Un profesor cu grad didactic I și peste 25 de ani vechime, care pregătește elevii pentru performanță la Centrele de Excelență, este plătit în medie cu 115 lei pe lună, după aplicarea Legii Bolojan

65.613 vizualizări
Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com
Un profesor cu grad didactic I și peste 25 de ani vechime, care lucrează 4 ore pe lună la Centrele Județene de Excelență (CJEx) sau al Municipiului București (CExMB), va încasa doar 115 lei net, potrivit noii formule de calcul prevăzute de Legea 141/2025. Mai mulți profesori au semnalat anomalia, Centrele de Excelență urmând să înceapă activitățile de pregătire de la jumătatea lunii octombrie. Profesorii colaboratori, care predau elevilor selectați pentru pregătirea la olimpiade naționale și internaționale, iar munca lor este esențială pentru performanțele României în competițiile educaționale, sunt printre cei mai buni profesori la disciplinele respective. Cu toate acestea, la Centrele de Excelență sunt plătiți în sistem „plata cu ora”, sistem „reformat” recent de Guvernul Bolojan cu susținerea ministrului Daniel David.

Edupedu.ro a realizat un calcul pe baza grilei salariale și a noii formule introduse de legea cunoscută drept legea Bolojan, care arată că profesorii de excelență sunt remunerați cu 24-29 de lei net pentru fiecare oră de pregătire. Aceste sume nu diferă cu mult de plata cu ora din școlile de masă și nu includ niciun bonus sau diferențiere pentru performanțele concretizate în premii și medalii.

  • Centrele Județene de Excelență (CEX) funcționează în fiecare județ ca huburi educaționale pentru copii talentați, selectați în urma unor concursuri organizate anual. Aici, elevii se pregătesc suplimentar pentru olimpiadele naționale și internaționale, lucrând cu profesori considerați printre cei mai buni din județul lor.
  • Activitatea se desfășoară sâmbăta sau duminica, sub forma unor ședințe de pregătire care pot dura de la 2 la 5 ore, în funcție de disciplina de studiu și de planificarea aprobată de Consiliul de Excelență. Profesorii au pentru aceste activități contracte separate, la plata cu ora, înregistrate în Revisal, distinct de norma lor de bază de luni până vineri din școlile de masă.
  • Potrivit tot Legii 141/2025 „Bolojan”, mai mult, directorii centrelor de excelență și inspectorii școlari nu mai pot preda la CJEx / CMBEx, fiind interzis cumulul de ore la plata cu ora – detalii mai jos.
Cum a schimbat Legea Bolojan calculul plății cu ora (PCO)

Până acum, plata cu ora era calculată în funcție de numărul de ore de predare efectivă. Din 1 septembrie 2025, odată cu intrarea în vigoare a Legii 141/2025, tariful se stabilește prin raportarea salariului brut lunar la numărul mediu de ore lucrătoare pe lună, stabilit anual de Guvern.

Conform HG 1506/2024, pentru anul 2025 acest număr este de 165,334 ore. Prin urmare, indiferent de specificul muncii, calculul se uniformizează, iar tarifele orare scad în comparație cu metoda folosită până acum.

Exemplu: un profesor debutant cu salariul brut de 6.446 lei, potrivit grilei de salarizare valabile din 1 iunie 2024, are un tarif de:

  • 38,99 lei brut/oră
  • aproximativ 22,62 lei net/oră (estimare la 58% din brut).
Exemple pentru profesori cu vechime

Edupedu.ro a ales să exemplifice (1) cazul unui profesor care predă 4 ore pe lună la un centru de excelență, fie într-o ședință unică de patru ore, fie în două ședințe de câte două ore:

  • Profesor grad I, vechime mai mare de 25 ani – 8.215 lei brut
    • 49,67 lei brut/oră înseamnă 28,81 lei net/oră
    • 4 ore/lună = 115,2 lei net
  • Profesor grad I, vechime mai mare de 15 ani – 7.317 lei brut
    • 44,27 lei brut/oră înseamnă 25,67 lei net/oră
    • 4 ore/lună = 102,7 lei net
  • Profesor grad II, vechime mai mare de 25 ani – 7.385 lei brut
    • 44,66 lei brut/oră înseamnă 25,90 lei net/oră
    • 4 ore/lună = 103,6 lei net
  • Profesor grad II, vechime mai mare de 15 ani – 6.827 lei brut
    • 41,31 lei brut/oră înseamnă 23,96 lei net/oră
    • 4 ore/lună = 95,8 lei net
  • Profesor debutant – 6.446 lei brut
    • 38,99 lei brut/oră înseamnă 22,61 lei net/oră
    • 4 ore/lună = 90,4 lei net

