Titularizarea ar trebui regândită, spune secretarul de stat Florian Lixandru: Să punem accent mai mult pe partea practică, să vedem competențele pe care le are acea persoană de a lucra cu copiii

12.178 de vizualizări
Foto: Marília Castelli – Unsplash.com
Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, a spus că ar trebui ca intrarea în sistemul de Învățământ să fie regândită: „Să punem accent mai mult pe partea practică, să vedem competențele pe care le are acea persoană de a lucra cu copiii, de a preda, practic, de a fi cadru didactic”. Declarațiile secretarului de stat au fost făcute la DC News.

Acesta a precizat că materia pentru concursul de titularizare este „foarte vastă”, de foarte multe ori peste materia care se predă la școală:

„În ceea ce privește accesul la profesie, eu aș pune accentul pe competente, în primul rând, pentru că materia pe baza căreia se susține examenul de titularizare este o materie foarte vastă. De foarte multe ori este peste materia care se predă la școală. Practic, programa pentru concursul de titularizare este o programă de definitivat, care este o programă mult mai largă decât ceea ce profesorul trebuie să facă la clasă.”

Floriana Lixandru a vorbit despre faptul că sunt candidați care iau note mici la titularizare, dar „la clasă sunt profesori foarte buni, ei știu să se facă înțeleși și să transmită informația către copil.”

„Din punctul meu de vedere, cred că cea mai bună evaluare la accesul în sistemul o reprezintă competența. Cât de competent este acel cadru didactic să transmită copiilor acele cunoștințe, să formeze acele deprinderi și comportamente pe care le avem enunțate în programele școlare. Sunt foarte multe situații în care colegi de-ai noștri au mers la examenul de titularizare și au luat o notă foarte mică, cu toate că ei la clasă sunt profesori foarte buni, ei știu să se facă înțeleși și să transmită informația către copil.

Și cred că aici ar trebui să regândim cumva examenul de acces în sistem, să punem accent mai mult pe partea practică, să vedem competențele pe care le are acea persoană de a lucra cu copiii, de a preda, practic, de a fi cadru didactic”, a declarat Lixandru.

Ce este Titularizarea

Titularizarea este examenul de angajare pe o perioadă nedeterminată într-o școală. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Informații de context

Edupedu.ro a scris despre regulile noi în privința angajării profesorilor în școli, anunțate de Ministerul Educației. Instituția a anunțat pe 27 decembrie 2023 că, potrivit ordinului de ministru care prevede condițiile mobilitate a personalului, școlile nu mai pot stabili pe ce perioadă scot posturile la concurs.

  • Metodologia a fost aprobată cu cea mai mare întârziere din istoria recentă, de regulă aceasta fiind publicată până acum în luna noiembrie a fiecărui an. Cea mai mare schimbare este faptul că viabilitatea posturilor nu se mai stabilește la școală, așa cum s-a întâmplat în ultimul deceniu, cel puțin – detalii aici.

Profesorii sancționați cu desfacerea contractului de muncă nu mai pot preda pentru 7 ani școlari, conform metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2024-2025, document publicat în Monitorul Oficial.

La Titularizare 2024, profesorii suplinitori pierd postul dacă sunt eliminați din concurs pentru fraudă sau tentativă de fraudă, potrivit metodologiei de mobilitate pentru anul școlar 2024-2025.

Citește și:
Site-ul Titularizare 2024 a fost actualizat. Lista posturilor pentru fiecare județ
Florian Lixandru, secretar de stat: Meditațiile sunt în mare parte o modă, dar și o necesitate în anumite situații / Nu mi se pare deontologic ca un cadru didactic să lucreze în particular cu elevii de la clasă, nici măcar activitatea în afterschool-uri
Secretarul de stat Florian Lixandru, despre criza de profesori de științe: La acest moment sunt posturi de fizică, în licee bune, care nu sunt ocupate
Salariile profesorilor, în acest moment, sunt motivante, spune secretarul de stat Florian Lixandru: Cred că ar putea atrage tinerii către acest domeniu

17 comments
  1. Dumnezeule Mare!!! Și, mă repet, nemernicii ne OBLIGĂ să ne trimitem copii la școli în care sunt în pericol la fiecare pas, violența e la ordinea zilei, iar cadrele didactice e musai să fie/ să devină tot mai incompetente! Ne mai ia și banii, prin taxe și impozite, ca să susțină “învățământul de stat obligatoriu și gratuit” din România!!!

