Replică dură a profesorului Radu Gologan, adresată ministrului Educației: Olimpiadele trebuie să fie în organizarea societăților profesionale. Ca președinte al Societății de Științe Matematice din România, nu voi lăsa la mâna birocrației această minunată tradiție

5.354 de vizualizări
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
Radu Gologan / Foto: Digitaliada
„Mă uit siderat la afirmațiile făcute relativ la olimpiade și participarea României la olimpiadele internaționale. Puteți verifica că organizațiile profesionale de matematică, fizică, informatică, chimie ș.a. au reușit în cei doi ani de pandemie să organizeze competițiile naționale, să selecteze loturi și să fie prezente online sau direct la competițiile internaționale”, a scris profesorul Radu Gologan pe pagina de Facebook, ca reacție la declarațiile de aseară ale ministrului Educației.

Replica vine după ce Sorin Cîmpeanu a spus aseară la Digi24 următoarele aspecte referitoare la olimpiadele școlare: „Am avut nevoie să reluăm olimpiadele după doi ani de întrerupere, pentru că avem elevi foarte buni care au dorit să participe la olimpiade internaționale și nu au fost recunoscute doi ani în România. A fost o urgență să aprobăm lista olimpiadelor care sunt legate de internațională”.

Radu Gologan a mai precizat că Societatea de Științe Matematice a organizat „cele trei faze ale olimpiadei naționale de matematică și a selecției și pregătirii loturilor fără niciun sprijin al Ministerului”: „Societatea de Științe Matematice, fondatoare a Olimpiadei Internaționale de Matematică, este membră a comunității Olimpiadei Internaționale de Matematică (invitațiile de participare fiind adresate ei, în numele României) și prin urmare, a organizat cele trei faze ale olimpiadei naționale de matematică și a selecției și pregătirii loturilor fără niciun sprijin al Ministerului pe care îl conduceți, care de altfel, neoficial a apreciat și a susținut demersul”.

„Ca Președinte al Societății de Științe Matematice din Romania, reprezentant al celor 7.000 de dascăli matematicieni, iubitori de copii excepționali, nu voi lăsa la mâna birocrației această minunată tradiție a școlii românești”, a concluzionat profesorul.

Textul integral publicat de Radu Gologan pe pagina sa de Facebook:

„Stimate Domnule Ministru Câmpeanu,

Mă uit siderat la afirmațiile făcute relativ la olimpiade și participarea României la olimpiadele internaționale.

Puteți verifica că organizațiile profesionale de matematică, fizică, informatică, chimie, ș.a. au reușit în cei doi ani de pandemie să organizeze competițiile naționale, să selecteze loturi și să fie prezente online sau direct la competițiile internaționale.

Societatea de Științe Matematice, fondatoare a Olimpiadei Internaționale de Matematică, este membră a comunității Olimpiadei Internaționale de Matematică (invitațiile de participare fiind adresate ei, în numele României) și prin urmare, a organizat cele trei faze ale olimpiadei naționale de matematică și a selecției și pregătirii loturilor fără niciun sprijin al Ministerului pe care îl conduceți, care de altfel, neoficial a apreciat și a susținut demersul. Sprijinul firmelor private a fost esențial și neinteresat, iar impresia generală a fost că organizarea și rezultatele au fost impecabile și neinfluențate de birocrația sistemului oficial. În plus, sistemul IT produs a dovedit că poate fi utilizat la examenele naționale.

Din câte știm, aceleași afirmații le pot face și comunitățile profesionale de informatică, fizică, chimie, biologie. etc.

Afirmațiile mele nu sunt o acuzație la adresa ministerului pe care îl gestionați, ci o dovadă că olimpiadele trebuie să fie în organizarea societăților profesionale cu sprijinul logistic al ministerului, așa cum au pornit în 1902 prin Societatea Gazeta Matematică, actuala Societate de Științe Matematice.

Iar ca președinte al Societății de Științe Matematice din Romania, reprezentant al celor 7000 de dascăli matematicieni, iubitori de copii excepționali, nu voi lăsa la mâna birocrației această minunată tradiție a școlii românești.”

