Mircea Bertea, președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și consilier onorific al ministrului Daniel David, a explicat de ce au fost introduse pentru învățători cele 2 ore obligatorii de activitate remedială. Acesta a afirmat că „ în mod matematic, învățătorul are mai puține ore, dacă ne raportăm la norma de 20 de ore”, dar „munca la clasele I-IV nu înseamnă același grad de intensitate” ca în gimnaziu și liceu. Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.
- Din anul școlar 2025-2026, toți învățătorii și profesorii pentru învățământul primar au incluse în atribuțiile postului 2 ore pe săptămână de pregătire remedială, potrivit Legii nr. 141/2025. Prevederea se aplică din anul școlar 2025-2026 și până la începutul anul școlar 2029-2030.
„Aș vrea să vă spun, poate pe înțelesul telespectatorilor, de ce au fost introduse aceste 2 ore de învățare remedială. 1 – s-a spus că ele urmau să completeze norma învățătorului, pentru că, după cum știți, la clasele primare, anumite obiecte de învățământ sunt susținute de către profesorii de la gimnaziu sau liceu: vorbim de educație fizică, vorbim de limbi străine, religie și așa mai departe. Deci, în mod matematic, învățătorul are mai puține ore, dacă ne raportăm la norma de 20 de ore, norma pe care o au toți ceilalți profesori. Acum, aici ar fi o problemă, că munca la clasele I-IV nu înseamnă același grad de intensitate și de pricepere pedagogică particularizată la vârstă ca în gimnaziu sau ca în liceu”, a spus Mircea Bertea.
Președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România a vorbit despre părinții care aleg să-și dea copiii la afterschooluri și despre faptul că „a rămas un număr semnificativ de copii ai căror părinți nu-și permit să plătească semiinternatul sau afterschoolul”. Potrivit lui Mircea Bertea, prin introducerea celor 2 ore de activitate remedială pentru învățători, „ministerul a încercat să le asigure și celor din zone mai puțin dezvoltate „accesul la consultații sigure și, mă rog, planificate”:
„În ultimul timp, segregarea aceasta socială foarte mare în România – și nu numai la diferența dintre sat și oraș, dintre urbanul dezvoltat și ruralul subdezvoltat, dar chiar și la nivel de oraș, prin explozia aceasta de afterschooluri sau semiinternate, cum se numesc – a dus la o realitate pe care ministerul a recunoscut-o și a încercat să o rezolve oarecum. Respectiv cei care au posibilitatea, prin contribuția părinților, să participe la afterschool, pentru că majoritatea afterschoolurilor sunt cu contribuția părinților, au posibilitatea să continue procesul de învățare sub medierea unor cadre calificate și după-amiază, lucru care le convine părinților, pentru că, în general, părinții, după cum știți, între 8 și 17 sunt la serviciu.
În situația asta, repet, nu numai la țară, și în orașele mari, și în orașele mai mici, a rămas un număr semnificativ de copii ai căror părinți nu-și permit să plătească semiinternatul sau afterschoolul. Acești copii sunt puși în situația sau ar putea ajunge să rămână în urmă față de ceilalți. Mai ales în zone defavorizate, acesta este un pas importat spre abandonul școlar cu consecințele sale. Și atunci, prin această măsură, ministerul a încercat să le asigure și celor din asemenea localități sau școli accesul la consultații sigure și, mă rog, planificate, să spunem așa. Numai că există și aici un impediment major. Primul este legat de capacitatea de efort pe care au acești copii. Au școală de la 8 la 12, de la 8 la 13. Dacă îi mai ținem 2 ore la școală, e prea mult pentru vârsta lor.”
Nicoleta Călugăreanu, moderatoare: Fără o pauză pentru masa de prânz.
Mircea Bertea: „Exact. Cu atât mai mult cu cât avem puține școli. Pentru că, de exemplu, la Colegiul Național Pedagogic „Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, pe care eu l-am condus în ultimii 15 ani, avem încă din 2012, pentru copiii de clase pregătitoare, inclusiv dormitoare pentru cei care rămâneau la așa-numitul semiinternat, masă caldă servită la cantina școlii și așa mai departe, condiții pe care majoritatea școlilor nu le au. Și atunci, a ține acești copii cu un sandvici sau hrană rece până la ora 14-15 înseamnă mult și o activitate ineficientă. Chiar unde există dorință și voință, pentru asemenea activități, ele nu se pot realiza, pentru că foarte multe școli astăzi sunt în procesul de renovare masivă, prin programele finanțate prin PNRR, lucru foarte bun. Avem nevoie și de aceste puneri la punct ale bazei materiale pentru învățământ.
Deci, e un pic cam dificilă aplicarea acestei prevederi, care cred că, în viitor, va fi integrată în procesul normal de predare-învățare-evaluare.”
Despre cele 2 ore obligatorii de activitate remedială
Pe 4 iulie a avut loc o dezbatere online privind proiectul Legii privind unele măsuri fiscal-bugetare pe domeniul educației. În cadrul dezbaterii, Claudia Zamfir, director al Școlii din Pucioasa, a cerut ca la învățători activitățile remediale sa fie cuprinse în norma didactică. Tot aici, Daniela Mărian a propus ca pentru învățământul primar cele 2 ore în plus să fie ore remediale.