Iar pentru 6 ore pe lună (2), echivalentul a trei ședințe de câte două ore sau două ședințe de câte 3 ore:

Profesor grad I, vechime mai mare de 25 ani (8.215 lei brut)

  • 49,67 lei brut/oră înseamnă 28,81 lei net/oră
  • 6 ore = 172,9 lei net/lună

Profesor grad I, vechime mai mare de 15 ani (7.317 lei brut)

  • 44,27 lei brut/oră înseamnă 25,67 lei net/oră
  • 6 ore = 154 lei net/lună

Profesor grad II, vechime mai mare de 25 ani (7.385 lei brut)

  • 44,66 lei brut/oră înseamnă 25,90 lei net/oră
  • 6 ore = 155 lei net/lună

Profesor grad II, vechime mai mare de 15 ani (6.827 lei brut)

  • 41,31 lei brut/oră înseamnă 23,96 lei net/oră
  • 6 ore = 143,7 lei net/lună
„Avem profesori care rămân să predea voluntar”

„Cea mai mare tragedie făcută centrelor de excelență este că directorii și inspectorii nu mai pot preda la centre, că se consideră cumul de ore, chiar dacă este un contract total diferit. Noi practic am pierdut niște cadre foarte, foarte bune, pentru că nu mai au dreptul de predare”, spune un director de centru de excelență pentru Edupedu.ro.

„Este o încălcare a dreptului la muncă. Bineînțeles că, dacă colegii noștri sunt dispuși să facă voluntariat pentru copii, ne alăturăm și noi și vom pregăti elevii fără să așteptăm vreun ban”.

„Eu aceste activități le fac sâmbăta și duminica, în afara serviciului, de ce mă împiedici să fac ce doresc și îmi place? Avem mai mulți profesori cu care am încheiat contract de voluntariat: ei vor veni neplătiți. Pentru că e munca lor de până acum cu copiii și nu o aruncă pe geam. Nu ne-am permis să îi rugăm în consiliu să vină în continuare neplătiți. Ei au spus că « vin voluntar, mai puține ședințe, dar păstrez grupa ». Este o lipsă de respect infernală”, continuă șeful CJEx.

Iar despre valoarea plății cu ora: „Un profesor cu gradul I are circa 30 de lei pe oră la plata cu ora. Numai că la centrul de excelență nu facem doar aceste ore, mai muncim pentru fiecare oră încă două ore, pentru că manuale și resurse speciale pentru copiii supradotați nu sunt. Iar pentru un profesor de gradul II ajungem la 22 de lei pe oră – așa ceva nu se poate. Și mai vii și sâmbăta la serviciu. Lipsă totală de respect”.

Foto: © Shannon Fagan | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Un profesor debutant cu facultate, master didactic și formare pedagogică este plătit cu 22 de lei pe oră, la plata cu ora, la fel ca un zilier necalificat – ANALIZĂ pe baza Legii Bolojan


32 comments
  1. Este important sa continuați cu aceste articole si poate ar fi bine sa scrieți si despre celelalte umilințe, nu doar cele pecuniare, dar cu arat mai dureroase. Spre exemplu, despre faptul cum o profesie liberala a ajuns s adie.normata la 40 de ore pe saptamana, scurt si corporatist, in situatia in care oricum timpul unui profesor este la dispoziția meseriei.

  2. Adevărul spus pe jumătate este minciună. Când vorbiți despre salariile lunare ale profesorilor, vă rog să spuneți ceva și despre norma de muncă săptămânală (< 20 de ore petrecute efectiv înșcoală), despre totalul perioadelor de inactivitate (peste 4 luni de vacanță pe an) și despre calitatea actului profesoral în sine… Când puneți toate informațiile cap la cap… parcă nu mai sunt așa mici salariile. Apropo, cam cât credeți că este salariul de angajare al unui proaspăt absolvent de liceu sau al unuia de facultate în mediul privat?

