Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației și Cercetării, a declarat, pentru știrile ProTV, că un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală și, dacă „se dau 4 ore de teme”, atunci înseamnă foarte mult. Edupedu.ro a scris că directorul și dirigintele trebuie să monitorizeze respectarea timpului maxim de 1 oră pentru elevii din primar și 2 ore pentru gimnaziu și liceu și anual se va colecta feedbackul elevilor și al părinților față de utilitatea și eficiența temelor pentru acasă, conform proiectului pus în consultare publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre proiectul de ordin privind temele pentru acasă în învățământul preuniversitar.
„Un elev de gimnaziu are 7 ore pe zi la școală. Dacă pentru acasă se dau 4 ore de teme, atunci deja 10-11 ore în fiecare zi înseamnă foarte mult”, a spus Sorin Ion.
O altă noutate, conform documentului Ministerului Educației, este că temele de vacanță sunt teme de tip suplimentar, iar temele suplimentare sunt facultative, adică elevul nu este obligat să le facă.
Tema pentru acasă pentru o disciplină, dacă presupune realizarea unor lucrări mai ample/de sinteză, poate să fie maximum una pe modul, potrivit unui document pus în consultare publică.
Miercuri, 5 noiembrie, la prezentarea raportului săptămânal, Daniel David a declarat că „orice profesor trebuie să înțeleagă că, dacă copiii încep să vadă temele ca un element negativ, indiferent ce teme le dai, cu toată intenția bună pe care o ai ca profesor, de fapt, vei obține efecte negative”.
Recent, ministrul Educației și Cercetării a precizat că „ar trebui, la nivelul școlii, toată lumea să știe că temele ar trebui să fie în jur de 2 ore”. „Eu cred că elevul și-ar face cu mai mult drag o temă mai scurtă decât să-i dai nu știu câte teme pe care nu și le face sau și le face cu supărare și cu nemulțumire, și cu frustrare”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute într-un interviu pentru adevarul.ro.
La începutul lunii iunie, Daniel David a declarat, în cadrul unei conferințe de presă, că profesorii care dau prea multe teme „merită” să fie atenționați. Acesta a vorbit și despre sancțiuni: „aici, sancțiunile sunt cele administrative, pe care le poate lua consiliul de administrație pentru diverse alte abateri. Este, efectiv, o abatere, ca orice altă abatere de la regulamentul școlii”.
Despre temele pentru acasă
În luna aprilie, ministrul Educației și Cercetării a declarat, la prezentarea raportului săptămânal, referitor la temele elevilor, ca dirigintele să aibă grijă de coordonarea între profesori, „pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”. Acesta a afirmat că „temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.”
în luna martie, ministrul Educației și Cercetării le-a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.
Adriana Iancu, profesoară de Limba română și directoare a Școlii Gimnaziale nr. 206 din București, a declarat, pentru Prima TV, că „temele nu trebuie privite numai din perspectiva aceasta a formării, a învățării imediate”. Aceasta este de părere că temele sunt „un exercițiu, în primul rând, pentru gestionarea timpului, pentru gestionarea atenției”.
Dana Bobocea, directoarea Colegiului Național Grigore Moisil din București, a spus, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, că elevii trebuie să vină să spună profesorului dacă a înțeles sau nu a înțeles ceva din temă sau din lecția predată. Dacă lucrurile sunt în neregulă, abia atunci să solicite ajutorul unui alt profesor, consideră Dana Bobocea.
Un studiu experimental condus de cercetătorul Dacian Dolean, care a explorat impactul temelor asupra elevilor de clasa a III-a, la Română și la Matematică, a întors „efecte uriașe la dezvoltarea cunoștințelor (2.58), dar și la rotunjirea numerelor naturale (0.71) și la aflarea termenului necunoscut (0.20)”, în condițiile în care „efectele medii ale programelor de intervenție educațională sunt în general pe la 0.1 dintr-o abatere standard”, a explicat acesta pentru Edupedu.ro.
Cercetătorul a declarat, într-un interviu acordat Edupedu.ro, că a derulat cercetarea pornind „de la premisa că la clasa a III-a timpul de rezolvare a temei pentru acasă nu ar trebui să depășească 40 de minute”. O altă specificitate a acestui experiment a fost implicarea părinților elevilor, care au fost sprijiniți cu ghiduri create special pentru ei să își ajute copiii cu efectuarea temelor pentru acasă.
În februarie 2023, Oana Moraru, educatoare, expert educațional și director de școală privată, a explicat de ce părinții trebuie să îi ajute pe copii la teme, în special în primele clase: “Recomand părinților, cel puțin la clasele I și a II-a, să-și dedice cât mai mult timp temelor copiilor și să se oprească din a formula în jurul lor expresii de genul: hai mai repede, să le terminăm ca să te joci, hai mai repede, hai să nu le mai lăsăm pe ultima sută de metri, să scăpăm de ele”. “Felul în care privim noi învățarea se duce în sistemul copilului ca un virus”, a spus Oana Moraru în podcastul Cu capul în Nori.
