Școala din Vaideeni, județul Vâlcea, amendată pentru segregare de Consiliul pentru Combaterea Discriminării după ce a împărțit elevii în clase în funcție de etnie și domiciliu

3.179 de vizualizări
Școala din Vaideeni / Foto: gazetavalceana.ro
Școala Gimnazială din Vaideeni, județul Vâlcea, a fost amendată pentru segregare după ce împărțit elevii în clase în funcție de etnie și domiciliul acestora, anunță într-un comunicat de presă Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD). 15 copii de etnie romă dintr-un cătun din comună, Atârnați, au format o clasă de a V-a (V B), după ce o clasă de a V-a A ar fi fost compusă exclusiv din copii români, potrivit informațiilor Edupedu.ro.

Amenda, în valoare de 2.000 de lei, vine pentru „fapta Școlii Gimnaziale Luca Solomon din comuna Vaideeni, județul Vâlcea, de a constitui clase separate de elevi pe criteriile etnie și domiciliu”, care reprezintă discriminare indirectă conform art. 2 alin.3, art. 2 alin 4 coroborat cu art. 11 alin 1 din Ordonanță”, potrivit sursei citate.

Colegiul director al CNCD a decis să recomande școlii „respectarea Ordinului nr. 6134/2016 Cadru privind interzicerea segregării școlare în unitățile de învățământ preuniversitar” și să acorde un „termen de monitorizare de 6 luni pentru remedierea situației de discriminare”, mai scrie în comunicat.

Potrivit surselor noastre, școala ar fi motivat că această împărțire în clase este din dorința părinților care vor să păstreze componența claselor din primar.

  • Situația din Vaideeni abia acum a fost sesizată la CNCD, însă ar exista de mai mulți ani, potrivit informațiilor Edupedu.ro.
Trei clase de „B”, doar din copii de la Atârnați

Cătălina Olteanu, membru în Colegiul director al Consiliului, a explicat pentru Edupedu.ro: „Comuna Vaideeni are mai multe sate în componența ei, printre care și un cătun, Atârnați, care este format în totalitate din romi rudari, însă acest cătun este mai degrabă un fel de cartier în Vaideeni, pentru că el ca și unitate administrativ teritorială (UAT) nu există, căci asta e definiția cătunului. Practic în cartierul acesta există o școală primară, Școala primară Atârnați, din clasa Pregătitoare până în clasa a IV-a. Ei învață acolo în regim simultan.

Și când se duc în clasa a V-a sunt puși într-o clasă separată, adică clasa a 5-a A este formată doar din copii de la Vaideeni, adică de copii români, din centrul comunei, și clasa a V-a B formată în totalitate din copii din acest cătun, cei care au venit de la Școala Primară Atârnați, respectiv 15 copii dintre care 8 sunt cei care au venit din clasa a IV-a și 7 repetenți”, a spus Cătălina Olteanu de la CNCD.

„Și la celelalte clase la fel funcționează, doar că acolo au pus toți copiii de la Vaideeni într-o clasă și pe ceilalți din celelalte părți ale comunei într-o clasă „B””, a mai spus Olteanu. În acest an școlar, în clasa a VIII-a A sunt copii de la Vaideeni și în a VIII-a B – elevi de la Vaideeni și celelalte sate, pentru că de la Atârnați nu mai ajung copii, aceștia abandonând școala, potrivit acesteia.

„Noi (n. red. CNCD) am cerut clarificări și școala a recunoscut cumva că nu este o practică sănătoasă, incluzivă, și așteptăm ca școala să regândească sistemul. Vor avea la dispoziție 6 luni, procesul de desegregare durează și nu poate fi realizat într-un termen scurt”, a mai declarat Cătălina Olteanu pentru Edupedu.ro.

Articol în curs de actualizare.


7 comments
  1. Generatia noastra o sa refuze sa mai plateasca rromilor pomenile.

    Sa vi le plateasca UE daca le convine.

    Va e rusine intre voi sa stati impreuna voi rromii? ce va trebuie amestecatura cu altii adica cu romanii? va plac romanii sau ce?

