România are nevoie de acces simplificat la studii superioare, spune OCDE, care propune un sistem centralizat de înscriere și admitere în universități

1.158 de vizualizări
Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.com
Actualul sistem românesc de admitere la universitate ar trebui simplificat pentru toți posibilii candidați, iar noi rute de admitere ar putea fi deschise pentru a atinge o parte mai largă a populației adulte, apreciază experții Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) în raportul acesteia privind Educația și Competențele în România, publicat săptămâna aceasta.

În argumentația sa, OCDE arată că România se confruntă cu un număr scăzut de tineri care se înscriu la universitare și un număr considerabil de tineri care părăsesc studiile superioare, mult peste mediile OCDE. În plus, „în pofida unei scăderi a numărului de elevi din cohorta tradițională de liceeni care intră la universitate și în pofida unora dintre cele mai reduse rate de finalizare a studiilor la nivel OCDE, Romania a înregistrat puține progrese și în ceea ce privește creșterea accesului adulților care nu se transferă direct din învățământul liceal în cel superior, dar care ar putea dori să revină, mai târziu, în educație”, arată raportul citat.

Acesta notează că „solicitarea fermă ca toți candidații la studii universitare să aibă Bacalaureatul, indiferent de vârstă, elimină oportunitățile de acces la învățământ superior pentru o parte considerabilă a adulților. În același timp, procesul descentralizat de înscriere și admitere la facultate, însoțit de un volum redus de informații comparabile, accesibile privind opțiunile de studiu este greu de urmat chiar și pentru candidații care vin direct din liceu”.

O soluție propusă de OCDE este un sistem comun de admitere, însoțit de noi rute de admitere destinate populației adulte:

  • „România ar trebui să aibă în vedere eficientizarea actualului proces de admitere, pentru a fi mai ușor de navigat de către toți candidații, deschizând în același timp noi rute de admitere care să se adreseze unei pături mai largi a populației adulte. În țările OCDE, sisteme atent elaborate, centralizate, de înscriere și admitere oferă o metodă rațională, eficientă, echitabilă și transparentă pentru decizia de admitere bazată pe preferințele și performanța studentului, dar și pentru reducerea poverii administrative a deciziilor individualizate privind înscrierea și admiterea”.  
Citește și:
DOCUMENT Noul raport OCDE de evaluare privind Educația și Competențele în România cere un nou model de finanțare pentru educație, în care educația timpurie să fie prioritară, reforme mai rapide, un cuvânt mai puternic de spus școlilor, măsuri urgente pentru comunitățile sărace
Raport OCDE, învățământul superior. Daniel David: Din păcate, noi n-am implementat bine sistemul Bologna și ne mirăm că-n unele domenii absolvenții n-au o legătură cu piața muncii
Ministrul Educației, Daniel David: Nu avem suficienți studenți, legături destul de puternice cu piața muncii și spirit antreprenorial. Este clar că trebuie să schimbăm zona de învățământ superior și cercetare
Mai mulți bani pentru infrastructura studențească, o infrastructură școlară mai bună, măsuri de reducere a abandonului universitar, mecanisme de actualizare pentru burse – revendicările organizațiilor de tineret pentru viitorul Guvern

Foto: © Vasyl Dolmatov | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Se poate mai simplu ca acum?
    Doar cu diploma de bac?

    Cum?
    Loterie, mesaj pe tik tok, invitație si bursă+salariu?

  2. auleu acu citii și mă crucii !!
    adică de ce avem pretenții sa aibă bac aspiranții la studii universitare ?!?
    da voi ce vreți , să transformăm universitățile in scoli profesionale ?!?

  3. adică să nu se mai dea examen , pai nu se poate oriunde , la științele exacte ,medicina ,vocațional nu merge barbologie .
    cine vrea vine și da ex daca e capabil
    ce , merge sa dai la medicina admitere pe baza de eseu ?!

  4. Câteva directii sunt necesare și am avea un învățământ superior excelent:

    1. Reintroducerea examenului de admitere. POLI, Medicina….. au facut-o și se vede. Au studenti de calitate.
    2. Reintroducerea repartiției în funcție de media de absolvire. Asta presupune un sistem centraliazat al posturilor libere indiferent ca e domeniu bugetar sau în privat. Am elimina dubla examinare si de ce sa nu recunoasrem, niste spagi date de unii „pentru a intra undeva bine”. (acum dai Licența ca să arăți ca ai Facultate ; diploma nu îți și garantează un loc de munca). E frustrant sa vezi dupa absolvire ca tu cu 9, 80 ajungi mai jos ca unul cu 5. Am o fosta colega ce era abonata la nota 5 si acum e printr-un minister.
    3. Cadrele didactice universitare peste vârstă de 65/70 ani trimise acasă la pensie. Intervine o rutina, o plictiseala in predare care în loc sa genereze specialiști, formează viitori șomeri. La Univ. Pitești, de exemplu, exista un cadru didactic universitar care preda microprocesoare exact ca acum 35 ani, același curs. Oare cati or fi asa și pe la alte Facultati ??? Societatea avansează rapid și uneori ce predai acum 10 ani, azi nici nu se mai folosește. Deci, evaluați și cursurile cadrelor didactice universitare ca prea le-ati lăsat libere sa facă ce vor și ne nenorocesc profesional copiii.
    Atât.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Preadmitere 2025: Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș anunță deschiderea sesiunii de preadmitere pentru studii de licență și master la patru facultăți (P)

Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade” din Târgu Mureș anunță organizarea sesiunii de Preadmitere 2025 la programele de studii de licență și master. Facultățile pentru care…
Vezi articolul

Cerințele minime de formare în cadrul studiilor universitare de Medicină, Medicină dentară, Farmacie, Asistență medicală, Moașe, Medicină Veterinară și Arhitectură – actualizate printr-o hotărâre adoptată joi de Guvern

O hotărâre de guvern ce actualizează cerințele minime de formare pentru o serie de programe de studii universitare, inclusiv cele de Medicină, Farmacie sau Arhitectură, a fost adoptată în ședința…
Vezi articolul

CLASAMENT România își întărește ușor prezența în clasamentul universităților Shanghai Ranking 2023 după domenii de studiu, după ce a ieșit din clasamentul general Shanghai în vară / De două ori mai multe apariții la Matematică, poziție întărită la Științe medicale, nicio apariție la Științe sociale

România înregistrează o creștere a numărului de apariții în prestigiosul clasament universitar Shanghai Ranking după domenii de studiu – ediția 2023, după ce, în vară, rămăsese fără nicio universitate care…
Vezi articolul

Noul clasament „oficial” al universităților românești, făcut pe repede înainte. Metodologia e în consultare publică până pe 14 aprilie, pe 15 aprilie metarankingul trebuie finalizat

Ministerul Educației a pus în consultare proiectul de Metodologie pentru un nou metaranking național (ediția pentru anul 2023), clasament anual al universităților românești, folosit în finanțarea cercetării în aceste instituții.…
Vezi articolul