„Tema nu trebuie să fie o pedeapsă sau o armă. Tema trebuie să fie efectiv o posibilitate ca el (elevul – n.red) să-și consolideze acasă, să-și însușească foarte bine ceea ce a învățat la școală, să-și întipărească lucrurile acelea în minte, atât”, a precizat Florentin Gheorghe, profesor de Limba română, la Radio România Actualități.
11 comments
Ce vă este greu sa umblați la reducerea unor ore,ținând cont si de specializarea elevului….?!
Si nu mai umflați programul elevilor cu ore opționale-CDȘ….!
In condițiile in care un profesor stă 20 ore in școală pe săptămână, un elev sta cel putin 25 in aceeași perioadă!
Un elev de clasă pregătitoare stă in școală 21 de ore pe săptămână…..!(cu tot cu orele impuse de,, marele educației ” !
Eu nu cred că domnul secretar de stat politic este cu adevărat și profesor. Nu îmi imaginez că poate exista un profesor care să fie atât de habarnist încât să își permită să vorbească despre ceva ce nu există, anume „o temă de 4 ore”. Cine evaluează cât durează o temă, cel care o acordă sau cel care o realizează? Și când s-a întâlnit așa situație norocoasă în care timpul prevăzut de profesor să fie chiar timpul alocat de elev pentru rezolvarea temei? Dacă, pentru profesor, rezolvarea este imaginată, în cazul rezolvării concrete, a elevilor, variabilele sunt diverse și multiple. Uneori trebuie să repeți lecția sau chiar să o înveți, pentru a putea realiza tema, ceea ce necesită timp suplimentar (fără a lua în calcul distractorii tehnologici). Alteori este nevoie de resurse suplimentare, mai ales în cazul machetelor sau produselor, iar timpul dedicat procurării poate excede cu mult timpul realizării propriu zise. Părerea mea este că oamenii ministrului educației gândesc prea des în termeni simpliști, populiști și electorali, urmărind simpatii ieftine din partea minorilor, neglijând cu totalitate responsabilitatea în fața educației de calitate și a profesorilor.
Mă tem că ministerul a coborât atât de mult ștacheta, încât a ajuns să producă doar texte fără sens. Cine decide cât timp durează o temă? Țin minte că, în clasa a IV-a, doamna învățătoare m-a responsabilizat să supraveghez un copil de clasa a II-a în timp ce scria pe caiet, caligrafic, numele naturale de la 1 la 100. Când cel mic a ajuns la final, într-o logică neînțeleasă până astăzi, pentru că nu mi-a criticat munca deloc, mi-a spus că eu pot să continui acasă până la 1000. Țin minte că se făcuse noapte și eu tot nu terminam de scris numerele caligrafic. Nu mai spun câte pagini au fost rupte, pentru că se scria cu stiloul, nu se putea corecta, iar părinții mei nu acceptau să vadă greșeli. A doua zi, uitase ce mi-a cerut. Niciodată nu mi-a verificat acea temă, deși muncisem o zi întreagă pentru ea. Bănuiesc că dumneaei considerase că a scrie caligrafic toate numerele de la 1 la 1000 nu poate dura mai mult de câteva zeci de minute, un fleac la acele vremuri. Ceea ce și eu, la această vârstă, aș putea considera. Însă, acel copil, care nu avea telefon și sute de distractori care să-i fure atenția și timpul, și care știa ordinea numerelor naturale, dar probabil că nu scria chiar caligrafic, a avut nevoie de o după amiază, de o seară și de câteva ore ale nopții pentru a își termina tema. Era aceea o temă de câteva zeci de minute sau era o temă de multe ore? Cine decide cât timp durează rezolvarea unei teme? Și în numele cui? Paradoxal este că, în acele vremuri, în care statul avea încredere în profesorii școliți de el, chiar și atunci când abuzul se împletea cu violența, țintele educaționale ale statului se și atingeau (alfabetizarea fiind una dintre cele mai prestigioase, urmând eradicarea abandonului, stimularea culturii rurale etc.). Astăzi, când statul își desconsideră și sabotează permanent profesorii, când elevii își văd împlinite toate fanteziile, iar politicienii colaborează mai curând cu minorii pe care îi pot manipula, decât cu profesorii exigenți, nici țintele sale nu se mai ating, abandonul este în floare, analfabetismul funcțional tot crește, nivelul de dificultate al examenele scade, reprezentarea utilității educației se degradează permanent, iar cultura se reduce la a copia trendurile de tik tok ale altora și la a crede cele mai aberante aberații. Toate bețele puse pe cârca profesorilor ar trebui să lovească astăzi politicienii iresponsabili care vânează voturi ieftine cu muncă puțină și manipulând oameni vulnerabili și copii.
Ce legătură au normele profesorilor cu orele elevilor? Oricum elevii au ore duble față în comparație cu profesorii lor.Ati uitat cum dați teme o pagină ,doua de exerciții?
