Programul “masă caldă” din 2022-2023 în viziunea Ministerului Educației e un succes: Din 450 de școli, doar în 5 nu s-a implementat, spune Sorin Ion / Noul program „Masă Sănătoasă” era aplicat în primele 6 luni ale acestui an școlar în doar o treime dintre școlile selectate, arată studiul World Vision

1.384 de vizualizări
Sursa: Edupedu.ro
Secretarul de stat în Ministerul Educației, Sorin Ion, spune că în anul școlar trecut, dintre cele 450 de școli selectate pentru programul masă caldă, doar 5 nu l-au implementat. Declarația a fost făcută în cadrul unei dezbateri privind lansarea raportului World Vision din care reiese că Programul „Masă Sănătoasă” (n. red program care a preluat masa caldă ) e aplicat în doar o treime dintre școlile selectate, în primele 6 luni ale acestui an școlar. Secretarul de stat a spus că urmează ca în curând lista pe acest an să fie extinsă la 1500 de unități de învățământ, adică cu încă 240. Amintim, anul școlar actual se încheie în 2 luni, când au loc alegeri locale și europarlamentare. De precizat, Guvernul Ciolacu a amânat până la 1 ianuarie 2025 prevederea care include 1 milion de elevi în programul Masă Sănătoasă.
  • Raport World Vision mai arată că sunt prea puțini bani alocați, mesele calde sunt înlocuite adesea cu pachete, iar astfel, alimentația primită este principala masă a zilei pentru jumate dintre elevii din program.

“În anul școlar 2022-2023, din cele 450 de unități selectate, doar 5 nu au implementat programul“, a spus Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, în cadrul dezbaterii privind studiul World Vision care arată că în acest an școlar 2023-2024, programul “masă sănătoasă”, care a preluat programul “masa caldă”, desfășurat până acum, se aplică în doar o treime dintre școli.

Studiul mai arată și că la nivel național, 9% dintre școlile din eșantion au optat pentru masă caldă preparată în regim propriu, 28% pentru masă caldă în regim catering, 63% pentru varianta pachet alimentar. Edupedu.ro a semnalat  că numărul elevilor beneficiari ai programului „Masă Sănătoasă” ar trebui să crească substanțial în urma noii Legi a învățământului preuniversitar. Prevederile acesteia, potrivit cărora 1 milion de elevi trebuie să beneficieze din actualul an școlar de „Masă sănătoasă”, au fost amânate deja, iar în măsurile adoptate între timp de guvern s-a început cu mai puțini copii decât prevede legea – aproximativ 500.000. Numărul este semnificativ mai mare decât cel folosit acum în program – elevi din circa 450 de școli, care fac obiectul studiului World Vision.

Ministerul Educației urmează să mai adauge 240 de școli lista în curând ca să ajungă la 1500 de școli, cu doar 2 luni înainte să se încheie școala.

Întrebat de Edupedu.ro de ce a fost extins numărul de beneficiari ai programului în noua lege a Educației având în vedere că Ministerul a publicat un raport în urmă cu doi ani în care au fost semnalate aceleași probleme legate de desfășurarea programului, Sorin Ion a spus:

“Avem de ales între a nu oferi masă caldă pentru acum circa 500.000 de copii pentru că nu au suficient de bune condițiile de școală? În principiu, pachetul alimentar este o opțiune majoritară și din cauza faptului că nu toate școlile au cantină. (…) Nu putem să așteptăm ca autoritatea locală să construiască o cantină sau o sală de masă de mese în fiecare unitate de învățământ și abia apoi să dăm drumul programului. Programul este util și așa, este principalul factor de reducere a absenteismului”.

Declarația integrală a lui Sorin Ion pe acest subiect

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Am ajuns de la 50 de unități de învățământ 2016 la peste 1200 în acest moment, și cu siguranță la circa 1500 în zilele care urmează, pentru că pregătim o suplimentare de încă aproximativ 240 de unități de învățământ în acest program. (…). Într-adevăr, și pentru noi cifra de 22% dintre copii pentru care asigurăm singura masă a zilei, este pe de o parte extrem de tristă, pe de o parte un punct bun pentru noi. Pentru că noi dăm această masă. În fiecare an facem și noi propria analiză. Analizăm pe an școlar și am în față cifrele pe anul școlar 2022-2023, pentru că atunci anul acesta este unul atipic, pentru că anul școlar a început cu 450 de școli până la finele lunii decembrie, urmând ca după legea conform legii 198, să implementăm programul masă sănătoasă, astfel încât după 1 ianuarie vorbim de cu totul alt număr de unități de învățământ. Încă suntem în analiză cu cifrele pe care le vedem acum, pentru că raportul nostru va fi gata la sfârșitul anului școlar și va conține probabil cele două momente importante. Dar partea bună a lucrului este că în anul școlar 2022-2023, din cele 450 de unități selectate, doar 5 nu au implementat programul.

