Op Ed / Profesoara Iuliana Șerban: Intrarea noastră cea de toate zilele. Am uitat că nu avem planuri cadru noi, nici ROFUIP actualizat, că nu avem nici bani, am uitat de tot în fața gâlcevii din fața intrării în școală

5.350 de vizualizări
Foto: Edupedu.ro
S-a vorbit săptămâna trecută, cu prea multă pasiune, aș zice, despre intrări. Gândindu-se cam ce modificări și drepturi suplimentare (obligațiile sunt doar pentru maturi) ar putea adăuga Statutului lor (mă refer la document, desigur), reprezentanții elevilor s-au împiedicat de scara profesorilor. 

Apreciind că ”intrările separate transmit și o diferență de statut, o diferență de poziție” (a zis-o președintele CME București, nu eu), au propus desființarea lor. Și brusc au dispărut toate problemele din sistemul de educație. 

Am uitat că nu avem planuri cadru noi, nici ROFUIP actualizat (n.red. Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar), că sunt carențe în transportul elevilor navetiști, că nu avem nici bani, nici dotări pe măsura nevoilor, nici suficiente cadre didactice, că se prăbușesc internatele peste elevi, am uitat de bullying și celelalte forme de violență, de absenteism, de consumul de alcool și droguri, am uitat de tot în fața gâlcevii din fața intrării în școală. Pentru că n-au întârziat să apară reacții, care mai de care mai absurdă, de la profesoara care vedea în asta ”o formă de uzurpare a imaginii cadrului didactic”, întrucât, zicea ea, ”suntem categorii sociale diferite”, la mămica de pe un grup de părinți care compara intrările separate cu apartheidul. Lăsând la o parte hilarul unor astfel de afirmații, m-aș opri totuși asupra unui aspect care contează, și anume motivul pentru care un astfel de subiect a căpătat o pondere exagerată și a suscitat poziționări mai greu de înțeles poate pentru cei din afara sistemului de învățământ.

Lăsând la o parte apetența românilor pentru isterii sterile, o parte din context ține de faptul că propunerea a venit de la elevi. Altfel spus, ei – ale căror drepturi au tot crescut ca Făt Frumos (nu, nu am o problemă cu asta, ci doar cu faptul că la reglementarea obligațiilor nu prea se mai uită nimeni) – își arogă dreptul de a stabili ce ar trebui (sau nu) să aibă dreptul alții (profesorii, în speța de față). Noi avem de patru ani intrare comună în școală, motivată de deficitul de portari. Când ne-a fost adusă la cunoștință decizia, nimeni nu a avut obiecții, nu a văzut nimeni în asta o ”formă de uzurpare a imaginii”. Dacă elevii și-ar fi motivat propunerea prin faptul că și-ar dori o relație mai apropiată și deschisă cu profesorii lor (deși, să fim serioși, asta nu o dă intrarea), ar fi fost poate privită altfel. Însă, vorbind despre ”statut și poziție”, reprezentanții elevilor au transformat intrarea într-un fals simbol, iar dispariția ei într-o încercare de subminare a unui statut și-așa șubrezit. Sigur, ideea este în cel mai fericit caz o imaturitate, pentru că există și va exista o diferență și de statut și de poziție, indiferent de modul în care intri în școală.  Pentru că nu ușa de acces ți le dă.

De ceva ani însă (nu puțini) autoritatea școlii și a profesorilor a fost subminată continuu. Și dinăuntru și din afară. Dinăuntru de către cei care nu au calitățile pe care ar trebui să le aibă un dascăl, însă au pătruns în sistem pentru că acesta nu a prea avut alternative, profesia nefiind una atractivă din cauza condițiilor (atât salariale cât și adiacente), iar din afară în primul rând prin legislația excesiv de permisivă față de abaterile de comportament ale elevilor, facilitată de politicienii preocupați de voturile părinților din ce în ce mai vocali. Și de aceiași părinți interesați doar de aparențe, cărora nu le pasă că școala a devenit pentru copiii lor doar un spațiu de socializare și de etalare a statutului social. Subminarea autorității a condus la vulnerabilizare. 

