Veniturile declarate de profesori în 2024 la ANAF ajung la 316 milioane de lei și sunt de aproape două ori mai mari decât în 2022, potrivit Antena3. Amintim, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit. În 2022 Fiscul a publicat un ghid pentru profesori iar cei care încasează bani în numerar sau cu cardul au obligația de a avea casă de marcat.
- Potrivit legii Educației, reprezintă abatere disciplinară dacă un profesor face meditații cu un elev de la propria clasă
În 2024, veniturile declarate de profesori la ANAF au ajuns la 316 milioane de lei, potrivit cifrelor prezentate de Antena 3, care menționează că suma e aproape dublă față de cea din 2022 (170 de milioane de lei, menționează sursa).
Sumele declarate de profesori obținute din meditații au tot crescut în ultimii ani. Edupedu.ro a scris în 2022, că piața meditațiilor este estimată la peste 120 de milioane de lei pe lună, pe baza datelor publice și a cercetărilor recente.
Potrivit datelor ANAF, în ultimii 8 ani veniturile declarate ale profesorilor din meditații este de aproape 10 ori mai mare.
În 2021, veniturile profesorilor care au declarat la ANAF banii obținuți din meditații erau de peste 70 de milioane de lei, conform Digi24, dublu în comparație cu 2019.
În 2019 suma acestor venituri declarată pentru 2018, a fost de 35.325.388 de lei, echivalentul a peste 7 milioane de euro, după cum a scris la acea vreme Edupedu.ro.
În 2022, Fiscul a publicat un ghid pentru profesori pentru a declara veniturile obținute din orele acordate în privat elevilor. Cei care încasează bani în numerar sau cu cardul au obligația de a avea casă de marcat.
Ce prevăd legea Educației și ROFUIP 2024 privind meditațiile
Legea Educației nr. 198/ 2023 le interzice profesorilor să facă meditații cu elevii de la clasă și potrivit art. 209 lit d) reprezintă abatere disciplinară „activitatea de desfășurare a meditațiilor cu elevii de la propria clasă” și se sancționează potrivit art. 210:
Art. 210
(1) Sancțiunile disciplinare care se pot aplica personalului didactic de predare, în raport cu gravitatea abaterilor, sunt:
a) avertisment scris;
b) reducerea salariului de bază, cumulat, când este cazul, cu indemnizația de conducere, de îndrumare și control, cu până la 15%, pe o perioadă de 1-6 luni;
c) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit, pentru ocuparea unei funcții de conducere, de îndrumare și de control ori a unei funcții didactice superioare;
d) suspendarea, pe o perioadă de până la 3 ani, a dreptului de a face parte din comisiile de organizare și desfășurare a examenelor naționale;
e) desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă.
(2) Pentru abaterile disciplinare prevăzute la art. 209 alin. (2) lit. a) și b) se pot aplica cumulat sancțiunile disciplinare prevăzute la alin. (1) lit. b)-d) sau cea prevăzută la alin. (1) lit. e). Pentru celelalte abateri se poate aplica sancțiunea prevăzută la alin. (1) lit. e) ori una sau mai multe cumulate dintre sancțiunile prevăzute la alin. (1).
(3) În funcție de gravitatea abaterii disciplinare, la aplicarea sancțiunilor prevăzute la lit. b)-e) se dispune și măsura retragerii decorațiilor, ordinelor, medaliilor, titlurilor primite de cadrul didactic în conformitate cu prevederile art. 218.
Interdicția ca profesorii să poată face pregătire suplimentară contracost cu elevii de la clasă a fost introdusă și în noul Regulament-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar (ROFUIP) 2024, document publicat în Monitorul Oficial. Este vorba despre ordinul de ministru nr. 5.726 din 6 august 2024.
În prezent, profesorii care dau meditații au obligația de a se înregistra la Oficiul Național al Registrului Comerțului și de a depune o declarație privind impozitul pe venit, însă autoritățile fiscale au manifestat mereu confuzie în privința verificării profesorilor care oferă meditații – vezi, între altele, declarațiile din 2022 ale șefului ANAF pe această temă.
Declarațiile fiscale legate de meditații au fost completate de o altă obligație conformă noii legi a învățământului preuniversitar, de la începutul acestui an, ca toți profesorii să completeze o declarație că nu fac meditații cu elevii de la clasă.
Încă din aprilie 2024, premierul Ciolacu anunța deduceri la impozitul pe venit pentru asigurări private de sănătate și învățământ.
În iunie 2024, Profit.ro și alte media relatau, citând surse guvernamentale, că deducerile la impozitul pe venit, pentru părinții care plătesc meditații pentru copii, sunt luate în calcul în cadrul unei reforme fiscale la care s-a angajat Guvernul. Scopul menționat era „reducerea impozitării pe muncă, dar și reducerea evaziunii fiscale în domeniul meditațiilor școlare”.
