Să introduci camere de supraveghere în toate școlile fără consultarea profesorilor, părinților și elevilor „este, pur și simplu, o inepție” – directorul Asociației pentru Tehnologie și Internet, Bogdan Manolea, despre schimbările propuse de ministra Ligia Deca

12.943 de vizualizări
Foto: © Vyacheslav Petelin | Dreamstime.com
Instalarea unor sisteme de supraveghere audio-video în toate școlile, „fără discriminare, fără acordul celor implicați”, reprezintă o măsură „clar neproporțională și în contradicție cu articolul 8 din Convenția Europeană privind Drepturile Omului, care protejează dreptul la viață privată”. Așa a apreciat Bogdan Manolea, director executiv al Asociației pentru Tehnologie și Internet (ApTI), într-o intervenție la Europa FM pe tema schimbărilor de acest fel propuse printr-un proiect de ordonanță de urgență prezentat luni de ministrul Ligia Deca.

Potrivit lui Bogdan Manolea, „a vorbi despre o măsură pentru toate școlile fără consultarea acestor oameni este, pur și simplu, o inepție”.

  • Comentariile lui Manolea, a cărui organizație militează pentru protejarea vieții private în condițiile schimbărilor tehnologice, vizează propunerile ca în sălile de clasă să fie folosite camere audio-video fără acordul părinților și al profesorilor, ca măsură de protecție și de prevenție a actelor de violență. În proiectul de ordonanță se precizează că școlile sunt cele care își asumă răspunderea cu privire la aplicarea reglementărilor europene în domeniu – detalii aici și aici.

Punctul de vedere exprimat de Bogdan Manolea, directorul ApTI, la Europa FM:

  • „În mod clar, să instalezi astfel de sisteme, fără discriminare, fără acordul celor implicați – fie că vorbim de profesori, de părinți, dacă e vorba de acordul lor pentru copiii minori, sau de copiii majori, și aici e o discuție legată de momentul în care copiii pot să discearnă, să își dea consimțământul pentru această supraveghere – o astfel de măsură este clar neproporțională și în contradicție cu Articolul 8 din Convenția Europeană privind Drepturile Omului, care protejează dreptul la viață privată. A vorbi despre o măsură pentru toate școlile fără consultarea acestor oameni este, pur și simplu, o inepție”.

Bogdan Manolea a dat exemplu unui profesor de Muntenegru, pentru a exemplifica problemele asociate supravegherii video în clase:

  • „Un caz de manual: un profesor din Muntenegru s-a plâns la CEDO (Curtea Europeană a Drepturilor Omului – n.red.) că este supravegheat video în sala de curs, ceea ce este o încălcare a dreptului de viață privată, existând viață privată la locul de muncă. Și, în acel caz, CEDO i-a dat dreptate profesorului respectiv, subliniind faptul că, într-adevăr, este o încălcare a dreptului la viață privată la locul de muncă”.

Iar directorul ApTI a precizat pentru postul de radio că a transmis, anterior, semnale, „chiar și de la declarațiile anterioare ale doamnei ministru, care mergeau în aceeași direcție”, pentru a arăta că „o asemenea măsură este contrară principiilor protecției datelor”. El a spus că a sugerat consultări cu autoritatea competență în domeniu, „dar n-am primit niciun feedback”.

Citește și:
Ioana Lazăr, secretarul general la Ministerului Educației: Înregistrările audio-video din sălile de clasă pot fi folosite numai în scopul investigării cazurilor de violență fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor
Camere audio-video în sălile de clasă, fără să fie necesar acordul părinților și al profesorilor, anunță Ligia Deca: Școlile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice

Foto: © Vyacheslav Petelin | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


39 comments
  1. “viata privata” o ai dupa cum spune si numele, in privat. La scoala esti intr-o institutie publica. de acord cu instalarea de camere in fiecare clasa si pe holuri, dar conform legii. Adica, unitatea care inregistreaza si monitorizeaza imaginile trebuie sa fie intr-o incapere incuiata, acces la imagini trebuie sa aiba doar cu acordul anumitor persoane alese de comun acord. de ex nu poate directorul, secretara sau vreun prof sa acceseze imaginile cand vor ei, ci doar daca se face inainte un raport in scris prin care sa se justifice nevoia accesarii sistemului. asta sa nu se faca abuzuri.