  2. Aproape nu e zi când Gigel ăsta să nu vină cu vreo idee.
    De 30 de ani e un deja-vu perpetuu: personaje si idei, experimente, schimbări a schimbărilor..

  3. De data asta are dreptate. În plus, cele două examene, titularizarea și definitivatul se suprapun foarte mult. Pe de altă parte, e abusrd să fii „titular” dar nu definitiv. Și invers, e absurd să fii „definitiv” dar nu și titular. Corect ar fi să fie un singur examen de angajare, de intrare în învățământ, cu o inspecție sau două. Și la portofoliul profesorului trebuie umblat serios, trebuie simplificat.

    Într-adevăr, ar trebui pus accentul pe partea practică, pe performanța la catedră, nu la examen.

    Cunoștințele nu te fac pedagog. Poți să fii tobă de matematică și de pedagogie în general, dar să nu ai har pedagogic, să nu fii în stare să pui în practică lucrurile respective. Iei titularizarea cu 10, că știi teoria, dar în fața clasei nu te descurci, nu ești capabil să te ocupi de fiecare caz în parte. La catedră sunt de preferat oamenii cu har pedagogic, chiar dacă au mai puține cunoștințe. În fond, rolul profesorului este să stimuleze, să stârnească, să încurajeze, nu să fie o enciclopedie seacă pe care nu o poate înghiți nimeni. Vă dau un exemplu și din sport: antrenorul nu trebuie să fie capabil de performanța celui pe care îl antrenează, ci trebuie să fie capabil să îl stimuleze, să îl îndrume, să îi ofere o strategie și tacticile de rigoare. Ori, acum se cere de la profesori să fie enciclopedii ambulante. Nu mai zic că la unele discipline, la titularizare se cer lucruri care nu au nici în clin, nici în mânecă cu gimnaziul, cu liceul.

    Pe de altă parte, aș lăsa mai multă libertate directorilor, ei știu bine ce copii au în ogradă, sunt mai competenți în găsirea dascălului potrivit. Și să nu îmi vorbiți de corupție, pentru că ea există și acum și nu va dispărea niciodată. În plus, directorul va fi interesat să aibă cei mai buni profesori în școală.

    1. Da…M-ati cucerit la partea cu lăsatul libertății directorilor.Ce bazaconii poți indruga mai ales dacă nu știi despre ce vorbești. Mediocritate și iar mediocritate ridicata la rang de absolut.Ce dacă e deștept dar nu are har?Da.Deseptaciunea trebuie gonita și călcată în picioare.Doamne ferește!Nu avem.nevoie.Vom lua profesori de import din Shri Lanka,Pakistan .Ati văzut ce frumoși sunt?Sunt rudele celorlalți indieni de aici.De ăștia vom avea parte și de obiceiurile lor.

    2. Probabil ca te ai bine cu directorul . Ai pompat bine ? La mana directorilor nu trebuie lasata nici o pisibilitate de decizie in privinta angajarilor . Stim foarte bine cum angajaza directorii . Pile cunostiinte relatii . Cunosc caz care a ramas fara job cu 7 , 90 si o pila cu 3.50 avea post . Deci las o moarta

  4. Politrucul pare să vorbească de fapt pt baza partidului.

    ,,Dacă ne votați pe noi promitem că vă oferim fără niciun concurs și posturile vacante din învățământ”
    Dacă va merge treaba le eliberăm pe toate și le dăm si pe alea ulterior fără concurs.

    Apoi vor spune că trebuie privatizat totul, că e distrus!

  5. Personal cred că nici nu ar mai trebui să existe o titularizare în care să se pună accent pe atât de multe informații irelevante. Ar trebui redusă drastic materia pentru titularizare și de asemenea ar trebui simplificată materia, dar și procedurile ar trebui simplificate altfel încât să poată intra cât mai mulți tineri în sistem.