Câți profesori au declarat la ANAF în ultimii ani că fac meditații
Veniturile obținute din meditații declarate de către profesori la ANAF s-au dublat față de 2019. În București, sumele s-au triplat, arată o analiză din 2022. Cele mai multe cadre didactice care și-au declarat venitul din meditații sunt din Transilvania. La Direcția Generală Regională a Finanțelor Publice Cluj-Napoca (județele Bihor, Bistrița-Năsăud, Cluj, Maramureș, Satu Mare și Sălaj) au raportat 1.405 persoane veniturile din meditații. În 2019, numărul lor era 1.201, potrivit unei analize Edupedu.ro.
Dacă 4.135 de declarații de venit au fost depuse la ANAF în 2019 pentru veniturile suplimentare obținute în 2018, acum numărul lor a crescut până la 4.700. Astfel, procentul de creștere este de peste 13%.
În 2022, 7.471 de persoane au declarat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) că au făcut mediații anul trecut, iar sumele obținute din această activitate sunt de 70.810.718 de lei, adică 9.478 de lei pe an, de persoană, în medie.
Informații de context
Secretarul de stat Sorin Ion a spus în iulie 2022, la Profit News, că a făcut meditații, dar nu a plătit impozit la stat: „Sincer, nu (nu am plătit – n. red.), dar eu n-am făcut din meditații vreodată o a doua meserie. Și, în general, am făcut-o cu apropiați, cunoștințe, de ani buni – zero”. Sorin Ion este profesor de matematică. Mai multe detalii aici
Ministrul Daniel David se declară un susținător al meditațiilor. Acestea „sunt un mecanism normal într-o societate”, „trebuie reglementate mai bine”, spune Raportul QX privind starea educației.
Ministrul a mai spus că „și profesorii au drepturi și trebuie să facă meditații”. Acesta a precizat că meditațiile nu trebuie făcute în timpul orelor, „trebuie să ai grijă să nu fie conflict de interese și să nu reduci calitatea actului educațional la școala la care lucrezi”.
Ministrul Educației, Daniel David, le-a transmis părinților în martie să nu mai exagereze cu meditațiile, precizând că instituția pe care o conduce nu susține și nu impune acest fenomen, ba chiar îl descurajează, potrivit TVR Info.
În conferința de presă de prezentare a raportului QX, Daniel David s-a declarat „un susținător al meditațiilor bine reglementate” și a făcut trimitere la reglementări fiscale sau legate de conflictul de interese în cazul meditațiilor, apreciind: „Haideți să recunoaștem că avem nevoie, că există”.
Profesoara Lavinia Betea a vorbit, la DCNews, despre situația în care profesorii le cer copiilor de la casă să vină la meditații. Aceasta a afirmat că fenomenul „ar trebui pedepsit foarte dur” și a adus în atenție că sunt cadre didactice care spun că medicii cheamă pacienții la cabinetul privat, doar ca să aibă justificare că fac meditații cu propriii elevi.
Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, a declarat, pentru Observator News, că „se poate învăţa şi fără meditaţii”. Profesoara este de părere că „trebuie oprită această nebunie” și părinții trebuie „să înţeleagă că această nevoie este doar a lor, nu şi a copiilor”.
Aproape jumătate dintre elevii de liceu din România apelează la meditații pentru a se pregăti suplimentar pentru Bacalaureat, iar 24,8% dintre liceeni se bazează pe ajutorul profesorului de la clasă, conform studiului Liceeni din România. Implicarea și autonomia liceenilor, realizat de Unitatea de Cercetare în Educație din cadrul Ministerului Educației și Cercetării.
Dorica Boltașu, profesoară la Colegiul Național „Iulia Hasdeu” din București, a vorbit, la emisiunea InfoEdu de la TVR Info, despre meditații și a spus că „la română, cel puțin, nu mai este atât de greu” și că elevii ar putea să învețe singuri. Cadrul didactic a precizat că „sunt niște generații puțin dispuse la efort, distrase de tot felul de dispozitive”.
Suma necesară pentru a acoperi costurile meditațiilor, programelor after-school și materialelor didactice, pe care părinții participanți la un studiu realizat de organizația Salvați Copiii România spun că o plătesc anual este cu 45% mai mare decât era în 2021 și de trei ori mai mare decât în 2018. Potrivit studiului prezentat de organizație, costul mediu total anual a crescut până la aproape 10.000 de lei, cu o evoluție crescătoare în funcție de vârsta copilului.
DESCARCĂ Ghidul ANAF 2025
Foto: © Pop Nukoonrat | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
4 comments
fix din impozitul pe meditații se redresează tara asta….nu din evazioniști…
Sunt mulți profesori, care nu declară sumele de bani din meditații, așa că și ei intră în categoria evazioniștilor și trebuie să facă bine să decolare aceste sume.
Corecție: să declare
Fără sa punem la socoteală banii făcuți de cei cu centre de pregătire și cei cu scoli particulare.Acolo este grosul.banilor.Meditatiile date de câțiva profesori nu valorează nimic fata de cei menționați mai sus.