Proiectele legilor Educației vor fi prezentate în Guvern luna aceasta, potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de zi / Primul termen fusese în octombrie 2021, iar ultimul era stabilit în iunie anul acesta, deși proiectele legilor au fost puse în dezbatere publică abia pe 13 iulie

662 de vizualizări
Foto: gov.ro
Proiectele legilor Educației vor fi prezentate în Guvern luna aceasta, în septembrie, potrivit unui memorandum aflat pe ordinea de azi a Executivului. Proiectele au suferit un șir lung de amânări, cea mai recentă dată stabilită fiind iunie anul acesta, însă abia pe 13 iulie au fost lansate în dezbatere publică proiectele pentru Învățământul Preuniversitar și cel Superior.

Conform documentului aflat pe ordinea de zi, în această lună vor fi prezentate în Guvern cele două proiecte de legi ale Educației. Nu este precizată data, ci doar luna septembrie.

Potrivit memorandumului, în cazul proiectului de Lege privind Învățământul Preuniversitar, scopul propunerii este “reglementarea unitară și sistematică a domeniului, pentru rezolvarea problemelor identificate la nivelul sistemului național de învățământ preuniversitar. În termen de 8 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educației stabilește, prin ordin al ministrului educației măsurile tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului național de învățământ și elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din aplicarea prezentei legi”.

În cazul proiectului de Lege privind Învățământul Superior, nu există un termen de tranziție: “la intrarea în vigoare a prezentei legi, Ministerul Educației stabilește, prin ordin al ministrului educației măsurile tranzitorii aplicabile la nivelul sistemului de învățământ superior și elaborează metodologiile, regulamentele şi alte acte normative care decurg din
aplicarea prezentei legi. Scopul propunerii este reglementarea unitară și sistematică a domeniului, pentru rezolvarea problemelor identificate la nivelul sistemului național de învățământ superior”, se arată în document.

Proiectele Legilor Educației au fost în dezbatere publică timp de 43 de zile. Au fost aduse 10.431 de amendamente, potrivit ministrului Educației, și urmează să fie modificate pentru a se lua în calcul anumite propuneri primite în perioada de dezbateri.

Ministrul Educației spunea luni la TVR Info că în următoarele zile va fi făcută publică și lista celor care au depus amendamente și ce au prevăzut propunerile, potrivit legii privind transparența decizională.

“Când vom reuși să integrăm toate aceste propuneri, și asta se va întâmpla în curând de ordinul zilelor de ordinul zilelor, vom înainta și o listă a diferențelor între forma care a intrat în dezbatere publică și forma care a ieșit din dezbatere publică. Sunt zeci si zeci de diferențe, majore. Am spus de la bun început formă care a intrat în dezbatere publică este forma asumată de Ministerul Educației care unitatea este autoritatea statului în domeniul educației și care are responsabilitatea, obligația să transpună în proiect text legislativ concluziile raportului România Educată la care a participat întreaga societate practic termen de cinci ani și jumătate.

Dar am spus că nu pretindem că este cea mai bună formă, am spus că suntem interesați ca din dezbaterea publică să rezulte o formă mai bună decât cea pe care avansată Ministerul Educației. Nu avem astfel de orgolii, astfel încât să pretindem că am avut cele mai bune idei. și am avut dreptate: astfel am avut de la elevi, de la profesori, de la părinți, de la organizații neguvernamentale ne-au venit idei care au fost preluate toate.

Sunt 10.431 de amendamente de la 1523 de inițiatori de propuneri.

Întrebat dacă are timp să analizeze toate propunerile, în 10 zile, Sorin Cîmpeanu a precizat: “În Ministerul Educației o echipă restrânsă lucrează 20 de ore pe zi, exact 20 de ore din 24 și când spun pe zi înseamnă și sâmbătă și duminică. Noi spre deosebire de… înțelegem, responsabilitatea pe care o avem cu privire la aceste proiecte ale legilor educației. Ceea ce vă spun acum cu cele 10.431 de amendamente de la 1523 de inițiatori vor face obiectul afișărilor pentru prima oară pe site-ul Ministerului Educației și fiecare se va putea regăsi în această listă la propuneri”, a precizat Sorin Cîmpeanu.

Informații de context

Primul termen pentru prezentarea în guvern a noului proiect de lege a Educației era până pe 1 octombrie 2021, potrivit Memorandumul elaborat de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Pe 10 septembrie 2021, în ziua în care ar fi trebuit să aibă loc, potrivit Memorandumului asumat, prezentarea în Guvern a unei hotărâri pentru stabilirea „planului de acțiune cu termene și responsabilități”, de aplicare a Proiectului România Educată, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat că noua lege a Educației, bazată pe proiectul prezidențial „România Educată”, a fost amânată pentru 2022.

Atunci noul termen până la care Ministerul trebuia să prezinte în Guvern proiectul de lege a fost mutat pentru 31 decembrie 2021, iar noul termen al unor noi consultări pe un eventual proiect legislativ care ar fi trebuit pus în dezbatere publică a fost mutat din noiembrie 2021, în 31 mai 2022.

