Profesoara Dorica Boltașu: Învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în învățământul de masa, cel de stat, cu 33 de elevi în clasă, dintre care 3 sunt cu CES / Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți

9.603 vizualizări
Dorica Boltașu / Foto: captură TVR Info/ TVR+ Live Online
Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu difuzată la TVR Info duminică 23 martie, despre lipsa sprijinului pentru elevii cu CES (cerințe educaționale speciale). Aceasta susține că din cauza numărului mare de elevi în clase, profesorii nu pot oferi sprijin individualizat, mai ales pentru copiii cu nevoi speciale.
  • „Statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți”, a declarat profesoara, ea a explicat că profesorii sunt supraîncărcați și nu pot oferi atenția necesară elevilor cu nevoi speciale.

Profesoara susține că într-o clasă de 33 de elevi, de exemplu, dintre care 3 sau 4 au CES este dificil să se asigure un proces de învățare adaptat fiecărui copil. „Numai pentru ei ar trebui să muncesc enorm, să dau feedback continuu, individual, ceea ce e foarte greu. Să dau foarte multe lucrări, să predau, să verific, să fac simulări și așa mai departe.”.

Nevoia unor clase cu efectiv de elevi mai mic de elevi poate fi soluția unui proces de învățare benefic, bazat pe învățarea diferențiată, spune profesoara: „Dacă aș avea 15 copii într-o clasă, da, dar cu 33, dintre care trei sunt cu CES, nu se poate.”

Intervenția integrală a profesoarei referitoare la elevii cu CES:

(…)„Școala nu oferă învățare diferențiată. Sunt clase mari, cu foarte mulți elevi, sunt copii cu CES. Le-au umplut de copii cu CES, statul nu a angajat pe nimeni să ne ajute și noi rămânem responsabili de toți. Am 120 de elevi, să zicem de clasa a XII-a, 4 care au CES. Numai pentru ei ar trebui să muncesc enorm, să dau feedback continuu, individual, ceea ce e foarte greu. Să dau foarte multe lucrări, să predau, să verific, să fac simulări și așa mai departe. Deci asta, într-adevăr, învățarea diferențiată și individualizată nu poate fi asigurată în aceste condiții, în învățământul de masa, cel de stat, dacă aș avea 15 copii într-o clasă, da, dar cu 33, dintre care trei sunt cu CES, nu se poate.”

Numărul elevilor cu CES din școlile din România aproape s-a triplat în ultimii 5 ani, în timp ce numărul profesorilor de sprijin este ținut de Ministerul Educației cu mult sub standardul legal, arată o analiză recentă a Edupedu.ro.

Informații de context
Ce prevede legea învățământului preuniversitar referitor la numărul de elevi cu CES dintr-o clasă?

(8) „Integrarea școlară individuală a copiilor/elevilor cu CES în grupe/clase din învățământul de masă se realizează, de regulă, la începutul anului școlar, dar poate fi făcută și pe parcursul anului școlar, în condiții justificate de identificare a CES pe parcursul desfășurării procesului instructiv-educativ de către specialiștii abilitați în acest sens.

Grupele/Clasele în care sunt înscriși preșcolari/elevi cu CES orientați pentru învățământul de masă pot funcționa cu efective minime, sub limita prevăzută la alin. (1), la solicitarea consiliului de administrație al unității de învățământ, cu aprobarea DJIP/DMBIP.

(9) Pentru fiecare copil/elev cu CES integrat în învățământul de masă, efectivele maxime ale grupelor/claselor se diminuează cu 3 antepreșcolari/preșcolari/elevi.”

Facilităţi acordate școlilor care integrează elevi cu cerințe educaționale speciale și profesorilor 

„În grupele/clasele în care sunt integraţi copii/elevi cu CES care beneficiază de servicii educaţionale de sprijin efectivele se diminuează cu 2 copii/elevi pentru fiecare copil/elev integrat. – Articolul 21

Cadrele didactice din unităţile de învăţământ integratoare beneficiază de cursuri de formare în domeniul educaţiei incluzive, organizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. – Articolul 22

Cadrelor didactice care lucrează cu copii/elevi cu CES integraţi în unităţi de învăţământ de masă li se vor acorda în fişele de evaluare cel puţin 5 puncte pentru fiecare copil/elev integrat, dar nu mai mult de 10 puncte. De punctajul acordat beneficiază şi profesorul itinerant şi de sprijin.

Se recomandă inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti ca, la întocmirea grilei cu punctajele prevăzute pentru obţinerea gradaţiei de merit şi a distincţiilor, să stabilească pentru cadrele didactice din învăţământul de masă care integrează copii/elevi cu CES un punctaj echivalent cu cel acordat pentru obţinerea unor performanţe în pregătirea elevilor distinşi la concursurile şi olimpiadele şcolare.”

Citește și: Maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale în clasele nou formate în anul școlar 2025-2026: clasa pregătitoare, clasa I, clasa a V-a, a VI-a și clasa a IX-a – proiect
Ministrul Daniel David: Profesorii care lucrează cu copii cu cerințe educaționale speciale nu au salariul mai mare, dar primesc punctaj pentru gradațiile de merit / Distincțiile și premiile pentru profesori prevăzute de legea învățământului


11 comments
  1. CES este acronimul pentru Cerințele Educaționale Speciale. Un copil cu CES nu are obligatoriu și un handicap, dar un copil cu handicap are obligatoriu CES. Certificatul COSP (certificat de orientare școlară și profesională) se eliberează pe 4 ani, un ciclu școlar și nu este obligatoriu să se aloce un profesor itinerant dacă familia elevului nu dorește. Un copil cu CES poate avea o formă ușoară de dislexie sau discalculie, poate fi doar hiperactiv etc, iar asta nu înseamnă că are handicap! Poate nu știați, dar și copiii olimpici, supradotați , se încadrează în grupul copiilor cu CES. Este ușor să judecăm, să ne dăm cu părerea, uitând că într-o stare de neputință chiar și de handicap/dizabilitate, poate intra oricine, oricând. Să nu ne dăm zmei în fața sorții pentru că ziua de mâine nu este promisă nimănui.