    1. Apar in public documente din dosare de urmarire penala (adica cu cateva ordine de marime mai grav decat niste filmari dintr-o scoala, fara a fi nimeni, niciodata, pedepsit) si dvs. sperati ca, in cazul scolii, doar persoana desemnata cu protectia datelor sa aiba acces la date + sa o faca doar in urma unei plangeri prealabile pentru violenta?

      Glumiti sau sunteti ingrijorator de optimist, corect?

  2. Este foarte bine sa se puna camere ,in acest fel se poate usor depista neregulile din clase si nu trebuie atatea anchete pana sa se lamureasca situatiile mai putin placute din clase,jigniri ale profesorilor sau bataile dintre elevi ,care acum au sunt tot mai numeroase.

  3. Deși nu sunt vizați, incompetenții și chiulangii de profesori se tem preventiv și fac valuri căutând peste tot opinii favorabile lor.
    Camerele erau de mult necesare, e nevoie de transparență.

  4. Pentru ce camere ? Oricum elevii sunt cei care filmează tot in timp real.Abia așteaptă un scandal ca sunt zeci de camere pe ei.E suficient..

  5. Felicitări directorului Asociației pentru Tehnologie și Internet, Bogdan Manolea ! Felicitări pentru faptul că apără drepturile omului într-o lume în care treptat se dorește revenirea la un sistem totalitar de tip ,, BigBrother ,, ! Are perfectă dreptate! Trebuie cerut acordul din partea tuturor ! Până la urmă un eveniment nefericit nu poate fi prevenit chiar dacă există camere de filmat. Îi urez succes mai departe domnului, astfel încât să apere în continuare drepturile omului !

  6. Sunt de acord! De multe ori, numai așa putem demonstra dacă “varianta” vreunui elev e adevărată sau nu!
    E trist, dar aici s-a ajuns!
    Nu sunt de acord ca directorul, împreună cu clica lui( fiecare director o are) să-și aleagă așa, ia, hai să ne uităm la cutare! Păi ce-ar fi să stai cu prietena ta în birou și să “spionezi”!
    Cum puteți controla?

  7. Eu mă mir că se discută acest subiect din nou. In Cluj Napoca sunt camere de doi, trei ani in aproape toate școlile fara să se fi cerut acordul profesorilor. Lucrez in trei școli și doar in una dintre ele mi s-a adus la cunoștință că vor fi camere, nu că ni s-ar fi cerut părerea.

    1. Dacă trei acceptă ca oile și tac din gură, să tacă și ceilalți și să se supună!

      … Mentalitate pur românească.

  8. Dar mall-urile, benzinăriile și alte instituții au solicitat cumva acordul clienților sau publicului când au instalat camere?

    1. Ce benzinar are drept la proprietate intelectuala? Eu vand educatie, vand lectii creatie proprie,cu planuri proprii, metode si materiale create personal. Nu vand morcovi in piata.

      1. Voi nu vreți să se vadă lipsa de calitate a învățământului românesc, faptul că profesorii chiulesc de la ore mai mult ca elevii și ca de foarte multe ori abuzați elevii.

    2. In benzinarie poti sa nu intri, daca nu vrei sa fi filmat.
      In scoala te obliga guvernul sa intri.
      Nu-i tot un drac!

      In plus, fiecare sistem de monitorizare video are atasat un dosar in care este justificata nevoia si scopul pentru care se instaleaza. Ori aceste doua lucruri sunt total diferite in cele doua cazuri (benzinarie si scoala).
      Iar nu-i tot un drac!

  9. prima lege bună,pentru că se întâmplă tot felul de mizerii atât din partea elevilor cât și a unor profesori.Pentru prima data sunt de acord cu legea adoptată în invatamant

  10. Pe acest principiu să se înceapă cu biroul lui Deca si toate birourile Ministerului.

    Apoi în toate birourile ISJ urilor si ale directorilor de școli că sunt toate spații publice…

    Camere la care să aibă acces angajații de câte ori există ,, suspiciuni rezonabile” de încălcare a legilor etc.

    Nu mai pare la fel de interesant, nu?

    1. Și mai mult – să existe CONSECINȚE REALE pentru faptele demonstrate!

      Apar elevii jumulindu-și reciproc părul? Cărându-și pumni și picioare, tăvălindu-se pe jos, distrugând bunurile lor, ale colegilor, ale școlii? Ș. A. M. D. Atunci să apară și niște sancțiuni reale – amenzi pentru părinți, repetenție în baza mediei la purtare, exmatriculare pentru psihopați, etc.

