Profesoară de Limba română: Elevii au, de foarte multe ori, tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen. Este și o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor

5.282 de vizualizări
Foto: Pixabay.com
Carmen Călugăru, profesoară de Limba română la Școala Gimnazială „Ion Simionescu” din Iași, a declarat, pentru Ziarul de Iași, referitor la rezultatele de la simularea Evaluării Naționale 2025, că elevii au „tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen”. Conform profesoarei, uneori, acest lucru este și „o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor”.
  • Amintim că simularea pentru Evaluarea Națională 2025 s-a desfășurat în perioada 17-19 martie.

„Elevii au, de foarte multe ori, tendința de a realiza o lectură superficială a subiectelor de examen, acest lucru fiind, uneori, și o consecință a modului șablonizat de concepere a itemilor, care lasă prea puțin loc pentru variații.

Cu siguranță, statisticile trimit și către situații în care se poate vorbi de analfabetism funcțional, însă sunt cazuri concrete în care motivul este lectura insuficientă a textului, faptul că elevul se pierde în detalii și nu poate da o formă coerentă ideilor extrase, nu le poate sintetiza sub forma unui răspuns”, a precizat Carmen Călugăru.

În februarie, Bogdan Cristescu, secretar de stat în Ministerul Educației la vremea respectivă, a declarat că învățarea la disciplinele de la Evaluarea Națională, Română și Matematică, nu este o învățare de profunzime, ci „se duce foarte mult pe tipologia de examen”.

„Ați spus un lucru foarte important. Din păcate, copiii noștri învață pentru examen. Ne trezim că în gimnaziu, mai ales în ultimii 2 ani, învață numai la matematică și la română. Și nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ceea ce numim deep learning, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen. Uitați-vă câtă cerere este pentru teste de antrenament și pentru modele. Din acest motiv, tocmai pentru că avem ocazia să discutăm, Ministerul are această abordare prin care dezvoltă standardele de evaluare și platforma națională de evaluare (…)”, a menționat secretarul de stat.

Președintele Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România, Mircea Bertea, a declarat, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că „din păcate, în România, școala nu te pregătește pentru viață”. Acesta a spus că „școala te pregătește să ai succes la examenul de la școală.”

Despre simularea Evaluării Naționale 2025 – nivel național

Rezultatele de la simularea la Evaluarea Națională 2025 arată o scădere de aproape 10 puncte procentuale la Limba română și o creștere de aproape 30 puncte procentuale la matematică, față de rezultatele de anul trecut, a notelor egale sau peste 5.

64% dintre elevii de clasa a VIII-a care au dat simularea la Limba română au luat nota 5 sau peste 5, spre deosebire de 71,97% în cazul probei de matematică.

Aproape 72% dintre elevii de clasa a VIII-a care au participat la simularea Evaluării Naționale 2025 au luat la Matematică note mai mari sau egale cu 5, după cum arată datele Ministerului Educației. Este vorba despre 115.879 de elevi cu note mai mari sau egale cu 5. Din 2019 și până în prezent este cel mai mare procent de note peste 5 de la simularea pentru Evaluarea Națională de clasa a VIII-a.

Subiectul la Limba și literatura română, de la simularea pentru Evaluarea Națională 2025, care viza scrierea corectă, a fost rezolvat integral și corect doar de 11.22% dintre elevii de clasa VIII-a, conform rezultatelor de la simulare publicate statistic de Ministerul Educației și Cercetării. Elevii au avut de ales forma corectă a cuvintelor, printre care ții / ți, copii / copiiila / l-a, într-un anumit context.

La proba de la Limba și literatura română cerințele de gramatică, gândire critică, compoziție și transfer le-au pus cele mai mari dificultăți elevilor de clasa a VIII-a, potrivit unei analize Edupedu.ro. Peste 42% dintre elevi, adică aproape 70.000 dintre participanți, nu au scris măcar cele 150 de cuvinte la ultimul subiect, unde aveau de făcut o compunere, pentru a primi punctaj pentru redactare, conform analizei oficiale.

Informații de context

Profesorii au terminat mai devreme de corectat lucrările la simularea Evaluării Naționale, cu „o desfășurare de forțe impresionantă”, a afirmat secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, în cadrul conferinței de presă de pe 27 martie.

Profesorii au primit borderourile de notare de la lucrările elevilor de a VIII-a, care au sustinut Simularea pentru Evaluare Națională 2025, pentru a discuta lucrările cu elevii de la clasă, a declarat secretarul de stat pentru învățământ preuniversitar din ministerul Educației și Cercetării (MEC) Sorin Ion, pentru Edupedu.ro, pe 24 martie.

Acest lucru înseamnă că profesorii de la clase au acces la punctajele acordate de profesorii evaluatori din țară care au notat lucrările elevilor scanate, din platforma de corectare digitalizată, pentru fiecare item în parte. O procedură similară a existat și la simularea de EN VIII 2024.

