Ploaie de întârzieri la Ministerul Educației. Noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor ar fi trebuit să se aplice din 2 aprilie, termen stabilit și încălcat de ministrul Ligia Deca

5.750 de vizualizări
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com
Ordinul de ministru cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să se aplice din 2 aprilie, nu a fost finalizat către Ministerul Educației. Acest lucră înseamnă că Ligia Deca nu respectă calendarul aprobat chiar de ea însăși, prin ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, document publicat în Monitorul Oficial. În total, sunt peste 50 de acte normative care ar fi trebuit să fie aprobate până pe 2 aprilie.

UPDATE: Dosarul pentru gradația de merit a profesorilor rămâne și în 2024, deși Ligia Deca vorbea despre „revizuirea” gradației de merit. Profesorii pot depune actele necesare în perioada 19-26 aprilie – proiect

Concret, ordinul ministrului educației privind aprobarea metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit ar fi trebuit să fie gata pe 2 aprilie 2024. Inițial, a fost programat să apară pe 1 aprilie 2024.

Foto: Captură ordin nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024

Ligia Deca, ministrul Educației, a declarat luni, 25 martie, în cadrul unei conferințe de presă, că metodologia gradației de merit pentru profesori va fi revizuită și „e un ordin de ministru care trebuie emis într-un timp relativ scurt”. Pe 11 martie 2024, Ligia Deca spunea că în Ministerul Educației au loc discuții în prezent cu privire la „regândirea gradației de merit” și „regândirea treptelor de salarizare” a profesorilor.

Lista actelor normative care ar fi trebuit aprobate până la data de 2 aprilie:

