SURSE Planurile-cadru pentru liceele tehnologice duale. Mai puține ore de Matematică, pentru clasele XI-XII, și fără ore de Fizică, Chimie, Biologie și Geografie în trunchiul comun al tuturor specializărilor – proiect

8.523 de vizualizări
Foto: Freepik.com
Elevii de la tehnologic dual ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun, potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru. Făcând o comparație cu învățământul tehnologic actual, se pot observa mai multe deosebiri. O altă noutate se referă la faptul că fizica, chimia, biologia și geografie sunt eliminate din trunchiul comun al tuturor specializărilor, pentru clasele a XI-a și a XII-a. Modificările vin în contextul reformei curriculare a învățământului secundar superior, prevăzută atât în Legea Educației 1/2011, cât și în noul proiect de lege aflat în dezbaterile din Parlament.
  • DISCLAIMER: Acesta este un document în lucru și poate suferi modificări până la publicarea în Monitorul Oficial.
  • În acest moment, nu există învățământ tehnologic dual, ci doar învățământ profesional dual, cu durata de 3 ani.

Elevii care sunt în clasele a XI-a și a XII-a au 3 ore pe săptămână de matematică, conform planurilor-cadru actuale. Proiectul prevede două ore de matematică pentru toți anii de liceu.

În situația în care sunt prevăzute mai puține ore de matematică în trunchiul comun pentru tehnologic, elevii de la uman vor avea două ore de matematică în clasele IX-XII, conform proiectului citat mai sus.

Notă: TC – trunchi comun; CS – curriculum de specialitate; CDP – curriculum pentru dezvoltare personală; CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii;

Potrivit proiectului de modificare a planurilor-cadru, toate profilurile și toate specializările de la filiera tehnologică în sistem dual nu vor avea următoarele discipline în trunchiul comun, în clasele XI-XII: fizică, chimie, biologie și geografie.

În documentul consultat de Edupedu.ro, materia „Specialități și practică” are 10 ore pe săptămână în clasele a IX-a și a X-a, respectiv 12 ore pentru clasele a XI-a și a XII-a.

Iată care este numărul orelor de practică din planurile-cadru actuale (pentru filiera tehnologică, învățământ de zi):

Edupedu.ro a scris că liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice.

Elevii care aparțin minorităților naționale, de la filiera tehnologică în sistem dual, vor avea în clasele a IX-a și a X-a 33 de ore pe săptămână, iar în ultimii doi ani de liceu o să aibă 32 de ore pe săptămână.

La categoria „curriculum la decizia elevului din oferta școlii”, elevii minorităților naționale vor putea alege să studieze limba modernă 2 și „Perspective globale”. Sportul este inclus la curriculum pentru dezvoltare personală.

Notă: TC – trunchi comun; CS – curriculum de specialitate; CDP – curriculum pentru dezvoltare personală; CDEOȘ – curriculum la decizia elevului din oferta școlii;
Cum este în prezent

Acum, în trunchiul comun, elevii de la tehnologic (clasele a XI-a și a XII-a) au trei ore de matematică pe săptămână. În plus, educația fizică face parte din trunchiul comun.

Ce înseamnă, în prezent, trunchiul comun:

Planul-cadru cuprinde o zonă comună pentru toţi elevii numită „trunchiul comun”, reprezentată de numărul minim de ore prevăzut în planul-cadru pentru fiecare disciplină. În orele de trunchi comun se va parcurge programa şcolară.

Citește și:
Mircea Miclea, despre posibila eliminare a Psihologiei și Logicii de la liceu: Este o proiecție a minții celor care au decis planurile cadru – ilogică și lipsită de empatie, de sensibilitate pentru ceea ce este necesar pentru elevi
Liceenii care nu participă la orele de Religie vor studia disciplina „Perspective globale“, din clasa a IX-a până într-a XII-a, la toate profilurile și specializările, cu excepția liceelor teologice, conform proiectului de planuri-cadru – surse
SURSE Logica și psihologia nu ar mai fi studiate la profilurile uman și real, potrivit noilor planuri-cadru de liceu – proiect
SURSE Noile planuri-cadru pentru liceu – profil real. Fizica, chimia, biologia și geografia, eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, și lăsate la decizia elevilor
SURSE Toți elevii de liceu vor avea două ore de matematică, inclusiv cei de la uman, în trunchiul comun, în clasele IX-XII, potrivit unui proiect de modificare a planurilor-cadru


11 comments
  1. Foarte bine sa mai reduca din materiile ramase si fara profesori si fara utilitate in viata. Si ma refer la chimie si apoi si la fizica si chiar biologie.

