Titularizarea pe jumătate de normă, respinsă de sindicatele din Învățământ, potrivit amendamentelor la proiectul Legii învățământului preuniversitar

3.366 de vizualizări
Modificările pentru Bacalaureat -Când au loc detașarea la cerere și detașarea în interesul învățământului
Foto: Moose Photos – Pexels.com
Titularizarea profesorilor pe jumătate de normă este respinsă de sindicatele din Învățământ, potrivit amendamentelor trimise la proiectul legii Deca. Edupedu.ro a obținut documentul ce conține modificările propuse de sindicatele din Educație. Amintim că prevederea s-a regăsit și în proiectul fostului ministru al Educației, Sorin Cîmpeanu, și a fost păstrată și proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta Deca.

UPDATE Marius Nistor, lider sindical, susține titularizarea profesorilor pe jumătate de normă

Art. 172 – „(7) În vederea ocupării prin concurs național unic, postul didactic/catedra este constituit(ă) din cel puțin o jumătate de normă didactică, conform art. 202 alin. (4), la nivelul uneia sau mai multor unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației”, se arată în proiectul Deca.

Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” vor ca postul didactic/catedra să fie constituit(ă) dintr-o normă didactică și să aibă viabilitatea egală cu durata nivelului de învățământ corespunzător postului.

Foto: captură amendament sindicate

Pe 27 februarie, ministrul Educației, Ligia Deca, anunța că postul didactic va putea fi constituit cel puțin 1/2 de normă didactică:

„Cea mai rentabilă și cea mai eficientă investiție în a face sistemele educaționale mai echitabile și mai de calitate este investiția în cadrele didactice, ne-o spun toate studiile internaționale. De aceea, încurajăm titularizarea în zone defavorizate. Pentru cei care aleg să se titularizeze în mediul rural va exista o primă de instalare neimpozabilă, egală cu cinci salarii minime brute, cu condiția să rămână cinci ani în acea comunitate. Postul didactic va putea fi constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică. Asta va ușura constituirea posturilor din mai multe unități.

Informații de context

În luna august 2022, în cadrul unei dezbateri, Sorin Cîmpeanu declara că „sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”.

La întrebarea dacă profesorii titulari pe fracțiuni de normă se vor putea să își întregească la un moment dat norma, secretarul de stat Sorin Ion a dat următorul răspuns: „Cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă, ai o siguranță”.

Fostul ministrul al Educației, Sorin Cîmpeanu, a spus în iulie că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.

În 2022 au fost scoase la concurs peste 5 mii de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban și 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației. Cîmpeanu a calificat „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale.

„Extrem de îngrijorător este faptul că un număr redus de posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează disciplinele la care se susțin probe scrise în cadrul examenelor naționale (Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a și bacalaureat). Ponderea acestor posturi reprezintă sub 10% din cele 5.163 de posturi pe care consiliile de administrație ale școlilor le-au publicat pentru titularizare/angajare pe perioadă nedeterminată”, a transmis atunci fostul ministru.

Secretarul de stat Sorin Ion a menționat în iulie că motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm, ca pe viitor, să reducem puțin fluctuația de personal din sistem”.

Citește și:
Generalizarea masteratului didactic, titularizarea pe jumătate de normă, eliminarea definitivatului și înlocuirea lui cu licențierea în carierea didactică, anunțate de ministrul Educației, Ligia Deca, în proiectul Legii învățământului preuniversitar
SURSE Titularizarea pe jumătate de normă, păstrată în proiectul Legii învățământului preuniversitar, varianta Deca
Profesoara Nina Vasile, despre repetarea nejustificată pe termen nelimitat a concursului de Titularizare: Ce-ar fi să se dea în fiecare profesie mereu examenul de intrare?

2 comments
  1. Buna ziua! Mi se pare un lucru foarte bun dat fiind faptul ca sunt destui profesori calificati cu grad didactic maxim care din varii motive au incetat activitatea in învățământ si acum, la revenire nu au loc de cei care sunt titulari în “n” unități și își iau norma de baza plus aproape încă o norma la plata cu ora. Ori acela numai învățământ de calitate nu este. Este normal sa se titularizeze omul și pe 9 ore. Zi frumoasa!

  2. Cea mai mare porcărie din cele spuse până acum. Nu este mai ușor sa investești în cursuri de reconversie ale profesorilor. Cine o să meargă într o localitate ,departe de șoselele principale, pentru câteva ore (2,3,4 muzica, desen, chimie,fizică) .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mario Nava, Director General al DG Reform, Comisia Europeană: Recomandările făcute Ministerului Educației din România „oferă sugestii concrete pentru implementarea pachetului legislativ adoptat anul trecut. Acest lucru va îmbunătăți eficiența și echitatea sectorului educațional din România”

„Sunt încântat că DG REFORM a putut să sprijine Ministerul Educației din România în eforturile sale de reformă în sectorul preuniversitar. Prin intermediul Instrumentului de Suport Tehnic, recomandările oferă sugestii…
Vezi articolul