Raportul național de evaluare de la testarea standardizată privată din iunie, pe 150 de mii de elevi din 500 de școli de stat, publicat de Ministerul Educației, are copyrightul companiei partenere a ministerului și nimic din el nu poate fi publicat fără acordul acesteia

3.006 vizualizări
Foto: Pixabay.com
Raportul național de evaluare în urma testării standardizate din mai-iunie 2022, publicat de Ministerul Educației pe site-ul propriu, este marcat pe fiecare pagină cu dreptul exclusiv al autorului „Copyright, toate drepturile rezervate”. Copyright-ul este al companiei care a făcut raportul, iar acest lucru înseamnă că nicio frază, extras, tabel, grafic sau pagină din raport nu pot fi publicate fără acordul titularului dreptului, în speță compania care a făcut respectivul raport și care l-a marcat astfel.

Asta face imposibilă analiza oricăror date din raport într-un articol jurnalistic, de exemplu, compania respectivă putând cere daune pe baza legislației dreptului de autor.

  • Marcarea raportului de la testarea privată cu marca firmei realizatoare și expresia „copyright, toate drepturile rezervate”, testare făcută în parteneriat cu Ministerul Educației, pe 150 de mii de elevi din 526 de școli publice, nu a fost prevăzută în protocolul de parteneriat semnat de cele două instituții, potrivit documentului consultat de Edupedu.ro. În documentul respectiv scrie, la obligațiile firmei partenere, articolul 4.1, litera j), că „garantează că toate rezultatele testării, cuprinse în rapoartele de evaluare intră automat și exclusiv în proprietatea Ministerului Educației”.
Foto: Fragment din protocolul de parteneriat semnat de cele două instituții, document consultat de Edupedu.ro

Raportul publicat de Ministerul Educației a fost însoțit de două comunicate de presă – unul din partea companiei și altul din partea Ministerului Educației, acesta din urmă sub forma unei declarații de presă a ministrului Sorin Cîmpeanu. În niciunul dintre aceste comunicate nu este menționat „copyrightul”. În plus, în niciunul dintre comunicatele date pe subiect nu este menționată nicio atenționare cu privire la copyright.

În legislația națională încălcarea drepturilor de autor presupune utilizarea unei opere protejate fără autorizarea necesară. În cazul de față, fiecare publicație sau instituție, ori persoană fizică interesată să publice raportul, sau pasaje din acesta, ar trebui să solicite și să obțină acordul expres al autorului pentru folosirea datelor din raport, a raportului integral sau a unor pasaje din acesta. Asta deși este un raport publicat de Ministerul Educației pe pagina proprie. Din analiza rapoartelor publice oficiale din ultimii 12 ani (din anul 2011 până în prezent) acesta este primul raport publicat de Ministerul Educației care nu poate fi atribuit ministerului și pentru analiza căruia ar trebui obținut acordul expres al autorului – în speță persoana juridică SC Brio Teste Educaționale SRL, firma parteneră a Ministerului Educației în „Programul-Pilot Național de Testare Standardizată a elevilor”.

Actele de utilizare a operei (fie că este vorba de preluarea pe un site a raportului sau a anexelor sale, de analiza pe conținut a raportului, de capturi sau citate din raport) pot fi considerate încălcări ale drepturilor de autor. O astfel încălcare are consecințe serioase, deoarece poate atrage atât răspunderea penală cât și răspunderea civilă, inclusiv obligația de a plăti daune importante titularilor de drepturi, potrivit EUIPO – Observatorul european al respectării drepturilor de proprietate intelectuală.

Copyrightul cu toate drepturile rezervate firmei partenere a ministerului este marcat pe toate rapoartele publicate de minister de la testarea aceasta standardizată, inclusiv pe anexele cu datele de la testare. În acest caz datele și rapoartele fiind exclusiv ale companiei.

Reamintim că ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, a anunțat vineri seara publicarea raportului de la testarea standardizată privată, făcută în iunie, în peste 500 de școli și licee. Oficialul a semnat un comunicat de presă în care nu a evidențiat niciun rezultat din raportul publicat cu două săptămâni întârziere față de data comunicată inițial de minister pentru lansare. Cîmpeanu a folosit prilejul pentru a promova din nou „propria Bancă de instrumente de evaluare standardizată” a ministerului, care ar fi gata peste doi ani, dacă proiectul de lege pus în dezbatere publică ar intra în vigoare.


