Asistențele la ore ale directorilor nu respectă graficul stabilit – punct slab identificat de ISMB / Directorul Viforel Dorobanțu, în septembrie: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată

10.025 de vizualizări
Planuri-cadru 2025
Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com
Una dintre punctele slabe identificate de Inspectoratului Școlar al Municipiului București se referă la nerespectarea graficului de asistențe la ore de către directori, directori adjuncți, responsabilii comisiilor pentru curriculum, potrivit planului managerial pentru anul școlar 2025-2026. Documentul a fost publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București.

Concret, este vorba despre nerespectarea graficului de asistențe la ore și de participare la diverse activităţi educative extracurriculare şi extraşcolare din unitatea/instituția de învăţământ de către directori, directori adjuncți, responsabilii comisiilor pentru curriculum.

Un alt punct slab face referire la posibile modificări ale curriculumului național, neînsoţite de racordarea infrastructurii umane şi materiale (formarea cadrelor didactice si existenţa materialelor didactice auxiliare).

Este menționată și vulnerabilizarea activității de monitorizare şi control a ISMB, ca urmare a numeroase suprapuneri de activităţi, a solicitărilor MEC, a calendarelor concursurilor/examenelor școlare naţionale/olimpiadelor şcolare.

La secțiunea de „curriculum”, ISMB a identificat următoarele puncte slabe:

  • Documente sumare, nepersonalizate instituțional, ale comisiei pentru curriculum din unitățile de învățământ (plan managerial; analiza de nevoi pentru proiectarea ofertei de CDȘ din anul școlar următor; analiză a calității și eficienței opționalelor implementate la nivelul unității/instituției de învățământ; raportul privind calitatea și eficiența opționalelor desfășurate în unitatea de învățământ);
  • Caracter sumar al rapoartelor anuale ale comisiilor şi compartimentelor din unitățile de învățământ;
  • Măsuri insuficiente pentru asigurarea parcurgerii integrale a programei școlare prin modalități alternative, stabilite și aprobate de CA din unitățile de învățământ;
  • Nerespectarea graficului de asistențe la ore și de participare la diverse activităţi educative extracurriculare şi extraşcolare din unitatea/instituția de învăţământ de către directori, directori adjuncți, responsabilii comisiilor pentru curriculum;
  • Calitatea tematicii şi graficului şedinţelor consiliului profesoral și consiliului de administrație din unitățile de învățământ;
  • Neconcordanțe între PDI/PAS, nevoile și cererile beneficiarilor și partenerilor din comunitate, resursele existente și planificarea activităților extracurriculare;
  • Derularea unui număr mic de activități de învățare specifice educației interculturale pentru diversitate, dezvoltate pentru și la inițiativa minorităților existente în unitatea/instituția de învățământ și în comunitate;
  • Derularea unui număr mic de activități de învățare (în cadrul disciplinelor din trunchiul comun, curriculum-ului la decizia școlii și/sau prin activitățile extracurriculare), care să vizeze antepreșcolarii/preșcolarii/elevii aparținând grupurilor dezavantajate/vulnerabile existente în școală;
  • Derularea unui număr mic de activități de învățare menite să facă tranziția între niveluri (etape) ale învățământului (antepreșcolar, preșcolar, primar, gimnazial, liceal/profesional) mai facilă pentru copii/elevi;
  • Posibile modificări ale curriculumului național, neînsoţite de racordarea infrastructurii umane şi materiale (formarea cadrelor didactice si existenţa materialelor didactice auxiliare);
  • Vulnerabilizarea activității de monitorizare şi control a I.S.M.B. ca urmare a numeroase suprapuneri de activităţi, a solicitărilor MEC, a calendarelor concursurilor/examenelor școlare naţionale/olimpiadelor şcolare;

Edupedu.ro a scris că asistențele la ore ale directorilor sunt verificate în școlile din județul Dolj, potrivit unui document publicat de inspectoratul școlar. Este vorba despre graficul inspecțiilor școlare, an școlar 2025-2026.

Directorul Școlii Gimnaziale Nr. 1 din Curcani, Viforel Dorobanțu, a spus că își asumă că nu o să facă asistențele la ore, „pentru că n-am cum”. „Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată”, a spus acesta. Declarațiile au fost făcute la emisiunea InfoEdu de la TVR Info.

Documentul Inspectoratului Școlar al Municipiului București poate fi consultat mai jos:

Amintim că directorii și inspectorii școlari trebuie să predea minimum 10 ore pe săptămână și nu mai au dreptul la plata cu ora, în anul școlar 2025-2026, potrivit legii 141/2025, legea Bolojan asumată de guvern.

Directorii din școli și licee și inspectorii școlari generali/generali adjuncți: 

  • pot fi degrevați cu până la 50% din norma de predare, învățare și evaluare,
  • nu pot desfășura activități didactice de predare remunerate prin plata cu ora sau cumul,
  • prin excepție, pot face activități în regim de plata cu ora, în unități de învățământ preuniversitar din zone izolate, cu aprobarea consiliului de administrație al inspectoratului școlar județean, potrivit legii Bolojan.

Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că actualul model, în care directorii sunt și cadre didactice, trebuie analizat. „Poate vom dori să gândim un model mai managerial. Trebuie să vedem dacă degrevările actuale le permit să funcționeze eficient”, a explicat Daniel David, într-un interviu la  Antena 3, pe 26 august.

Alianța Colegiilor Centenare (ACC) a criticat dur măsurile introduse prin Legea 141/2025, pe care le consideră „un atac la statutul cadrului didactic” și „o compromitere pe termen lung a calității în educație”. De exemplu, obligațiile impuse directorilor de școli de a preda 10-14 ore/săptămână creează ambiguități și inechități, potrivit unui punct de vedere transmis redacției.

Ce s-a schimbat din septembrie 2025

Pe 1 septembrie, Guvernul a publicat în Monitorul Oficial normele metodologice care stabilesc degrevarea de normă didactică și de predare pentru personalul cu funcții de conducere, îndrumare și control în învățământul preuniversitar. Ele intră în vigoare odată cu începutul anului școlar 2025-2026.

Aceste norme, corelate cu Legea 141/2025, prevăd că:

  • Directorii de școală, grădiniță și liceu vor avea o normă fixă de 10 ore de predare/săptămână.
  • Directorii adjuncți vor avea 12 ore/săptămână.
  • Inspectorii școlari vor preda 10 ore/săptămână.
  • Consilierii de la CJRAE vor avea 16 ore/săptămână.

Prin urmare, directorii și inspectorii nu vor mai putea cumula plata cu ora, fiind obligați să predea exact numărul de ore stabilit de lege, cu excepția cazurilor aprobate de inspectoratele școlare (ex. școli izolate).

Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.

Foto: © Mikhail Davidovich | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
DOCUMENT Unii profesori nu-și pot plăti cursurile de formare sau perfecționare – amenințare identificată de ISMB / Profesorii sunt obligați să participe cel puțin o dată la 2 ani la cel puțin un program de formare continuă acreditat
Asistențele la ore ale directorilor sunt verificate în școlile din județul Dolj / Directorul Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată
Directorul Viforel Dorobanțu: Dacă se mai așteaptă cineva din inspectorat sau minister ca vreun director să-și facă numărul de asistențe la ore, atunci are, din punctul meu de vedere, o imaginație bogată. Îmi asum că nu o să le fac, pentru că n-am cum
Portofoliile profesorilor și planificările anuale sunt verificate în cadrul inspecțiilor din anul școlar 2025-2026 – document al Inspectoratului Școlar Județean Dolj
Inspecții an școlar 2025-2026. Contractele pentru plata cu ora și încadrarea profesorilor vor fi verificate în școlile din județul Dolj – document
Inspecții an școlar 2025-2026. Verificarea evaluării anuale a profesorilor – unul dintre aspectele vizate de Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu
Inspecții an școlar 2025-2026. Semnarea condicii de prezență și notarea ritmică, printre aspectele verificate de către Inspectoratul Școlar Județean Giurgiu – document


1 comment
  1. Relax, sunt unii care exista pentru a face asistente! Iti vine sa crezi că vor sa faca liceul din nou la ce fervoare au in a intra din clasa in clasa!
    Nu ajungea educatia sub unul ca david daca nu era plin sistemul de directori și inspectori de genul asta!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Stupefiant: Unul dintre motivele pentru care un judecător a suspendat analiza doctoratului premierului Ciucă a fost ”nevoia de stabilitate în conducerea executivă a statului.” Unele fragmente din sentință sunt plagiate din alte sentințe

Infamul ”Vrem liniște” folosit de fostul președinte Ion Iliescu și foștii comuniști, în anii 90, pentru a le ascunde intenția de a captura Statul, a fost reutilizat de judecătorul Ionela…
Vezi articolul

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor, din Ministerul Educației, evită să spună dacă a echivalat până acum diplome emise de organizații americane de tip homeschooling

Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (CNRED), instituție aflată în subordinea Ministerului Educației a evitat să spună câte diplome emise de organizații americane de tip homeschooling au fost…
Vezi articolul

UPDATE Ateliere de aplicare de uleiuri esențiale, prezentare de parfumuri și „reconectare cu copilul interior”, în orarul Bibliotecii Prichindeilor din Praga, finanțată de Departamentul pentru Românii de Pretutindeni al Guvernului României. Secretar de stat: E pentru prima dată când aud. Mi se pare straniu că fac publicitate unor uleiuri / Biblioteca Prichindeilor susține că activitățile cu uleiuri nu sunt ale sale, ci ale spațiului în care are și ea sediul

Printre activitățile desfășurate la Biblioteca Prichindeilor din Praga, Cehia, parte dintr-o rețea de biblioteci susținute financiar de un departament al Guvernului României, se află și două ateliere care au stârnit…
Vezi articolul