Camere de supraveghere în toate școlile: inițiativa „este bună”, dar fără o procedură unitară „va rămâne doar un articol din lege”, pe care directorii „vor avea temeri să-l implementeze” – Iulian Cristache, președintele Federației părinților / Noi discuții cu ministrul Educației, săptămâna viitoare

2.719 vizualizări
Iulian Cristache, Federația Părinților / Foto: INQUAM Photos – Octav Ganea
„Aceste sisteme de supraveghere, din punctul meu de vedere, sunt binevenite și vor reduce numărul de incidente” în școli, dar în rândul părinților „există două tabere” pe această temă, a spus miercuri, într-o intervenție la TVR 3, președintele Federației Naționale a Părinților, Iulian Cristache. El a apreciat că inițiativa Ministerului Educației privind camerele audio-video în toate școlile, anunțată săptămâna aceasta ca parte a unui proiect de ordonanță de urgență, va fi greu de implementat în absența unor proceduri clare formulate de autorități.

„ Unii părinți își doresc montarea acestor camere, alții nu-și doresc montarea lor. Problema este că, uitându-ne un pic pe legislație și pe directive și discutând cu niște juriști care știu meserie, mi-au spus: domnule Cristache, este bună inițiativa Ministerului Educației, doar că, dacă directorii vor fi lăsați de capul lor, fără să vină cu un sprijin de natură juridică, cu o procedură unitară la nivel național, va rămâne doar un articol din lege, fără să fie pus în aplicare acest articol de lege. Pentru că vor avea temeri directorii să implementeze, atât timp cât avem niște reguli GDPR care nu prea te lasă cu atâta ușurință”, a apreciat Iulian Cristache.

Potrivit acestuia, „dacă Ministerul Educației se rezumă doar la această conferință de presă și la un articol de HG, directorii au posibilitatea să-și angajeze din finanțarea de bază, bunuri și servicii, un expert pe GDPR, astfel încât să poată să folosească aceste camere”.

Iar reprezentantul asociațiilor de părinți a spus că „săptămâna viitoare ne vom întâlni cu doamna ministru și vom face și noi diligențele necesare astfel încât să ne asigurăm că, împreună cu Ministerul de Interne, cu Ministerul de Justiție vor găsi niște proceduri, astfel încât să nu fie încălcată legea și directorii să poată să dea drumul la aceste sisteme de supraveghere la nivelul unităților”.

Iulian Cristache despre camere audio-video în școli, la TVR 3 (în prima parte a emisiunii „Se întâmplă acum”):

„Nu știu dacă există o majoritate, dar, categoric, sunt două tabere, ca de obicei. Unii părinți își doresc montarea acestor camere, alții nu-și doresc montarea lor. Problema este că, uitându-ne un pic pe legislație și pe directive și discutând cu niște juriști care știu meserie, mi-au spus: domnule Cristache, este bună inițiativa Ministerului Educației, doar că, dacă directorii vor fi lăsați de capul lor, fără să vină cu un sprijin de natură juridică, cu o procedură unitară la nivel național, va rămâne doar un articol din lege, fără să fie pus în aplicare acest articol de lege. Pentru că vor avea temeri directorii să implementeze, atât timp cât avem niște reguli GDPR care nu prea te lasă cu atâta ușurință. Așadar, Ministerul Educației trebuie să vină cu o procedură și să vină în sprijinul directorilor, pentru că avem nevoie de aceste camere de supraveghere. Știu că voi supăra mulți părinți, care vor spune ce-o mai vrea și ăsta și de ce susține Ministerul Educației, pentru că au fost părinți care au spus domnule, dumneata ești apendicele ministerului și de aceea susții. Nu, este o aberație. Părinții care susțin aceste lucruri nu știu că primesc câte 5-10 telefoane în fiecare zi, de la părinți care se confruntă cu astfel de probleme, cu acte de violență la nivel de elev-elev, cu acte de violență la nivel de profesor-elev sau elev-profesor. Astfel încât aceste sisteme de supraveghere, din punctul meu de vedere, sunt binevenite și vor reduce numărul de incidente la nivelul unităților de învățământ. Cu certitudine vor reduce acest număr. (…)”

„Trebuie o procedură (…), referitor la directiva europeană și la Constituția României, care spun că dreptul la intimitate, că nu ai voie să fii filmat, fără să dai acordul. Doar că aici nu vorbim – exact cum am mai spus înainte – nu vorbim de un act de intimitate într-o unitate de învățământ (…).”

