizării cadrelor didactice angajatepe durata de viabilitate a postului/catedrei cărora nu li se poate constitui o normă didactică de predare completă conform deciziilor de repartizare pe post/catedră sau prin schimb de posturi;

k) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă, în anul şcolar 2026-2027, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a dobândit cel puţin definitivarea în învățământ şi a obţinut nota/media de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2025 şi/sau 2024, respectiv 2025, 2024, 2023 şi/sau 2022pentru învăţători/profesori pentru învățământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;

l) repartizarea posturilor didactice/catedrelor vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în baza mediei de repartizare minimum 7 (șapte), conform art. 64 alin. (8), obţinute de candidaţi la concursul naţional, sesiunea 2026, în condiţiile prezentei Metodologii;

m) repartizarea candidaților cu statut de cadre didactice titulare în învățământul preuniversitar anterior înscrierii la concursul național, sesiunea 2026, cu păstrarea statutului de cadre didactice titulare, și a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) și (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026, și au obținut media de repartizare minimum 7 (șapte), conform art. 64 alin. (8), în cadrul concursului național, sesiunea 2026, pe posturi didactice/catedre vacante indiferent de viabilitatea acestora, în condițiile prezentei Metodologii;

n) detaşarea în interesul învățământului a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026;

o) stabilirea continuităților pentru detaşare la cerere şi detașarea la cerere în baza rezultatelor obținute la concursul național, sesiunea 2026, în condiţiile prezentei Metodologii;

p) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), obţinute la concursul naţional, sesiunea 2026, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, având prioritate candidaţii care beneficiază de prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2026-2027 în baza mediei de repartizare minimum 7 (şapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2025 şi/sau 2024, respectiv notei/mediei de repartizare minimum 7 (şapte) la concursurile naţionale, sesiunile 2025, 2024, 2023şi/sau 2022pentru învăţători/profesori pentru învățământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;

q) detaşarea la cerere prin concurs specific a personalului didactic de predare titular în învățământul preuniversitar, precum şi a cadrelor didactice debutante prevăzute la art. 24 alin. (4) şi (6), care au promovat examenul național pentru obținerea definitivării în învățământ, sesiunea 2026;

r) prelungirea duratei contractelor individuale de muncă în anul şcolar 2026-2027, pentru personalul didactic de predare angajat cu contract individual de muncă pe perioadă determinată, care a obţinut nota/media de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), după caz, la concursurile naţionale, sesiunile 2025 şi/sau 2024, respectiv 2025, 2024, 2023 şi/sau 2022 pentru învăţători/profesori pentru învățământ primar, în condiţiile prezentei Metodologii;

s) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, prin concurs naţional, în baza mediei de repartizare de minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9) obţinute la concursul naţional, sesiunea 2026;

t) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pentru angajare pe perioadă determinată, în baza notei/mediei de repartizare minimum 7 (șapte), conform art. 64 alin. (9), după caz, obţinute la concursurile naţionale, sesiunile 2025, 2024, 2023, 2022, 2021 sau 2020, respectiv în baza notei/mediei de repartizare minimum 5 (cinci), conform art. 64 alin. (9), după caz, obținute la concursurile naţionale, sesiunile 2025, 2024sau 2023, în condiţiile prezentei Metodologii;

u) stabilirea personalului didactic de predare pensionat, care a avut calitatea de personal didactic de predare titular în învățământul preuniversitar şi se reîncadrează în funcţia de personal didactic de predare, în anul şcolar 2026 2027, cu condiția suspendării pensiei pe durata reîncadrării, conform prevederilor art. 229 alin. (12) din Legea nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare;

v) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate cu personal didactic de predare calificat în regim de plata cu ora;

w) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate prin concurs/testare organizat(ă) la nivel judeţean/nivelul municipiului Bucureşti;

x) ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate pe parcursul anului şcolar, în condițiile prezentei Metodologii.

DOCUMENT Proiectul Metodologiei-cadru de mobilitate pentru anul școlar 2026-2027


1 comment
  1. Ce valoare mai au actele emise de autorități, mai ales de MEC?

    Mișcarea personalului didactic de anul trecut a fost anulată in 2 zile când era derulată 90%

    Se mai poate avea încredere în statul român?
    Dar intru-un ministru dovedit ca fiind mitoman?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mario Nava, Director General al DG Reform, Comisia Europeană: Recomandările făcute Ministerului Educației din România „oferă sugestii concrete pentru implementarea pachetului legislativ adoptat anul trecut. Acest lucru va îmbunătăți eficiența și echitatea sectorului educațional din România”

„Sunt încântat că DG REFORM a putut să sprijine Ministerul Educației din România în eforturile sale de reformă în sectorul preuniversitar. Prin intermediul Instrumentului de Suport Tehnic, recomandările oferă sugestii…
Vezi articolul

Patru directori de școală din România au fost premiați pentru că au redus abandonul școlar, analfabetismul funcțional sau au îmbunătățit rezultatele la Evaluarea Națională în școlile pe care le conduc

Patru directori de școală din România din Ditrău (jud. Harghita), Curcani (jud. Călărași), Popricani (jud. Iași) și Iași, care au avut rezultate excepționale precum reducerea abandonului școlar sau a analfabetismului…
Vezi articolul

Evaluarea elevilor care învață în limba maghiară în România se va face prin eșantion reprezentativ la PISA 2025 – propunere oficială / Un proiect în acest sens a fost pus în consultare cu 4 săptămâni înainte de începerea testării internaționale

Evaluarea competențelor elevilor de 15 ani care învață în școli de limba maghiară din România, la testele internaționale PISA 2025, este propusă oficial printr-un proiect de modificare a unei hotărâri…
Vezi articolul