    Daca aveti demnitate stati singuri in clasa voastra de rromi asa cum alte etnii stau.

    Ungurii cum cer si au clase proprii cu predare in limba lor?

    Uite cum scade valoarea scolii cu mizerii de-atea cu amestecatul copchiiilor. Nu trebuie amestecati asa cum nu amesteci nici berea cu uleiul sau vinul cu laptele, lupii cu oile sau delfinii cu gainile.

  2. Păi nu au fost segregați pe rasă ci pe localități, o cu totul altă specie.

    in plus știm foarte bine că apar conflicte intre copii și sunt sigur că directorul nu a fost animat de nush ce rasism ci de dorința de a domoli conflictele

    și nu veniți cu BS ideologic, căci in Florești – Cluj situația e de așa natură că parintii iși aduc copiii in Cluj tocmai pentru că sunt hărtuiți de copii rromi care sunt multi si asertivi. Invers, o școală-pilot pe fonduri europene pentru rromi, cu profi rromi pentru copii rromi a functionat perfect TOCMAI pentru că nu sunt asemenea probleme.

    deci nu tot ce pare segregare este segregare. uneori și ei se simt mai bine intre ei, de unde știți că nu le convine? nu am văzut să fie intrebați , și nici să se apere directorul – cred că presiunea idioată e așa de mare că nu va putea spune adevărul fără să fie linșat, dar cum am spus nu cred că e vreun rasism in joc cu cred activiștii de profesie.

  3. Lipsește opinia rromilor. Dacă separarea a fost făcută la cererea lor? Noi avem tradițiile și obiceiurile noastre, nu ne amestecăm cu românii. Dacă nu îmi publicați comentariul, voi considera că este un act discriminator, rasist și vă voi reclama la CNCD

  4. Daca amesteci copiii, clasa se duce de rapa si nu mai invata nimeni nimic. Celor slabi li se pare greu si pierd firul, iar celor buni libse pare banal si se plictisesc. Asa ca toti au pretext sa faca doar galagie. Azi poti sa faci orice rau, dar singura crima e discriminarea. O gramada de paraziti, care traiesc din bestelirea scolii.

    1. corect. mai ales că domiciliul, în special, este un criteriu foarte bun de a departaja elevii și a le stabili inteligența și nivelul de cunoștințe.

    2. Deci nu e nicio problemă să faci o clasă de români și una de rromi, nu? De fapt asta înseamnă să îi separi în buni și slabi. Căci, se știe, românii sunt toți buni, rromii sunt toți slabi. Ciudată logică aveți…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Ligia Deca, ministrul care acceptă o alocare de 2,1% din PIB pentru Ministerul Educației, spune că s-a întors în România, după studii în străinătate, pentru a se “dedica construirii unui buget echitabil, care să susțină un învățământ mai bun, incluziv, de calitate” 

Ministrul Educației, Ligia Deca, a spus luni, într-un discurs susținut la Parlament pe tema proiectului de buget pe 2023, că ea s-a întors în țară, după studii “la o universitate…
Vezi articolul

Cooperativa „munca în zadar”. Cel puțin 888 de școli, obligate să ceară revenirea în activitate cu prezență fizică, deși toți elevii sunt în vacanță. Circuitul hârtiilor degeaba pune în mișcare sute de funcționari în toată țara

8 școli din București își reiau activitatea cu prezență fizică de astăzi, potrivit unei hotărâri a Comitetului Municipiului București pentru Situații de Urgență (CMBSU), potrivit Agerpres. „Nu se întorc elevii,…
Vezi articolul

Probleme cu acordarea burselor de merit, semnalate de profesori: O elevă care a avut media 9,35 anul trecut și 9,68 în primul semestru acum poate lua bursă de merit sau este pedepsită că a înregistrat un progres școlar, fără să știe că regulile se vor schimba „în timpul jocului”

O profesoară din București a semnalat pe Facebook mai multe nelămuriri privind acordarea burselor de merit pentru elevi, după ce ministerul Educației a schimbat regulile „în timpul jocului”. Spre exemplu,…
Vezi articolul