Proiect pilot „Strada Școlară”: Străzile din apropierea a două școli din județul Mureș sunt închise pentru mașini în fiecare dimineață, între 7:30 și 8:05. Copiii sunt lăsați de părinți în locuri stabilite de unde sunt preluați de voluntari care îi duc pe jos, în siguranță, la școală / Administratorul orașului Reghin: Copiii abia așteaptă dimineața să stea de vorbă între ei până ajung la școală

2.261 de vizualizări
FOTO: Strada Școlară – Facebook.com/ Fundația Comunitară Mureș
„Stradă Şcolară” este un proiect pilot de 4 săptămâni implementat de Primăria Reghin care presupune închiderea traficului rutier a două porţiuni de străzi din apropierea Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu”, în fiecare dimineață între orele 7:30 și 8:05. „Nu dăm nicio șansă părinților să meargă cu mașina până la intrarea școlii ca până acum”, explică administratorul public al orașului Reghin, Gál Előd, pentru Edupedu.ro. Inițiativa aparține Fundației Comunitare Mureș care a reușit să îl aplice și la Școala Gimnazială Dacia din Târgu-Mureș. Elevii sunt apoi preluați de voluntari care merg pe jos până la școală pe trei trasee prestabilite, în programul Pedibus, inițiat în orașul Sfântul Gheorghe în urmă cu 4 ani. „Copiii abia așteaptă să se întâlnească și să povestească cu colegii, primesc stickere și vouchere dacă merg cu noi pe jos”, explică Gál Előd, care nu este doar reprezentantul Primăriei, ci și voluntar în proiect.
  • Inițiativa face parte dintr-un proiect Erasmus +, School Streets. Mai multe țări din Europa îl aplică cu succes și îl extind în multe variante: vezi mai jos în articol cum se aplică în Franța, Italia

La inițiativa Fundației Comunitare Mureș, Primăria Reghin a propus închiderea străzilor din zona Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu” pentru ca părinții să nu mai aducă copiii cu mașina până la intrarea în școală. Există trei puncte stabilite de unde voluntari adulți îi iau pe copii și îi duc pe jos pe stradă. Practic este o extensie a proiectului Pedibus, inițiat în orașul Sfântul Gheorghe în urmă cu 4 ani, în care copiii sunt însoțiți să meargă pe jos spre școală pentru a combate traficul și a face mișcare la prima oră.

Diferența este că proiectul „Stradă Şcolară” propune o și mai bună siguranță pentru că pe traseele prestabilite nu există pericolul mașinilor.

Cel mai apropiat loc unde poate intra o mașină pe stradă este la 100 de metri de școală, ceea ce înseamnă că orice elev al școlii face cel puțin 100 de metri pe jos dimineața.

„Față de alte orașe unde funcționează Pedibusul, noi am încercat să facem ceva în plus și am închis străzile în jurul școlii, între orele 7:30 și 8:05. Deci nu dăm nicio șansă părinților să meargă cu mașina până la intrarea școlii ca până acum. Asta a fost problema: în proporție de 90% pot să confirm că elevii veneau cu mașinile până la intrarea în școală.

Ca să stopăm tendința aceasta am închis străzile din jurul Şcolii Gimnaziale „Alexandru Ceuşianu” și am făcut trei trasee pentru Pedibus. Am acoperit toate zonele de unde din copii la școala respectivă”, spune administratorul public al orașului Reghin, Gál Előd, pentru Edupedu.ro.

„Ideea a pornit în Belgia, mai multe orașe și acolo funcționează de 20 de ani.. Acolo am văzut că merg pietonii, merg cu biciclete, cu trotinetele, cu autobuzul și toată lumea a lăsat mașinile în zona școlilor. Acolo deja vorbim de o altă mentalitate și asta am încercat să o introducem, să vedem cum funcționează. Acum după perioada de probă de 4 săptămâni vom vedea dacă vrem să continuăm. 

Deja proiectul are 3 săptămâni, îl implementăm până la prima vacanță, la final de octombrie și apoi vedem dacă mai continuăm și cum. Asta este ideea asta să continuăm și tot timpul să avem Pedibusul. Și reacția este foarte pozitivă. Nu aș fi crezut, îmi era frică de faptul că închidem în ore de dimineață traficul o să fie o anarhie totală pentru că școala e într-o zonă ultracentrală. Dar să știți că părinții au înțeles și cumva este foarte civilizat traficul de dimineață„, spune reprezentantul primăriei Reghin.