    1. Asa scrie un om care crede ca munca profesorului consta doar in cele 20 de ore de predare. Probabil isi inchipuie ca lucrarile le corecteaza Sfantul Duh si hartiile cerute de minister cad din cer. O astfel de persoana ar trebui sa faca orele mele o saptamana, sa se implice si eu sunt sigura ca ar renunta repede!

    2. hai atunci, sa te angajezi si tu in invatamant, ca e usor, nu? De asta si ramanem fara profesori de ani de zile, ca e usor si relaxant in invatamant.

  3. Sa le faca mizeriile care au dat legea 141!2025…Le uram ,,succesuri”…! Profesorii nu mai sunt bataia de joc a nimanui, mai ales a acestor 2 incompetenti penibili!

  4. 🤪🤪🤪
    sa facă acele ore Bolojan si David

  5. sa te duci sâmbătă și duminică pentru 100 de lei…mă scuzați dar…se numește cumva chestia asta…stai acasă,domnule,cu familia de banii aia…

  6. f putini profesori ajung sa predea la centre de excelență,pt că sunt f puțin domenii cu centre de excelență…apoi anul trecut plata unui astfel de profesor era de 150 de lei,ceea ce înseamnă că acum a scăzut cu cel puțin 22 la sută..

  7. Mda… duscutabilă această problemă. Cât timp nineni nu protestează, refuzând categoric să mai predea in astfel de condiții, cât timp exista mulți doritori pentru plata cu ora, răspunsul e simplu: Culegem ce semănăm…
    La noi, în învățământ vor exista întotdeauna oameni „disponibili.”
    Eu cred cu târie că unii oamen își merită soarta. Sub perdeaua dragostei față de elevi ne lasăm calcați in picioare. Păcat!
    Sănătate si virtute!

  8. o să aibă grijă Nicușor să-i facă olimpici. Profesorii sunt intelectuali și au votat cum a vrut mușchiul lor sau al altora ( mai țineți minte profesoara care îi îndruma pe copii cu cine să voteze ). Acum să nu vă de-a nimic, sufăr și eu dar când văd pupincuriști deja mi se face scârbă. Sunt multe de spus dar vă doresc să judecați cu mintea voastră.

    1. Să vă de-a? :)))). unde ați învățat română? Sigur la un centru de excelentă!

      1. Cred ca crea ce este necesar in primul rand e un proiect pentru eliminarea analfabetismului functional și a analfabetismului propriu-zis datorita abandonului școlar. Pentru copii dotați sau supradotați: ar trebui înființate clase speciale ,cu p rograma speciala si eventual ore mai multe la respectivrle obiecte fiindcă asa lucrează în condiții de concurenta și nu mai e nevoie de centre de excelenta . Școală trebuie sa fie pentru toți copiii,mai mult sau mai puțin dotați,chiar și pentru cei cu dotare intelectuala minima,și pentru asta e necesara o programa școlară de nivel mediu ca dificultate.,accesibila pentru toți,ceea ce întra în contradicție cu ceea ce e necesar la cei supradotați. Trebuie sa înțelegem odată ca nu putem cere tuturor performanta de un anumit nivel. Dar asta înseamnă să avem în scoli psihologi care sa facă orientare școlară și profesionala în funcție de aptitudinile intelectuale și abilitățile acestora iar după gimnaziu sa avem scoli în care sa pregătim elevii pentru profesii necesare oe piata. Asta presupune și un bacalaureat diferențiat,fără ca asta sa afecteze accesul în învățământul superior.

  9. Dar s-a întrebat cineva cine are întâietate să predea aceste ore la excelență ???
    Ca și cu opționalele la liceu,le aleg orofesorii pentru niște bani peste salariu,fără să întrebe părinții, de ajung elevii să stea in școală 30 de ore pe săptămână!!!
    Vă imaginați că de la 18 ore sunt plătiți suplimentar….!

