Președintele Federației Asociațiilor de Părinți critică părinții care cer tăierea numărului de ore prin schimbarea planurilor-cadru: ”Nu mai puneți presiune fără să știți ceea ce ar trebui”

4.471 de vizualizări
Iulian Cristache / Foto: Facebook.com
Contre între organizațiile de părinți pe tema reducerii numărului de ore din învățământul preuniversitar. Președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți din Învățământul Preuniversitar (FNAP-IP), Iulian Cristache, susține, într-un mesaj pe Facebook, că „schimbarea planurilor cadru este un program complex, nu o joacă de copii. Deși avem o lege care reglementează un nou număr de ore, sub presiunea părinților riscăm să facem o altă prostie, adică să le tăiem fără un studiu fundamentat”. Reacția vine după ce alte două organizații de părinți, Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul civic Parintii cer schimbare, au cerut aplicarea legii care prevede reducerea numărului de ore la şcoală, intr-o scrisoare deschisă comună adresată ministrului Educaţiei şi autorităţilor care acum lucrează la noile planuri-cadru din învăţământul preuniversitar.

Reducerea numărului de ore este prevăzută de lege și ar trebui să intre în vigoare din toamnă, o dată cu începutul anului școlar următor – 2020-2021. Ministrul Educației Monica Anisie a declarat că în luna ianuarie 2020 va pune în dezbatere noile planuri-cadru. Planul-cadru reprezintă documentul care stabilește disciplinele pe care le studiază elevii și numărul de ore pe săptămână alocat fiecărei materii.

Redăm mesajul integral al președintelui FNAP-IP:

„Schimbarea planurilor cadru este un program complex, nu o joacă de copii. Deși avem o lege care reglementează un nou număr de ore, sub presiunea părinților riscăm să facem o altă prostie, adică să le tăiem fără un studiu fundamentat. Tăierea acestor ore peste noapte nu trebuie sa țină cont de presiunea părinților, ci numa și numai de dobândirea unor competențe cheie, care să ajute la inserția pe piața muncii, ceea ce rezultă si din testele PISA, mai exact faptul că elevii nu stiu să pună-n practică ce au învățat la școală.

Nu vreau să fiu inteles greșit, dacă majoritatea părinților și-a dorit acest lucru, da, așa trebuia procedat. Numai că legea a apărut peste noapte.

Pe lângă modificarea numărului de ore, trebuie modificat conținutul – sunt curios cum vor dobândi competențe practice în condițiile tăierii unui număr semnificativ de ore de la clasă a VIII-a -, trebuie făcute noi manuale după o nouă programă școlară, licitații pentru manuale școlare – care necesită cam 1 an înainte de începerea anului școlar -, și (atenție) modificarea rețelei școlare.

Da… Rețelei școlare. Avem în mediul rural școli cu 20-50 de elevi, care, în condițiile date, vor trebui comasate. De ce spun acest lucru?

Pentru că avem clase în regim simultan. Vă dați seama ce ar însemna o clasă în regim simultan cu noile planuri cadru?! Dpmdv, cu noile planuri cadru, aceste clase ar trebui interzise. Dacă ținem cont de legea care spune că un UAT are și o școală, atunci trebuie să modificăm și această lege.

Așadar, după mine, nu mai puneți presiune fără să știți ceea ce ar trebui.

Și încă ceva: fără implementarea programului Școala după școală, aceste noi planuri cadru vor duce la scăderea procentelor de copii care vor lua peste 5, la Evaluarea Națională.
Si, de asemenea, peste 6, la BAC.

Timpul va decide dacă am dreptate.”.

Reacția lui Iulian Cristache vine după ce părinții din Fepal – Federația părinților și aparținătorilor legali din România și Grupul civic Parintii cer schimbare, au trimis o serie de solicitări autorităților, menționând că „ne dorim o reformă a educației reală și asumată”. Iată cele trei solicitări:

  • urgentarea definitivării unor planuri cadru realiste, adaptate capacității de învățare a copiilor pe categorii de vârstă și clasă
  • elaborarea programei școlare, în conformitate cu aceste noi planuri cadru pentru liceu
  • realizarea de manuale care să respecte noile programe și nu o supra aglomerare de informații și noțiuni care să se îngreuneze și mai mult procesul învățării.

Reamintim că Edupedu.ro a scris joi despre prima “întâlnire de lucru pentru discutarea planurilor-cadru”. Contactată de Edupedu.ro, Luminița Barcari, noul secretar de stat pentru preuniversitar, a declarat că “este doar o primă întâlnire a grupului de lucru ce are în vedere discutarea planurilor-cadru aprobate”. Întrebată dacă are în vedere amânarea aplicării legii ce reduce numărul de ore de școală, în contextul în care aceasta este abia prima întâlnire a grupului de lucru și legea ar trebui să se aplice din septembrie 2020, Barcari a răspuns: “se iau în calcul toate variantele posibile; să vedem ce părere au și partenerii noștri de dialog”

Întâlnirea a avut loc în condiţiile în care la finalul anului trecut ministrul Anisie anunța că noile planuri-cadru cu un număr redus de ore vor fi puse în consultare publică în ianuarie 2020.