Pe 7 octombrie 2021, tot la Guvern, ministrul Cîmpeanu spunea că își asumă întârzierile, fără să precizeze în ce fel face asta și ce înseamnă această asumare.

Ministrul a mai spus atunci că „dorința noastră” este ca până la începutul anului școlar viitor să existe o nouă lege a Educației. În plus, pe lângă această nouă lege a Educației va exista și o nouă lege a salarizării: „O nouă lege a educației, alături de o nouă lege a salarizării, va implementa un sistem de salarizare fără doar și poate mai atractiv și diferențiat în funcție de performanța profesorilor, diferențiat în funcție de mediul în care activează, mediul rural având nevoie de un sistem de salarizare mai atractiv pentru a avea profesori”, a răspuns Cîmpeanu jurnaliștilor.

Cu o zi înainte de împlinirea termenului pentru prezentarea proiectului de lege, adică pe 30 decembrie 2021, Sorin Cîmpeanu iese în conferință la Guvern și anunță o mulțime de alte măsuri, dar nicio vorbă despre proiect.

Pe 10 ianuarie 2022 Sorin Cîmpeanu declara că în momentul în care va exista un draft al unui nou pachet legislativ în Educație, el „va fi supus consultărilor și dezbaterii fără niciun fel de întârziere”. „Facem tot posibilul ca acest draft să existe cât mai repede posibil după încheierea dezbaterilor în cadrul proiectului România Educată”.

Pe 24 ianuarie 2022 Cîmpeanu anunța că cel mai probabil vor fi două legi ale educației, nu doar una ca până acum. „Noi va trebui să avem o nouă lege a educației, cel mai probabil o lege a învățământului superior, separat de o lege a învățământului preuniversitar”, spunea Cîmpeanu la B1Tv. „În această lege, trebuie să fie cuprinse toate concluziile proiectului România Educată, care a făcut obiectul unor dezbateri largi într-o perioadă lungă de timp. Vor trebui să fie cuprinse așteptările de la sistemul de învățământ care avea foarte multe probleme cronice înainte de criza sanitară și care au fost amplificate enorm de criza sanitară”, a mai spus atunci ministrul Educației.


1 comment
  1. Ar trebui sa sustinem recunoasterea si anularea SIMULACRULUI DE ASIGURARE A CALITATII EDUCATIEI – introdus in 2005 si continuat de noile proiecte desi acestea abroga L86-2006 de aprobare a OUG 75-2005 privind asigurarea calitatii educatiei… Acest SIMULACRU pseudo-stiintific este vinovat pentru birocratia monstruoasa si costisitoare – total ineficace si ineficienta, deci inutila – introdusa in scoli si universitati de ARACIP si ARACIS, doar pentru a justifica, chipurile, accesul scolilor si universitatilor acreditate la finantarile bugetare … Dar este vinovat si pentru prea numeroasele conflicte – inclusiv de interese personale sau organizationale – unele ajunse nu numai in mass media si social media, ci si in justitie (asa cronofaga, scumpa si imprevizibila cum este ea la noi) – intre cele 5 PARTI INTERESATE implicate – stat (Min.Educatiei, ARACIS, ARACIP) si “bastioanele” parintilor, cadrelor didactice/ personalului administrativ, elevilor si studentilor… Din aceasta lupta continua pentru bani (de obtinut cat mai multi si de platit cat mai putini), pentru drepturi si libertati (cat mai multe, inclusiv uneori ilegitime sau chiar ilegale), dar si pentru responsabilitati (cat mai putine), etc. TOATA LUMEA PIERDE! Avem deci un imens CICLU VICIOS (generator de ample pagube prin simulare, uzurpare si impostura) care dureaza de 17 ani, desi puteam avea un necesar si util CICLU VIRTUOS (generator de progres pentru toti cei implicati) daca OUG 75/2005 nu era realizata de profesori universitari de Stiinte sociale-politice si de Psihologie, total ignoranti in Managementul calitatii…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Daniel Funeriu: Soluția, azi, este ca de mâine părinții să iasă masiv în stradă. Elevii suferă nu din cauza profesorilor, ci din cauza lui Iohannis și a guvernelor sale, începând cu guvernul Ponta și terminând cu guvernul Ciucă

„Soluția, azi, este ca de mâine părinții să iasă masiv în stradă, cel puțin în București, Timișoara, Cluj, Iași, Craiova, Brașov. Masiv, adică cel puțin 20-30.000, până la satisfacerea a…
Vezi articolul

RAPORT UNICEF: Încrederea în vaccinurile administrate copiilor a scăzut cu 10% în România în timpul pandemiei de COVID / Vaccinarea copiilor a fost întreruptă în toată lumea în perioada pandemiei, iar unul din cinci copii este nevaccinat, situație fără precedent din anul 2008

Încrederea în vaccinurile administrate copiilor a scăzut cu 10% în România în timpul pandemiei de COVID. Vaccinarea copiilor a fost întreruptă în toată lumea în perioada pandemiei, iar unul din…
Vezi articolul