Propunerile repetate lansate de mai mulți profesori universitari către ministrul Educației, într-o dezbatere a Academiei Române, de a modifica Legea astfel încât viitorii profesori din gimnaziu și liceu să fie obligatoriu absolvenți a două masterate, pe lângă facultate, a generat un val de mesaje ironice în online. „Profesorii universitari nu mai au la cine ține cursuri”, „au nevoie de studenți”, „și vor veni râuri-râuri pentru 40 de lei ora de predare și respect nemărginit” – sunt câteva dintre comentariile atrase de această propunere a mediului academic.
Academia Română a organizat joi, 9 octombrie 2025, o dezbatere cu tema „Masteratul didactic, încotro?”. La evenimentul la care a participat și ministrul Educației, Daniel David, și la care a fost discutată în detaliu modificarea actualelor rute de formare a viitoarelor cadre didactice din preuniversitar nu a fost invitat niciun profesor din preuniversitar, potrivit informațiilor publicate de înaltul for academic.
„Ca ministru, cu siguranță vreau să avem și o componentă didactică importantă, dar nu vreau ca masteratele de specialitate să fie afectate de o posibilă astfel de opțiune. Cum vom reuși să facem asta nu știu. De la dvs aștept soluții și propuneri”, le-a transmis Daniel David profesorilor universitari prezenți la dezbatere.
Rodica Zafiu, președinta secției de Filologie a Academiei Române și profesoară la Facultatea de Litere a Universității din București, a susținut în cadrul dezbaterii că viitorii profesori din preuniversitar trebuie să facă licență de 3 ani, masterat de specialitate de 2 ani și masterat didactic de 1 an.
„Versiunea de două masterate, unul de specialitate și unul didactic, ar fi poate cea mai fezabilă din punctul meu de vedere”, a declarat și conferențiarul Cătălin Glava, director al Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD) la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca. Acesta i-a propus ministrului introducerea în Legea educației a obligativității masteratului de specialitate, pe lângă obligativitatea deja existentă a masteratului didactic.
Discuția este generată de desființarea de la finalul acestui an universitar a actualului masterat didactic de 2 ani și înlocuirea lui, prin Legea educației Deca-Iohannis, cu un masterat didactic de 1 an sau 1 an și jumătate. Acesta ar urma să fie obligatoriu, din 2029, pentru studenții care vor să devină profesori în preuniversitar. Prorectorul Universității din București Lucian Ciolan a avertizat că durata de sub 2 ani reglementată de Deca încalcă regulile Bologna; concret, studenții care ar urma un „master Deca” nu ar putea nici să facă doctorat, nici să aibă studii care să poată fi recunoscute european. Paradoxal, fostul ministru al Educației care a introdus în lege masteratul de 1 an, Ligia Deca a fost cea care în 2010-2012 a coordonat Secretariatul Procesului Bologna. Pe fondul masteratului didactic regândit greșit la 1 an, de la 2, universitățile s-au transformat în teren de dispută pe studenți între profesorii de psihopedagogie și profesorii de alte specializări.
Reacțiile cititorilor Edupedu.ro la propunerile universitarilor de a-i obliga pe viitorii profesori să urmeze 2 masterate, după licență – un masterat didactic și unul de specialitate:
- Prea puțin două masterate. Obligatoriu, doctorat!
- Neapărat! 10 ani de studii universitare, pentru ca în următorii 20 să dai examenul de titularizare ca să poți fi suplinitor!
- Eu citii multe comentarii! Toți oamenii sunt de aceeași părere… Universitățile nu mai au studenți, nu mai au plătitori de diplome!
- Și doctorate tot două, să fie cu pereche
- Cam puține. Trei ar trebui, să fie și unul interdisciplinar.
- 9, dar cu condiția sa mai urmeze apoi în fiecare an cursuri de perfecționare și ultraperfecționare de câte 15 ETCS!
- Două masterate, două facultăți, 1 MBA, totul pentru a putea lucra pe salariul minim.
- Sigur. Nu mai aveți suficienți studenți și ați găsit… găselnița. Să vedeți câți se vor înghesui pentru a primi apoi salariul minim pe economie.
- Vreti 100 mastere să vă asigurați că aveți „clienți”.
- Când termină masteratele o iau prin sate la 2-3 școli să facă norma!
- Masteratul de specialitate e inutil: e prea limitat la un domeniu. De ex Fizica cristalelor sau Literaturi est-europene etc.
- Eu zic că 5 ar fi mai bine. Profesorii au devenit experiment de studiu pentru politicieni, salarii diminuate pe șestache pe care ei le numesc reașezare nu diminuare, legi care nu se mai aplică, promisiuni de măriri prin legi lăsate neaplicate. Profesorii sunt umpluți de hârtii, sunt secretare, funcționari ai altor instituții, dau zeci de examene și fac tot ceea ce alte instituții nu fac. Evident sunt vinovați de toate dezastrele. Sindicatele trebuie ori desființate ori leaderii să plece acasă!