Context:

Parlamentul a votat în octombrie 2019 o lege care scade, începând de anul școlar viitor, numărul de ore pentru cele trei cicluri din învățământul preuniversitar. Legea prevede “în medie” 20 de ore pe săptămână în clasele I-IV (față de 19-22 ore în prezent), 25 de ore la gimnaziu (față de 26-34 în prezent) și 30 la liceu.

Tot acum Ministerul Educației trebuie să modifice curriculumul de liceu, pentru a fi în concordanță cu înnoirea curriculară din învățământul gimnazial, care a ajuns să se aplice la clasa a VII-a. Întârzierea aprobării noilor planuri-cadru și a programelor școlare noi de liceu va angrena automat o nouă întârziere a tuturor manualelor, de data aceasta la liceu.

La scurt timp după ce a preluat mandatul de ministru, Monica Anisie a declarat la Europa FM că legea care mișcorează numărul de ore la gimnaziu și care tocmai fusese aprobată de Parlament va conduce la realizarea unui nou plan-cadru și va însemna tăieri de discipline.

E vorba de regândit modul în care disciplinele s-ar putea preda. Că nu e vorba de tăiat ore, ci de tăiat discipline”, declara Monica Anisie, pe 12 noiembrie, într-un interviu acordat Europa FM.

Noile planuri-cadru trebuie “să fie construite din perspectiva a ceea ce un elev poate duce, nu din perspectiva a ceea ce profesorul ar trebui să aibă“, a adăugat atunci ministrul, precizând: “să știți că ne gândim și la profesorii care vor rămâne fără catedră, dacă nu mai există disciplina respectivă în planul-cadru“.

Doar o zi mai târziu, același ministru Monica Anisie a revenit asupra propriei declarații și a spus că „nu trebuie neapărat să renunțăm la anumite discipline. Putem regândi într-un fel această predare-învățare”.


1 comment
  1. Părinții care lucrează 8 ore pe zi au mai mult timp liber decât un elev din clasa a VII-a. Au 31 ore pe săptămână la școală (un adult are norma săptămânală de 40 ore) plus timpul alocat temelor (mai mult de 9 ore pe săptămână). Să nu mai vorbim de meditațiile necesare și copiilor foarte buni. Fiind materia foarte încărcată, profesorii de la clasă nu pot aprofunda în timpul orelor materia predată. Poate vă mai gândiți…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum sunt departajați profesorii care vor să devină directori și sunt mai mulți candidați pe un loc, cu medii finale egale. Procedura oficială prevede chiar votul secret al cadrelor didactice

Ministerul Educației a trimis inspectoratelor școlare procedura operațională privind declararea candidatului „reușit” dintre cei care au optat pentru ocuparea aceleași funcții de conducere din aceeași unitate de învățământ și au…
Vezi articolul
Cum îți gestionezi emoțiile

Frica nu este generată în amigdală, teoria este greșită și un mit / Andrei Miu, cercetător în neuroștiințe cognitive: Ne place ideea că emoțiile sunt o parte primitivă a minții și că asta ne absolvă de răspunderea de a le controla, ceea ce nu e adevărat

În episodul al doilea al Podcastului de Neuroștiințe, profesorul universitar de neuroștiințe cognitive și genetică comportamentală Andrei Miu, de la Departamentul de Psihologie al UBB Cluj-Napoca și Simina Pițur, doctorand…
Vezi articolul

Universități de stat sau private, ONG-uri sau asociații profesionale în domeniul educației pot aplica online din 6 noiembrie pentru apelul prin care se vor forma peste 21.000 de angajați din creșe și grădinițe / Modulele propuse trebuie să conțină elemente de educație digitală și de asigurare a primului ajutor – proiect

Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un apel privind formarea personalului din creșe și grădinițe care se adresează universităților publice sau private, asociațiilor profesionale din domeniul educației timpurii și…
Vezi articolul

Olimpiada „Tinerii dezbat” 2024. Temele pentru etapele pe județ și națională – document / Elevii de la secțiunea Avansați să aibă experiență de la competițiile de profil, transmite Ministerul Educației

Moțiunile pentru meciurile de dezbateri de la etapa județeană și etapa națională a Olimpiadei Naționale de dezbateri „Tinerii dezbat” (ONDTD), pentru elevii de liceu, au fost trimise profesorilor printr-o adresă…
Vezi articolul

Lupta generalului Ciucă cu sesizările de plagiat: La cererea fostului premier, Curtea de apel Cluj obligă Ministerul Educaţiei să se abţină de la analiza suspiciunilor de plagiat privind teza sa de doctorat

Curtea de Apel Cluj a obligat Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării (UEFISCDI) din cadrul Ministerului Educaţiei să nu admită în principiu sesizarea Asociaţiei Declic…
Vezi articolul
Admiterea la liceu 2020

Proiecte de manuale digitale pentru elevii din liceele agricole, cu finanțare de la Ministerul Agriculturii, vor fi realizate de grupuri de lucru din care vor face parte profesori din preuniversitar, universitar și în care pot fi cooptați și oameni din companii și ONG-uri, sub coordonarea universităților agricole de profil

”Continuăm măsurile de încurajare a învățământului dual și prin intermediul Ministerului Agriculturii. Acesta va susține cele 59 de licee tehnologice cu profil agricol. Vom finanța lucrări de renovare și creșterea eficienței…
Vezi articolul