Normele de aplicare pentru măsurile din Legea Bolojan, Legea 141/2025, provoacă o serie de efecte nocive pentru școli, elevi și profesori, atrage atenția inspectorul școlar general al Inspectoratului Școlar al Județului (ISJ) Timiș, Aura Danielescu, într-o declarație pentru Agenția Națională de Presă Agerpres. Aceasta a precizat că „ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani”, referindu-se la felul în care se propune aplicarea creșterii numărului de elevi în clasă. Este primul inspector școlar general care critică public măsurile pe care Guvernul Bolojan le-a luat prin asumarea răspunderii în fața Parlamentului, fără nicio opoziție din partea ministrului Educației și Cercetării Daniel David.
„În acest moment, nu este legislaţia subsecventă, este doar în dezbatere publică şi nu ştim care va fi forma finală. Dacă forma finală se păstrează şi, spre exemplu, alineatul potrivit căruia nu poate funcţiona pe unitatea de învăţământ cu personalitate juridică decât o singură clasă sub nivelul mediu (n.red. al numărului de elevi prevăzut de Legea 141/2025), iar restul, toate celelalte clase ar trebui să fie peste numărul mediu, toate satele sunt afectate. Nu va exista o localitate din judeţ care să nu fie afectată, pentru că în mediul rural nu avem clase care să fie constituite la nivelul mediu. Ceea ce înseamnă că la învăţământul primar (nred. clasele) nu pot să funcţioneze sub 18 elevi, la gimnaziu nu pot să funcţioneze sub 20, iar la liceu nu pot să funcţioneze sub 23 de elevi, decât o singură clasă.
Mai avem probleme că, deşi articolul sună cu ton imperativ, sunt situaţii în care două clase care sunt, fiecare, sub nivelul mediu ca număr de elevi, dacă se comasează ajung la mult mai mulţi elevi peste nivelul maxim. Nu se spune ce se întâmplă în această situaţie.
Pe de altă parte, nu s-a ţinut cont de refacerea infrastructurii, întrucât sunt clase, din mediul rural şi urban mic, care nu pot primi 30 de copii sau peste acest număr în clasă. Ceea ce se întâmplă acum regresează învăţământul românesc cu cel puţin 10-15 ani”, a declarat, pentru Agerpres, Aura Danielescu.
Ea spune că s-a ajuns în situaţia anilor 2000, când era dificilă supravieţuirea cu clasele de la liceele tehnologice, pentru că după clasa a IX-a era o migraţie de 700-800 de copii la liceele teoretice.
„Acum, dacă numărul maxim de copii pe clasă este 30, dar cu posibilitatea ca inspectoratele şcolare să aprobe încă patru locuri, nu doar două, cum era pe vechea legislaţie, toate clasele pot ajunge la 28 de copii la învăţământul primar, la 32 de copii la gimnaziu şi la 34 de copii la liceu. Ceea ce înseamnă că, nefiind definită excepţia şi neexistând o posibilitate de a determina care situaţie este mai excepţională faţă de cealaltă, vom fi puşi chiar în situaţia de a fi daţi în judecată de părinţi, în cazul în care considerăm că pentru unul ar fi o excepţie majorarea de efective, iar pentru altul nu. Vom putea ajunge, astfel, cu clase de liceu la 34 de copii (faţă de 26, acum), ceea ce înseamnă că pentru fiecare clasă ar putea să se suplimenteze până la 8 locuri”, detaliază Aura Danielescu.
Potrivit şefei IŞJ Timiş, în cazul liceelor tehnologice se poate ajunge, astfel, ca la 100 de clase să fie o migraţie de la liceele tehnologice spre teoretice de 800 de elevi în patru ani.
„Va fi o pierdere pentru toată lumea, pentru liceele tehnologice, pentru că nu vor mai putea supravieţui, şi pentru liceele teoretice, pentru că nu toţi copiii sunt capabili să termine un liceu teoretic, iar nivelul va scădea extraordinar. Nivelul calitativ al educației scade în clasele cu mulţi elevi, pentru că revenim la a preda în clase supra-aglomerate, dincolo de faptul că nu avem unde să-i punem. Noi încă lucrăm pe planul de şcolarizare. Nici nu putem lua nişte hotărâri până în momentul în care nu se publică în Monitorul Oficial actele subsecvente.