  1. Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Federației Sportului Școlar și Universitar;
  2. Hotărâre de Guvern privind Registrul național al calificărilor;
  3. Hotărâre de Guvern privind stabilirea atribuțiilor, structurii, organizării și funcționarea centrelor de formare continuă în limbile minorităților naționale;
  4. Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Centrului Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual;
  5. Ordin al ministrului educației privind aprobarea criteriilor pentru studiul disciplinelor de specialitate pe clase, grupe sau individual în cadrul învățământului de artă și sportiv;
  6. Ordin al ministrului educației privind regimul actelor de studii emise de unitățile și de instituțiile de învățământ;
  7. Ordin al ministrului educației privind stabilirea condițiilor de emitere a documentelor școlare;
  8. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei și criteriilor de acordare a gradației de merit;
  9. Ordin al ministrului educației privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a CJRAE/CMBRAE;
  10. Ordin al ministrului educației privind aprobarea procedurilor de elaborare a avizelor de schimbare a destinației bazei materiale și a terenului unităților de învățământ preuniversitar;
  11. Ordin al ministrului educației privind organizarea, funcționarea și accesul în filiera tehnologică, durata și conținutul programelor de pregătire profesională, contractul-cadru de parteneriat, contractul individual de pregătire practică, precum și modul de organizare și desfășurare a examenului de certificare a calificării;
  12. Hotărâre de Guvern privind aprobarea structurii organizatorice, atribuțiile specifice, numărul de posturi pentru Autoritatea Națională pentru Calificări;
  13. Hotărâre de Guvern privind aprobarea formatului și conținutului cadrului național al calificărilor;
  14. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea titlurilor și calificărilor universitare;
  15. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Codului-cadru de etică și deontologie universitară;
  16. Hotărâre de Guvern privind organizarea și funcționarea Federației Sportului Școlar și Universitar;
  17. Hotărâre de Guvern privind aprobarea metodologiei de evaluare externă, standardele și indicatorii specifici pentru fiecare proces de evaluare externă a instituțiilor de învățământ superior;
  18. Hotărâre de Guvern privind aprobarea tarifelor de autorizare, de acreditare și de menținere a acreditării pentru organizațiile furnizoare de educație/instituțiile de învățământ superior și pentru programe și domenii de studii;
  19. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea burselor și stagiilor pentru școlarizarea studenților români de pretutindeni și a studenților străini;
  20. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea cadrului strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior;
  21. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Programului Național pentru Internaționalizare Universitară „Study in Romania”;
  22. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Programului Național de Reducere a Abandonului Universitar;
  23. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea Programului Național de Sprijinire a Învățării Științelor Exacte, a Ingineriei și Matematicii;
  24. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea metodologiei de evaluare externă, a standardelor, a standardelor de referință și a listei indicatorilor de performanță;
  25. Hotărâre de Guvern privind aprobarea Registrului Național al Calificărilor;
  26. Hotărâre de Guvern pentru aprobarea metodologiei privind corespondența nivelurilor de calificare și titlurile ocupațiilor din COR;
  27. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru organizarea învățământului superior dual (ciclul scurt, I, II și III, doctorat profesional);
  28. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a programelor de studii postuniversitare de formare profesională a adulților;
  29. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru finanțarea învățământului superior dual;
  30. Ordin al ministrului educației și al ministrului sănătății privind aprobarea metodologiei pentru acordarea asistenței medicale, stomatologice și psihologice gratuite studenților;
  31. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei-cadru pentru recunoașterea și echivalarea, precum și recunoașterea studiilor sau a perioadelor de studii efectuate în țară sau în străinătate;
  32. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru înscrierea și înregistrarea programelor de studii în Registrul Național al Calificărilor;
  33. Ordin al ministrului educației pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind actele de studii și documentele universitare emise de instituțiile de învățământ superior;
  34. Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor minimale naționale pentru obținerea atestatului de abilitare;
  35. Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea titlurilor didactice de conferențiar și profesor din învățământul superior, a atestatului de abilitare, precum și a diplomei de doctor;
  36. Ordin comun al ministrului educației și al ministrului afacerilor externe privind aprobarea metodologiei de acordare burse și stagii de specializare a românilor de pretutindeni;
  37. Ordin comun al ministrului educației și al ministrului cercetării, inovării și digitalizării privind aprobarea standardelor minimale naționale necesare și obligatorii pentru conferirea gradelor profesionale de cercetare-dezvoltare;
  38. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru finanțarea cercetării științifice universitare;
  39. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru alocare de resurse financiare consorțiilor sau instituțiilor de învățământ superior fuzionate;
  40. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru restituirea contravalorii serviciilor de școlarizare cu finanțare de la bugetul de stat;
  41. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru mobilitatea academică;
  42. Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului de alocare a codului matricol individual, precum și conținutul informațiilor care vor fi scrise în RMUR/RUNIDAS;
  43. Ordin al ministrului educației privind aprobarea normelor pentru accesibilizarea învățământului superior pentru persoanele cu dizabilități;
  44. Ordin al ministrului educației și al ministrului afacerilor externe privind aprobarea metodologiei de acordare a burselor pentru stagii de formare profesională a cadrelor didactice care predau limba română sau în limba română în unități de învățământ sau instituții de învățământ superior din străinătate;
  45. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru închirierea bunurilor mobile și imobile din proprietatea privată a statului;
  46. Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului-cadru privind organizarea și funcționarea comisiilor de etică universitară;
  47. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru utilizarea microcertificărilor;
  48. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru identificarea, descrierea, evaluarea, validarea și certificarea rezultatelor învățării obținute în contexte nonformale și informale;
  49. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru recunoașterea competențelor dobândite de tineri și adulți, în contexte nonformale și informale, în cadrul centrelor de evaluare;
  50. Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare, a statului de funcții și condițiilor de încadrare ale personalului ANC;
  51. Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului de organizare și funcționare a consiliului consultativ la nivelul ANC;
  52. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei de elaborare și actualizare a calificărilor profesionale;
  53. Ordin al ministrului educației și al ministrului muncii și solidarității sociale pentru aprobarea metodologiei privind elaborarea, validarea, aprobarea și gestionarea standardelor ocupaționale și de calificare;
  54. Ordin al ministrului educației pentru aprobarea metodologiei privind stabilirea criteriilor și procedurilor de evaluare și certificare a evaluatorilor de competențe profesionale, a evaluatorilor de evaluatori și a evaluatorilor externi;
  55. Ordin al ministrului educației privind aprobarea regulamentului pentru autorizarea/acreditarea centrelor de evaluare a competențelor profesionale obținute în contexte de învățare nonformală și informală;
  56. Ordin al ministrului educației privind aprobarea standardelor pentru acordarea certificatului de competențe transversale;
  57. Ordin al ministrului educației privind aprobarea metodologiei pentru conferirea de plachete și diplome aniversare;
Despre gradația de merit

Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 stabilește că gradaţia de merit se acordă prin concurs și reprezintă o creștere cu 25% a salariului de bază. Gradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani:

Articolul 217 – (1) Personalul didactic din învățământul preuniversitar beneficiază de gradație de merit, acordată prin concurs. Această gradație se acordă pentru 16% din posturile didactice existente la nivel județean/al municipiului București de învățământ preuniversitar și reprezintă 25% din salariul de bazăGradația de merit se atribuie pe o perioadă de 5 ani.