7 comments
  1. Cred ca prin această testare s-a făcut reclama pe bani publici firmei private.
    Pentru copiii testați din clasele a doua, a patra și a șasea a fost un stres în plus, acest test fiind dat imediat după evaluarea ministerului.
    Pentru părinți a fost încă o dovada ca învățământul romanesc se degradează de la o zi la alta. În urma testării părinții au primit un raport de informare. Acest raport nu conținea și textul testului susținut de copil, era plin de termeni specifici proiectării didactice, pe care ma îndoiesc că îi înțeleg prea mulți din cei care nu lucrează în învățământ și avea și multe contradicții, deoarece raportul era făcut de un program, nu de un cadru didactic.
    Concluzia mea este ca nu a avut nicio relevanță și nu au cum sa facă un raport realist în baza lui. Ne rămâne decât să ne rugăm să nu ne fie evaluați copiii pe baza unor astfel de teste grilă la care mulți răspund la întâmplare și dacă au noroc iau și nota maxima! Ar fi o eroare și mai mare decât la Evaluarea Națională de clasa a 8 a la matematica, unde un elev de 5 poate lua 7 dacă nimerește sau intuiește corect grila, iar un elev de 10 poate lua 9,50 sau mai puțin dacă greșește finalizarea unui exercițiu din grila.

  2. Testarea a fost bataie de joc. In primul rand ca s-a dat de pe telefoanele copiilor. Cei care nu au telefon sau nu au net ce fac? In al doilea rand copii de mate info au fost inregistrati la filo pe platforma si s-au trezit xa ar trebui sa dea la istorie test. Si nu in ultimul rand copiii au raspuns ” la misto”. Ca sa scape. In saptamana de di ainte de vacanta vii cu teste? Serios?

  3. Brio este revelația secolului, salvarea învățământului românesc, am înțeles. Au dreptul să…ce vor ei. Dar rezultatele testării vor fi făcute publice, pentru că a fost făcută în școlile publice în scopul de a diagnostica și a îmbunătăți apoi procesul. De ce pare raportul ăsta un document secret, la care nu au acces nici măcar subiecții testării?
    Ori ministerul comunică prost, ca de obicei, ori… ajungem iar la teorii ale conspirației. Dar sunt convinsă că ne va lămuri Brio, doar suntem potențiali clienți.

  4. Si ce-a descoperit măreață firma raportoare?
    Apa calda? Sau ca rezultatele PISA sunt pe bune, și ca ei doar au confirmat aceste rezultate?

    Impostorii folosesc impostori. Ce-i nou aici?

  5. Articol scris pe genunchi, greoi, fara mare noima si .. fals. In scop jurnalistic sau educational legea copyrightului este foarte permisiva.

  6. Testarea asta standardizata e un cadou facut de Campeanu unei firme private. De ce sa faca firma privata si eminenta sa, prof. dr. autointitulat somitate internationala, o cercetare dupa toate rigorile unei cercetari cand Campeanu le poate da mii de fraieri?

    Sa fim seriosi, se poate cita din raport daca se comenteaza ce e scris acolo. Nu este nici o incalcare a drepturilor de autor. In plus poate fi pus un link catre raport daca acesta este public.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Olimpiada de Matematică, faza locală, desfășurată online, „s-a finalizat dezastruos”, anunță Radu Gologan, președintele Societății de Matematică, organizatoarea concursului: Vom transmite în două zile modul în care vom repara greșeala / Surse: Platforma informatică folosită a picat, se analizează soluția susținerii fizice sau online a etapei săptămâna viitoare

Olimpiada de Matematică, faza locală, desfășurată online, „s-a finalizat dezastruos”, scrie profesorul Radu Gologan, președintele Societății de Științe Matematice din România, organizatorul din acest an al concursului. Gologan a publicat…
Vezi articolul

Evaluarea psihologică a unui profesor, explicată de președintele Colegiului Psihologilor din România: Se face un screening cu privire la aptitudinea pentru a profesa

Edmond Cracsner, președintele Colegiului Psihologilor din România, spune că evaluarea psihologică a profesorilor este periodică, anuală, potrivit legii Educației: „În evaluarea aceasta psihologică sunt multiple aspecte ce sunt inventariate, aspecte…
Vezi articolul