Burse de merit 2024-2025. Criterii de acordare, mod de calcul, cuantum și condiții de menținere – proiect

8.683 de vizualizări
Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com
Elevii de gimnaziu și liceu vor primi burse de merit în valoare de 450 de lei pe lună dacă vor avea media anuală peste 9,50, de anul școlar viitor, potrivit proiectului de ordonanță pus în dezbatere publică luni, 25 martie de Ministerul Educației. Ei trebuie să aibă mai puțin de 10 absențe într-o lună. Aceștia trebuie să se încadreze în primii 30% din clasă împreună cu elevii care vor avea medii între 7 și 9,50.

Din anul școlar 2024-2025, bursa de merit în valoare de 450 de lei pe lună, cuantum minim stabilit de lege, va fi acordată elevilor de gimnaziu și liceu dacă vor avea media anuală peste 9,50. Sunt însă și două condiții spre deosebire de situația din prezent: elevii trebuie să aibă media 10 la purtare sau calificativul “Foarte Bine”, în cazul elevilor de clasa a V-a, și să nu aibă mai mult de 10 absențe pe lună. De exemplu, dacă luna următoare același elev are mai puțin de 10 absențe, primește bursa de merit.

“Bursa de excelență, bursa de merit, bursa de reziliență sau bursa tehnologică sunt acordate și sub condiția ca elevul beneficiar să fi obținut media 10 la purtare sau calificativul foarte bine la purtare la finalul anului școlar anterior. În situația în care elevii acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de excelență, bursa de reziliență, bursa de merit, bursa socială, respectiv bursa tehnologică, după caz, pentru luna respectivă”, potrivit proiectului de ordonanță de urgență lansat de Ministerul Educației în consultare luni, 25 martie.

Apare încă o modificare la acordarea burselor de merit. Pragul de 30% va include acum și bursele de reziliență împreună cu cele de merit. Asta înseamnă că pot exista și situații în care în unele clase, cu medii mari, să se atingă procentul de 30% doar din mediile de peste 9,50, caz în care nu ar mai primi bursa de reziliență cei cu medii între 7 și 9,50. În același timp, la polul opus, dacă “în situația în care, la nivelul unei clase, bursele de merit și cele de reziliență cumulate nu vor reprezenta 30% din totalul elevilor, acest procent poate fi mai mic de 30%”.

Situații de acest gen au fost de altfel reclamate la Consiliul Național de Combatere a Discriminării.

Metodologia cadru de acordare a burselor, propusă în dezbatere publică de Ministerul Educației, prevede în cazul burselor de merit:

”Art 7 (1) Bursele de merit și de reziliență se acordă – cumulat – pentru minimum 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu, inclusiv învățământ profesional și dual, dintr-o unitate de învățământ preuniversitar.

(2) Bursele de merit se acordă după cum urmează:

a) elevilor din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, mai puțin elevii din clasa a V-a și elevii din clasa a IX-a, cu medii generale pe anul școlar anterior egale sau mai mari de 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

b) elevilor din fiecare clasă a V-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu media primelor două intervale de învățare din anul școlar în curs mai mare sau egală cu 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

c) elevilor din fiecare clasă a IX-a dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, cu medii de admitere în învățământul liceal sau profesional și dual egale sau mai mari de 9,50; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii de admitere mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

d) elevilor de gimnaziu și liceu, inclusiv învățământ profesional și dual, care au obținut premiile I, II sau III la etapele județene ale olimpiadelor școlare recunoscute de Ministerul Educației, premiul I la etapele naționale ale concursurilor/competițiilor școlare și extrașcolare, recunoscute de Ministerul Educației, elevilor care au obținut medalia de aur/locul I la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale olimpice/probe olimpice.

Art. 8 (1) Bursele de merit și de reziliență care au la bază media se acordă la propunerea profesorului diriginte, nefiind condiționate de depunerea unei cereri în acest sens. Profesorul diriginte va înainta la secretariatul unității de învățământ lista cu elevii propuși pentru bursa de merit și de reziliență pe baza mediei, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, pentru elevii clasele VI-XII, iar pentru elevii de clasa a V-a, în primele 15 zile calendaristice ale lunii ianuarie.

(2) Bursele de merit care au la bază rezultatele obținute la competiții/concursuri școlare și extrașcolare, atestate prin documente școlare, respectiv prin copii de pe diplomele obținute la competiții, certificate pentru conformitate cu originalul la nivelul unității de învățământ, se acordă elevilor pe baza unei cereri, depuse de părinte/reprezentant legal/elev major, în primele 25 de zile calendaristice de la începerea cursurilor anului școlar, sau în termen de 15 zile calendaristice de la data obținerii premiului pentru elevii din anii terminali, conform art. 7 alin. (14). Rezultatele la campionatele naționale organizate de federațiile sportive naționale olimpice/probe olimpice care vor sta la baza acordării burselor de merit vor fi atestate prin: copie diplomă loc I și adeverință de la federația sportivă națională pe ramura de sport respectivă, la care se atașează extras din calendarul competițional.