În acest moment, mediul rural reprezintă 50% din numărul total de copii şi numărul total de clase din judeţul Timiş. Nu cred că va exista un 3-4% din mediul rural care să scape de comasări. În general, se comasează clasele. Ajung să funcţioneze în sistem simultan. Mai rău decât pe vremea lui Creangă, pentru că atunci era un număr mic de copii în clasele primare’, subliniază şefa IŞJ Timiş.
După calculul Aurei Danielescu, în judeţul Timiş se vor pierde în jur de 900 de norme, cei mai afectaţi de aceste măsuri urmând să fie dascălii tineri şi de vârstă medie, care ar fi trebuit să asigure schimbul între generaţii.
„Dacă în acest moment, noi suntem preocupaţi să asigurăm numărul de 20 de ore personalului didactic titular, colegii care au ajuns la o vârstă de 40 de ani, de 30 de ani şi care după câţiva ani de practică în învăţământ au reuşit să obţină un contract de muncă pe durata viabilităţii postului, urmând să facă paşii spre titularizare şi definitivat în învăţământ, ei sunt cei mai afectaţi de aceste măsuri, pentru că sunt categorii care vor fi încadrate la final de tot şi pentru ei nu mai rămâne absolut nimic, nu mai vorbim de faptul că nu vor mai rămâne ore, decât foarte puţine, pentru cadre didactice suplinitoare (…). Un lucru foarte grav care se va întâmpla este că chiar şi puţinele ore care rămân sunt atribuite la plata cu ora necalificaţilor, pentru că pe un tarif orar de 20 de lei un calificat nu va dori să facă acea oră. În mediul rural vor ajunge copiii să facă educaţie fizică cu profesorul de română, chimie cu profesorul de matematică”, spune Aura Danielescu.
În aceste condiţii, şefa IŞJ Timiş consideră că proiectul de ţară „România Educată” a murit încă din faşă, în condiţiile în care „rata abandonului şcolar şi a copiilor cu rezultate foarte slabe din mediul rural există şi se va amplifica, pentru că profesorii care sunt nevoiţi să meargă pe patru-cinci şcoli nu vor mai preda nici măcar la calitatea la care se întâmplă în acest moment”.
Reamintim, până azi, 6 august, o serie de acte subsecvente de aplicare a legii 141/2025, legea Bolojan, au fost supuse debaterii publice:
- Proiect HG pentru aprobarea normelor metodologice privind stabilirea degrevării de normă didactică de predare şi a obligaţiei de predare a personalului didactic de predare care ocupă funcții de conducere, îndrumare și control
- Procedura privind reorganizarea unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat şi constituirea formaţiunilor de studiu în învăţământul preuniversitar de stat, în anul şcolar 2025 – 2026, ca urmare a măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare;
- Procedură privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, în anul școlar 2025 – 2026, ca urmare a aplicării măsurilor adoptate prin Legea nr. 141/2025 privind unele măsuri fiscal-bugetare.
- Proiect de Ordin pentru modificarea metodologiei privind organizarea claselor în regim simultan, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 3.036/2024
De precizat că din partea tuturor consilierilor onorifici ai ministrului este o tăcere complice, iar declarațiile ministrului arată un dispreț față de știință și școală.
Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
30 comments
E de apreciat ca d-na inspector acorda interviuri și critica pe Facebook masurile. Din păcate, nu face nimic concret. Ar fi putut sa facă un memoriu scris la ministru, semnat de toți directorii și profesorii ce susțin acest demers.
In practică, d-na inspector nu face decât sa dea indicații directorilor din subordine sa se execute, sa cheme profesorii din concediu sa își dea acordul pt aplicarea acestor masuri aberante.
Dacă inspectorii și directorii ar face front comun și nu ar aplica masurile acestea ce provoacă un haos general, atunci as crede-o pe dna inspector ca se lupta pt educatie. Altminteri sunt vorbe frumoase ca să își facă reclama! Se gândește ca îi expira mandatul de inspector și își pregătește terenul pt a se opune în caz ca nu i se mai prelungește.
Daca profesorii boicitau bacaureagul fin august, dereftorasii numiti politic si USJurile toate cu aprobare de Partid nu mai omorau cu mainile lor la comanda lui Bolojan-David incatamantul.
