Titularizare 2023. Sunt motive să fie scoase de 4-5 ori mai multe posturi decât anul acesta, spune ministrul Educației / Pentru aceia care se tem că vor rămâne fără ore, vă anunț că lucrurile stau exact invers – Sorin Cîmpeanu

11.380 de vizualizări
Foto: © Racorn | Dreamstime.com
„Sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta”, a declarat ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu, în cadrul unei dezbateri organizate de PNL Brașov. Potrivit oficialilor din Ministerul Educației, pentru cei titularizați pe o jumătate de normă, conform Legii învățământului, ei vor putea să își întregească norma. Vezi mai jos celelalte detalii.
  • Amintim că Ministrul Educației a declarat în iulie că „este bine-cunoscută situația în care sunt candidați care obțin ani la rând peste nota 9 la examenul de titularizare, dar nu beneficiază de posturi pe care să poată fi titularizați. (…) Cu alte cuvinte, începând cu anul viitor, 2023, vor fi scoase la concurs și acele posturi care sunt cu 9, 10, 11, 17 ore, chiar dacă nu au 18 ore”.

În cadrul dezbaterii, Cîmpeanu a subliniat că astfel va putea fi rezolvată problema profesorilor care iau note mari la titularizare, dar nu au post titularizabil. Postul titularizabil este cel cu viabilitatea mai mare de 4 ani.

La întrebarea dacă profesorii titulari pe fracțiuni de normă se vor putea să își întregească la un moment dat norma, secretarul de stat Sorin Ion a dat următorul răspuns: „Cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă, ai o siguranță”.

Sorin Cîmpeanu a mai spus că sunt „65.000 de posturi care fluctuează foarte mult”.

La o altă dezbatere, ministrul Cîmpeanu a spus că sunt profesori care „se tem că vor rămâne fără ore”, dar lucrurile stau exact invers: „Iar pentru aceia care se tem că vor rămâne fără ore, vă anunț că lucrurile stau exact invers. Temerea principală și argumentată este că nu vom avea suficient de multe cadre didactice pentru cât de multe ore vor fi”.

Dialogul pe tema titularizării pe jumătate de normă:

Sorin Cîmpeanu: Sunt multe motive pentru ca, încă de anul viitor, la titularizare să fie scos un număr de posturi, apreciez, de 4-5 ori mai mare decât anul acesta. Și atunci, gândiți-vă că se rezolvă problema pentru foarte mulți dintre colegii noștri care, așa cum spunea și doamna secretar general, iau note foarte bune la examenul de titularizare, mulți ani la rând, dar intră în categoria „reușiți – fără loc”, dar de data aceasta vor fi „reușiți – cu loc” mulți dintre ei. De 4-5 ori mai mult este o estimare.

Întrebare – Mihaela Jianu: S-a făcut discuție aici pe titularizarea pe jumătate de normă. Va exista posibilitatea pentru aceste cadre didactice ca, la un moment dat, să își întregească norma? Dacă da, sub ce formă?

Sorin Ion: Da, în sensul că titularizarea pe jumătate de normă poate însemna, sau pe mai mult de jumătate de normă, dar sub o normă, înseamnă că sunt titular pe această fracțiune și suplinitor pe alta, asta în funcție de viabilitatea bucăților de post respective. Evident că, la momentul în care ai oportunitatea, poți să devii titular cu normă întreagă. Ideea principală este să creștem și stabilitatea în sistem, pentru că în momentul de față avem cam 30-40.000 de oameni care în fiecare 1 septembrie…

Sorin Cîmpeanu: Nu, erau 65.000 de coduri ieri sau alaltăieri, când am plecat din București. 65.000 de posturi care fluctuează foarte mult. Deci numai stabilitate nu-i asta.

Sorin Ion: Răspunsul este – cu siguranță se vor putea titulariza pe întreaga normă atunci când găsesc această oportunitate, dar măcar pentru o parte din normă, ai o siguranță.

Sorin Cîmpeanu: Să știți că nu l-am contrazis. A spus 30-40.000 de oameni și eu am spus 65.000 de coduri. Asta înseamnă și fracțiuni de normă, toate adunate deci înseamnă oameni, 30-40.000 (…)”.

Informații de context

Potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar, postul didactic este definit astfel la art. 141 alin. (7): „Postul didactic este constituit din cel puțin o jumătate de normă didactică la nivelul unei unități de învățământ preuniversitar. Procedura de constituire a posturilor didactice la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar se aprobă prin ordin al ministrului educației.”