  6. Mai bine ii acceptați fără examen în ordinea:primul venit,primul sosit.De asta promovați voi toți incompetenții:directori fără examen,la INM sunt respinși la interviu cei care au cele mai mari note la scris,unde nu se vede numele?
    La profesori ani de zile au ramas fara post cei cu note de 10,9,8 si au avut post cei cu 4,5 si acum ipocrit va jeliti ca nu sunt profesori cand totul a fost distrus sistematic pentru ca aveati nevoie de oameni corupti in posturile respective.
    Sa mai zic de invatamant de care v-ati bătut joc cum ați vrut?
    Eu zic sa ii luati direct de pe maidan.Ca deja ați început sa faceți asta dar cu asa concurs:abilitate de a transmite informații !!!
    Și cum veți face?E corect ca unul sa aibă lecție la clasa 5 cu fluturași și inimioare și cântecele și altul sa aibă lecție la clasa 12 pe o subordonată sau corespondenta timpurilor sau orice altceva?
    Se vede ca le gândiți bine dar nu pentru a crea ceva bun și valoros pentru societate.S-a distrus tot,tot cu astfel de idei de la hoți pentru hoți. Ne-ati nenorocit pe toți cu ideile voastre inovatoare făcute din pix.Ati distrus o societate întreagă din lăcomie,parvenitism și prostie crasă.

  7. Sa înțeleg ca se va renunță la grade didactice unde câte 3 ani ai inspecții peste inspecții. Probe practice,nu?
    E ca și când recunoști ca sistemul este asa terminat încât tu nu ai nevoie de oameni capabili,vrei oameni cu experienta unuia de cel puțin 15 ani la catedră.Toate perfectionarile vor dispărea, pentru ca tu ai deja personal ff calificat,nu?
    Cum vor veni la proba practică cei examinați?Cu măști pe fata pentru a se asigura corectitudinea și aberațiile?
    E ca și când spui ca e liber la corupție,de fapt este liber la corupție de mult timp dar acum va deveni litera de lege.
    Ultima frontiera a proștilor:examenul scris.Asta ii mai ținea în frâu pe toți inepții sa vina ca profesori ca și asa nu mai avem loc de pilele voastre.
    Doamne!Nu mai scăpăm noi de corupții ăștia.

    1. daaaa!
      Dar inspectiile nu sunt tocmai acele probe practice?!

      Sa se scoata examenele scrise pt profesori, asa cum s-au scos si examenele de admitere la liceu si cum vor sa scoata si BAC-ul?? Ca sa fie gardurile tot mai mici, sa sara inauntru oricine!!

      PS: parca Inspectorul se cheama Lixandru, nu Luxandra, cum am citit in articol. Ce experienta la catedra o avea acest inspector/aceasta inspectoare?!?!

  8. Doamne, iar fabulati? ! Degeaba are competente dar nu are cunostinte. Poți sa predai ceva ce nu știi. Domnule secretar sunteți rupt de realitate . Plecați prin scoli. mai puneți și titularii sa se evalueze sa vedeți câți dintre ei au competente și cunoștințe.

    1. Titularii care am luat cu greu note bune cand scoala era pe bune nu au nicio vina ca acum ajung in scoli toate neamurile inspectorilor, primarilor, directorilor pusi politic. Loviti in cine nu trebuie. Facultatea nu ar mai trebui sa accepte studenti care nu stiu sa scrie corect gramatical. Facultatea ar trebui sa puna limite, nu sa te prezinti la inscriere si la absolvire. Pe vremea mea cursul era curs, numarul de ore de practica in scoli era numar de ore, nu ne furam caciula. Si tu ne pui in aceeasi oala cu pitipoancele din ziua de azi care trec cand si cand pe la scoala?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Anchete ale inspectoratului școlar și conducerii Liceului Teoretic Carei după ce un profesor de matematică care ar fi chemat elevii de la clasă la meditații “en-gros” a fost reclamat de părinți că încearcă să evite legea Educației / I-ar fi pus să semneze cereri că “insistă foarte mult să îl accepte pe copil la ore particulare”

Inspectoratul școlar Satu Mare și conducerea Liceului Teoretic Carei anunță că vor deschide anchete în cazul acuzațiilor mai multor părinți la adresa profesorului de matematică Traian Tămâian care face meditații…
Vezi articolul