  10. Domnilor politicieni, oare trebuie sa devenim o tara furnizoare de culegatori de capsuni pentru vest-europeni? Dupa modul in care este tratati invatamantul asta reiese. Hai sa inchidem granitele scolare si copiii dumneavostra sa nu mai poata studia in afara tarii, sa vedem daca mai ganditi asa. Rusine. Taiati de la principalul domeniu de la stat care produce dezvoltarea unei tari.

  11. Domnilor politicieni, oare trebuie sa devenim o tara furnizoare de culegatori de capsuni pentru vest-europeni? Dupa modul in care este tratati invatamantul asta reiese. Hai sa inchidem granitele scolare si copiii dumneavostra sa nu mai poata studia in afara tarii, sa vedem daca mai ganditi asa. Rusine. Taiati de la principalul domeniu de la stat care produce dezvoltarea unei tari.

  12. În formula actuala centrele de excelenta doar dau teste unor elevi care doresc sa participe la olimpiada. Profesorul de acolo selectează întrebări și le da acestor elevicadesea dantela de casa. Elevii vin la profesorul de la clasa cu cele care sunt f dificile pentru a le rezolva acesta. O formula mai reala pentru ce înseamnă copii pasionați de un domeniu de cunoaștere ar fi ca aceștia sa fie implicați în proiecte de cercetare care le-ar dezvolta creativitatea și am avea o viitoare baza de selecție pt cercetare

  13. E mare păcat de țara aceasta că nu știm să motivăm oamenii cu adevărat valoroși! A fost o idee extraordinară înființarea acestor centre de excelență, un sprijin real pentru elevii dornici să aprofundeze anumite discipline, dar dacă profesorii acestora nu vor fi plătiți pe măsură eforturile depuse totul se va transforma în deziluzie.
    Destul că domnul ministru nu susține excelența olimpică a elevilor prin acordarea de burse sau alte măsuri (admiterea la diferite facultăți, etc.) se adaugă și faptul că nu vor mai fi profesori care să se implice în pregătirea de excelență!

    1. Cred ca crea ce este necesar in primul rand e un proiect pentru eliminarea analfabetismului functional și a analfabetismului propriu-zis datorita abandonului școlar. Pentru copii dotați sau supradotați: ar trebui înființate clase speciale ,cu p rograma speciala si eventual ore mai multe la respectivrle obiecte fiindcă asa lucrează în condiții de concurenta și nu mai e nevoie de centre de excelenta . Școală trebuie sa fie pentru toți copiii,mai mult sau mai puțin dotați,chiar și pentru cei cu dotare intelectuala minima,și pentru asta e necesara o programa școlară de nivel mediu ca dificultate.,accesibila pentru toți,ceea ce întra în contradicție cu ceea ce e necesar la cei supradotați. Trebuie sa înțelegem odată ca nu putem cere tuturor performanta de un anumit nivel. Dar asta înseamnă să avem în scoli psihologi care sa facă orientare școlară și profesionala în funcție de aptitudinile intelectuale și abilitățile acestora iar după gimnaziu sa avem scoli în care sa pregătim elevii pentru profesii necesare oe piata. Asta presupune și un bacalaureat diferențiat,fără ca asta sa afecteze accesul în învățământul superior.

      1. Fix asa e construit invatamantul romanesc, pe medie. Dar si neglijat crunt, de unde si calitatea inegala a profesorilor, ca despre elevi se tot vorbeste. Fără profesori buni, si elevii vor derapa. Iar noi dam în profesori, pe care nu ne pricepem sa-i formam si sa-i selectam, ca urmeaza alt dezastru cu noile „legi”, si nu înțelegem deloc sistemul. Sanatate, poate ajungeti senator, constat ca si insistati, si faceți propuneri mai chibzuite.

  14. Sunt câțiva profesori care predau la centrele de excelență, restul sunt praf. La o materie de evaluare națională -romana, ni s-a cerut 150 lei/ora fiecare copil, grupe de 5 copii la meditații, pentru că la școală nu fac mai nimic. Un alt profesor face meditații private in sală de conferințe cu 25 elevi și de la fiecare cere 110 lei/ ședință. Și părinții plătesc pentru că, repet, la școală nu se face nimic. Cum sa fim plini de compasiune față de profesori?