  2. In Bucuresti profii de spijin au de doua sau trei ori mai multi copii. Au 30 fata de maxim 12, au 26 fata de 8.

    Nu exista cabinete dotate si nimic, dar absolut nimic din ce prevede noua lege nu se aplica.

    Singura mare realizare Deca-David este mutarea profilor de sprijin de la scolile speciale la cmbrae. In mintea lor probabil asta rezolva toate problemele. Deci sa nu se mai planga nimeni.

  3. oameni , buni , 10% dintre copii sunt cu Ces? ?
    asta e procentul din populație ? ?
    cine îi îmbolnăvește ? , așa se nasc ? ? , daca da, care sunt cauzele?
    că văd în orașe că femeile gravide fac cozi lungi pe la cabinete cu morfologii peste morfologii și analize și ecografii , și rezultatul care e ?
    /// ? e posibil așa ceva ??

    1. Poluarea,fumatul,cafelutele, chimicalele,femei care fac copil după 30 de ani chiar mai mult (40+ e noua modă ) toate aceste lucruri influențează sănătatea bebelușului.Dupa 30 de ani apar mutațiile genetice datorita vârstei. Un copil se face la 20 + ca să iasă sănătos și frumos.

      1. Chiar așa! Prin anii 80, la anatomie „ni” se spunea că după 33 creste riscul de bebeluși cu sindrom Down… Acum, special nu se atrage atenția, să fie multă masa de manevra, cu intelect redus

        1. Multi isi iau ces ptr note de trecere si ptr locurile cu ces de la liceu . Explodeaza cu ces pe la final de clasa a 8 a. Pana intr a 8 n aveau ces acum s au umplut de tsi.
          In unele parti sunt peste 60 asta aviz inspectorilor care tot imping osp uri pana la sfarsit de an . Te trezesti in iunie ca trebuie sa i faci la finele anului psi si adaptari. Astia de conduc stau in monolitul lor si plebea de la catedra se strofoaca si transpira vara in planuri remediale si alte hartogareli . Si va mirati de ce va pleaca profesorii sau tinerii prefera sa faca tatuaje sau sa puna unghii dupa ce au facut o facultate. Nu vreti sa faceti bine treaba. Sunteti o structura comunistoida care se amuza cum altii transpira si dati vina pe aia de jos intotdeauna cand aveti reclamatii.

    2. da. un copil din 30 are autism. restul, au autism tehnologic și lipsa acuta de părinți reali în viața lor. de d.aia care stau pe insta e plin.

      1. CES este consecința ignorării copilului mic de către părinții prea ocupați sau indiferenți! În primii doi ani , copilul învață comportamenul uman, are nevoie de interacțiune permanentă cu părinții. Și mai târziu, când începe etapa cognitivă! Nu pui copilului în mână tableta, ca să nu te deranjeze!

    3. E o industrie a certificatelor CES, care ar trebui verificată de cei în drept. La fel modul în care unii medici eliberează certificate medicale.

    4. CES este acronimul pentru cerințele educaționale speciale. Un copil cu CES nu are obligatoriu și un handicap, dar un copil cu handicap are obligatoriu CES. Certificatul COSP se eliberează pe 4 ani, un ciclu școlar și nu este obligatoriu să se aloce un profesor itinerant dacă familia elevului nu dorește. Un copil cu CES poate avea o formă de dislexie sau discalculie, poate fi doar hiperactiv etc, iar asta nu înseamnă că are handicap! Poate nu știați, dar și copiii olimpici, supradotați , se încadrează în grupul copiilor cu CES.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, despre propunerea sindicatelor ca evaluarea națională să fie susținută la 5 materii: „În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională”

„În acest moment, proiectele legislative includ propunerea pe care noi deja am prezentat-o săptămâna trecută, cea cu admitere la liceu după evaluarea națională, pentru profilurile unde există concurență”, a declarat…
Vezi articolul

Mai mulți consilieri într-o școală, care să fie și profesori psihologi și să-i poată ajuta pe elevi să treacă prin momente grele – propun trei elevi de 10 la Evaluarea Națională / Pe hârtie, media este de un consilier la 500 de elevi

Trei elevi au adus în discuție problema legată de numărul de consilieri din școli, în cadrul unei conferințe organizate la Senat în perioada 28-29 august: „Să creștem generații de nota 10”…
Vezi articolul

Admitere licee militare 2025 – au fost publicate rezultatele finale: 816 elevi au fost admiși din 1.412 candidați / Singura medie de 10 a fost a unui elev de la Colegiul Național „Dinicu Golescu” Câmpulung Muscel

Ministerul Educației a publicat rezultatele finale pentru elevii care s-au înscris la licee militare anul acesta pe site-ul admitere.edu.ro. Au fost admiși 816 de elevi în cele 5 colegii militare…
Vezi articolul

OFICIAL Regulile de angajare pentru cercetătorii din institute, actualizate după 21 de ani / Posturile vacante se ocupă doar prin concurs public / Rezultatele, CV-ul și lista publicațiilor candidatului câștigător se urcă obligatoriu pe site-ul institutelor

Regulile de angajare pentru cercetătorii din institute au fost actualizate după 21 de ani. Noua lege menționează că ocuparea posturilor vacante se va face exclusiv prin concurs public, iar institutele…
Vezi articolul