Ministerul Educației și Cercetării (MEC) a lansat luni, 20 octombrie, în consultare publică proiectul de ordin care aprobă noile norme pentru organizarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri – și regulamentul privind calendarele de proiecte extrașcolare. Documentul aduce printre modificări posibilitatea evaluării digitalizate a lucrărilor, dreptul elevilor de a-și vizualiza lucrarea înainte de contestație, precum și obligația centrelor de concurs și a inspectoratelor școlare de a publica subiectele și baremele după fiecare probă – o cerință pe care Edupedu.ro a formulat-o constant în ultimii trei ani, solicitând Ministerului Educației să asigure transparența în desfășurarea olimpiadelor.
Potrivit proiectului, care vizează să modifice regulile aprobate prin ordinul de ministru 3.035/2012, lucrările de la probele scrise ar putea fi corectate digitalizat, pe o platformă dedicată Ministerului Educației, dacă regulamentul specific al fiecărei competiții va prevedea această modalitate. De asemenea, olimpiadele s-ar putea desfășura și online, în funcție de decizia comisiei naționale de coordonare.
Printre noutățile majore se numără introducerea dreptului elevilor de a-și vedea lucrarea înainte de a depune contestație, atât la etapa județeană, cât și la etapele zonală și națională. Pentru prima dată, regulamentul prevede explicit că organizatorii sunt obligați să publice subiectele, baremele și modalitatea de comunicare a rezultatelor. Este o măsură de transparență cerută de Edupedu.ro, care a arătat în mod repetat că elevii și profesorii erau privați de acces la aceste informații, în ciuda faptului că probele sunt publice.
- Proiectul introduce și posibilitatea ca elevii să participe la o clasă superioară celei în care sunt înscriși, în cadrul aceluiași ciclu de învățământ, dar nu la una inferioară.
- În plus, elevii care urmează cursurile la domiciliu sau în spital vor putea susține probele olimpiadelor (cu excepția celor practice) acolo unde se află, cu aprobarea comisiei de organizare.
Pentru „creșterea relevanței” competițiilor, Ministerul propune ridicarea pragului minim de calificare la etapa națională de la 40% la 60% din punctajul maxim, adică cu 50% mai mult. Numărul de locuri rămâne neschimbat, transmite ministerul Educației și Cercetării.
În ceea ce privește proiectele educaționale extrașcolare, categoria „proiecte regionale” este eliminată, fiind asimilată celor „interjudețene”. Vor exista, astfel, doar trei tipuri de proiecte: naționale, interjudețene și județene sau ale municipiului București.
Ministerul Educației mai scrie că încurajează profesorii, elevii și părinții să transmită propuneri și observații în perioada de consultare publică, urmând ca forma finală a documentelor să fie adoptată după analizarea feedbackului și avizarea în Comisia de dialog social (CDS).
DOCUMENT DESCARCĂ Proiect normele metodologice privind organizarea şi desfășurarea competițiilor școlare:
DOCUMENT DESCARCĂ Proiect regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară:
Comunicatul integral al Ministerului Educației și Cercetării de luni, 20 octombrie 2025:
„Ministerul Educației și Cercetării a lansat astăzi, 20 octombrie 2025, în consultare publică (1) Normele metodologice privind organizarea și desfășurarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri școlare – și (2) Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară.
Câteva modificări din proiectele supuse consultării publice, față de formele actuale:
(1) În ceea ce privește organizarea și desfășurarea competițiilor școlare – olimpiade și concursuri școlare:
- A fost introdusă explicit posibilitatea, pentru elevi, de a participa la o clasă superioară celei în care sunt înscriși în anul școlar în care se desfășoară competiția, în interiorul aceluiași ciclu de învățământ (gimnazial/liceal). Nu este permisă participarea la o clasă inferioară celei în care elevii sunt înscriși în anul școlar în care se desfășoară competiția.
- Pentru egalitate de șanse, a fost introdusă posibilitatea ca elevii cuprinși într-o formă de școlarizare în spital sau la domiciliu să poată susține probele etapelor olimpiadelor școlare, cu excepția probelor practice, în spital, respectiv la domiciliu, cu aprobarea comisiei responsabile de organizarea etapei respective a competiției școlare.
- A fost introdusă posibilitatea ca, în funcție de precizările din regulamentul specific, olimpiadele școlare să se poată desfășura și în format online. Modalitatea de organizare (fizic/online) va fi prevăzută în regulamentul fiecărei competiții.
- De asemenea, a fost introdusă prevederea că evaluarea lucrărilor la probele scrise se poate face digitalizat. Modalitatea de evaluare a lucrărilor (fizic/digitalizat) va fi menționată în regulamentul specific al fiecărei competiții. În cazul în care evaluarea lucrărilor din cadrul unei competiții școlare se realizează în format digital, pe o platformă dedicată în acest sens de către Ministerul Educației și Cercetării, Comisia națională de coordonare a competițiilor școlare stabilește, prin procedură, activitățile specifice.