Copiii abia așteaptă dimineața să se întâlnească cu colegii și să povestească în timp ce fac și mișcare
FOTO: Strada Școlară – Facebook.com/ Fundația Comunitară Mureș

„Elevii abia așteaptă să se întâlnească dimineața, să meargă împreună, mai discută, mai socializează și au o legitimație și în fiecare dimineață primesc un punct”, spune reprezentantul Primăriei, care este și voluntar în proiect.

După șase puncte primesc un voucher cu care se poate cumpăra o înghețată sau chiar o ciocolată. Copiii care nu participă la Pedibus nu vor avea strânse punctele. Îi văd dimineața cât sunt de veseli și fac mișcare, minim 100 metri fiecare copil face de dimineață până la până la intrarea în școală”, spune administratorul orașului Reghin.

În total sunt 1.100 de copii în școală.

„Am vrea să extindem proiectul și la ora de ieșire de la școală, însă nu avem aceeași oră pentru toți copii, de aceea e dificil de implementat”, spune Gál Előd.

Și calitatea aerului este mai bună, gândiți-vă că dacă în cele trei grupe, să zicem avem 200 de copii, înseamnă deja 200 de mașini mai puțin într-o jumătate de oră, ceea ce în seamă foarte mult. Poliția rutieră a a acceptat imediat propunerea noastră de a nchide străzile”, spune reprezentantul primăriei.

La Mureș proiectul nu s-a putut implementa la ambele școli propuse – poliția rutieră nu a fost de acord să închidă străzile

Proiectul „Strada școlară”a fost propus și la două școli din județul Mureș, Școala Gimnazială Dacia și Școala Gimnazială Mihai Viteazul. „Închiderea străzii pentru Școala Mihai Viteazul a fost blocată de Biroul Rutier Mureș, iar la Școala Gimnazială Dacia a fost aprobată o altă stradă decât cea cerută inițial”, spune directorul executiv al Fundației Comunitare Mureș, inițiatorul proiectului, Gal Sandor.

Astfel, pentru Școala Mihai Viteazul se aplică Pedibus, iar la Școala Gimnazială Dacia s-a permis închiderea traficului auto în fața școlii între orele 7:40-8:05.

Recent, Fundația Comunitare Mureș a anunțat extinderea proiectului Pedibus în 10 localități din mai multe județe. Vezi aici harta orașelor.

Programul Pedibus în Covasna – copiii care participă primesc vouchere și acces la tabere gratuite

Buslig Kincso, una dintre iniţiatoarele programului Pedibus, a spus pentru Agerpres, citată de G4Media, că în anul şcolar trecut, programul a beneficiat la Sfântu Gheorghe de sprijinul a peste 700 de voluntari, printre aceştia numărându-se părinţi, profesori, medici, actori, pensionari, sportivi, ziarişti şi reprezentanţi ai administraţiei locale.

Pentru a-i stimula pe copii să participe la program, organizatorii le oferă diverse premii, cum ar fi penare, căni, umbrele, ghiozdane, bilete la cinema, suplimente alimentare, abonamente la kinetoterapie şi tabere gratuite sau subvenţionate de Primărie.

„Pentru că suntem în al cincilea an al programului, am venit cu ideea de a pune pe listă premii mai mari. Aşa că am discutat cu antreprenori, cu firme şi vom putea oferi, spre exemplu, bilete la cinema pentru copiii, şedinţe de evaluare a coordonării şi posturii, meniu crispy sau o pizza, doze cu vitamine de la o farmacie, abonament pentru 10 şedinţe de kinetoterapie, ghiozdane cu roţi, dar şi tabere de aventură şi experienţe ori de menţinere a sănătăţii copiilor.

Am decis să fim mai puţin severi cu punctele pe care copiii le adună în fiecare zi în care participă la program, pentru ca un număr cât mai mare să poată primi premii. Oficial sunt 155 de zile de curs, iar cei care adună 130 de puncte, spre exemplu, vor primi o tabără gratuită sau subvenţionată de Primărie. În acest fel cred că îi vom putea mobiliza nu doar pe copiii, ci şi pe părinţii”, a declarat pentru Agerpres, Buslig Kincso.