Cred că mulți nu înțeleg gravitatea situației. E inadmisibil ceea ce se întâmplă și mai multe voci importante ar trebui să iasă în public.
La Buzău nu ar fi zis așa ceva dna inspector, dânsa dorește în continuare să rămână cu gașca la conducerea ISJ Buzău. Oamenii partidului rămân în funcții.
Doamna inspector are probleme grave in Timisoara. Ar trebui sa mearga prin scoli sa vada copiii inghesuiti, clasele 1-4 cu ore dupa masa, orele de sport pe holuri cu beton. Sa lase politica si sa-si faca treaba ei. Iesit din birouri, unde i cald si bine, mers si luat la puricat toti directorii si toate scolile pe rind. Asa cu simpatizanti, de la un partid sau altul nu ne ajută.
Ati citit articolul?
Fix asta este treaba domniei sale!
Probleme grave? Asteptati sa vedeti ce urmeaza. Hai, Slava!
Aprecieri doamnei inspector scolar pentru curaj si obiectivitate! Denota o buna cunoastere a situatiei din teren. In aceste momente inspectoratele si directorii sunt intr-o situatie dificila! Li s-a pus pe umeri o situatie ff grea!
Mai bine demisionati în semn de protest@
De ce trebuie sa avem veșnici care nu mai pleacă. Sunt atâția profesori capabili sa va ia locul și care nu sunt rude cu guvernanții!
ce aberati continuu cu clase de 26 de elevi la licee?
asta e pe hârtie și doar la profil filo & stiinte sociale uneori fiindcă în tara asta toți se cred matematicieni.
la mate-info sunt 36-37 de elevi de cand încep a IX-a/ cum a fost posibil sa aprobe inspectoratul asa ceva?
felicitări,doamnei…alții tac mâlc de frica sa nu i schimbe…
da nu e mai pune sa fie mai puțini elevi Intr o clasă, gen sa fie mai multe clase cu mai puțini elevi și mai mulți profesori așa profesorii reușesc să îi ajute pe toți daca sunt mai multi nu poate lucra Intr o oră cu toți, nu mai zic de bani că ne fura pe fata, nu mai zic ca in scoli NICI HARTIE IGIENICA SI SAMUN NU E, sau ca te doare fundul de la scaunele alea învechite pe care stai 8 ore poate și mai mult daca ai pregătire după ore, sau că mulți dintre noi ajungem cu probleme din cauza stresului pe baza TOCATULUI FARA SENS și că amarata aia de diploma de bac nu te ajuta cu nimic în viața sau „CUNOSTINTELE” CU CARE IESI DIN SCOALA, NU E MAI BINE SA RESTRUCTUREZE NISTE AMARATE DE MATERII ?? IN RITMUL ASTA PROFESORII ISI GASESC ALTE MESERII SI COPII SE LASA DE SCOALA
👏👏👏 bravo vouă că sunteți plini de bani și aere și aveți ochelari ca la cal și nu mai vedeți și ce e in jurul vostru când teoretic școală e gratuita da pentru un copil de generală trebuie sa cheltui o poala de bani pe caiete, cărticele, acuarele și câte și mai câte de au naibii și probleme cu spatele din cauza kg de le cara zi de zi și poate multi dintre ei nici nu si permit sa cumpere tot ce le trebuie
și zic asta din perspectiva unui elev !!
Hai să profităm, cât mai putem, de transparența salarială a veniturilor bugetarilor… La o simplă căutare cu Google, putem găsi, de exemplu, vestita școală din comuna Vărbilău/Prahova…. Multe „brute” de peste 10000 lei, unele chiar și de peste 15000…
http://www.scoalavarbilau.ro/wp-content/uploads/2025/03/Transparenta-veniturilor-salariale-martie-2025pdf.pdf
@Indignata pe salarii nete de vreo 5.000 lei?
Cam cât ar trebui să aibă un profesor cu 30 de ani la catedră?
Minim pe economie ca un necalificat, așa e?
Nu vreo 5000, mai pune dacă ai avut nota 5 la aritmetică. 6000n/10000b, 9000n/15000b… Citizen, e vorba doar de mărețul Vărbilău… By the way, tu știi cât e minimul pe economie, n/b, adică net/brut?
