Apelul părinților, către Guvernul Orban: Nu mimați descentralizarea! Sunt școli care vor să înceapă în verde, respectă regulile și nu sunt lăsate / Plus: Cum începe o școală în scenariul roșu, pentru că ministerele au întârziat emiterea unui ordin

2.483 de vizualizări
Foto: © Inna Reznik | Dreamstime.com
Dați drumul descentralizării în sensul adevărat al noțiunii! Nu mimați descentralizarea!”, este apelul lansat către Guvernul Orban de președintele Federației Naționale a Asociațiilor de Părinți, după ce inspectoratele au respins numeroase propuneri din partea școlilor de a deschide în scenarii diferite fie pe clase, fie pe cicluri, respectând normele sanitare și de distanțare. Iulian Cristache a explicat pentru Edupedu.ro inclusiv cum îi afectează concret pe elevi și profesori întârzierea deciziilor guvernamentale.

La clasa fiicei sale, “noi am făcut ședința joi, pe 10 septembrie, iar singura nemulțumire a Inspectoratului a fost că școala începe în scenariul roșu, pentru prima săptămână. Însă directorul a explicat că motivul este unul de natura obiectivă: nu au avut timp fizic să monteze despărțitoarele din plexiglas, pentru că banii alocați de Consiliul Local au venit târziu, pentru simplul fapt că ordinul de ministru care reglementează montarea acestor despărțitoare a sosit târziu. În lipsa ordinului, Consiliul Local nu avea baza legală să aloce școlii sumele necesare cumpărării sistemului plexiglas”, a explicat pentru Edupedu.ro reprezentantul părinților. 

Dați-le voie celor care pot să facă scenariul 1 [adică ore exclusiv față în față, în sălile de clasă, în școlile care au un număr mic de elevi, dar care sunt în localități încadrate de Ministerul Sănătății ca fiind în scenariul galben – N.Red.] și nu-i obligați să treacă în scenariul 2 [cu ore în sistem hibrid]. Sunt școli în București care își doresc acest lucru, îndeplinesc condițiile sanitare și cărora le refuzați cursurile față în față cu toți copiii”, a declarat pentru Edupedu.ro reprezentantul părinților, Iulian Cristache. 

Dați voie să combine scenariul 1 cu scenariul 2, pentru că unele școli au decis să facă disciplinele de examen față în față, iar pe celelalte să le facă în online, astfel încât timpul petrecut de elevi la școală cu măștile pe față să fie cât mai scurt. Mă refer la absolut toate clasele. Să lase decizia descentralizată și la nivelul claselor, iar directorul să facă un efort de construire a orarului pe baza deciziilor fiecărei clase, la nivelul unității de învățământ, bineînțeles în urma înțelegerii cu corpul profesoral”, a continuat acesta. 

Președintele părinților s-a referit inclusiv la “modul în care directorii le pot da posibilitatea părinților care au temeri să își trimită copiii la școală chiar dacă nu au membri cu boli asociate în sânul familiei”. 

Deși Inspectoratul Școlar al Municipiului București și Comitetul Municipal pentru Situații de Urgență le-a acceptat unor școli din Capitală să facă la clasele primare și clasele a VIII-a și a XII-a ore în sistem hibrid (50% dintre elevi la clasă și 50% în online, prin rotație), pentru că nu aveau spații în care să îi aducă integral pe copii, nici plexiglas și nici nu puteau respecta distanțarea, sunt școli în țară cărora acest scenariu le-a fost refuzat.

Foto: Iulian Cristache/Facebook

Sunt inclusiv clase pregătitoare și din anii terminali (a VIII-a și a XII-a) care vor să facă 50-50% la clasă și online și care nu sunt lăsate, deși nu au condițiile necesare din ghiduri. În cazul elevilor din anii terminali de liceu, sunt unele zile în care au 7 ore și nu cred că pot suporta masca atât de multe ore”, a continuat Cristache.

Acesta a explicat pentru Edupedu.ro cum a descentralizat decizia școala la care învață fiica sa, aflată în clasa a IX-a. “La prima întâlnire cu părinții la care am fost invitat în calitate de reprezentant al Federației, având în vedere nemulțumirea părinților cu privire la timpul petrecut de un elev cu masca pe față, am propus ca disciplinele de examen să fie făcute obligatoriu față în față de toți anii de liceu, urmând ca celelalte discipline – în urma discuțiilor cu profesorii – să fie făcute online sau într-un procent mai mic față în față. S-a acceptat în primă ședință. I-am propus de asemenea directorului ca decizia să o lase și la nivelul fiecărei clase și să nu avem o abordare unitară, rugând directorul să facă efortul pentru întocmirea orarului modular”

Cristache a precizat că în cadrul unei întâlniri organizate la Ministerul Educației cu reprezentanții guvernului, “i-am ‘mulțumit’ domnului secretar de stat de la Ministerul Sănătății că, prin deciziile luate și neasumate de către societatea civilă, a reușit să aducă haosul la nivelul societății, în special părinți, profesori și elevi”. 

