Se înființează Institutul de Științe ale Educației, care va monitoriza și evalua programele pilot și naționale și va deveni centru pentru evaluări ale elevilor și profesorilor, realizate în colaborare cu OCDE – proiect

6.269 de vizualizări
Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de Guvern prin care se va înființa Institutul de Științe ale Educației, care va realiza, la solicitarea Ministerului Educației, metodologii, analize și studii de monitorizare și evaluare a rezultatelor și impactului strategiilor naționale și politicilor publice ale ministerului, respectiv a programelor pilot și naționale.
  • Institutul de Științe ale Educației a fost desființat în 2020, după 30 de ani de funcționare, de guvernul liberal condus de Ludovic Orban. Ministrul Educației de atunci, Monica Anisie, declara că e spre binele elevului, pentru ca orice decizie pe evaluare-examinare să fie bazată pe studiu.

Institutul de Științe ale Educației, denumit în continuare IȘE, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Știrbei Vodă nr. 37, sectorul 1, se organizează şi funcţionează ca instituție publică de specialitate, la nivel central, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educaţiei. 

IȘE este centru naţional pentru evaluări internaţionale ale elevilor și cadrelor didactice, realizate în colaborare cu Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), Asociația Internațională pentru Testare și Evaluare Educațională (IEA) și alte organizații internaționale, potrivit proiectului.

În structura organizatorică a IȘE funcţionează laboratoare specializate, inclusiv o secție de cercetare şi inovare pentru învăţământul cu predare în limbile minorităţilor naţionale, structuri fără personalitate juridică.

Atribuțiile principale ale Institutului de Științe ale Educației:

„a) elaborează studii și cercetări care se bazează pe date relevante la nivel național și internațional, cu rol de fundamentare și de evaluare a politicilor educaționale;

b)  participă la realizarea de studii și cercetări naționale și internaționale pentru colectarea de date comparative și realizarea de analize, în scopul identificării unor soluții ameliorative în context național și internațional;

c) realizează, la solicitarea Ministerului Educaţiei, studii, cercetări în vederea fundamentării strategiilor, politicilor publice, programelor pilot și programelor naționale din domeniul educației;

d) la solicitarea Ministerului Educației formulează recomandări, opțiuni și scenarii de politică publică pentru soluționarea unor probleme din domeniul educației;

e)  realizează, la solicitarea Ministerului Educației, metodologii, analize și studii de monitorizare și evaluare a rezultatelor și impactului strategiilor naționale și politicilor publice ale Ministerului Educației respectiv a programelor pilot și naționale desfășurate de Ministerul Educației;

f)  contribuie la dezvoltarea unor abordări și produse inovative în educație, prin elaborarea de resurse educaționale, realizarea unor programe de formare, implementarea unor cercetări experimentale/aplicații în unitățile de învățământ;

g) contribuie la racordarea cercetării educaționale la spațiul de cercetare național și internațional, prin: promovarea rezultatelor de cercetare; realizarea de publicații și articole științifice; participarea la evenimente științifice; reprezentarea în rețele și asociații profesionale, naționale sau internaționale, în domeniul educației; dezvoltarea de parteneriate de cercetare la nivel național sau internațional, inclusiv prin implementarea de proiecte cu finanțare internă sau externă;

h) contribuie la diseminarea rezultatelor cercetării științifice în rândul cadrelor didactice,
susținând învățarea pe parcursul întregii vieți și îmbunătățirea activității didactice și de
management școlar;

i)  realizează programe de formare continuă aferente domeniului său de activitate pentru
cadre didactice, experţi, personal de conducere din învăţământul preuniversitar şi
universitar;

j)  realizează programe și resurse educaţionale pentru diferite categorii de beneficiari, în
contexte formale şi nonformale, susţinând învăţarea pe parcursul întregii vieți;

k)  editează publicaţii de specialitate – reviste, volume, cărți, rapoarte de cercetare în domeniul educației.”

