Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.
- Amintim că simularea pentru Evaluarea Națională 2025 s-a desfășurat în perioada 17-19 martie.
„Elevii au, de foarte multe ori, tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen, acest lucru fiind, uneori, și o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor, care lasă prea puțin loc pentru variații.
Cu siguranță, statisticile trimit și către situații în care se poate vorbi de analfabetism funcțional, însă sunt cazuri concrete în care motivul este lectura insuficientă a textului, faptul că elevul se pierde în detalii și nu poate da o formă coerentă ideilor extrase, nu le poate sintetiza sub forma unui răspuns”, a precizat Carmen Călugăru.
În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.
„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.
Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”
Despre simularea Evaluării Naționale 2025 – nivel național
Rezultatele de la simularea la Evaluarea Națională 2025 arată o scădere de aproape 10 puncte procentuale la Limba română și o creștere de aproape 30 puncte procentuale la matematică, față de rezultatele de anul trecut, a notelor egale sau peste 5.
64% dintre elevii de clasa a VIII-a care au dat simularea la Limba română au luat nota 5 sau peste 5, spre deosebire de 71,97% în cazul probei de matematică.
Aproape 72% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2025 au luat la Matematică note mai mari sau egale cu 5, după cum arată datele Ministerului Educației. Este vorba despre 115.879 de elevi cu note mai mari sau egale cu 5. Din 2019 și până în prezent este cel mai mare procent de note peste 5 de la simularea pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a.
Subiectul la Limba și literatura română, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025, care viza scrierea corectă, a fost rezolvat integral și corect doar de 11.22% dintre elevii de clasa VIII-a, conform rezultatelor de la simulare publicate statistic de Ministerul Educației și Cercetării. Elevii au avut de ales forma corectă a cuvintelor, printre care ții / ți, copii / copiii, la / l-a, într-un anumit context.
La proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și transfer le-au pus cele mai mari dificultăți elevilor de clasa a VIII-a, potrivit unei analize Edupedu.ro. Peste 42% dintre elevi, adică aproape 70.000 dintre participanți, nu au scris măcar cele 150 de cuvinte la ultimul subiect, unde aveau de făcut o compunere, pentru a primi punctaj pentru redactare, conform analizei oficiale.
Informații de context
Profesorii au terminat mai devreme de corectat lucrările la simularea Evaluării Naționale, cu „o desfășurare de forțe impresionantă”, a afirmat secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, în cadrul conferinței de presă de pe 27 martie.
Profesorii au primit borderourile de notare de la lucrările elevilor de a VIII-a, care au sustinut Simularea pentru Evaluare Națională 2025, pentru a discuta lucrările cu elevii de la clasă, a declarat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar din ministerul Educației și Cercetării (MEC) Sorin Ion, pentru Edupedu.ro, pe 24 martie.
Acest lucru înseamnă că profesorii de la clase au acces la punctajele acordate de profesorii evaluatori din țară care au notat lucrările elevilor scanate, din platforma de corectare digitalizată, pentru fiecare item în parte. O procedură similară a existat și la simularea de EN VIII 2024.
Ce subiecte au primit elevii la simularea pentru Evaluare Națională 2025
Subiecte Română – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. Poezia „Trezire” de Lucian Blaga, unul din textele de la prima vedere / „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – au avut de argumentat elevii. La subiectul al II-lea, cerința a fost să prezinte mesajul poeziei
- Rezolvarea la Limba română, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Cătălin Zaman: Subiecte mai grele decât anii trecuți. Am rezerve despre textul literar, poezia lui Lucian Blaga, și mă gândesc la colegii din mediul rural
- Baremele de corectare și notare pentru Limba română, simularea Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației
- Subiecte și bareme simulare Evaluarea Națională 2025 pentru minoritatea maghiară, proba de Limba și literatura română
Subiecte Matematică – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. La problema de geometrie în spațiu, ultimul item, elevii au avut un tetraedru regulat
- Rezolvarea subiectelor la Matematică, simulare Evaluare Națională 2025. Profesorul Mădălin Ghiuler: La prima vedere, subiectul pare foarte aerisit și chiar banal. Problemele de geometrie plană nu sunt deloc simple
- Baremele de corectare și notare pentru Matematică, simularea Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației
1 comment
…..este o lectură nu atât superficială cât incompleta…. uneori, elevul consideră ca a recunoscut un item anume și bucuros și entuziast trece la rezolvare ……… așa cum, de fapt, il păcălește reprezentarea lui cristalizată /schematica a itemului…… și nu mai sesizează o eventuală nuanță strecurata ” fraudulos “/ nedrept/ de examinator… care ramăne în șablon …. dar nu 100% ci schimba ceva…
….schimbare intenționată, fix cat sa ii faca, însă, pe roboteii meditați sa rateze o eventuală adaptare a soluției .
….. asta in cazul in care ar avea destul curaj bietul robotei sa se apuce de capul lor de ceva nou …… . Explicația aceasta este inspirata din caz real ..
înțeleg avertismentul subtil și diplomat al doamnei profesoare…. explicație este însă una f simpla, naturala dpdv psihologic …