Informații de background

Amintim că Guvernul Orban a lăsat pe ultima sută de metri decizia privind modul în care va gestiona deschiderea școlilor în anul școlar 2020-2021, după ce le-a închis de pe 11 martie 2020 în contextul pandemiei COVID-19.

Întrebat constant pe parcursul verii cum se deschid școlile, premierul Ludovic Orban răspundea, pe 29 iuliePresiunea de a comunica informații despre deschiderea școlilor acum este, mai degrabă, rezultatul inițiativei demagogice a PSD.

Autoritățile locale și directorii de școli au aflat, odată cu întreaga societate, abia pe 5 august (cu o lună înainte de începerea oficială a anului școlar pentru profesori) că decizia deschiderii școlii se descentralizează și că ei joacă, așadar, rolul decisiv în modul în care vor învăța elevii din comunitățile lor.

“Normele au fost transmise, spunem noi, în timp util”, a declarat sâmbătă, 12 septembrie 2020, Monica Anisie, în ceea ce privește normele sanitare privind deschiderea școlilor.

Deși normele au venit “în timp util”, elevii, profesorii și părinții din Capitală nu știu nici astăzi, cu o zi înainte de începerea școlii, cum vor începe cursurile. Duminică dimineață s-a întrunit Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență, a anunțat ministrul Educației, Monica Anisie, care a precizat că unele școli au cerut schimbarea scenariului comunicat inițial.

Răzgândirile din Capitală vin la o zi după o decizie similară în Sibiu, unde toţi cei 1.440 de elevi din municipiu care figurau joi, în documentele publicate de Ministerul Sănătății, în scenariul roşu, au aflat sâmbătă că vor putea să înceapă de fapt de luni școala fie în formă hibrid, fie 100% în clase. Comitetul Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă din Sibiu a fost nevoit să îşi schimbe decizia, la intervenţia Primăriei, relatează Agerpres, așa că elevii, părinții și profesorii din 3 licee din Sibiu au aflat abia în sâmbăta dinaintea începerii anului școlar că se vor duce fizic de luni la școală.

Foto: © Inna Reznik | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil. Pentru școli, elevi și studenți Dreamstime.com oferă 50% reducere la toate planurile, până la sfârșitul lunii septembrie.

Citește și:
Schimbări de scenarii în școlile din Capitală. Monica Anisie: Astăzi se va întruni Comitetul Municipiului București pentru Situații de Urgență. Unele școli au cerut alt scenariu / Școala Centrală din București și grădinița Zâna florilor vor începe în scenariul roșu
Surse: Se schimbă scenariul în școli din București, cu o zi înainte de începerea școlii. Comitetul municipal pentru Situații de Urgență se reunește duminică dimineața
Monica Anisie, în ședință la Inspectoratul Școlar București: Astăzi vor decide dacă este nevoie să revizuiască unele scenarii / Am avut o discuție și cu prefectul, cu inspectorul școlar și cu directoarea de la DSP, i-am rugat să verifice toate scenariile


1 comment
  1. Știe cineva care este metodologia de eliberare a abonamentelor pentru transport gratuit pentru elevi ? Că nu știu nici școlile, nici transportatorii .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Stomatologia este o specializare de licență la finalul căreia ai drept de liberă practică, ceea ce nu este puțin, spune Ecaterina Ionescu, prorector al UMF Carol Davila / Anul acesta, concurența la stomatologie a fost mai mare ca la medicină generală 

„În primul rând, stomatologia, ca farmacia, dar diferă abordarea, este o profesie în care la finalul studiilor de universitare de licență ai drept de liberă practică, ceea ce nu este…
Vezi articolul

Scandalul amânării dezbaterilor pe legea educației, în Parlament. Pălărie, USR: Reforma în Educație este utilizată ca o armă politică / Intotero (PSD) susține că Ministerul Educației nu a avut o opinie pe amendamentul legat de dogme religioase și de aceea a suspendat ședința

Senatorul USR Ștefan Pălărie spune că suspendarea dezbaterilor pe amendamentele aduse proiectelor legilor educației de joi, din cadrul comisiei de învățământ din Camera Deputaților, are legătură “mai degrabă cu rotativa…
Vezi articolul

O chiflă, produse din carne și/sau brânzeturi, legume și un fruct reprezintă meniul unui elev din programul “masă caldă”, care costă 15 lei / În normele de aplicare, aprobate de Guvern la 2 săptămâni de la începerea școlii, nu se precizează și de când ar putea primi elevii pachetul alimentar, depinde de licitații

Guvernul a aprobat normele de aplicare pentru masă caldă în școli, în anul școlar 2022-2023. Proiectul, denumit în continuare pilot, deși se află în al 7-lea an de derulare, a…
Vezi articolul