Viceprimarul municipiului Târgu Secuiesc, Szilveszter Szabolcs, a menţionat că programul, implementat recent în această localitate, îşi propune să îi determine pe copii să adopte un stil de viaţă sănătos, dar şi să contribuie la reducerea poluării şi aglomeraţiei din trafic la orele de vârf.

Calitatea Aerului – Trei sectoare din București implementează campanie Oprește motorul în jurul școlilor

„Dacă ai scos 200 de mașini din normal din jurul unei școli, evident că nu vei avea niște noxe care poluează aerului pe care îl respiră mai ales copiii. În România nu există studii comparabile să vedem cu cât ajută să nu fie mașină în zonele școlilor”, spune pentru Edupedu.ro, Oana Neneciu, director executiv Ecopolis, asociație care se ocupă de măsurarea calității aerului.

„Noi vrem să montăm senzori și să măsurăm cu laboratorul mobil înainte și după implementarea campaniei «Oprește motorul în apropierea școlii». Adică să măsurăm efectiv la o școală ce înseamnă această măsură”, spune Oana Neneciu. 

Sectorul 2 Consiliul Local a pus recent în dezbatere publică proiectul prin care în apropierea școlilor să se monteze panouri cu semnul: „Oprește motorul”. În sector 1 e deja implementat proiectul, în sectorul 6 e implementat de anul trecut.

„Și noi acum încercăm să propunem o hotărâre de Consiliul General ca să fie peste tot în București, la școli și spitale, măcar aceste panouri cu Oprește motorul. Ideal ar fi să se schimbe codul rutier și să avem interdicție cu amendă. 

Am avut și o propunere de proiect de lege, din păcate, s-a cam dus la sertar prin Camera Deputaților anul trecut. Ne-am consultat cu poliția rutieră. Ni s-a spus că e perfect implementabilă această idee și că e în toate țările europene, aproape în toate există măsura asta și cu amenzi care variază. La noi ar fi între 200 și 500 lei la trei abateri.

La noi ar fi, ar fi cea mai relaxată măsură, pentru că interzice staționarea, adică peste 5 minute cu motorul pornit, să îi facem pe oameni să înțeleagă, nu neapărat să dăm amenzi și mai degrabă ca poliția, atunci când vede genul ăsta de comportament să dea un avertisment, să vorbească cu oamenii. O să mai depunem proiectul pentru că e ceva foarte simplu de fapt de făcut și are impact mare, mai ales în jurul școlilor.

În primăvara lui 2023 Ecopolis a montat, în parteneriat cu Primăria Municipiului București, senzori de monitorizare a calității aerului în 44 de puncte din București, dintre care 23 sunt la școlile vizate prin proiect cu un impact pe 700 de elevi.

Poluarea aerului provoacă moartea prematură a cel puțin 1.200 de copii și adolescenți pe an în Europa – raport al Agenției Europene de Mediu din 2023.

„93% dintre copiii cu vârste sub 15 ani și peste 600 de mil. de copii sub 5 ani respiră aer poluat, care le va afecta starea de sănătate”, scrie asociația Ecopolis într-un raport.

  • Raport de analiză privind calitatea aerului la școlile din București, care poate fi consultat AICI

„Sunt multe orașe europene care închid străzi. În Paris e și un program de înverzire a curților școlilor, iar străzile din jur pe unde au acces copiii la școală sunt închise prin niște garduri. Unele sunt în anumite bucăți, în funcție de stradă, dacă sunt riverani, care n-au altă cale de acces. Dar ideea e să oprești această staționare parcare din jurul școlilor. În general oamenii nu prea își închid motoarele și atunci practic stau acolo și poluează cât lasă copilul, cât îl iau și atunci să elimine cea mai bună idee, mai ales în orele în care se face accesul în școală”, spune directoarea Ecopolis.

Despre proiectul Erasmus +, School Streets

Începând cu 2010, diverse orașe din UE, inclusiv din Austria, Belgia, Franța, Germania și Italia, au adoptat străzi școlare și implementează diverse variante pentru a ajuta la un climat sănătos pentru copii.

La Paris, străzile școlare au fost introduse în 2019 pentru a îmbunătăți calitatea aerului local, ca parte a programului „rues aux écoles” (străzi pentru școli). Această inițiativă a făcut parte dintr-un set de măsuri implementate de primarul Anne Hidalgo pentru a reduce traficul auto în oraș. De atunci, numărul străzilor școlare a crescut la peste 210, potrivit datelor Comisiei Europene.