- Și vor veni râuri-râuri pentru 40 de lei ora de predare și respect nemărginit.
- Dragi universitari, dumneavoastră puteți compara cifre? Nu înțelegeți că nu avem suficienți profesori și nu vom avea în viitor indiferent de ceea ce vom face? Lungind drumul către meserie în numele creșterii calității nu va ajuta depășirea aceste probleme legate de numărul profesorilor. Altele sunt soluțiile. Distanța majorității universitarilor de realitate este dezarmantă zilele astea.
- Eu aș propune 4 clase obligatorii pentru cei care vor să devină senatori, deputați, miniștri etc…
- Sigur că da, plus centura neagră la karate pentru serviciul pe școală și ședințele cu părinții!
- Profesorii universitari nu mai au la cine ține cursuri, decât să forțeze mână ministrului învățământului să mai inventezi câte ceva în favoarea universitarilor!
- Cu salarizarea și măsurile actuale o să căutați profesori și prin Sri Lanka!
- Iar pentru a deveni politician trebuie să fii repetent de la clasa pregătitoare, corect?
- Credeți că-și mai dorește cineva să vină în învățământ, eu n-aș încuraja pe nimeni, acum ți-e rușine să zici că ești profesor!
Vezi aici comentariile cititorilor Edupedu.ro:
9 comments
Mai bine permis de port arma, desi ar creste repede rata de sinucideri🤔
2 mastere = RECUNOAȘTERE PUBLICĂ A FAPTULUI CA NU ÎȘI FAC TREABA.
Pe vremea odiosului se facea pregatirea studentilor pentru viitoarea cariera de profesor in cadrul celor patru ani de studii universitare. Existau cursuri obligatorii de psihopedagogie (1 an), de psihologie (1 an) si cursuri de metodica pentru fiecare specializare (2 ani). Astfel, absolventii cu studii superioare nu aveau niciun fel de probleme atunci cand ajungeau la catedre. De ce nu ii puteti pregati voi, universitarii, in cadrul celor 3 ani de studii? Nu mai ies suficienti bani?
Mi-am facut studiile universitare in anii 2000 si a fist exact cum ai explicat. Deci nu e de pe vremea odiosului, ci, de pe vremea Bologna. De acolo s-a rupt pregatirea temeinica din facultati. Eu raman perplex cand aud ca studentii merg la examene fara prezenta la curs. Noi nu eram primiti in examen daca aveam o absenta la curs .UNA. Aveam colegi care lucrau sa se intretina in facultate si au negociat cateva absente ca sa poata lucra si nu s-a acceptat. Li s-a spus clar ca daca lipsesc si a doua oara sa nu vina la examen.
Pentru a susține un examen de titularizare am fost nevoită să merg la cursurile DPPD 1 an deși aveam master, doctorat și studii în străinătate. Așa că un master în plus pentru noii absolvenți este doar o frecție care se mai cere!
eu cred ca mai bine un doctorat decat paispe masterate, parca suna mai bine, dottore
😂😅🤣
In tara noastra, daca in curtea scolii are loc un conflict intre elevi, iar profesorul de serviciu nu este prezent pentru a aplana conflictul, acesta este pasibil de raspundere penala. Nu stiu daca domnul ministru al educatiei are cunostinta despre faptul ca intr-un conflict in desfasurare, nici politia nu se baga. Asa ca nu inteleg de ce ar avea obligatia un profesor sa se bage. Beneficiaza cumva de pensionare timpurie si salarii pe masura celor din politie? Nu mai vorbesc despre amenintarile pe care sunt nevoiti sa le indure dascalimea romana din partea odraslelor provenite din anumite clanuri minoritare etnic, in care politia si jandarmeria ezita sa faca ordine, pentru ca atunci cand ai un salariu prea mare si pensionare timpurie, pielea ta valoreaza prea mult ca sa mai merite sa o risti. Esecul acestui ministru care se pretinde reformator al educatiei este tocmai acela din a face din statutul de dascal cel putin unul echivalent celui de politist. Si atunci intrebarea este: avem de-a face cu reforma sau cu impostura? Este vorba de un reformator sau de un simplu impostor?
Daaa. E plin de studenți care vor profesori! Nu mai respecta nimeni profesorii. Universitarii sunt complet rupți de realitate! Ca,doar orele lor le fac doctoranzii. Ei stau în birou și dau comanda. Ca la DPPD e plin la coada sa devina profesori. Și-și eu au nepotismul lor la universitate. Rar câte unul fără pile la doctorat.