Evident, aici nu e vorba de a încerca să pasăm responsabilitatea, dar realitatea este că procedural, Ministerul Educației alocă sumele către UAT-uri, primăriile sunt cele care organizează licitațiile, cele care derulează toate procedurile de achiziție și prima informație numerică de aici, cu unitățile care implementează real la acest moment sunt absolut convins că deja nu mai este valabilă, pentru că mare parte din UAT-uri procedurile de achiziție au fost sau sunt în derulare sau s-au finalizat și sunt absolut convins că cifrele sunt mult mai bune acum când vorbim, prin urmare, vom continua cu acest program. Evident că avem și în lege un indicator important: 1 milion de copii beneficiari și cu siguranță că la un moment dat vom ajunge. Este totuși programul cea mai mare creștere într-un interval de timp relativ scurt, de 8 ani de zile, a program a pornit ca program pilot. În acest moment deja este o prioritate pentru noi. La finalul fiecărui an școlar și noi analizăm niște indicatori, cum ar fi existența spațiilor amenajate sau amenajabile sau condițiile de păstrare a produselor, dacă ele nu se consumă pe loc și se consumă la câteva ore de la livrare, la disponibilitatea resurselor sumare, la termenul de livrare a hranei, la asigurarea condițiilor de siguranță și confort în timpul servirii meselor, la respectare a principiilor unei alimentație sănătoase. Și dăm și noi în fiecare an note, de la 1 la 5 în urma analizelor pe care le facem în școli. Evident, unii indicatori au notă mică, cum ar fi existența spațiilor amenajabile și am primit o întrebare mai devreme de la presă. Evident că vom continua să oferim acest sprijin copiilor, fără să așteptăm să se construiască, nu știu cantine, în fiecare școală din România, pentru că scopul, este mai important decât atât.

Pe de altă parte, de asemenea, este de înțeles că multe dintre primării sau dintre cei care realizează achiziția optează pentru pachet alimentar. Și eu nu văd neapărat acesta un lucru rău  atâta timp cât pachet, acel pachet alimentar este consistent, este sănătos și își atinge scopul. Vă rog să aveți în vedere că foarte multe dintre unitățile de învățământ cărora li i se adresează această măsură sau în mediul rural, din comunități sărace, acolo unde este foarte dificil de găsit un furnizor care să livreze zilnic masă caldă, în sensul cel mai direct al cuvântului. De asta se optează pentru pachet alimentar. Dar, repet, trebuie să vedem partea bună a lucrurilor, acesta există, ajunge la copii, iată, pentru unii dintre copii este singura masă a zilei, ceea ce este, din punctul nostru de vedere, un mare mare în plus. Așadar, cu bune și cu rele, per ansamblu, măsura despre care discutăm astăzi aici este una bună. 

Sistemul de educație și cu siguranță că nu numai că nu vor renunța la ea. Dar o vom extinde atât cât putem. (…)

Edupedu.ro: Aceste probleme au mai fost semnalate chiar într-un raport al Ministerului Educației de acum 2 ani, referitor la implementarea programului masă caldă, lipsa cantinelor din școli, spațiilor de mâncare. Chiar și așa, între timp a apărut acest program nou, cu o țintă mai mare de elevi, dar cu aceleași condiții. 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Mai generoasă. După cum bine știți în legea nr. 198 avem ca țintă 1.000.000 de copii. 

Edupedu.ro: Da, în aceleași condiții. Ce soluții aduce Ministerul? 

Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației: Bun, să punem puțin în balanță. Avem de ales între a nu oferi masă caldă pentru acum circa 500.000 de copii pentru că nu au suficient de bune condițiile de școală? În principiu, pachetul alimentar este o opțiune majoritară și din cauza faptului că nu toate școlile au cantină. De fapt, numărul unităților de învățământ care au cantină proprie este extrem de redus. În general au liceele din mediul urban și nici acelea toate. Nu putem să așteptăm ca autoritatea locală să construiască o cantină sau o sală de masă de mese în fiecare unitate de învățământ și abia apoi să dăm drumul programului. Programul este util și așa. Toate analizele pe care facem și noi și cei care analizează din exterior arată că este principalul factor de reducere a absenteismului și a abandonului școlar. Toate analizele spun asta”.

Informații de context 

Programul “Masă sănătoasă” preia practic programul “masă caldă” care s-a desfășurat pilot tinp de 8 ani.

Programul „Masă Sănătoasă” prevăzut în legea educației nr. 198/2023 prevede ca numărul elevilor beneficiari să crească substanțial în urma noii Legi a învățământului preuniversitar. Prevederile acesteia, 1 milion de elevi trebuie să beneficieze din actualul an școlar de „Masă sănătoasă”, dar prevederile au fost amânate de Guvernul Ciolacu pentru 1 ianuarie 2025, iar în măsurile adoptate între timp de guvern s-a început cu mai puțini copii decât prevede legea – aproximativ 500.000.

Numărul este semnificativ mai mare decât cel folosit acum în program – elevi din circa 450 de școli, care fac obiectul studiului World Vision.