Amintim că anul acesta au fost scoase la concurs peste 5 mii de posturi titularizabile: 3.848 în mediul urban și 1.315 în mediul rural, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației.

Ministrul Cîmpeanu a calificat „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale.

„Extrem de îngrijorător este faptul că un număr redus de posturi vacante pentru angajare pe perioadă nedeterminată vizează disciplinele la care se susțin probe scrise în cadrul examenelor naționale (Evaluarea Națională pentru elevii clasei a VIII-a și bacalaureat). Ponderea acestor posturi reprezintă sub 10% din cele 5.163 de posturi pe care consiliile de administrație ale școlilor le-au publicat pentru titularizare/angajare pe perioadă nedeterminată”, a transmis ministrul.

Secretarul de stat Sorin Ion a menționat în iulie că motivul acestei propuneri este legat de reducerea fluctuației de personal didactic din sistem: „Încercăm să oferim posibilitatea ocupării pe perioadă nedeterminată și pentru mai puțin de o normă, astfel încât încercăm ca pe viitor să reducem puțin fluctuația de personal din sistem”.

„Din păcate, din cele aproape 68.000 de posturi complete sau incomplete, la nivel național, sunt puțin peste 5000 care vor fi ocupate pe perioadă nedeterminată sau, așa cum se obișnuiește să se spună, titularizabile. Acesta este și motivul pentru care, în proiectul de lege al învățământului preuniversitar, am propus posibilitatea titularizării pe fracțiuni de normă, pentru că din cele aproape 68.000 de posturi pe care le scoatem astăzi la concurs peste 46.000 sunt incomplete”.

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – profesorii trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului. Pentru a deveni suplinitor – deci pentru angajarea pe perioadă determinată – candidații trebuie să obțină minimum nota 5 atât la proba scrisă, cât și la inspecție.

Foto: © Racorn | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
VIDEO Cîmpeanu: Estimez că anul viitor vom avea peste 20-25 de mii de posturi titularizabile, pentru că vom scoate la concurs și acele posturi care au o jumătate de normă
Titularizare 2022: Puțin peste 5 mii de posturi titularizabile, potrivit unui comunicat / Ministrul Educației califică „extrem de îngrijorător” numărul redus de posturi titularizabile la disciplinele la care se susțin probe scrise la examenele naționale
Secretarul de stat Sorin Ion: Am propus posibilitatea titularizării pe fracțiuni de normă / Mai puțin de 10% din numărul de posturi scoase la concurs sunt pe perioadă nedeterminată
BREAKING Profesorii se vor putea titulariza și pe mai puțin de 18 ore, cât este o normă didactică de bază, anunță ministrul Cîmpeanu, pentru viitoarea Lege a Educației din Preuniversitar / Cel mai mic salariu net va fi 3.750, adică va fi cel mediu pe economie

2 comments
  1. Se pare că se ține foarte strâns cu dinții de titularizarea care înseamnă ore la “o singură școală” și nu mai contează decât un minim de ore acceptat. E o gravă confuzie. Ce va face un profesor titular la o școală și suplinitor pe alta sau altele? Va fi silit să dea în continuare examenul de titularizare pentru restul orelor? Unde, la altă școală decât cea la care este titular? Ce vom avea? “Schimbarea în fiecare an a școlii unde este titular cineva doar pentru că Titularizare înseamnă ore la o singură școală? Se scapă din vedere că modificarea necesară trebuie să fie “titularizare pe 2-3 școli”, norma fiind împărțită așa, în condițiile în care există ore pentru cam toți, chiar dacă risipite. Profesorii cred că trebuie să aleagă între a da examen la nesfârșit și rămânând suplinitori toată viața cum sunt mulți sau să lucreze la o oră distanță de casă. Și cred că distanța nu ar mai trebui să conteze, dacă este în jur de o oră. E o chestiune de șansă, de detașare posibilă dacă sunt ore la școala apropiată. Pentru asta nu e justificat un examen la nesfârșit.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cele mai multe educatoare de la grădinițele de stat sunt absolvente ale Universității „Spiru Haret”, conform unui studiu reprezentativ la nivel național despre educația timpurie în România

Cel mai mare procent dintre cadrele didactice de la grădinițe, 16%, este reprezentat de absolvenții Universității „Spiru Haret” din București, potrivit studiului național despre educația timpurie făcut de Cult Research…
Vezi articolul