Ce ne mai plac exagerările? Cine avea patru ore teme? Dar ca să convingă apeleaza la aceste minciuni
Dar asta este noutatea adusa de acesti indivizi? Zero. Asta se intampla cand niste impostori se afla la conducere.
Problema nu sunt neaparat temele. Ci timpul de munca, inclusiv invatatul si timpul petrecut la scoala si timpul liber.
in clasa a 7-a, volum de munca/saptamana este intre 55-60 ore. Sindicatele din orice domeniu ar exploda daca asta s-ar intampla adultilor. Pe copii cine ii protejeaza?
Problemele sunt:
– 18 discipline si la toate se dau teste cumulative, din 4-5 sau mai multe lectii. si programa e masiva. au ajuns sa dea 3-4 teste cumulative/ saptamana. timpul mediu de pregatire pentru un asemenea test 6 ore. faceti calculul.
– 7 ore pe zi. nu numai ca dupa 7. ore sunt destul de obositi, dar mai au de pregatit 7 materii pe ziua urmatoare. plus potentialele teste.
– programele scolare. Masive si peste nivelul lor de intelegere.
Lucrez cu el zilnic, de aceea stiu detaliile.
Mi se pare „set up for failure”. Ii ardem, nu mai au timp, nu mai au viata. Unii scapa de sub control, tocmai din cauza asta.
Reduceti numarul de discipline, numarul de ore, renuntati la absurditatea testelor cumulative si veti vedea cum creste numarul de elevi motivati, si care nu mai sunt anxiosi cand trebuie sa mearga la scoala. Si cireasa de pe tort, vor incepe sa si inteleaga ce invata si va scadea numarul de analfabeti functionali.
Pfoai… si sta dirigintele sa calculeze care teme sunt date de pe o zi pe alta si care peste weekend… care pana la sfarsit de modul… proiectele pana la o anumita data…
Si cand ai lucrarile la sfarsitul fiecarui modul cate 1-2 pe zi, plus teme… oare cum se contorizeaza pregatirea pt lucrari?
???
N-am stiut ca profesorii dau teme pe ceas.
Afirmatia secretarului ar putea avea sens daca elevii ar fi capabili sa si foloseasca orele petrecute la scoala. Dar multi dintre elevi doar STAU la scoala. ZAC, ca sa fie mai clar. S-ar putea ca cele 4 ore de teme invocate de catre mr. Ion sa fie cuantificate in mai mult timp petrecut pentru scoala decat orele in care au zacut, in incinta scolii. Chiar daca, pentru multi dintre acestia, 4 ore=cel mult o ora, in care reusesc sa afle rezolvarea de la un coleg, chatgpt, sau alte surse mai inteligente decat ei.
cine a crescut normele?!
Invit stimatul Minister al iEducatiei sa vina cu o soluție de a cuantifica ce inseamna 1-2 ore teme. Bla bla tot aud la nivel ministerial, dar ceva SMART nicidecum.
Ionica stie ca pământul e rotund si ca oamenii cei mai putin creativi sau inteligenți ajung la conducere, asa ca rezolva temele in 10-15 min.
Daviduță a ascultat horoscopul dimineata si stie ca Marte i se opune din toate puterile, asa ca dupa 2h nu a reusit decat sa treaca cuvantul „tema” pe caiet.
Asadar… cum cuantifica ministerul cate exercitii pot fi date acasa unui elev de a 8-a, sa zicem, care sa nu ii ia mai mult de 2 ore?
Se uită la temele fetei lui, a spus deja. Fata i-a comunicat că școala e grea și acum trebuie să mai stea încă două ore ”remediale” în plus, cum a dictat chiar tatăl ei, deci îi spune că e ministrul ”epuizației naționale”. Lui i s-a părut că e un compliment, că tot repetă asta.
Dar acum se dă zmeu că sunt prea lungi orele, probabil i se pare că n-are fata timp de insta sau tiktok sau activități suplimentare pentru care EL are bani, deci impune tuturor ceva ce nu poate fi cuantificat, dar sună bine, și e o fentă majoră care distrage de la toate celelalte subiecte urâte – mărirea normelor, scăderea efectivă a salariilor, lipsa finanțării pentru dotări, reabilitări sau construirea de noi școli, creșe, grădinițe, ignorarea cu nesimțire a legii (nu se decontează naveta de exemplu, nu se decontează transportul elevilor, etc), și mai sunt.
Fente, discuții sterile despre nimic, declarații zilnice în care împroașcă cu noroi, numai să aibă lumea despre ce discuta și să nu se treacă la măsuri de protest reale.
Iar reprezentanții de la vârf ai sindicatelor nu au nicio reacție. Nici măcar una (scrisoarea aia e o glumă proastă, pe grupurile de comunicare cu sindicatele ne trimit fabule cei de la FSLI, furia fierbe în noi, dar ei sunt incapabili să facă ceva, orice, pentru a arăta guvernanților că așa nu se poate.)
DEMISIA, DAVID!