Informații de context

Ministrul Educației a anunțat pe 30 decembrie 2021 că vor fi reluate olimpiadele și concursurile naționale după o pauză de doi ani. Săptămâna aceasta, Sorin Cîmpeanu preciza într-un comunicat că vor fi actualizate listele cu olimpiadele și vor fi incluse și alte competiții, precum olimpiadele de istorie sau de limba și literatura română. Comunicatul a venit după ce Edupedu.ro a remarcat zilele trecute că pe lista olimpiadelor care se vor desfășura în acest an nu sunt incluse olimpiadele la Limba și Literatura Română, Istorie, Limba engleză, în schimb există olimpiade la Limba Maghiară și Limba Rusă.

Concursurile și olimpiadele școlare, anulate doi ani școlari la rând din cauza pandemiei de Covid-19
  • Competițiile școlare au fost suspendate pentru prima dată la începutul pandemiei de Covid-19 în România, în luna martie 2020, pentru anul școlar în curs (2019-2020), anunța ministrul Educației de la acea vreme, Monica Anisie.
  • Anul școlar trecut (2020-2021), secretarul de stat de la acea vreme pentru învățământ preuniversitar din ministerul Educației, Luminița Barcari, declara că “În anul școlar 2020-2021, competițiile școlare, extrașcolare, așa-numitele olimpiade se vor suspenda”. Decizia de a organiza doar anumite olimpiade online ar crea discriminare, a argumentat la acea vreme oficialul.

Ordinul de ministru prin care se aprobă listele cu olimpiade și concursuri școlare în anul școlar 2021-2022 (5.992/29.12.2021) – disponibil aici.

Iată declarația completă a ministrului Educației despre olimpiade:

Moderator: De ce s-au anulat mai multe olimpiade?

Sorin Cîmpeanu: Nu s-a anulat nicio olimpiadă, este un fake-news pe care îl calific ca fiind… mai bine nu-l calific. 

Moderator: Și atunci care este situația? Sunt foarte mulți oameni care ne trimit întrebări…

Sorin Cîmpeanu: Explic cât se poate de clar, o să exercit din ce în ce mai mult abilitățile mele pedagogice, didactice și mai puțin pe cele ministeriale. Am făcut o promisiune de recunoaștere a olimpiadelor de robotică, unde elevii români au obținut rezultate remarcabile, pentru că nu erau recunoscute, de creație și de inovare. Am avut nevoie să reluăm olimpiadele după doi ani de întrerupere, pentru că avem elevi foarte buni care au dorit să participe la olimpiade internaționale și nu au fost recunoscute doi ani în România. A fost o urgență să aprobăm lista olimpiadelor care sunt legate de internațională. Au fost aprobate în acea listă despre care vorbim 76 de olimpiade internaționale plus alte 34 de olimpiade naționale care au etapă internațională, pentru a putea pregăti selecția loturilor elevilor care participă la olimpiade internaționale. Am precizat acest lucru.

Această primă listă a fost determinată de urgență de a pregăti partea internațională, toate cele 76 plus 34 sunt legate de internațională, olimpiade precum cea de limba română nu au etapă internațională, nici olimpiada de istorie nu are etapă internațională și oricât v-ar surprinde, nici olimpiada de limba engleză nu are etapă internațională. Mâine voi discuta cu colegii mei pentru a selecționa atent o a doua listă în care vor fi incluse aceste olimpiade despre care s-a spus această bazaconie, această aberație că au fost tăiate, din care vor face parte în mod evident, am anunțat și public, olimpiada de istorie, de limba română, olimpiada de limba engleză, deci olimpiadele care nu au etapă internațională.

Moderator: Deci e vorba de prioritizare cumva.

Sorin Cîmpeanu: Evident că da. Aș vrea să vă spun pentru a înțelege mai bine că sunt 78 de olimpiade, din care doar 34 au etapă internațională – din diferență fac parte olimpiadele de istorie și română. Sunt 321 de concursuri educative naționale, 321 la care se adaugă 1.836 de concursul regionale. Deci 321 plus 1.836 plus diferența de la acele olimpiade care nu au etapă internațională. Această listă trebuie atent analizată. Sunt peste 2.000 de concursuri și atenția este necesară pentru a selecta exact acele concursuri și olimpiade care sunt relevante pentru a fi susținute și recunoscute de Ministerul Educației, sunt peste 2.000. (…)