(3) Profesorul diriginte sprijină elevii majori, părinții/reprezentanții legali ai elevilor minori și
coordonează procesul de depunere a documentelor necesare pentru acordarea burselor.

(4) În aplicarea prevederilor art. 7, în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși elevii cărora trebuie să li se acorde bursă de merit pe baza criteriilor definite la alin (2) lit. d), lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia.

(5) În aplicarea prevederilor art. 7, în situația în care elevii cărora trebuie să li se acorde bursă de merit pe baza criteriilor definite la alin. (2) lit. d), se află și în primii 30% din elevii clasei, lista se extinde cu un număr egal cu cel al elevilor care obțin bursă pe baza rezultatelor la concursuri/competiții”.

Art. 16 (2) Un elev poate beneficia de o singură bursă de merit pe an, indiferent de rezultatele obținute în anul școlar anterior, ca medie generală sau rezultate la competiții.

(11) Bursa de merit este acordată și sub condiția ca elevul beneficiar să fie promovat la toate disciplinele și să fi obținut media 10 la purtare sau calificativul foarte bine la purtare la finalul anului școlar anterior.

(12) În situația în care elevii acumulează 10 sau mai multe absențe nemotivate într-o lună, nu primesc bursa de merit pentru luna respectivă.

(16) Rezultatele la olimpiade/competiții/concursuri/campionate în baza cărora se acordă burse de excelență olimpică I lși II și burse de merit sunt cele obținute de elevi în anul școlar anterior, excepție elevii din ani terminali, care beneficiază de burse și pentru rezultate obținute la olimpiade/competiții/concursuri/campionate derulate în anul școlar în curs.

Art. 18 (1) Sumele alocate pentru bursele elevilor sunt neimpozabile și nu sunt luate în considerare la calculul venitului mediu net lunar pe membru de familie, necesar pentru obținerea venitului minim garantat, precum și pentru alte beneficii sociale.

(2) Pentru lunile din anul școlar în care sunt vacanțe, modalitatea de calcul a burselor de merit și tehnologice este (CmB / NZL) x (NZL – NZV), unde:

CmB = cuantumul minim al bursei, stabilit prin lege/ordin de ministru;
NZL = număr zile lucrătoare în luna respectivă;
NZV = număr de zile de vacanță în luna respectivă.

(3) În calculul prevăzut la alin. (2) sărbătorile legale și zilele declarate libere prin lege sunt
considerate zile lucrătoare.

În prezent, potrivit art 7, lit 1, din legea educației, primesc bursa de merit, 30% din elevii din fiecare clasă de gimnaziu și liceu dintr-o unitate de învățământ preuniversitar, mai puțin elevii din clasa a V-a și elevii din clasa a IX-a, în ordinea descrescătoare a mediilor generale anuale; în situația în care prin aplicarea procentului de 30% nu sunt cuprinși toți elevii cu medii generale anuale mai mari sau egale cu 9,50, lista va fi extinsă pentru a-i cuprinde și pe aceștia;

“În cazul elevilor de clasa a V-a, aceștia vor primi burse de merit dacă au peste media 9,50 în primele două module ale anului în curs, iar burse de reziliență vor primi cei cu media peste 7 până în 9,50, în primele două module ale anului în curs”, a precizat Ligia Deca, luni, în conferința de presă.

De asemenea, elevii de clasa a IX-a vor primi burse de merit și de reziliență pe baza mediei de admitere la liceu.

  • O analiză Edupedu.ro arată că referitor la luna octombrie 2023, pe tranșa 9.50 – 10 sunt 242.665 de elevi cu bursă de merit, adică 52.55%.
Informații de context

Premierul Marcel Ciolacu a spus că „nu poate fi acceptat în continuare” ca elevii de nota 2 să primească burse de merit și i-a cerut Ligiei Deca să găsească o soluție. Asta în condițiile în care aproape 8.500 de elevi care au media sub 5 iau bursă de merit, potrivit datelor Ministerului Educației.

Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, explica pe 21 septembrie că elevi cu medii de 5 pot lua bursă de merit dacă sunt în primii 30% din clasă. În cazul elevilor de clasa a IX-a, se iau în considerare mediile de admitere la liceu, adică media de la Evaluarea Națională, iar în unele cazuri acestea pot fi foarte mici, 2, 3 sau puțin peste 1.

De altfel, pe 26 septembrie, Ministerul Educației a dat instrucțiuni pentru bursele școlare din 2023-2024, printr-o notă oficială: Pot lua bursă de merit și elevii care nu au susținut Evaluarea Națională.