Greva din mai-iunie a avut amploarea pe care o cunoaștem pentru că a avut în centru nevoia recunoașterii unui statut pe măsura importanței muncii. Sigur, o scară nu îți oferă autoritate și, contrar senzației elevilor, nici statut, însă sensibilitățile nu s-au stins și ea poate deveni uneori prea facil urma a ”încă ceva” care ți se ia. 

Pe de altă parte, citeam de curând un articol în care președintele Consiliului Național al Discriminării susținea că primele două motive de hărțuire în rândul elevilor sunt aspectul fizic și îmbrăcămintea. Cu alte cuvinte ei se valorizează unii pe alții în funcție de brandurile hainelor sau prețul obiectelor cumpărate de părinți. Aspect pe care mi-e greu să cred că reprezentanții elevilor nu-l cunosc și care mi se pare mult mai semnificativ decât pe unde intri în școală. Și nu pot să nu mă întreb de ce acești reprezentanți, atât de preocupați de ”statut și poziție”, nu par deloc afectați de modul în care se manifestă diferența de statut (social) în interiorul grupului în numele căruia vorbesc, de ce nu caută soluții de ”egalizare” atunci când poziția chiar este (sau ar trebui să fie) de așa natură, propunând introducerea uniformei școlare, de exemplu. Dar probabil e mai simplu să te agăți de-o scară decât să dai peste cap sistemul fals de ”valori” al generației din care faci parte, bazat pe nimic din ce-ar ține de vreun merit personal. 

Despre autor:

Iuliana Șerban este profesor informatică Gr I, Coordonator de proiecte și programe educative la Colegiul Național Cantemir-Vodă, sector 2, București.

Nota redacției: Opinia profesorului este importantă și vă încurajăm ca, dacă aveți ceva de spus, să ne trimiteți articolul dumneavoastră pe redactie@edupedu.ro. Ideile și opiniile exprimate în aceste articole nu sunt neapărat și cele ale redacției.


12 comments
  1. Cu ochii în ograda țărilor civilizate, (de parcă noi am fi coborât recent din copaci), copiem anapoda ce vedem pe „dincolo”, construind încet-încet o struțocămilă. Curentul e așa de puternic încât persoane de bun-simț cum este doamna profesoară autoare a acestui articol, par a fi anarhice…
    Sunt foarte sigur că nu sunt un nostalgic, dar când văd unele binefaceri ale libertății prost înțeleasă și prost implementată, mă cam apucă dorul de vremurile apuse ..

  2. Eu nu am o problemă cu intrările, dacă să fie separate sau nu, dar mă întreb ce se va întâmpla atunci când elevii/părinții vor cere să nu mai fie toalete separate. Oare elvețienii aceia ce toalete au folosit?

  3. Tot ceea ce ne pare complicat este f simplu … e f bine sa intre toti pe unde vreau … probema cea mai mare e cum iesi … asa cum se spune in popor … ,,pe undescoti camașa ” … io ca profesor si cand intru si cand ies tot profesor sunt … dar tu dupa o zi … un an … un ciclu scolar sau 12 ani de scoala iesi …. tot ata de … repetent …drogat … incult … si lista poate continua … tu … elevule si cu tot cu parinti tai de aceasi conditie infima cu a ta elevule … ati vazut ce simplu e … caini latra …ursul teece …

  4. Doamna are perfecta dreptate,sapte ani de acasa lipsesc azi atit copiilor ,dar moi ales…..parintilor.La noi romanii azi toata gloata e contra cu…toata lumea,bine ca stim sa molfaim …seminte.

  5. visați planuri cadru noi ???dar astea ce au??? probleme cu lenea indolența analfabetismul au elevii…se ocupă de problema intrărilor separate de proiecte inutile digitalizare nu ți se citi o carte nu ar memora o formulă la fizică sau matematică…se bălăcesc in mediocritate lipsă de cultură violență..