„Dacă Ministerul Educației se rezumă doar la această conferință de presă și la un articol de HG, directorii au posibilitatea să-și angajeze din finanțarea de bază, bunuri și servicii, un expert pe GDPR, astfel încât să poată să folosească aceste camere. Din discuțiile pe care le-am avut cu unii dintre juriști și mi-au spus că se pot face analize de risc în situații în care vorbim de școli unde sunt acte de violență și, pe baza unei analize de risc, într-adevăr părinții pot fi cumva forțați să-și dea sau să nu fie nevoie de acceptul lor, astfel încât aceste camere de supraveghere să fie la nivelul unităților de învățământ (…)”

„Eu cred că și conducerile unităților de învățământ trebuie să aibă discuții cu consiliul reprezentativ al părinților la nivel de unitate, să le explice că vor fi niște proceduri foarte stricte, în sensul în care nu va avea nimeni acces acolo, cu excepția conducerii unității de învățământ, respectiv a sesizare cu poliția. Și atunci cred că lucrurile se vor putea așeza. Acum, cel puțin așa, din ce se discută în presă, ai impresia că acele imagini pot fi folosite de către oricine din școală și vor avea acces la ele. Nu, nu vor fi din acest punct de vedere temeri. Vor fi niște reglementări foarte foarte clare. Săptămâna viitoare ne vom întâlni cu doamna ministru și vom face și noi diligențele necesare astfel încât să ne asigurăm că, împreună cu Ministerul de Interne, cu Ministerul de Justiție vor găsi niște proceduri, astfel încât să nu fie încălcată legea și directorii să poată să dea drumul la aceste sisteme de supraveghere la nivelul unităților. ”

Citește și:
Psihologul Ioana Podină, despre introducerea camerelor audio-video în școli: Anxietatea poate crește în rândul elevilor când știu că sunt supravegheați, mai ales în momentele de evaluare. Există și riscul ca unele persoane care vor să fie în centrul atenției să se comporte paradoxal
Să introduci camere de supraveghere în toate școlile fără consultarea profesorilor, părinților și elevilor „este, pur și simplu, o inepție” – directorul Asociației pentru Tehnologie și Internet, Bogdan Manolea, despre schimbările propuse de ministra Ligia Deca
Camere audio-video în sălile de clasă, fără să fie necesar acordul părinților și al profesorilor, anunță Ligia Deca: Școlile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadrelor didactice
Ioana Lazăr, secretarul general la Ministerului Educației: Înregistrările audio-video din sălile de clasă pot fi folosite numai în scopul investigării cazurilor de violență fizică sau psihică, respectiv a cazurilor ce vizează protecția bunurilor

7 comments
  1. La ce sunt bune camerele???
    Atâta vreme cât pentru elevi nu sunt sancțiuni, violența va persista!
    Unii elevi vin la școală cu această violență la pachet!!!

  2. Foarte benefică și logică această inițiativă deoarece în majoritatea școlilor sunt foarte multe cazuri de Buling sau chiar unii profesori toleranți la așa ceva sau indiferenți,montarea camerelor va menține răspunderea fiecărui elev pnt comportament și conduita lui la. lasă fiecare părinte în loc să stea de dimineață până seara pe Facebook va avea ocazia să își vadă copilul cît de needucat este și s-ar implica mai mult în creșterea și educația lui.Școala nui maidan acolo trebuie multă disciplină și fiecare sa răspundă pnt ceia ce face montarea camerelor aduce transparență și elucidarea multor anomalii care se baga sub preș în funcție de pile și relații ale părinților.Felicitări și succes pnt montarea acestor camere care aduc liniștea și transparență la clasă.

    1. montarea camerelor va menține răspunderea fiecărui elev pnt comportament și conduita lui la

      EXISTĂ camere, ba chiar mai mult, elevii se filmează făcând prostii. NU EXISTĂ CONSECINȚE. Sancțiunile sunt pe hârtie, n-au niciun impact, niciun psiholog nu-i poate îndrepta pe cei care știu că pot face orice fără să pățească absolut nimic.

  3. Nu înțeleg aceasta discuție acum. In Cluj-Napoca sunt camere in toate școlile de vreo doi, trei ani.

  4. Parcă voia să devină politruc, pardon politician.
    Sau asta e condiția ca sa fie acceptat in partid?
    Să susțină supravegherea audio in masă, in numele tuturor părinților din România, înainte de a fi uns in vreo funcție politică?

  5. directorii au posibilitatea să-și angajeze din finanțarea de bază, bunuri și servicii, un expert pe GDPR

    VARZĂ.

    Du-te, Cristache, în politica ta și lasă-ne că habar n-ai de nimic, dar ai intrare la înalta poartă. Atât știți, atât puteți. N-a avut nimic de spus despre altele, dar când e vorba de un ciolan de ros, imediat vine cu păreri.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Concursul de directori la București

Atribuțiile noilor inspectori generali școlari, numiți directori ai DJIP, păstrate la secret de noul Regulament de Organizare, așa cum decisese fostul ministru Cîmpeanu în 2015 – draft / Ce atribuții aveau inspectorii școlari generali în ordinul de ministru inițial

Atribuțiile directorilor generali din viitoarele direcții județene, adică noile inspectorate școlare, vor fi stabilite în fișa postului și nu apar în proiectul de Regulament-cadru de organizare şi funcţionare a direcţiilor…
Vezi articolul
Transport gratuit pentru elevi

PNL, reacție dură la adresa lui Vasile Dîncu, după criticile acestuia la proiectul legilor Educației: “Nu înțelegem declarațiile, e posibil ca domnul Dîncu să nu fi fost informat / Legile își vor urma parcursul așa cum am stabilit”

Purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuț Stroe, a respins vineri afirmațiile critice ale lui Vasile Dîncu, președintele Consiliului Național PSD, care a cerut prelungirea termenului de analiză pentru legile educației…
Vezi articolul