„Spre deosebire de majoritatea orașelor, Parisul a transformat multe dintre străzile sale școlare în zone pietonale permanente, cu jardiniere și copaci. Parisul a conectat ideea străzilor școlare la un set mai larg de obiective la nivel de oraș, care includ combaterea efectului de insulă de căldură urbană, poluarea aerului și poluarea fonică, pentru a sprijini implementarea acesteia. În plus, un sfert din proiecte trebuie să fie situate în cartiere defavorizate”, mai scrie CE.

Citește și:
Un proiect prin care copiii sunt încurajați să meargă pe jos la școală a reușit să crească într-un an cu 150% numărul elevilor care nu folosesc mașina pentru a veni la cursuri, potrivit profesorilor organizatori
Poluarea aerului provoacă moartea prematură a cel puțin 1.200 de copii și adolescenți pe an în Europa – raport al Agenției Europene de Mediu


3 comments
  1. Chm….Mi-e ca „voluntarii”, atunci cand nu se vor mai gasi doritori, vor fi profesorii si invatatorii. Ca, deh…, nu putem sa stricam minunatie de proiect european doar pentru ca s-a domolit entuziasmul si nu se mai ofera voluntari in fiecare dimineata. Bagam la voluntariat profesorii scolii, sa nu festelim iacaua.

  2. interesant. cred că printre voluntari ar trebui să includă și elevi mai mari, citisem prin niște cărți americane pentru copii că elevii mai mari ajutau elevii mai mici să traverseze strada etc. Mă gândesc că i-ar responsabiliza puțin, i-ar integra în comunitate. Elevii de azi (și la cei mari se vede fel mai bine) nu mai au responsabilități, nu au decât drepturi. dacă se plâng și că nu primesc burse ca să învețe :))) ce mai e de zis

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cîțu, la ședința Comitetului România Educată: „Avem un deadline la care țin foarte mult și, domnule ministru, vreau să fiu foarte clar, este o cerință fermă a mea ca pe 10 septembrie să avem implementare” – VIDEO

Premierul Florin Cîțu i-a transmis un mesaj direct ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, la ședința Comitetului România Educată de astăzi de la Guvern, în care i-a spus că îi cere „ferm”…
Vezi articolul

STEM vs „coregrafie” în planurile cadru. Elevii unui colegiu național din București au salutat cu ropote de aplauze spusele unui profesor că UE dă miliarde pentru cercetare, iar „cercetarea nu o faci cu coregrafi” / Ministrul David: „Nu v-ar plăcea ca la coregrafie sau la tehnologic sau la pedagogic să primesc aplauze contra dumneavoastră”

Cei câteva sute de elevi ai Colegiului Național „Mihai Viteazul” din București care au participat, marți, la o dezbatere cu ministrul Educației, Daniel David, pe tema proiectelor de planuri-cadru pentru…
Vezi articolul

Consiliul Elevilor: Condamnăm lipsa de viziune asupra unui posibil val 5 al pandemiei / E esențial ca ministerele Educației și Sănătății să ia măsuri ca să nu se blocheze din nou sistemul educațional după sărbători, spun elevii

Este absolut esențial ca ministerele Educației și Sănătății să ia măsuri ca să nu se blocheze din nou sistemul educațional, spun reprezentanții elevilor într-un comunicat primit sâmbătă de Edupedu.ro. Consiliul…
Vezi articolul

Proiectul SuperTeach este realizat cu sprijinul Telekom Romania

Ari Pokka, director de școală în Finanda: A venit vremea să reinventăm școala cu totul, să avem complet alte strategii de predare, nu să ne predăm, să spunem că nu avem cu ce și să nu facem nimic

Educația trebuie reinventată acum, iar profesorii nu trebuie să se predea și să spună că nu au cu ce, trebuie să se gândească în ce mod pot să pregătească copiii…
Vezi articolul

Lucian Bode, prima reacție după declarațiile președintelui Iohannis despre acuzațiile de plagiat: se apără spunând că a respectat legea, deși problema este nerespectarea eticii academice – PNL „va lua o decizie, împreună cu mine” / „Nici să dăm satisfacție minciunii, dezinformării”

Lucian Bode, ministrul de Interne acuzat de Comisia de Etică a UBB Cluj că și-a plagiat teza de doctorat, a reacționat joi după ce însuși președintele Klaus Iohannis s-a referit…
Vezi articolul