Pe 25 octombrie 2023, ministra Educației, Ligia Deca, a spus, la Antena 1, că situațiile apărute în presă în care elevi cu medii sub 5 iau bursă de merit apar doar la clasa a IX-a: “Problema nu este neapărat bursa de merit, ci cum ajung copiii la clasa a IX-a să fie repartizați cu medii sub o nota de trecere”.

Ligia Deca a prezentat luni, 25 martie, soluția pentru ca elevii cu medii de 1 și 2 să nu mai primească burse de merit: a inventat bursa de reziliență, în valoare de 300 de lei, pentru elevii cu medii anuale între 7 și 9,50.

Amintim că Ligia Deca a încercat să justifice criteriul de acordare a burselor de merit prin „existența unei competiții sănătoase, în interiorul fiecărei clase, pentru primii 30% elevi”, atunci când a fost întrebată la TVR, pe 12 septembrie 2023, despre modul în care vor fi acordate bursele de merit în anul școlar curent.

„Ideea este următoarea: copiii performează atunci când intră într-un soi de competiție sănătoasă, întâi cu sine și apoi cu cei pe care-i au în jurul lor, cu colegii lor de clasă. Ideea este nu să comparăm medii care, de altfel, arată foarte diferit de la o școală la alta, ci să-i susținem pe cei care performează cel mai bine în fiecare clasă. Asta înseamnă că va exista o competiție, din nou, cu fairplay, sănătoasă, în interiorul fiecărei clase, pentru acei primii 30% care iau bursa de merit. Asta înseamnă că în fiecare an își vor depăși întâi propriile limite și apoi, evident, vor intra într-un soi de competiție unii cu ceilalți, ceea ce împinge în sus întregul corp al elevilor din România”, motiva Deca.

Citește și:

Cum se acordă bursele sociale în anul școlar 2024-2025. Bursele pentru elevii din familii monoparentale vor fi condiționate de venit / Documente necesare și criterii – proiect
Prezența la școală și media 10 la purtare, condiții obligatorii pentru bursele școlare 2024-2025 / La mai mult de 10 absențe nemotivate într-o lună, elevii nu mai primesc bursa de excelență, merit, de reziliență, socială sau tehnologică pe luna respectivă
Bursa de reziliență, cea mai nouă bursă inventată de Ligia Deca, poate asigura 300 de lei pe lună elevilor cu medii peste 7. „Este, practic, o formă de a stimula progresul individual în învățare”, spune ministra
DOCUMENT Noile criterii de acordare a burselor pentru elevi pentru anul școlar 2024-2025 – proiect / Toate bursele sunt condiționate de numărul de absențe
Ligia Deca: Bursa de merit va fi acordată pentru elevii cu media anuală peste 9,50 pentru anul școlar 2024-2025, potrivit proiectului de Ordonanță de urgență / Este introdusă și bursa de reziliență pentru elevii care au cel puțin media 7

Foto: © Syda Productions | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.


4 comments
  1. Am un copil în clasa a 8-a.Este calificat la 2 olimpiade , faza naţională, cu un premiu 1 , respectiv un premiu 2. Dacă ia sub 9,5 la Evaluarea Naţională, nu va primi bursă de merit, clasa a 8-a fiind an terminal?

  2. Hmm chestia asta cu calculul sa zic că este bună… habarnam după cine se i-au dar daca se ia după englezi se explică că nici in Anglia nu se dau multi bani, eu primesc 80 de lire ca un stimulent sa zic, dar prețurile și prețurile sunt mici

  3. Art. 18
    2) Pentru lunile din anul școlar în care sunt vacanțe, modalitatea de calcul a burselor de merit și tehnologice este (CmB / NZL) x (NZL – NZV)

    Ce rezultă de aici?

    Că bursele de reziliența Deca 2.0 vor avea un cuantum mai mare in anumite luni decât cele de merit si tehnologice afectate de nr de zile libere…care vor fi de fapt sub 300 de lei.

    Bravo Deca!
    Iar ai făcut treabă bună!
    Lucrul bine făcut învățat la Cotroceni!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Omicron: Multe școli din Marea Britanie – închise cu câteva zile înainte să intre oficial în vacanța de Crăciun, se pregătesc pentru online din ianuarie, în pofida cererii guvernului ca școlile să rămână deschise

Zeci de școli și colegii din Marea Britanie se închid înainte de vreme, înaintea vacanței de Crăciun, iar altele se pregătesc să opereze online după sfârșitul perioadei de sărbători, din…
Vezi articolul

Revizuirea programei școlare dintr-o perspectivă feministă. De exemplu, informații despre emanciparea femeilor și politica pro-natalistă a regimului Ceaușescu, la istorie – recomandare din Egalitatea de gen în educație. Raport de monitorizare a politicilor publice

Proiect de cercetare pentru revizuirea programei școlare dintr-o perspectivă feministă, module privind egalitatea de gen în pregătirea psihopedagogică a viitorilor profesori, formarea responsabililor cu egalitatea de șanse din școli, inființarea…
Vezi articolul