- Pentru transparență sunt menționate explicit:
- obligația ca în regulamentele fiecărei competiții să fie incluse criterii de departajare clare, nediscriminatorii și suficiente pentru calificare pe locuri suplimentare la etapa națională;
- obligația centrelor de desfășurare a olimpiadei și a inspectoratelor județene/ISMB de a afișa, pe lângă bareme, și subiectele probelor de concurs, precum și modalitatea/canalul de comunicare a rezultatelor;
- dreptul elevilor de vizualizare a lucrării, înainte de depunerea contestației, atât la etapa județeană, cât și la etapele zonală și națională;
- Pentru creșterea relevanței competițiilor, punctajul minim propus pentru calificare la etapa națională este 60% din punctajul maxim posibil de obținut la etapa județeană, față de 40%, în prezent.
- În perspectiva evaluării digitalizate a probelor scrise, la toate etapele olimpiadelor şcolare, indiferent de disciplină, rezultatele sunt apreciate prin punctaje de la 0 la 100, conform baremelor.
- Nu sunt modificări în ceea ce privește numărul de locuri pentru calificarea la etapa națională.
(2) Principala modificare, în ceea ce privește Regulamentul specific de întocmire a calendarelor de proiecte de educație extrașcolară:
- Categoria „Proiecte regionale” a fost asimilată categoriei „Proiecte interjudețene”, prin urmare, în proiectul supus consultării publice categoriile de proiecte de educație extrașcolară sunt:
- naționale
- interjudețene
- județene/ale municipiului București
Modificările propuse în cele două proiecte lansate în consultare publică vizează atât creșterea transparenței în procesul de organizare și selecție a competițiilor, cât și creșterea relevanței acestor competiții.
Vă încurajăm să trimiteți sugestiile dumneavoastră. Formele finale ale documentelor vor fi adoptate după încheierea perioadei de consultare publică și analiza feedbackului primit, cu avizul Comisiei de dialog social de la nivelul Ministerului Educației și Cercetării”
Foto: © Arrowsmith2 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
Desfiintati ,dreacu’ , Olimpiadele! Tara are nevoie de muncitori, nu de filizofi. Noi muncim, nu gandim!
De obicei consultarile cu actualul MEC sunt inutile, au mai existat astfel de consultari si nu s-a tinut cont de nici o propunere. Dl dr psiholog face oricum ceea ce vrea el…
Dpv organizate olimpiade, este foarte simplu si doar după schimari trebuie operate – profesori corectori și monitorizare video:
– selectia comisiilor si a profesorilor corectori sa fie bazata pe meritocratie, pe rezultate – acum se face in mare parte pe pile si relatii, iar de multe ori ajung sa corecteze profesori mai slab pregătiți decât elevii participanti (elevi de exceptie, care au rezolvări atipice, greu de înțeles chiar si de către un profesor cu nivel mediu de pregatire);
– pentru transparentă si obiectivitate in evaluarea tezelor este obligatorie monitorizare video testare, corectare, proces contestatii/mediere (la fel ca la Bacalureat si Evaluare Nationala); monitorizarea ar trebui sa fie obligatorie de la fazele județele pana la barajele pentru selecția loturilor internaționale, baraje la care tezele se corectează de multe ori NEanonomizate (mai intai se dezlipește coltul anonomizat al tezei, apoi se corectează).
Fara aceste doua modificări nu exista nici un fel de echitate si motivare pentru elevii si profesorii CORECȚI, care vin la o competiție „nesustinuți” de nimeni sus-pus din ISJ ori din MEC.
Foarte bine, oricum era inflație de olimpiade si concursuri, apoi,este corect ca tezele sa fie corectate online, asa vom avea evaluări corecte si scăpăm de presiunea inspectorilor sa dam note si cu trei puncte mai mari pentru a da bine la minister (m-am săturat să mi se sugereze ca notele trebuie sa fie peste cinci si sa avem un calificat la faza națională chiar dacă cea mai bună lucrare abia trecea de șase).Aici, domnule ministru, ați făcut o treabă bună.
Corectarea digitalizata a lucrarilor, in special la nivel judetean este OBLIGATORIE, indiferent de disciplina.
Aici, la acest nivel au fost cele mai mari nereguli, constatate si de edupedu.
De asemenea, in metodologie ar trebui precizat faptul ca nealocarea punctajului la subiectele de tip grila prin omisiune voita din partea corectorilor ( acolo unde raspunsurile sunt clare, scurte, precise)sa nu fie necesara recorectarea intregii lucrari asa cum se obisnuieste, astfel ca la final nota ramane neschimbata si clasamentul,,nederanjat”.
Subiectele ar trebui gandite de o maniera diferita, astfel incat subiectivismul sa nu influenteze nota finala.
Nimeni nu ma poate convinge ca un elev care nu reuseste sa obtina punctajul maxim la partea de gramatica poate obtine nota maxima la un eseu ( in limba engleza, franceza, spaniola etc).
Aceste concursuri au devenit o sursa de frustare si stres , atat pentru copii cat si pentru parinti.
Si da, lucrarea trebuie vazuta.La contestatie, mie nu mi- au permis accesul in sala .Sunt totusi niste lucrari ale propriilor nostri copii, nu secrete de stat.