Ce subiecte au primit elevii la simularea pentru Evaluare Națională 2025

Subiecte Română – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. Poezia „Trezire” de Lucian Blaga, unul din textele de la prima vedere / „Crezi că, odată ce ai făcut o alegere, este bine să îți păstrezi opțiunea, indiferent de situație?” – au avut de argumentat elevii. La subiectul al II-lea, cerința a fost să prezinte mesajul poeziei

Subiecte Matematică – simulare Evaluarea Națională clasa a VIII-a 2025. La problema de geometrie în spațiu, ultimul item, elevii au avut un tetraedru regulat

Subiectele și baremele de corectare și notare pentru Limba maternă, simularea Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației

Citește și:
Sonia Andreea Bozbici, elevă cu media 10 la simularea Evaluării Naționale 2025: Dacă am învățat zilnic, mi-am făcut temele, nu mi-a fost așa de greu în clasa a VIII-a
Rezultate simulare Evaluare Națională 2025. Aida Ionescu, inspector școlar general adjunct din Dolj: Știm că există și copii buni, și copii foarte buni, dar și copii mai puțin buni. Este important să-i încurajăm, să fim alături de ei
ANALIZĂ Cel mai mare procent de note peste 5 la Matematică din ultimii 6 ani: aproape 72% dintre elevii de clasa a VIII-a / Rezultatele simulării Evaluării Naționale 2025, publicate de Ministerul Educației și Cercetării
Rezultate simulare Evaluarea Națională 2025: peste 4 din 10 elevi nu au scris minimul de cuvinte cerute pentru compunerea de la subiectul al II-lea la Limba și literatura română/ Cinci itemi de gramatică nu au fost rezolvați corect de aproape 86.000 de elevi
Rezultate simulare Evaluarea Națională 2025. Scădere de aproape 10 puncte procentuale a notelor peste 5 la Limba română și o creștere cu aproape 30 de puncte la Matematică, față de anul trecut
Rezultate Simulare Evaluare Națională 2025: subiectul B.8 la Limba și literatura română, care viza scrierea corectă, de exemplu „copii sau copiii”, a fost rezolvat integral doar de 11% dintre elevii de clasa a VIII-a prezenți
În clasa a VIII-a, elevii sunt axați excesiv pe Română și Matematică, spune profesoara Mihaela Curcan: Celelalte discipline sunt lăsate pur și simplu de izbeliște / Secretarul de stat Bogdan Cristescu: Nici acolo învățarea lor nu este o învățare în profunzime, ci se duce foarte mult pe tipologia de examen

1 comment
  1. …..este o lectură nu atât superficială cât incompleta…. uneori, elevul consideră ca a recunoscut un item anume și bucuros și entuziast trece la rezolvare ……… așa cum, de fapt, il păcălește reprezentarea lui cristalizată /schematica a itemului…… și nu mai sesizează o eventuală nuanță strecurata ” fraudulos “/ nedrept/ de examinator… care ramăne în șablon …. dar nu 100% ci schimba ceva…
    ….schimbare intenționată, fix cat sa ii faca, însă, pe roboteii meditați sa rateze o eventuală adaptare a soluției .
    ….. asta in cazul in care ar avea destul curaj bietul robotei sa se apuce de capul lor de ceva nou …… . Explicația aceasta este inspirata din caz real ..

    înțeleg avertismentul subtil și diplomat al doamnei profesoare…. explicație este însă una f simpla, naturala dpdv psihologic …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pfizer și BioNTech anunță că vaccinul lor anti-Covid oferă “un răspuns imunitar robust” în rândul copiilor cu vârste între 5 și 11 ani și este sigur pentru utilizare. Vor cere autorizarea și pentru această categorie de vârstă

Cele două companii au administrat câte două doze de zece micrograme, la trei săptămâni distanță, unui număr de 2.268 de copii. Nivelul anticorpilor generați a fost asemănător cu cel dezvoltat…
Vezi articolul

Acces gratuit pentru elevii și profesorii din țară la Dino Parc Râșnov, până în luna mai, în săptămânile ”Școala altfel” și ”Verde”. Simulator de vulcan, terariu cu reptile și dinozauri în mărime naturală, printre atracții

În perioada martie – mai 2023, Dino Parc Râşnov, cel mai mare parc cu dinozauri din Sud-Estul Europei şi muzeu în aer liber, oferă instituţiilor de învăţământ şcolar şi preşcolar…
Vezi articolul

Rezultate Definitivat 2023: Rata de promovare este de aproape 77%, în creștere cu peste 6% față de anul trecut. Pentru a promova, un profesor trebuie să aibă cel puțin media 8

Rata de promovare din sesiunea 2023 (medii mai mari sau egale cu 8), înregistrată în urma desfășurării probei scrise din cadrul examenului național pentru definitivare în învățământul preuniversitar, este 76.97%, în creștere…
Vezi articolul