(2) Metodologia și criteriile de acordare a gradației de merit este aprobată, la propunerea CNFDCD (Centrul Național de Formare și Dezvoltare în Cariera Didactică – n.red), prin ordin al ministrului educației, după consultarea federațiilor sindicale reprezentative la nivel de sector de negociere colectivă învățământ preuniversitar.

În anul școlar 2022-2023, în sistemul de învățământ preuniversitar erau 212.332 de cadre didactice, potrivit Ministerului Educației. Pe aceste date, 16% înseamnă că aproape 34.000 de profesori încasează an de an acest spor de 25% din salariul de bază.

Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Ordinul cu noile reguli pentru gradația de merit a profesorilor, programat să apară de Ziua Păcălelii, în acest an, mutat pe 2 aprilie de Ministerul Educației
Regulile pentru gradația de merit a profesorilor se vor modifica „într-un timp relativ scurt”, anunță Ligia Deca: Nu putem să venim cu revoluții acolo
VIDEO Ligia Deca, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Avem discuții pe regândirea gradației de merit și a treptelor de salarizare în învățământ
Gradația de merit trebuie regândită, creșterile salariale automate ar trebui limitate, iar salariile pentru diversele grade didactice să fie revizuite – măsuri propuse de OCDE pentru corelarea salariilor cu performanța profesorilor
Ministrul Educației, despre salarizarea profesorilor pe bază de performanță: Experții OCDE ne-au spus că sistemele care salarizează diferit, de regulă, o fac cu bonusuri salariale condiționate de performanță, nu se referă la baza salarială. Noi avem un sistem pentru astfel de bonusuri, se numește gradație de merit
Gradația de merit 2023. Calendarul și criteriile pentru acordarea acesteia, aprobate prin ordin de ministru. Descarcă fișele de evaluare

5 comments
  1. Este cea mai mare tâmpenie si invenție, cu dedicatii pentru pilele diverșilor din funcții!!!! Este o alergatura continua pentru diverse “hartii”, cursuri, concursuri, proiecte, etc si se uita esenta, rostul cadrului didactic:sa se axeze pe copil, energia consumata pentru alergatul dupa hartii sa fie indreptata pentru activitati cat mai atractive. Banii (cei 25%) s-ar putea investi in scoli si gradinite.

  2. Gradația de merit în învățământ e o mizerie…Scoateți o urgent! Găsiți alte stimulente! Dacă nu ești,, prieten” cu directorul, n ai nicio șansă s o primești vreodată, oricât de eminent ai fi ca profesor…

  3. pt că gradația e cu dedicație,cred că vor rămâne același criterii că și anul trecut,pt că e an electoral…apoi anul viitor doamna Ligia nu va mai fi ministru și uite așa,sistemul merge mai departe cu colaps cu tot…

  4. Gradația de merit este luată de pile, asta este singura regulă, majoritatea adeverințelor sunt falsificate.
    Nu vă mai bateți capul degeaba.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mihaela Popa, fost secretar de stat în Educație: Este colaps în sistemul educaţional, cu aproape 90% din elevii de la sat cu note sub 5 la simularea Evaluării Naționale, în Iași, dacă scoatem zona metropolitană din mediul rural

Simularea examenului de Matematică din cadrul Evaluării Naționale a adus note sub 5 pentru 81,15% dintre elevii ieșeni care învață la sat, arată raportul oficial publicat de Inspectoratul Școlar Județean…
Vezi articolul

Cu elevii de până în clasa a IV-a, se poate desfășura școala față în față în condiții de siguranță / Pentru ei, “impactul pe termen lung al educației online va fi masiv și îl vom plăti cu toții” – expertul în sănătate publică Răzvan Cherecheș

“În momentul în care am aduce copiii de până în clasa a IV-a la școală, nu ar fi aceleași probleme ca atunci când am aduce toți copiii la școală,” a…
Vezi articolul
Neurostiinta la Clasă - Paul Olteanu, Diana Mișa, Sorin Ion / Foto: GMP PR

Reacția organizatorilor “Neuroștiința la clasă” cu privire la erorile științifice aduse în fața elevilor prin podcastul Mind Architect, greșeli semnalate de 3 oameni de știință: “Împreună putem contribui la educația unei generații care va fi, poate, mai senină, mai blândă cu sine și cu greșelile celor din jur” / Ce spune echipa sa despre lipsa de studii în domeniu în cazul Paul Olteanu

După ce a adus în fața elevilor un program de neuroștiință organizat de nespecialiști, cu sprijinul Ministerului Educației, echipa “Neuroștiința la clasă” le cere specialiștilor să corecteze din mers informațiile…
Vezi articolul