      Nu povești despre mustrări scrise și note la purtare care se șterg că cică s-a purtat bine până la final de an, nu ”împăcări între părinți” când victimele vin cu ochii negri la școală o săptămână, nu consilierea=apă de ploaie pentru huligani. Fără intervenții de la nivel de primărie că vin alegerile și familia bătăușului e mare și votează cu primarul!

      Nu se poate și așa? Atunci să vă băgați camerele undeva.

    1. Dacă e spațiu public, hai să mergem la plimbare pe coridoare, să folosim toaleta când e nevoia mare și urgentă, să intrăm și să ieșim de prin clase cum ne vine. Că aia înseamnă spațiu public.

        1. Care reguli? Sunt spații publice când căutăm un nod în papură cuiva, dar nu mai sunt spații publice când nu ne mai convine nouă?

          Dar până la urmă, discuția se reduce la următoarele: pui camere video peste tot, înregistrezi elevul făcând ceva grav – CE URMEAZĂ?

          Nimic. Nu există sancțiuni care să conteze în regulament. Nu se poate pune o sancțiune ”cu dinți”, că sare Consiliul Elevilor sau mai știi ce ONG să țipe din gură de șarpe! Elevul e sfânt, are numai drepturi, obligații au doar profesorii. Părinții nici nu se află pe undeva în povestea asta.

          Chiar și acolo unde există înregistrări (mai sunt locuri, sau au grijă elevii să se filmeze) CE li s-a întâmplat, efectiv? NIMIC. Zeci de mii de cazuri semnalate (publicase edupedu ceva despre asta zilele trecute), un singur caz unde elevul e trimis la școala de corecție, și unul unde e exmatriculat dar decizia deja e atacată și probabil va fi anulată.

          Despre ce discutăm aici? Despre dorințele unora care au impresia că vor putea urmări profesorul ca pe hoț, doar-doar îl prind la cotitură, sau despre asigurarea securității elevului în școală? Că pentru asta se presupune că ar trebui puse camere peste tot.

          Oricum o dau ”susținătorii” ideii respective, puțin le pasă de securitatea elevilor – sau sancționarea celor care comit bullying – ei de fapt vor să fie ȘEFI peste profesorul copilului lor, să știe că oricând pot isca sămânță de scandal, pentru cel mai mic gest sau glumă pe care aleg să o înțeleagă greșit. Și asta e tot.

  11. Dacă cel ce are acces la vizualizarea imaginilor este Directorul unității de învățământ,zic ,fără camere!
    Vă imaginați câți directori vor aduna în biroul lor profesorii favoriți pentru a urmări ce fac profesorii -care nu fac parte din ,,gașcă”-în timpul orelor de curs! Și câte greșeli vor observa !Și ce buni sunt ei fața de ceilalți.Și ce calificative vor obține cei urmăriți, în funcție de ce li se pare că văd urmăritorii!
    Din cauza directorilor există violență în școli.Ei sunt cei care nu respectă legile care există, nu-i lasă pe profesori să ia măsurile cuvenite,nu solicită modificarea anumitor legi existente,nu au ei față de profesori și părinți o anumită conduită.(că să nu plece elevii din școală…).Mai simplu:nu sunt profesioniști, nu au valori …Nu știu dacă ministerul investește bani în cursuri pentru formarea lor.Ar trebui s-o facă.
    Lucrez în mediul privat-multinațională-unde avem camere de supraveghere de 25 de ani.Nimeni nu urmărește pe nimeni.Aici sunt oameni profesioniști.
    N-am vorbit despre toți .
    Am văzut o minunată doamnă care face cursuri cu directorii despre ,,starea de bine în școală”.Sunt învățați să fie aproape de profesori,să-i ajute,înțeleagă,să fie mereu printre ei,nu în birou.Poate cei din minister implementează acest proiect în toate școlile.

  12. uitați va în ce hal au ajuns elevii.Bineinteles au fost ajutați de asociația părinților a elevilor, de tot felul de părerologi. Su privegherea video estenecesara. s a umflat democrația în unii

    1. Aceste observații nu sunt valabile și când părinții pun camere ascunse copiilor și îi înregistrează în timpul orelor?

  13. Ba, e foarte bine. Dc se intâmplă ceva, toți zbiară că nu sunt camere. Care e pb? Că nu ne mai batem joc cu toții de ore? Oricum doar Polița le vede. Cine ce vrea să ascundă?