  15. Suma este ridicola.
    Dar oare , aplicând prevederile legale, nu se poate dubla suma având in vedere ca activitatea se desfasoara sâmbata sau duminica ? ( Zilele libere nu se pot acorda in timpul scolii, sunt ore/cursuri)
    Chiar si asa, suma ramâne departe de a fi motivanta,

  16. dar nu-i intereseaza pe politicieni cat munceste profesorul ala cu olimpicii, nu–i intereseaza nici ca exista inca olimpici. nu vor decat mediocritate.

  17. Aceasta este cea mai grava problema in invatamant si anume uniformizarea salariilor. Daca predai stiinte, la nivel de licee de top cu olimpici in clasa, ai salariu cat un invatator gradul I( cu vechme). Putini profesori pot face fata acestei provocari intelectuale si anume sa predea la elevi supradotati la nivel de liceu.
    Cine nu a terminat un liceu in top 50 Romania nu are cum sa inteleaga aceste lucruri.

    1. Și mai puțini profesori pot face față provocării de a preda babuinilor.

      Vino d-ta din turnul de fildeș, unde măcar nu e necesar să repeți de șapte ori o explicație, căutând termeni din ce în ce mai simpli, într-o clasă unde elevii nu înțeleg limba maternă. Și predă d-ta științe la cel mai înalt nivel… repet, unor babuini.

      Din fericire n-am înnebunit de tot pentru că încă mai avem doi-trei copii normal dotați intelectual cu care putem duce o conversație. Dar majoritatea celor din școlile uitate de lume sunt sub nivelul mării, nici nu vă închipuiți cât de jos au ajuns. Cauzele principale sunt condițiile socio-economice, nu e vina lor. Dar e din ce în ce mai greu să găsești bucuria de a deschide minți, când mințile sunt bolovanii lui Sisif.

    2. Culmea este că, premierul Ilie Bolojan este absolvent al Colegiului Național „Emanoil Gojdu” Oradea, liceu din top 50 național și primul în Bihor. Pe lângă acestea, este și profesor de matematică, dar a rezistat să lucreze în această funcție doar un an școlar, imediat după absolvire.

  18. „Țara ne vrea proști”!!!

    De ce sa investim in centre de excelenta? De ce sa atragem cei mai competenți profesori in aceste centre? Avem nevoie sa sprijinim si sa dezvoltam o categorie de elevi cu performanțe mult peste medie?!?
    Se pare ca România nu are nevoie de excelență in învățat, Romania se mulțumește cu mediocritatea. Aceasta este strategia implementata de MEC, sub conducerea magistrală a marelui ministru dr psiholog, ministru care beneficiază de sprijin si încredere necondiționată de la actualul guvern si de la marele conducator olimpic internațional de la Cotroceni.

    Dupa tăierea burselor de excelenta olimpică, diminuarea sumelor platite profesorilor care aleg sa predea in aceste centre de excelență reprezinta un alt alt exemplu că „țara ne vrea proști”.

    Personal consider ca personaje ca Vanghelie, Dragnea, Dancilă nu ar fi fost in stare sa ia masuri mai proaste pentru invatamantul romanesc, decât a reusit actualul guvern.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

DOCUMENT Registru Matricol Unic în care sunt înregistrați toți studenții din România a funcționat fără politici antivirus, fără proceduri de recuperare în caz de dezastru și fără strategie IT – raport al Curții de Conturi / Asemenea politici au început să fie elaborate abia în timpul auditului Curții

Registrul Matricol Unic al Universităților din România, în care sunt înregistrați toți studenții și care „ar trebui să asigure un control riguros al diplomelor din învățământul universitar”, până când va…
Vezi articolul

Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, explică Radu Szekely, consilierul ministrului Educației, ce înseamnă evaluarea standardizată, în pregătire la minister pentru clasa a V-a: Va putea să fie utilizată la teze, lucrări de control și proiecte

Profesorul va trebui să dea notele în funcție de standarde dezvoltate pentru competențele respectivei materii, asta înseamnă standardizarea evaluării, potrivit consilierului ministrului Educației, Radu Szekely. Acesta a explicat în cadrul…
Vezi articolul