Video, la minutul 13:47:
Citește si:
Listele cu olimpiadele vor fi actualizate și cu alte competiții precum olimpiadele de istorie sau de limba și literatura română, anunță ministrul Cîmpeanu
LISTĂ Care sunt concursurile și olimpiadele școlare din anul școlar 2021-2022. Nu apar cea de engleză și cea de limba și literatura română. Se va organiza la limba maghiară / Noutate: competiții de robotică, de creație digitală
30 decembrie 2021 – Olimpiadele și concursurile naționale, oficial reluate după o pauză de doi ani. Cîmpeanu: Le vom organiza și online dacă situația o va impune / VIDEO


2 comments
  1. Dl. Gologan a recunoscut ca s-au organizat acele pseudo-concursuri pentru a promova elevii potriviti la internationale in timpul pandemiei.
    Acum, ca povestea sa fie intreaga, Dl. Gologan ar putea mentiona si criteriile obscure prin care au fost/sunt promovati anumiti elevi in loturile nationale. Dar, de fapt, a inceput sa povesteasca ceva, prin 2018, atunci cand zicea ca “e cel mai prost rezultat pe care l-am avut vreodată. Ne supără foarte tare și cred că suntem vinovați pentru faptul că felul de alegere al echipei este defectuos”.

    Cat despre „internationalele” lui Cimpeanu, hai sa fim seriosi… Unele sunt nationale, unde organizatorii au facut un rationament simplu: daca invitam 1-2 echipe din alte tari, e internationala, nu? Si conteaza mai mult la dosar, nu-i asa?

    1. Exact! la noi, competitiile si consursurile scolare in asta s-au transformat: in fabrici de produs hartii de pus la dosar pentru profesori. In 80% din cazuri, doar pentru asta conteaza….

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Pragul de admitere la examenul de rezidențiat rămâne la 60%, anunță Ministerul Sănătății, în urma unei consultări a studenților / Un proiect lansat acum o săptămână prevedea creșterea lui la 65%, adică la 130 de răspunsuri corecte față de 120

Pragul de admitere la examenul de rezidențiat rămâne la 60 anul acesta, adică la 120 de întrebări corecte din cele 200 de pe subiect, anunță Ministerul Sănătății (MS), după ce…
Vezi articolul

Profesorul Theodor Georgescu, argumente pentru latină și istorie în școli: Cine se hrănește cu istorici precum Tucidide sau Tacit ori cu filozofi ca Platon și Seneca deține cheia interpretării a ceea ce aude. Are autonomie în orice dezbatere

Cine se hrănește cu istorici precum Tucidide sau Tacit ori cu filozofi precum Platon și Seneca deține cheia interpretării a ceea ce aude. Are autonomia de a formula argumente în…
Vezi articolul

VIDEO „Școli virtuale, exclusiv online”, în care „să fie angajați profesori cât se poate de reali”, pentru copiii aflați în situații speciale, spune Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației. Propunerea ar fi venit de la părinți – „ne-au dat o idee excepțională”

A înființa „școli virtuale, exclusiv online, pentru copiii aflați în situații speciale” este „o idee excepțională” de la asociațiile de părinți, spune secretarul de stat din Ministerul Educației, Sorin Ion.…
Vezi articolul

Serie de evenimente susținută de APRIL

VIDEO Programul pentru școli al României trebuie îmbunătățit. Legislația să fie mult simplificată, să poată fi cu mai multă ușurință citită de către toată lumea, spune Ionel Moatăr – ISJ Caraș / Atâta timp cât va exista acest „preț cel mai mic”, s-ar putea să nu avem și calitatea cea mai bună – Cornelia Micicoi, CJ Timiș

Programul „Laptele și cornul”, cunoscut acum sub denumirea de Programul pentru școli al României, implementat încă din 2002, a jucat un rol crucial în alimentația zilnică a elevilor români. După…
Vezi articolul

O profesoară din Sighetu Marmaţiei a fost înregistrată de elevi adresând injurii ministrei Educației, Ligia Deca: „Avem un ministru al Educaţiei care în viaţa ei nu a predat o oră” / Mai multe plângeri au fost făcute la Inspectoratul școlar

O profesoară de la Colegiul Naţional Pedagogic “Regele Ferdinand” din Sighetu Marmaţiei a fost înregistrată în timp ce afirmă în faţa elevilor că Ligia Deca, ministrul Educaţiei, „nu a predat…
Vezi articolul