  6. Țușcă mică, multe palavre, zero rezultate. Studenții (foști elevi de doi bani), vremelnici, intră și ies pe unde vor, pot vota rectorul, pârăsc ca niște adevărați activiști de partid etc. Ăsta e un măreț rezultat al pseudo – educației, râde ciob de oală spartă.

  7. Cu multi ani in urma am insotit o echipa de profi din Elvetia prin scolile din Bucuresti. Primul lucru pe care l-au remarcat au fost intrarile separate. Le-am explicat de ce exista intrari separate si la urmatoarele scoli au intrat numai pe la elevi, ca niste copii obraznici care nu respecta regulile.

    Scara separara transmite un mesaj. Elvetienii au transmis si ei unul.

    1. Deci elvețienii sunt un exemplu și trebuie să facem ca ei, nu? Atât mai vrem să-i copiem pe alții că nu va mai rămâne nimic din noi.

      Dar în caz de incendiu sau de altă calamitate pe unde ies elevii? doar pe intrarea-ieșirea profesorilor?
      Nimeni nu a făcut intrarea elevilor pentru a-i sancționa sau pentru a le arăta diferența de statut: fluidizarea teaficului intrare-ieșire, ieșire mai ușoară în curtea școlii, etc. Asta a fost de când lumea, un caz particular s-a transformat în isterie generală.

  8. Dacă tot ne „tragem de brăcinari”, elevii să predea în locul nostru, așa ne lasă mai mult timp să fabricăm hârtii și să completăm declarații inutile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

FOTO VIDEO Profesorii protestează, joi, 27 noiembrie, în fața Ministerului Educației și cer demisia lui Daniel David / „Bugetul nu se echilibrează pe spatele profesorilor”

Reprezentanții Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” și ai Federației Sindicatelor Libere din învățământ pichetează din nou, joi, 27 noiembrie, sediul Ministerului Educației și Cercetării. Profesorii cer demisia ministrului Daniel…
Vezi articolul

Profesorul Gabriel Bădescu: Este populară ideea de a diferenția cât mai rapid elevii pe trasee educaționale, unii cu matematica, alții cu poezia. Din PISA, știm că măsura aceasta nu crește performanța, în schimb, tinde să scadă echitatea și mai mult

„Este populară o idee în discursul public la noi, aceea de a diferenția cât mai rapid elevii pe trasee educaționale, unii cu matematica, alții cu poezia, de la nivel cât…
Vezi articolul

Educația media, extinsă în toate ciclurile și “transversal în discipline”? Ligia Deca: “obiective” de educație media în forma finală a raportului România Educată / Radu Szekely invocă planurile cadru și profilurile de competențe ale absolvenților, ca posibile ținte de extindere

Autoritățile vor să “generalizeze” educația media în școală, pentru că “în mod evident, competențele media sunt indispensabile”, au spus vineri reprezentanți ai Președinției și Ministerului Educației, în cadrul unei conferințe…
Vezi articolul
Programul PSD pentru educaţie

Rectorul Universității Politehnica din București (UPB), Mihnea Costoiu, reales Președinte Executiv al CESAER – conferința universităților de inginerie și cercetare avansată din Europa

Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica din București (UPB), a fost reales Președinte Executiv al CESAER (Conference of European Schools of Advanced Engineering Education and Research), organizația europeană care reunește cele…
Vezi articolul

Primul mesaj de interes public ce promovează dreptul la educație incluzivă al copiilor cu dizabilități, pe posturile TV și radio: „Pentru egalitate de șanse, copiii cu dizabilități au dreptul să învețe în orice școală”

Primul mesaj de interes public care promovează dreptul la educație incluzivă al copiilor cu dizabilități a apărut weekendul acesta pe TV. „Pentru egalitate de șanse, copiii cu dizabilități au dreptul…
Vezi articolul