Ore remediale 2025-2026. Ministrul Daniel David: 2 ore pe săptămână nu cred că reprezintă un număr atât de mare. Dacă le facem bine, o să ne pregătim mult mai bine copiii pentru nivelul gimnazial

1.108 vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit despre cele 2 ore obligatorii de activitate remedială pentru învățători și a spus că nu sunt multe: „2 ore pe săptămână nu cred că reprezintă un număr atât de mare de ore”. Acesta a afirmat că „dacă cele 2 ore de învățământ remedial le facem bine, o să ne pregătim mult mai bine copiii pentru nivelul gimnazial”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.

„Ce facem cu partea remedială? Cele 2 ore în plus în zona învățământului primar nu sunt oare prea multe? Eu cred că nu. 2 ore pe săptămână nu cred că reprezintă un număr atât de mare de ore. Iar copiii au nevoie de aceste ore, dacă le facem bine. Cred că învățământul primar a beneficiat enorm de clasa pregătitoare. Dacă cele 2 ore de învățământ remedial le facem bine, o să ne pregătim mult mai bine copiii pentru nivelul gimnazial”, a spus ministrul Educației și Cercetării.

Daniel David a comparat cele două ore de activitate remedială cu introducerea clasei pregătitoare:

„Țin minte că discuțiile cu clasa pregătitoare au fost similare: nu suntem pregătiți, nu se pot face, încărcăm copiii. Și să știți că clasa pregătitoare a avut un impact extraordinar de mare asupra pregătirii copiilor noștri pentru învățământul gimnazial. Dacă facem bine programul remedial la nivelul învățământului primar, putem să obținem același efect sau să creștem, ca să spun așa, efectul pregătirii educaționale, copiii fiind mult mai bine pregătiți pentru învățământul gimnazial.”

Despre cele 2 ore obligatorii de activitate remedială

Pe 4 iulie a avut loc o dezbatere online privind proiectul Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare pe domeniul educației. În cadrul dezbaterii, Claudia Zamfir, director al Școlii din Pucioasa, a cerut ca la învățători activitățile remediale sa fie cuprinse în norma didactică. Tot aici, Daniela Mărian a propus ca pentru învățământul primar cele 2 ore în plus să fie ore remediale.

Organizarea orelor remediale este la latitudinea profesorului, a declarat minstrul Educației și Cercetării, Daniel David, la lansarea Raportului privind Starea Învățământului în București: „Eu cred că fiecare profesor știe ce are în clasă și știe că unii copii au nevoie de remedial pentru a corecta ce n-au dobândit. Alții au nevoie de pregătire pentru performanță. Cu toți aș face, dacă eu aș fi profesor, utilizarea competențelor în viața de zi cu zi. Hai să-i lăsăm pe ei să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă. Am încredere că vor ști ce să facă. Dacă respectă reglementările, eu n-am o problemă cu opțiunile lor diverse”, a precizat ministrul.

Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână. Cele două ore au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.

Informații de context

Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie

Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.

Activitățile de remediere, consolidare, aprofundare și extindere, obligatorii pentru învățători din anul școlar 2025-2026, se sprijină și pe sesizarea eventualelor tulburări de învățare și colaborarea cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, conform metodologiei de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.

Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.

Orele de educație remedială ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.

O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.

Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar. 

„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.

Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ore remediale 2025-2026. Directoare de colegiu: Cred că suntem puțin într-o neconcordanță cu planurile-cadru care, totuși, ne spun că avem un maxim de 21 de ore pe săptămână, pentru copiii din învățământul primar
Ore remediale 2025-2026. Directoarea Carmen Tică: Avem niște colegi obosiți, stresați în acest moment. Învățăm cu elevii de gimnaziu și liceu până la ultima oră, adică terminăm la 19:50, în condițiile în care am asigurat spațiu pentru învățarea remedială
Orele remediale obligatorii pentru învățători au fost introduse pentru că „în mod matematic, învățătorul are mai puține ore, dacă ne raportăm la norma de 20 de ore a celorlalți profesori”, spune Mircea Bertea, consilier onorific al ministrului Daniel David: „Dar munca la clasele I-IV nu înseamnă același grad de intensitate ca în gimnaziu și liceu”
Carmen Tică, directoarea Colegiului Național Pedagogic „Elena Cuza”, despre orele remediale: Mulți părinți ne-au întrebat «de ce sunt obligatorii? Doar pentru că profesorii trebuie să mai aibă două ore în plus?»
Ore remediale 2025-2026. Tania Țăndăreanu, profesoară pe pedagogie: Pentru copiii de clasa pregătitoare, efortul fizic și psihic este considerabil. Pot apărea anumite stări de anxietate, din cauza acestei oboseli acumulate în timp
Vom verifica în prima inspecție tematică modul în care se organizează orele remediale, pentru că cele 2 ore de activități trebuie să figureze distinct în orar, spune Florian Lixandru, inspector școlar general București
Hai să îi lăsăm pe profesori să decidă cum fac orele remediale, spune Daniel David: Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă
Daniel David, despre lipsa spațiilor pentru orele remediale introduse prin Legea Bolojan: Un ministru trebuie să vină să spună ce trebuie făcut și după aceea ne chinuim împreună, noi cu autoritățile locale, să implementăm acel lucru. Eu nu pot gândi viziunea pe educație în funcție de infrastructura care nu există în anumite unități școlare
Ore remediale 2025-2026. Învățătorii trebuie să sesizeze tulburările de învățare și să colaboreze cu specialiștii în vederea evaluării elevilor / Model fișă de evaluare psihopedagogică
Directorul Sorin Hagiu, despre orele remediale: Riscăm să avem niște lucruri făcute doar pe hârtie, o condică semnată și, de fapt, beneficiul să nu ajungă cu adevărat la elevi / E doar un mod complicat de a spune că ar trebui să lucrăm diferențiat, ceea ce mulți dintre noi încercăm să facem, a spus profesorul Doru Căstăian
Există o mare frustrare, pentru că ne-au fost impuse în forță cele 2 ore obligatorii de activitate remedială, spune o învățătoare: Acesta este mesajul pe care îl percepem
Cele 2 ore obligatorii de activitate remedială pentru învățători încalcă planul-cadru pentru învățământul primar, semnalează o învățătoare: Este depășit numărul maxim de ore. Ce facem? Încălcăm legislația?
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026, transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional și efect pozitiv al măsurilor fiscale
Ministrul Educației, în contradicție cu el însuși pe tema orelor remediale: impune tuturor învățătorilor să facă ore de recuperare cu propriii elevi, după ce tot Daniel David spunea că „este foarte ciudat că același profesor care n-a transferat bine competențele trebuie acum să corecteze lucrurile pe care el le-a făcut prost”
OFICIAL Metodologia pentru orele remediale, publicată în Monitorul Oficial: fiecare învățător e obligat la 2 ore pe săptămână, cu catalog separat și condică, iar elevii participă la solicitarea părintelui sau recomandarea cadrului didactic / Profesorii nu fac fișe, planificări sau planuri personalizate
Am făcut ore remediale de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația, spune o învățătoare: Nu mai semnam nu știu câte hârțoage, nu mai făceam planuri de intervenție personalizată, nu ceream acorduri scrise


2 comments
  1. Se putea clasă 0 și de la grădiniță, cu programe tip „continuitate grădiniță-scoală” dar adesea sistemul s-a lăsat urnit doar când i s-a pus obligația in coastă, că nu aduceau copiii la grădiniță.
    În Europa au mutat clasa 0 in anul 5 de liceu (ca număr de ani obligatorii, 5+3+5) iar ultimul e doar pregătire specifică pentru univ. Deh, greu se urnește carul…

  2. Acest ministru ilegitim și incompetent trebuie să își repete, ca pe o mantră, adevărul pe care nu l-a învățat în facultatea de psihologie: a traumatiza o persoană, prin umilire repetată, prin desconsiderare, prin abuzarea și violarea integrității sinelui, a imaginii de sine sau a încrederii în sine, prin jupuire, nu poate crește eficacitatea sau performanțele ei profesionale. Cel mai curând se întâmplă opusul. Demisia!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel David, despre slaba implementare a proiectelor din PNRR în școli: N-aș vrea să renunțăm la niciun proiect, dar nici n-aș vrea să pun la risc finanțarea din PNRR prin faptul că în zona Educației ne-am angajat la prea multe lucruri pe care nu le putem duce la bun sfârșit

Ministerul Educației se confruntă cu dificultăți semnificative în implementarea proiectelor finanțate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), a recunoscut în prima reacție pe această temă ministrul Daniel David.…
Vezi articolul

Standardele minimale pentru titlurile de profesor universitar și conferențiar – criticate de Facultatea de Administrație și Management Public din ASE București. Memoriu adresat Ligiei Deca: „Este îngrijorător faptul că indicatorii care vizau componenta didactică au fost complet eliminați”

Standardele minimale naționale naționale pentru conferirea titlurilor de conferențiar și profesor universitar, a atestatului de abilitare și a diplomei de doctor, elaborate de CNATDCU și care au stârnit critici numeroase…
Vezi articolul