(P) Care sunt provocările învățământului preșcolar actual? Ce resurse didactice ar trebui să utilizeze părinții și profesorii în educația timpurie?

2.785 de vizualizări
Primii șase ani de viață sunt esențiali pentru dezvoltarea armonioasă și echilibrată a copiilor. În această etapă se formează 85% din structurile neuronale ale creierului și se dezvoltă funcțiile cognitive, emoționale, sociale, lingvistice și motorii. Conexiunile între neuroni sunt întărite în funcție de stimuli – afecțiune, comunicare, învățare – și totul se întâmplă într-un ritm amețitor. În acest cadru general privind dezvoltarea copiilor, este necesar să punem accent pe educaţia timpurie și pe importanța covârșitoare a utilizării resurselor didactice în procesul instructiv-educativ.

Educația timpurie este fundamentală în dezvoltarea creierului copilului și reprezintă baza formării lui ca adult. Cele mai importante provocări din domeniu sunt legate de calitatea, relevanța și eficiența educației și mai puțin de acces, potrivit Strategiei privind modernizarea infrastructurii educaţionale 2017-2023 realizată de Ministerul Educației și Cercetării.

Pornind de la această realitate nu tocmai îmbucurătoare, constatăm faptul că în procesul de predare-învățare resursele didactice, precum caietele, ghidurile de pregătire, fișele de lucru și materialele-suport sunt o necesitate pentru a oferi o educație de calitate, eficientă și adecvată cerințelor actuale. Conștient de resursele de care are nevoie pentru a-i ajuta pe copii să învețe, personalul didactic selectează anumite instrumente suplimentare pentru ca procesul de predare-învățare să fie eficient. Dacă materialele puse la dispoziția sa nu sunt suficiente, atunci este nevoie de alte resurse didactice pentru a-i forma copilului competențele prevăzute de programa școlară.

Accesul la resurse didactice de calitate

Aici intervin actorii din spațiul editorial autohton, cărora le revine datoria de a susține procesul instructiv-educativ prin conceperea de materiale care să dezvolte într-o manieră integrată cunoștințele și abilitățile copiilor.

De peste 15 ani, editura care sprijină constant creșterea calității educației timpurii prin conceperea de materiale educaționale performante este Editura Diana, în al cărei portofoliu editorial se regăsesc caiete auxiliare aprobate MEC, materiale didactice valoroase, precum și jocuri și jucării educative.

Avantajele folosirii caietelor educaționale în învățământul preșcolar

Caietele educaționale pentru preșcolari de la Editura Diana sunt adaptate particularităților de vârstă ale copilului. Acestea cuprind fișe de lucru, jocuri, activități și exerciții prin care copiii să-și dezvolte creativitatea, motricitatea fină și abilitățile de scriere, citire și calcul matematic. Folosind caiete tipărite, cei mici vor fi capabili să se concentreze, să gândească logic și să-și identifice propriile emoții, în timp ce învăță despre ei și despre mediul înconjurător.

În primii ani de viață, copiii care explorează mediul înconjurător folosindu-și la maximum toate cele cinci simțuri vor înregistra o dezvoltare mai rapidă. Utilizarea în mod constant a resurselor didactice în activitățile de educație și formare a copilului preșcolar, completează și consolidează informațiile primite în această etapă.

Capcanele educației digitale la vârsta preșcolară

Telefoanele, tabletele sau calculatoarele interferează cu toate activităţile copiilor, de la învățarea prin joc, la folosirea imaginaţiei sau explorarea mediului înconjurător. În cazul copiilor care sunt expuși la dispozitive digitale mai multe ore pe zi, s-a constatat o medie mai scăzută la rezultatele testelor cognitive. De aceea, comunicarea directă și joaca asistată de un adult, precum și integrarea copilului într-o colectivitate sunt mult mai utile decât a-l lăsa pe copil să se joace singur sau în fața unui ecran.

Concluzii

Comunitățile școlare care se confruntă cu o dezvoltarea slabă a infrastructurii existente, cât și accesul limitat al copiilor la materiale didactice contribuie la menținerea decalajelor în cadrul proceselor educaționale.

Cei care folosesc caietele educaționale și resursele didactice pentru preșcolari de la Editura Diana pun accent pe unicitatea fiecărui copil, pe importanța securității sale emoționale și stimularea creativității, astfel încât aceștia să fie participanți activi la propria dezvoltare.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesorii și elevii americani adoptă platforma de inteligență artificială ChatGPT în număr tot mai mare, în pofida riscurilor de etică și acuratețe, pentru a-i ajuta în asimilarea materiei, planificarea lecțiilor, interactivitate mai mare – sondaj

Platforma de inteligență artificială ChatGPT este utilizată tot mai intens atât de elevi, cât și de profesorii din școlile americane, în pofida tentativelor unor districte școlare de a o interzice,…
Vezi articolul

Premierul Dăncilă susține că părinții i-au cerut să renunțe la Programul „Merg la școală”, prin care toți elevii primeau vouchere de 250 de lei pentru cărți, manuale, rechizite și echipament sportiv

Premierul Viorica Dăncilă a anunțat că a renunțat la programul „Merg la școală” după discuții cu mai mulți părinții care i-au spus că „noi avem avem posibilități, degeaba ne dați…
Vezi articolul

Ministrul Andronescu s-a implicat în subiectele de la Evaluarea Națională: M-am asigurat că nu au un grad de dificultate foarte ridicat. Aștept ca rezultatele să-i mulțumească pe elevi și pe părinți

Ministrul educației a declarat că s-a implicat în subiectele de la Evaluarea Națională. Ecaterina Andronescu a spus într-un interviu pentru Kanal D că „s-a asigurat” că subiectele „nu au un…
Vezi articolul

Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație, susține trecerea clasei a IX-a la gimnaziu și examen de admitere la liceu la 16 ani, vârstă la care elevul poate să facă școala de ucenicie la locul de muncă sau poate merge în învățământ dual

Mihaela Popa, fost secretar de stat în Ministerul Educației, susține că învățământul obligatoriu ar trebui să se termine la 16 ani, cu trecerea clasei a IX-a la gimnaziu, pe modelul…
Vezi articolul

VIDEO Klaus Iohannis, despre derobarea de răspundere în cazul închiderii școlilor în pandemie: Am rămas destul de decident, dar este evident că unele autorități, cum s-a întâmplat în București, s-au bâlbâit. Se vor învăța

“Am rămas destul de decident, dar este evident că unele autorități, cum s-a întâmplat în București, s-au bâlbâit”, a declarat președintele Klaus Iohannis, în cadrul unei conferințe susținute la Palatul…
Vezi articolul