Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a vorbit despre cele 2 ore obligatorii de activitate remedială pentru învățători și a spus că nu sunt multe: „2 ore pe săptămână nu cred că reprezintă un număr atât de mare de ore”. Acesta a afirmat că „dacă cele 2 ore de învățământ remedial le facem bine, o să ne pregătim mult mai bine copiii pentru nivelul gimnazial”. Declarațiile au fost făcute, miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal.
- Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025. Prevederea se aplică din anul școlar 2025-2026 și până la începutul anul școlar 2029-2030.
„Ce facem cu partea remedială? Cele 2 ore în plus în zona învățământului primar nu sunt oare prea multe? Eu cred că nu. 2 ore pe săptămână nu cred că reprezintă un număr atât de mare de ore. Iar copiii au nevoie de aceste ore, dacă le facem bine. Cred că învățământul primar a beneficiat enorm de clasa pregătitoare. Dacă cele 2 ore de învățământ remedial le facem bine, o să ne pregătim mult mai bine copiii pentru nivelul gimnazial”, a spus ministrul Educației și Cercetării.
Daniel David a comparat cele două ore de activitate remedială cu introducerea clasei pregătitoare:
„Țin minte că discuțiile cu clasa pregătitoare au fost similare: nu suntem pregătiți, nu se pot face, încărcăm copiii. Și să știți că clasa pregătitoare a avut un impact extraordinar de mare asupra pregătirii copiilor noștri pentru învățământul gimnazial. Dacă facem bine programul remedial la nivelul învățământului primar, putem să obținem același efect sau să creștem, ca să spun așa, efectul pregătirii educaționale, copiii fiind mult mai bine pregătiți pentru învățământul gimnazial.”
Despre cele 2 ore obligatorii de activitate remedială
Pe 4 iulie a avut loc o dezbatere online privind proiectul Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare pe domeniul educației. În cadrul dezbaterii, Claudia Zamfir, director al Școlii din Pucioasa, a cerut ca la învățători activitățile remediale sa fie cuprinse în norma didactică. Tot aici, Daniela Mărian a propus ca pentru învățământul primar cele 2 ore în plus să fie ore remediale.
Organizarea orelor remediale este la latitudinea profesorului, a declarat minstrul Educației și Cercetării, Daniel David, la lansarea Raportului privind Starea Învățământului în București: „Eu cred că fiecare profesor știe ce are în clasă și știe că unii copii au nevoie de remedial pentru a corecta ce n-au dobândit. Alții au nevoie de pregătire pentru performanță. Cu toți aș face, dacă eu aș fi profesor, utilizarea competențelor în viața de zi cu zi. Hai să-i lăsăm pe ei să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă. Am încredere că vor ști ce să facă. Dacă respectă reglementările, eu n-am o problemă cu opțiunile lor diverse”, a precizat ministrul.
Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână. Cele două ore au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.
Informații de context
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie.
Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.
Activitățile de remediere, consolidare, aprofundare și extindere, obligatorii pentru învățători din anul școlar 2025-2026, se sprijină și pe sesizarea eventualelor tulburări de învățare și colaborarea cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, conform metodologiei de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.
Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.
Orele de educație remedială ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.
O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
2 comments
Se putea clasă 0 și de la grădiniță, cu programe tip „continuitate grădiniță-scoală” dar adesea sistemul s-a lăsat urnit doar când i s-a pus obligația in coastă, că nu aduceau copiii la grădiniță.
În Europa au mutat clasa 0 in anul 5 de liceu (ca număr de ani obligatorii, 5+3+5) iar ultimul e doar pregătire specifică pentru univ. Deh, greu se urnește carul…
Acest ministru ilegitim și incompetent trebuie să își repete, ca pe o mantră, adevărul pe care nu l-a învățat în facultatea de psihologie: a traumatiza o persoană, prin umilire repetată, prin desconsiderare, prin abuzarea și violarea integrității sinelui, a imaginii de sine sau a încrederii în sine, prin jupuire, nu poate crește eficacitatea sau performanțele ei profesionale. Cel mai curând se întâmplă opusul. Demisia!