Felicitări! Mă gândeam la numărul mare de copii din clase și la cum reușești să-ți faci treaba atunci când ai și copii cu cerințe educaționale speciale (CES). Mă gândesc și la materialele de care acești copii au nevoie și care, de multe ori, trebuie asigurate chiar de cadrele didactice…
Textul tău transmite bine ideea, dar poate fi ușor îmbunătățit pentru claritate, coerență și corectitudine gramaticală. Iată o variantă revizuită:
—
Felicitări! Mă gândeam la numărul mare de copii din clase și la cum reușești să-ți faci treaba atunci când ai și copii cu cerințe educaționale speciale (CES). Mă gândesc și la materialele de care acești copii au nevoie și care, de multe ori, trebuie asigurate chiar de cadrele didactice…
Felicitări! În sfârșit,cineva a spus exact ce se întâmplă.Am auzit tot felul de comentarii răutăcioase.Oamenii nu înțeleg că aceste măsuri sunt aberante.
Felicitări! Este timpul ca toți să aibă curaj și să spună realitatea! Măsurile aberante trebuie să dispară! Să nu uite că funcția este trecătoare și apoi trebuie să se întoarcă la post (dacă o să mai fie).
Felicitări! Este timpul ca toți să se trezească și să spună realitatea! Toate măsurile aberante trebuie să dispară!Să nu uite că funcția este trecătoare și apoi se vor întoarce la post.
Felicitări pentru atitudinea Dumneavoastră
Valoarea plății cu ora nu poate fi mai mică decât valoarea orei prestate în norma. Responsabilitățile sunt aceleași. La muncă egală plata egală în funcție de încadrare. Ce spun experții în dreptul muncii?
Nu te obliga nimeni sa iei ore la plata cu ora. Mai întâi ocupa-te serios de cele din norma ta! Căci daca ai face asta cu greu ai putea avea timp sa te ocupi si de alte ore!
Sunt tineri care nu- si pot completa o norma din cauza unora ca tine!
Măcar pe vremea lui Creangă și Eminescu erau dascălii apreciați.Nu ar fi rău din acest punct de vedere să ne întoarcem pe vremea lui CREANGĂ.
Este foarte posibil ca după reforma lui Daniel David să fie nevoie de un SPIRU HARET să pună învătământul pe linia de plutire.
Marea problemă este de unde îl luăm.
TRIST, dar asta este situația in care se afĺă învătământul românesc.
.
Fiti verticali in fata prostiei, stimati colegi inspectori! Am dori ca si alte voci sa se audă , iar daca omul nu intelege, demisionati! Sunteti colegii nostri!
In sfârșit, după 50 de zile reacționează cei care cunosc cel mai bine mecanismele sistemului.
Dacă toți inspectorii generali ar fi reacționat așa, spunând realitatea crudă, poate NU se ajungea aici.
Extraordinar faptul că mai sunt și inspectori care au curajul sa spună adevărul.
Majoritatea tac.
Tac, deși știu foarte bine ce înseamnă să pui în aplicare măsurile
Ceilalți? Pozitia ghiocel?
Majoritatea au aceeasi parere dar nu au curaj sa vorbeasca.
Prefera sa intoarca invatamantul cu 10-15 ani in urma pentru o functie de ministru care nu dureaza mult.
Felicitari pentru ca ati spus situatia reala!
Va fi demisă în 3… 2… 1… de omni-expertul David, care știe el mai bine chiar decât Consiliul Fiscal cum e cu banii. Evident știe mai bine cum e cu învățământul preuniversitar, în special în rural, el fiind toată viața profesională vorbitor de vorbe în universitate. Evident știe mai bine decât sărăcanii care-și vor petrece viața de-acum în mijloace de transport cum e cu catedra în mai multe locuri, el fiind rector într-o singură instituție în al doilea cel mai scump oraș din țară și chiar dacă prin absurd ar trebui să facă o navetă, e unul din cei mai bogați miniștri din guvern.
Omul ăsta n-are empatie, n-are curiozități, n-are dubii ci doar certitudini. Mă mir că n-a ajuns încă să ne recomande să mâncăm cozonac dacă n-avem pâine.
Felicitați! Un om care are coloana vertebrala! Din pacate, inspectorii politruci și directorii sunt ghiocel!