Între timp, numărul școlilor a crescut de când a început anul școlar, ultima actualizare fiind în 11 aprilie.

Principala problemă semnalată în desfășurarea programului masă caldă în școli este lipsa cantinelor școlare sau a spațiilor destinate servirii mesei calde, arată raportul privind stadiul implementării Programului – pilot „Masă caldă” în anul școlar 2021-2022. Documentul a fost publicat în decembrie pe site-ul ministerului, dar ferit de vizibilitate și este primul raport care analizează programul pilot. Conform Ministerului Educației, doar puțin peste 10% dintre unități școlare din țară au cantine școlare. Nu se știe câte dintre aceste școli au fost incluse în programul pilot masă caldă în școli, existența unei cantine nu a fost un criteriu de selecție a școlilor.

Selecția școlilor a fost una politică, potrivit analizei Edupedu.ro, care arată că peste 63% dintre instituțiile incluse în 2022-2023 în plus, în programul de “Masă caldă” (n. red. din 161 de școli) sunt din localități cu primari PNL.

Citește și:
Programul „Masă Sănătoasă” – aplicat în doar o treime dintre școlile selectate, și așa sunt prea puține față de cât cere Legea Deca Iohannis – Raport World Vision / Sunt prea puțini bani alocați, mesele calde – înlocuite adesea cu pachete / Alimentația astfel primită – principala masă a zilei pentru jumate dintre elevii din program
Lipsa cantinelor, principala problemă în desfășurarea programului “Masă caldă în școli”, arată un raport al ministerului / Existența unei cantine nu este criteriu în alegerea școlilor din programul pilot. În toată țara, doar 10% dintre unitățile de învățământ din țară au cantine

1 comment
  1. Dati copiilor sa manance, nu mai tineti copii flamanzi la scoala, ca de aceea nici nu au chef de ore. Vin de acasa flamanzi , stau la scoala tot flamanzi, de unde sa aiba copiii bani de mancare?
    Acum daca parintii nu ii hranesc bine, va razbunati pe copii si ii tineti flamanzi la scoala??
    80% din scolile din tara sunt formate din copii flamanzi, vai de capul lor, de aceea nici nu au chef de scoala.
    Ce randament sa dea copiii nemancati la scoala??
    Nu mai cheltuiti banii tarii din impozite si taxe aiurea, investiti in elevii de azi, adultii de maine.
    De aceea sunt si suparati si nervosi la scoala, pentru ca vin flamanzi de acasa , nici la scoala nu au masa calda, nu au nimc sa manace, de la conducerea tarii si nu au chef flamanzi de invatat.
    De aceea si rezultatele sunt foarte slabe peste tot in tara si vor fi in continuare, copiii nu pot invata flamanzi

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
test saliva

Cîmpeanu: Din 5.000 de teste pozitive de salivă, aproape 2.000 au fost validate prin teste PCR: “Înseamnă că s-a creat o obișnuință, a fost mai greu la început, se poate înțelege lucrul acesta și crește și responsabilitatea raportării acestor rezultate”

Ministrul Educației consideră că abia acum putem vedea eficiența testării de 2 ori pe săptămână a elevilor și profesorilor, deoarece pentru 2.000 din 5.000 de teste antigen s-au confirmat rezultatele…
Vezi articolul

Guvernul insistă în sfidarea profesorilor și angajaților din Educație și mai face o ofertă cu aceleași vouchere din fonduri europene. Propune în plus câteva sute de lei pentru „cărți” și „cursuri de igienă” și un acord politic cu PNL și PSD că va fi acordat principiul cu salariul debutantului la salariul mediu pe economie în viitoarea lege a salarizării

Aceleași promisiuni ca până acum, aceeași ofertă bazată pe vouchere a fost trimisă de Guvern sindicatelor din Educație, luni seara, după runda de prezentări din a șasea zi de grevă…
Vezi articolul

SURSE Divergențe între ministerele Educației și Sănătății în legătură cu regulile din școli, cu 4 zile înainte de revenirea la cursurile fizice / Echipa lui Voiculescu insistă pe distanțare, Cîmpeanu amenință că nu semnează ordinul

Școlile așteaptă semnarea de către miniștrii Vlad Voiculescu și Sorin Cîmpeanu a ordinului comun cu regulile clare care trebuie respectate din 8 februarie, când o mare parte a copiilor vor…
Vezi articolul

Ministrul Deca prezintă datele referitoare la educația românească, prezentate în raportul OCDE “Education at a Glance”, drept punct de plecare pentru schimbări viitoare, unele planificate peste 6-7 ani: “O imagine de moment” utilă pentru a “cadra legislația secundară și politicile publice pe care urmează să le implementăm”

Ministrul Educației, Ligia Deca, a prezentat datele despre educația din România, care se află mult în urma mediei OCDE la numeroși indicatori-cheie, potrivit unui raport al organizației internaționale, drept o…
Vezi articolul