    La chimie ce sa inteleaga un elev si sa foloseasca in viata cand el este intoxicat si terorizat cu probleme imputite si concepte groaie fara nici un folos in meseria ulterioara si in jobul ulterior??

    Se pot face in fiecare judet 2-3 clase de pasionati de chimie sau fizica si cam atat, nu e nevoie ptr marea masa sa se chinuie cu imputeniile astea. Inca se face chimie in scoli si tot analfabeti ies elevii, deci cu sigiranta eliminarea ei nu face rau ci din contra lasa loc unor materii si continuturi utile in viata.

  2. In liceu copiii vor învăța rugăciuni, cântece și să deseneze, o pregătire perfectă pentru culesul căpșunilor sau îngrijirea bătrânilor din UE.

    1. Lasa ca tocmai absolventii facultatilor de chimie se duc la capsuni ca nu au joburi in comubinatele chimice ca s-au inchis.

      sa nu crezi ca studiind stiinte inutile te scoti din cacat. mai degraba scoala vietii conteaza.

  3. Trăiască religia,cea mai importantă disciplina,prezenta de la clasa pregatitoare până la cls.a XIIa.Le a reușit ,,multi și prosti”și în viitor,, mult mai prosti și cât mai mulți”.Haideți sa ne trezim ăștia ne au distrus și cu așa lege distrug și cea mai rămas din tara asta.Greva generala.

  4. La profil real fără fizică, chimie, biologie. Viitorii medici trebuie să facă meditații la aceste materii???

  5. E aberant ca in clasa aXI-a si a XII-a la un liceu tehnologic sa nu fie nici o ora de fizica si chimie. O parte din acesti elevi vor deveni ingineri, chimisti, laboranti, biologi, asistenti medicali, muncitori…Ce cunostinte vor avea ei la absolvire si cum vor studia in facultate daca le lipsesc cunostintele de baza? Sunt cel putin 2 discipline pentru care este 1 ora/saptamana din clasa a V-a pana in a XII-a indiferent de profil, chiar daca la profilurile tehnologic si stiinte nu sunt esentiale. Cei care au intocmit Planul cadru considera ca un instalator sanitar, mecanic auto, operator chimist nu au nevoie de fizica si chimie, dar trebuie sa stie o multime de lucruri nefolositoare cu care sunt incarcate progamele scolare. Sunt elevi care vor sa devina buni specialisti, meseriasi, dar scoala in loc sa le faciliteze drumul, ii impiedica prin hotararile luate de cei care au putere decizionala. Din 1990 se tot copiaza parti din sistemele educationale din diverse tari fara sa tina cont de realitatea noastra. Profesorii, elevii, parintii isi exprima punctul de vedere, dar degeaba…

    1. Clar, acolo sus, cineva nu iubește acest popor și nici nu se gândește la viitorul lui! E aberant să elimini din trunchiul comun biologie, chimie, fizică, mai ales la Real, Științe ale naturii , pentru care optează cei care vor deveni medici, asistenți medicali, kinetoterapeuți etc.
      E suficient ce au studiat în gimnaziu? Plus alte ” minuni” la liceele tehnice, lovite deja din cauza numărului mic de ore la obiectele la care elevii susțin examenul de bacalaureat în prezent. Acest examen se mai susține , după aceste modificări? Sau poate se intră la facultate fără, așa cum se propusese cândva?! Trist! Nu cred!

    1. Da, se elimina ptr ca nu s einvata, sunt prea grele si inutile. Foarte bine ca se face reforma.

      Vezi tu daca un absolvent de liceu tehnologic stie de la cei 4 ani de chimie mai mult decat formula apei H2O.

