Studiu: Jumătate dintre cuplurile căsătorite din România au banii la comun. Peste 90% dintre românii aflați într-o relație, după divorț, au conturile separate

17.640 de vizualizări
Banii, în familie / Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com
Aproape jumătate dintre cuplurile căsătorite din România au banii la comun, potrivit studiului „Provocările cuplurilor din România”, realizat de cercetătorii programului de intervenție comunitară Școala pentru Cuplu. Concret, 50,8% au conturile la comun, iar în 2,4% dintre cazuri unul dintre parteneri se ocupă de toate conturile. Însă respondenții care sunt implicați într-o relație, dar au trecut printr-un divorț, au răspuns, în majoritatea cazurilor, astfel: 91,7% au conturile separate și doar 8,3% le au la comun.

Preferința cuplurilor cu o istorie de divorț de a păstra banii separați în relațiile următoare arată nevoia partenerilor de a exersa reziliența în cuplu și încrederea în relațiile viitoare, după o separare, explică autorii studiului.

Cercetătorii programului de intervenție comunitară Școala pentru Cuplu, fondat de psihoterapeutul Domnica Petrovai, notează că “modul în care un cuplu gestionează aspectele financiare reflectă dinamicile emoționale din cuplu, dar și cât de mult sunt exersate abilitățile de autonomie ale fiecărui partener”.

Comportamente financiare în cuplu. în România / Foto: scoalapentrucuplu.ro

Studiul „Provocările cuplurilor din România” a fost realizat în perioada octombrie 2020 – martie 2021 pe un eșantion de 1000 de participanți, ca parte a unui program pe fonduri europene.

Rezultatele studiului, în ceea ce privește comportamentele financiare în cuplu, în România:
  • “La capitolul comportamentul financiar în cuplu, observăm că, în majoritatea cazurilor, există o independență financiară, adică fiecare partener gestionează propriii bani, iar al doilea stil de comportament financiar este de fuziunea tuturor veniturilor.
  • În ceea ce privește diferențele de gen, putem observa o diferență de percepție: femeile percep mai mult decât bărbații că toți banii sunt la comun, iar bărbații consideră mai mult decât femeile că fiecare partener gestionează conturile proprii.
Foto: scoalapentrucuplu.ro
  • Ne-am uitat și la comportamentele financiare în cadrul cuplurilor căsătorite (N=718) și am observat că 46,8% au conturile separate, 50,8% dintre participanți au spus că au conturile la comun și în 2,4% dintre cazuri, unul dintre parteneri se ocupă de toate conturile.
  • În cazul respondenților care se află, acum, într-o relație (N=235), situația stă astfel: 77,9% au conturile separate, 21,3% au conturile la comun și doar 0,9% au recunoscut că se ocupă partenera/ul integral de gestionarea lor.
  • Respondenții care se află într-o relație, dar au trecut prin experiența unui divorț au răspuns, în majoritatea cazurilor, astfel: 91,7% au conturile separate și doar 8,3% le au la comun. Preferința cuplurilor cu o istorie de divorț de a păstra banii separați în relațiile următoare arată nevoia partenerilor de a exersa reziliența în cuplu și încrederea în relațiile viitoare, după o separare.”
Foto: scoalapentrucuplu.ro

O altă concluzie a studiului este că durata medie a căsătoriilor la români, care se finalizează cu divorț, este de 8,9 ani, în cazul femeilor și de 9,5 ani, în rândul bărbaţilor, date culese în funcție de inițiatorul acțiunii de divorț. În România, la fiecare 4,6 căsătorii există un divorț, potrivit datelor Eurostat din 2017. Durata medie de 8-9 ani a căsătoriilor din țara noastră este mult mai mică decât cele raportate în studiile internaționale de profil, făcând ca România să aibă cea mai scăzută durată a relației de cuplu din Europa.

Aspecte metodologice:

Studiul „Provocările cuplurilor din România” a fost realizat de Școala pentru Cuplu, în perioada octombrie 2020 – martie 2021, ca parte a proiectului „Programe de formare şi psiho-educaţionale bazate pe modele de prevenţie şi intervenţie inovative în sănătatea emoţională”, co-finanţat prin Fondul European de Dezvoltare Regională, pentru Programul Operaţional Competitivitate (POC). Descarcă de aici Studiul Provocările cuplurilor din România

Cercetarea cantitativă s-a derulat pe un eșantion de 1000 de participanți. Dintre acestea, 186 de persoane (18,6%) sunt bărbați și 814 femei, (81,4%), cu media de vârstă de 35.10 ani (abaterea standard = 6.94). Cei mai mulți dintre respondenți sunt căsătoriți (718 de persoane, reprezentând 71,8%), 235 (23,5%) sunt într-o relație, 16 persoane (1,6%) sunt recăsătorite, iar 9 persoane (0,9%) au un istoric de divorț. 

Referitor la durata relației actuale, media acesteia este de 10,02 ani (abaterea standard = 6,80), iar durata medie a celei mai lungi relații pe care au avut-o respondenții a fost de 11,42 ani (abaterea standard = 7,57). Majoritatea respondenților (700, adică 70%) are copii, dintre care cei mai mulți au un copil (342, adică 34,2%).

Această cercetare este prima cercetare cantitativă, realizată la nivel național, care diagnostichează resursele și provocările cuplurilor din România.

Proiect de intervenție comunitară, Școala pentru Cuplu reunește 63 terapeuți la nivel național și dezvoltă, din 2020, programe bazate pe rezultate de cercetare (evidence-based) pentru cupluri și familii.

Citește și:
Studiu: Durata medie a căsătoriilor care se finalizează cu divorț este de 8-9 ani. Psihologul Domnica Petrovai: România are cea mai scăzută durată a relației de cuplu, din Europa

Foto: © Rawpixelimages | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mircea Miclea, despre cum se poate „forța” perfecționarea profesorilor, în trei faze, pentru învățământul hibrid / Nu cred că e sarcina unui ministru, dar dacă un întreg guvern își asumă această politică, nimic nu-l poate opri să o pună în practică

O modalitate de „a forța” perfecționarea profesorilor ar putea fi făcută în trei faze, spune Mircea Miclea, citat de spotmedia.ro. Profesor universitar și fost ministru, Miclea „nu crede că e…
Vezi articolul

Cazul “straniu” al școlii online care a entuziasmat o comunitate. Predarea creativă, accesul la tehnologie și adaptarea la un nou curriculum- lecția unei municipalități din Norvegia

Când școlile au trecut online, în primăvară, din cauza pandemiei Covid-19, majoritatea covârșitoare a studiilor din țările lumii au arătat provocările, dificultățile și neajunsurile de care s-au lovit elevii, profesorii…
Vezi articolul

Cum influențează educația părerile românilor despre epidemia Covid-19, vaccinare și starea de urgență – Concluziile ultimului studiu IRES, care spune că 4 din 5 români ar renunța la libertăți în schimbul siguranței, iar 1 din 3 nu s-ar vaccina

Patru din cinci români spun că ar renunța la drepturi și libertăți pentru a rămâne în siguranță într-o criză precum cea cauzată de Covid-19. O treime spun că nu s-ar…
Vezi articolul