AI nu oferă feedback mai bun decât profesorii, iar rolul uman rămâne „imposibil de înlocuit”, arată o meta-analiză a cercetătorilor norvegieni și finlandezi

361 de vizualizări
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com
O meta-analiză internațională publicată în Educational Psychology arată că feedbackul generat de inteligența artificială nu depășește feedbackul oferit de profesori. Analiza, realizată pe 41 de studii și 4.813 elevi și studenți, arată că efectul AI asupra performanței este „mic și statistic nesemnificativ”, iar avantajele profesorilor rămân decisive pentru învățare. Studiul a fost publicat în septembrie 2025.
  • Studiul este realizat de patru cercetători aflați în prima linie a cercetării internaționale privind AI în educație. Autorul principal este Rogers Kaliisa, de la Departamentul de Educație al Universității din Oslo, Norvegia, un specialist cunoscut în învățare digitală și analitice educaționale. Al doilea autor, Kamila Misiejuk, activează la Centrul pentru Știința Învățării și Tehnologie (SLATE) al Universității din Bergen, Norvegia, unde studiază interacțiunea elevilor cu instrumente digitale și impactul AI asupra proceselor de autoreglare. Sonsoles López-Pernas, coautoare, lucrează la Universitatea de Est a Finlandei, în cadrul School of Computing, cu expertiză în proiectarea instrumentelor tehnologice pentru educație. Echipa este completată de Mohammed Saqr, tot de la Universitatea de Est a Finlandei, cunoscut internațional pentru cercetările sale despre analytics, inteligență artificială și evaluarea în învățământul superior. 

Potrivit autorilor, „diferențele dintre performanțele elevilor care primesc feedback de la AI și cele ale elevilor care primesc feedback uman nu sunt semnificative statistic”, efectul fiind foarte redus (Hedge’s g = 0,25). În traducere: AI nu produce un progres academic în mod constant mai bun decât un profesor.

Studiul insistă că acest rezultat nu trebuie interpretat ca un eșec al tehnologiei, ci ca o limită intrinsecă: „Acest efect mic și nesemnificativ nu trebuie interpretat drept lipsă de eficiență, ci drept o dovadă că eficiența depinde foarte mult de context și de modul în care este folosit AI în combinație cu intervenția umană.”

În privința percepției elevilor asupra feedbackului, autorii arată că studenții preferă în continuare feedbackul uman, chiar atunci când AI oferă răspunsuri rapide. „Elevii tind să perceapă feedbackul uman ca fiind mai util, deoarece include încurajare, empatie și adaptare la situația individuală – elemente pe care AI nu le poate reproduce,” scriu autorii.

Studiul subliniază explicit caracterul unic al profesorilor: „Feedbackul uman oferă beneficii unice – relaționale, de mentorat și de ghidare etică – care depășesc ceea ce poate oferi AI.”

În ceea ce privește motivația, autoreglarea și implicarea în învățare, cercetătorii arată că datele sunt neconcludente fiindcă unele studii arată efecte pozitive, altele negative. Niciun tipar clar nu poate fi identificat. Autorii avertizează că există o „heterogenitate foarte ridicată” între studii (I² între 75% și 95%), ceea ce înseamnă că efectele depind masiv de tipul de sarcină, nivelul elevilor și tipul de instrument AI.

În concluzie, meta-analiza recomandă utilizarea unui model hibrid, adică profesor asistat de AI. „Inteligența artificială poate sprijini profesorii prin volum, consistență și rapiditate, dar nu poate înlocui rolul lor esențial în relația educațională și în ghidarea elevilor,” încheie autorii.

Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


3 comments
  1. SUA încearcă să impună Ai ul , noi ceilalți devenind astfel consumatori plătitori ai acestor softuri.
    e vorba despre bani , investitori și profituri , nu despre educație aici.OPEN AI merge pe minus , consuma sume si resurse uriașe in centrele lor de date și antrenare și singurul scop este producerea de abonați care să plătească instrumente de tip Ai.
    defapt se dorește dependenta de Ai. Guvernele care vor accepta să plătească bani , vor fi trădătoare de țara .A se vedea ” impetuoasa necesitate” de a introduce orbește Ai in programele noastre educaționale.
    in alta ordine, țările nordice nu au descoperit roata privind creșterea și educarea rasei umane: puii de om cresc cel mai bine atunci când sunt crescuți și îngrijiți de cei din specia lor , adică oameni.
    o duminica seara frumoasa va doresc 🍀
    La multi ani Națiunii Române!!

  2. Încercați sa dregeti busuiocul dar știm ca voi de fapt vreți sa ne concediați pe cei mai mulți dintre noi,sa tăiați din cheltuieli sa luați voi tot și noi sa plecăm acasă. Deja ați dat afară mascat.Sunt oameni care au rămas pe drumuri.Si elevi care fac în scoli comasate,clase comasate,fără masa calda promisa la toți copii,fără manuale suficiente.Totul în numele burdihanului vostru .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Patru ani de studenție pentru viitorii profesori de Limba română, care să fie pregătiți să folosească și resursele digitale la clasă – ceruți Ministerului Educației de Facultatea de Litere de la Universitatea Al. I. Cuza din Iași. Decana Claudia Tărnăuceanu: Studenții trebuie pregătiți cu o înțelegere solidă a domeniului, cu abilități pedagogice și învățați să folosească tehnologia modernă cu elevii – INTERVIU

Facultatea de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași se alătură demersului inițiat de decanele Facultăților de Litere și de Limbi și Literaturi Străine (FLLS) de la…
Vezi articolul