      Vezi tu daca ala de la tehnologic care se face mecanic auto sau elecrician de exemplu chiar are nevoie sa sa stie toate enzimele si bazele azotate topurile de ciuperci si clasele de animale.

      Vezi daca absolventul de tehnologic chiar trebuie sa stie teoria relativiatii si efectul Coptom, difractia electronilor, teoria debroglie si functia d eunda asociata elecronului din atomul de hidrogen din modelul Bohr.

      Hai sa revenim cu picioarele pe pamant si sa invatam in scoli sa devenim oameni in societate si nu tocilari ratati de concepte demne de academii si calcule inutile , care fac uber si bolt in asteptareaunui contract de spalator pe un vas de croazera.

  6. Filiera tehnologica in sistem dual se aseamana mai mult cu actualul invatamant profesional in sistem dual si nu trebuie comparat cu filiera tehnologica simpla. Ar trebui comparat filiera tehnologica ne-duala cu cea actuala. Prin urmare, titlul „Elevii de la tehnologic ar putea să aibă mai puține ore de Matematică în trunchiul comun” nu este corect, tot articolul inclusiv propunerile referindu-se la o minoritate a tehnologicului, adica doar cel dual.

  7. 10 ani s-a bătut apa în piuă despre importanța STE(A)M, acum totul e aruncat la coș. Nu ne mai trebuie decât limbă și comunicare (8 ore constant per total), pe când la matematică și științe, de la 5 ore în total se ajunge la 2 (două!) în clasa a 12-a. Da, mai sunt și niște opționale acolo (1-2 ore) care vor fi alese după cât de ușoare sunt (note mai mari, efort minim sau zero).

    Oameni buni, am înnebunit cu toții?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mai multe familii și-au retras copiii de la școală, în „homeschooling”, semnalează șeful Inspectoratului Școlar Bihor: Sunt preponderent copii ai căror părinți se regăsesc în zona cultelor neoprotestante / Fenomenul este neconstituțional și pedepsit de Codul Penal

Zeci de părinți și-au retras copiii de la școală în acest an școlar ca să-i introducă în „sistem homeschooling”, potrivit declarației lui Horea Abrudan, inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean…
Vezi articolul

Planuri-cadru 2025. Liderul sindical Marius Nistor: Elevii de astăzi trebuie să înțeleagă că școala înseamnă efort susținut, făcând și ceea ce trebuie, nu doar ceea ce le place și este ușor / Scopul acestor modificări nu este un scop contabil: mai reducem niște discipline, mai reducem niște ore

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a vorbit despre faptul că elevii trebuie să înțeleagă că „școala înseamnă efort susținut, făcând și ceea ce trebuie, nu doar…
Vezi articolul

Ministrul Educației Daniel David: Aș vrea ca competențele pe care le testăm în evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a să fie mai largi / Să dăm o problemă de Matematică care are aplicații în Geografie sau Istorie, ca să-i pregătim pe copii pentru testele PISA

Itemii de la evaluările pe care le susțin copiii în clasele a II-a, a IV-a și a VI-a trebuie să pună accentul pe modul în care aceștia utilizează cele 8…
Vezi articolul

Ligia Deca, mesaj pentru olimpicii premiați de Ministerul Educației: Cred într-un viitor în care copiii nu vor să mai plece din țară. Dacă alegeți să studiați în altă țară, să vă întoarceți pentru că România are mare nevoie ca tineri ca voi să rămână sau să se întoarcă

Ligia Deca le-a transmis elevilor olimpici că, în cazul în care aleg „să învețe în altă țară, să se întoarcă pentru că țara are nevoie de tineri”. Declarația ministrei Educației,…
Vezi articolul

Guvernul suplimentează bugetul pentru cardurile educaționale de 500 de lei / Peste 666.000 de elevi vulnerabili vor primi sprijin în 2025-2026, anunță ministrul Investițiilor Dragoș Pîslaru

Guvernul suplimentat bugetul pentru cardurile educaționale de 500 de lei pentru elevii defavorizaţi din învăţământul preşcolar, primar, gimnazial, pentru anul scolar 2025-2026. Astfel, 666.373 de elevi vor fi sprijiniți cu 333.186.500…
Vezi articolul