În vederea punerii în executare a prevederilor Legii nr. 198/2023, se solicită aprobarea unui număr de 76 posturi pentru IȘE, dintre care 62 posturi provenind din structura CNPEE și 14 posturi nou înființate, conform documentului.

Informații de context

Institutul de Științe ale Educației preia atribuțiile Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație privind fundamentarea politicilor educaționale pe baza cercetării științifice

CNPEE reunește două structuri care au domenii de competențe total diferite: Unitatea de Cercetare în Educație care are ca scop realizarea și promovarea de studii și cercetări riguroase și independente, care să contribuie la avansarea cunoașterii printr-o mai bună înțelegere a contextelor, fenomenelor și proceselor educaționale, în vederea fundamentării deciziilor de politici publice în domeniul educaţiei, iar pe de altă parte, Direcția Curriculum, Evaluări și Examene, care coordonează: elaborarea și revizuirea curriculumului național, evaluarea manualelor școlare, precum și evaluarea și examinarea în învățământul preuniversitar. 

Potrivit art. 121 din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările ulterioare, se înființează Institutul de Științe ale Educației și Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare, prin preluarea activității și structurilor specializate de la Centrul Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), care se desființează. 

Astfel, IȘE preia atribuțiile CNPEE privind fundamentarea politicilor educaționale pe baza cercetării științifice, iar CNCE coordonarea științifică a elaborării și revizuirii periodice a componentelor curriculumului național, coordonarea evaluării manualelor școlare, precum și coordonarea științifică și profesională a sistemului național de evaluare și examinare în învățământul preuniversitar.

DOCUMENTE Proiect hotărâre privind organizarea şi funcţionarea Institutului de Științe ale Educaţiei şi Nota de fundamentare

Foto: © Lovelyday12 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. Mda, exact de asta avea nevoie “scoala” româneasca :un comitet in plus….”comitete si comiții” ca la Caragiale!
    Ne pricepem sa facem planuri, strategii cu vorbe goale….. si sa nu uitam de schimbări in programe si regulamente de examene. Halal educatie! Daca tot nu-i invata pe copii nimic, macar îi expune la frustrări, anxietăti, nedreptăti…pana la urma, îi invata sa devina “cetateanul turmentat” a la Caragiale. Lol

  2. alți mâncători de fonduri. bugetari care ne vor arăta noile direcții globaliste digitale ale învățământului românesc…vai de noi proștii care cred că profesorul predă și elevii învață…nooo …a trecut vremea noastră..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Condițiile de școală din Ucraina, unde profesorii încearcă să ajute copiii să învețe, în pofida războiului / “Un elev a desenat o casă și apoi a spus: oh, cred că eu nu mai am casă, pentru că au bombardat-o”

Câteva milioane de elevi din Ucraina au reluat, într-o formă sau alta, învățarea încă de la începutul acestei luni, în pofida războiului care macină țara, potrivit The Guardian, care face…
Vezi articolul

Educatoarea Lorena-Eliza Dascălu, după ce a luat 9,90 la Titularizare 2023: Profesorii sunt respectați atât timp cât pun suflet în activitatea pe care o desfășoară. Nu suntem superiori părinților, ci parteneri educaționali cu un scop precis: bunăstarea copiilor

O educatoare din Botoșani a reușit să obțină cea mai mare notă din județ la examenul de Titularizare, 9,90. „Îmi doresc să continui ceea ce am început acum 2 ani:…
Vezi articolul

DOCUMENT Ministrul Cercetării: Guvernul a depus un memorandum pentru statutul de observator în cadrul consorțiului ELI-ERIC / Secretar de stat: Excluderea României ca membru gazdă, având cel mai puternic laser din lume, a fost o premieră

Săptămâna trecută “a fost un moment important în evoluția proiectului laserului de la Măgurele, aprobarea de către Guvern a intenției României de a face parte din consorțiul care va administra…
Vezi articolul