    1. Mai studiati legislatia. “Oricum doar Politia le vede” este ceea ce va spune dvs. simtul comun, dar lucrurile nu stau intotdeauna cum ne spune simtul comun… 💡

  14. O inepție este sa ne tot ascundem după interpretări rău intenționate ale legilor și ale normele GDPR în vigoare. Instalarea camerelor în scoli și în orice alta instituție ori loc public este o chestiune care tine de normalitate, de actualizarea la secolul XXI în care trăim.
    Dacă instalarea de camere ar ajuta la protejarea unor categorii de elevi vulnerabili, nu exista nici un fel de argument logic și rațional care sa oprească acest proiect. Restul argumentelor sunt egale cu zero, nu fac decât sa arate nepăsarea pentru categoriile vulnerabile și care sunt abuzate constant.
    Cata vreme este legal sa avem camere la examene de bac, în supermarket sau în alte locuri publice, nu exista motive pentru care sa nu avem camere și în scoli. Dacă avem dascăli deranjați de camere, poate ar fi bine sa își dea demisia și sa caute de munca la un job unde nu au camere – cred ca doar un profesor “abuzator” ori extrem de slab pregătit dpv profesional ar putea sa aibă o problema cu camerele.

    1. Majoritatea celor care sunt impotriva nu sunt contra pentru ca nu cred ca e o idee buna, ci pentru ca cu ea se va pava drumul spre iad. 💡

      [Nu compara supermarketul in care poti sa nu intri daca nu vrei sa fi filmat cu scoala unde te obliga guvernul sa intri. Nu compara mijloacele si scopul urmarit dintr-un supermarket cu cele dintr-o scoala. Analogia nu se sustine, aici.]

  15. viața privată, intr un domeniu social cum este educația ?!?
    in toate halele de producție sunt camere , in autobuze , in restaurante , acolo cum muncește lumea? !
    viața privată privește domiciliul , corespondența și familia.
    la școală singura viața privată e la toaleta , acolo ești singur tu și cu tine , fara camere, sau in cabinet , când îți schimbi adidașii cu sandale cu toc , acolo vrei sa nu te vadă nimeni când îți aranjezi dresul ..
    cui nu i place în învățământ , a obosit ( pe buna dreptate dealtfel ) , sa se pensioneze și să lase loc proaspătului absolvent , care vrea și el o bucată de pâine , care vrea și el un acoperiș și o familie mai târziu , care nu se intimidează sa vb în fața copiilor chiar dacă îl vede o camera..
    dar tare mă tem că nu atâta dascălii cat babacii beizadelelor îs neliniștiți. , că odraslele or sa se dea in stambă și or sa zboare cat colo din scoli , cum s a întâmplat la Mureș.
    Cred că este o măsură decentă și va proteja bunul simt. toată lumea are de câștigat mai puțin loazele.

  16. ,,Nu se poate”
    Găsise Deca o soluție așa simplă dar ilegală.a

    Acum trebuie sa muncească să crească securitatea in școli cu regulamente, cu planuri, cu mai mulți agenți de securitate…

    Nu vă gândiți că are și campanie electorală pe cap si team building la minister.

    ,,Ce oameni insensibili”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ministerul Educației anunță că nu sunt bani pentru ca bursele elevilor să fie măcar 100 de lei. Era nevoie de 360.000 de lei pentru 400.000 de elevi. Instituția prezintă informații false într-un comunicat public

Într-un comunicat emis de Ministerul Educației după ședința de Guvern din 9 septembrie 2019, în care Executivul a aprobat o hotărâre de guvern prin care a impus autorităților locale să…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

VIDEO Am început să las viciile, uitați, am strâns bani și mi-am luat o pereche de blugi pe care mi-o doream și o geantă, mi-au spus elevii care au fost la atelierul Școala de Bani din Bibliotecă, spune Nicoleta Grigorescu, bibliotecară la Titu, județul Dâmbovița

Elevi de 7 ani dar și adolescenți de liceu din 90 de comunități, în special zone rurale sau din orașe mai mici, au învățat noțiuni de educație financiară de la…
Vezi articolul