Organizarea orelor remediale este la latitudinea profesorului, a declarat minstrul Educației și Cercetării, Daniel David, la lansarea Raportului privind Starea Învățământului în București: „Eu cred că fiecare profesor știe ce are în clasă și știe că unii copii au nevoie de remedial pentru a corecta ce n-au dobândit. Alții au nevoie de pregătire pentru performanță. Cu toți aș face, dacă eu aș fi profesor, utilizarea competențelor în viața de zi cu zi. Hai să-i lăsăm pe ei să decidă. Nu vă așteptați ca ministrul să le spună exact ce să facă în fiecare clasă. Am încredere că vor ști ce să facă. Dacă respectă reglementările, eu n-am o problemă cu opțiunile lor diverse”, a precizat ministrul.
Fiecare învățător sau profesor pentru învățământ primar are obligația de a organiza două ore de învățare remedială pe săptămână. Cele două ore au fost introduse recent prin Legea Bolojan. Edupedu.ro a arătat aici că o oră de remedial din cele două obligatorii pe săptămână încalcă planurile-cadru de la învățământul primar, plus legea Educației, care prevede alt număr de ore.
Informații de context
Obligațiile învățătorilor și profesorilor de a face ore remediale din anul școlar 2025-2026 au fost transformate de ministrul Daniel David în „program național” pentru reducerea analfabetismului funcțional. Astfel, creșterea normei didactice de predare cu 2 ore pe săptămână este prezentată de Daniel David ca un „efect pozitiv” pentru educație, în raportul prezentat pe 29 septembrie.
Metodologia de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025 a fost publicată în Monitorul Oficial marți, 2 octombrie.
Activitățile de remediere, consolidare, aprofundare și extindere, obligatorii pentru învățători din anul școlar 2025-2026, se sprijină și pe sesizarea eventualelor tulburări de învățare și colaborarea cu specialiștii în vederea evaluării elevilor, conform metodologiei de organizare a orelor de învățare remedială în învățământul primar, aprobată prin Ordinul de ministru nr. 6.423/2025.
Daniel David a declarat, pe 12 septembrie, la B1TV, că „creșterea normei cu 2 ore în învățământul primar va duce la 2 ore pe săptămână de învățare remedială. Vom avea practic un program național de învățare remedială”.
Orele de educație remedială ridică mai multe probleme, motiv pentru care este posibil ca obiectivul acestora să nu fie atins, a declarat Sorin Hagiu, directorul Școlii Gimnaziale Giarmata din județul Timiș, la InfoEdu. Doru Căstăian, profesor de științe socio-umane la Colegiul Național „Vasile Alecsandri” din Galați, a explicat că aceste ore au fost introduse „pur și simplu cantitativ” și că, așa cum au fost gândite, sunt doar o formă a lucrului diferențiat pe care mulți dintre profesori îl fac deja.
O învățătoare a vorbit, pentru adevarul.ro, despre cele 2 ore remediale incluse în atribuțiile postului. „Am făcut astfel de ore de multe ori de-a lungul celor 36 de ani la catedra, nu pentru că le cerea ministrul, ci pentru că le cerea situația – erau copii care aveau nevoie de mai mult ajutor”, a precizat aceasta.
Pe 7 iulie, o învățătoare, prezentă la protestul profesorilor din fața Parlamentului, a explicat pentru Edupedu.ro ce ar însemna introducerea a două ore de activități remediale pentru toți profesorii pentru învățământul primar.
„Sunt învățător. Nouă ne bagă 2 ore pe remedial. Ok, unde bagă acelea 2 ore pe remedial? Știți care este programul unui elev? La casa a IV-a avem 3 zile cu 6 ore. Dacă eu mai am încă 2 pe remedial, înseamnă că toată săptămâna se duce pe 6 ore”, a spus cadrul didactic pentru învățământul primar.
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
4 comments
Ii recomand domnului ministru să își aleagă cu atenție consilierii
De pe vremea trecută ne-am obișnuit la Cluj cu prezenta domnului în funcții politice in învățământ susținut in special de PSD dar nu numai.
Sunt atâția tineri cu potențial care nu au făcut pacturi cu partide și compromisuri pentru funcții
Pe ei trebuie să-i alegeți consilieri domnule ministru!
Daca tot sunteți consilier onorific, ați susținut măsurile de ,,reforma”, nu? Nu de alta, dar să știm cui sa mulțumim.
Citez :,,Deci, e un pic cam dificilă aplicarea acestei prevederi, care cred că, în viitor, va fi integrată în procesul normal de predare-învățare-evaluare.”
Acest domn pe care nimeni nu îl consideră un etalon sau exemplu de bune practici continuă să fie toxic.
Se crede un fel de Spiru Haret al inv pedagogic dar el a primit mereu funcții politice si cam atât.
Acum zice că e greu acum zice că învățătorii vor avea 6 ore pe zi.
E atat de bun consilier ca de la anul nu vor mai exista specializări pedagogice la licee pedagogice.
Ia vina mataluta intr un gimnaziu de tara sau liceu industrial sa vezi intensitate..Senzatii tari. Fara sa sari cu parasuta. Inainte insa, fii sigur ca esti bine cu capul si poti rezista.