Câte un consilier școlar plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli, anunță ministrul Educației: Din toamnă, toți consilierii și psihologii care sunt în sistem și au o singură competență vor avea un termen de grație pentru a o achiziționa pe cea de-a doua

8.267 de vizualizări
Foto: gov.ro
Câte un consilier școlar, plătit din fonduri europene timp de doi ani, în 1.000 de școli, a anunțat miercuri, după ședința de Guvern, ministrul Educației. Sorin Cîmpeanu a precizat că este în curs de finalizare o hartă „care să includă școlile cu un grad ridicat de risc la abandonul școlar, să includă școlile cu absenteism ridicat, să includă școlile cu relații deficitare cu comunitatea, relații deficitare cu părinții, cu cazuri frecvente de bullying”.

Printr-un proiect pilot, finanțat din fonduri europene, ministrul spune că aceste școli „vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog (…) până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an”.

Cîmpeanu a mai spus că este nevoie de o nouă lege, iar „în această nouă lege, fiecare școală va trebui să aibă câte un consilier școlar cu dublă competență: asistență – psihopedagogică și orientare școlară – chiar și școlile cu 200-300 de elevi, peste 500 de elevi să fie al doilea, peste 1.000 al treilea, peste 1.500 al patrulea consilier. E nevoie de resursă umană, pentru că în momentul de față avem 2.500 de consilieri pentru 3.000.000 de elevi”.

Legat de noua lege a Educației, ministrul a lăsat de înțeles că ia în calcul inclusiv republicarea Legii educației actuale: „indiferent că vorbim de o republicare a Legii 1, că vorbim de o lege specială pe învățământ preuniversitar și una pe învățământ superior și cercetare sau de o lege integrată, cu sau fără statutul personalului didactic”.

Ministrul a mai spus că „din toamnă, toți consilierii și psihologii care sunt în sistem și au o singură competență de asistență psihopedagogică, spre exemplu, vor avea un termen de grație pentru a achiziționa cea de-a doua competență în orientare școlară”.

Oficialul nu a precizat în ce perioadă va fi dat acest „termen de grație”.

Redăm declarațiile complete pe acest subiect ale ministrului Educației:

Reporter: „Avem în momentul de față, mai ales la țară, în școlile de la țară, copii care sunt fie în clasa a VI-a, fie în clasa a VII-a, unii chiar în clasa a VIII-a, care nu sunt alfabetizați. V-aţi preocupat de această situație? Aveți o evaluare? Ştiţi unde sunt zonele cu probleme? Sunt și numeroase studii care arată că analfabetismul este crescut în rândul copiilor din România”.

Sorin Cîmpeanu: ”Este o problemă pe care, din păcate, nu o putem regla astăzi, este o problemă cronică a sistemului de educație din România, care a fost puternic amplificată de către perioada de criză sanitară. Dacă rata de analfabetism funcțional și pierderile în educație erau mari, după această perioadă de criză sunt și mai mari.

Suntem în curs de finalizare a unei hărți care să includă școlile cu un grad ridicat de risc la abandonul școlar, să includă școlile cu absenteism ridicat, să includă școlile cu relații deficitare cu comunitatea, relații deficitare cu părinții, cu cazuri frecvente de bullying. Toate aceste școli vor fi identificate în curând. Este nevoie să fie identificate, iar printr-un proiect pilot pe care încercăm să îl demarăm cât se poate de curând, 1.000 din aceste școli cu cele mai mari riscuri, în primul rând de abandon școlar, dar și de expunere la fenomenul de bullying, vrem să aibă câte un consilier școlar, câte un psiholog în fiecare din aceste școli, plătit din fonduri europene, până la finalul anului 2023, începând, dacă se poate, din toamna acestui an.

Oricum, din toamna acestui an vom constitui la nivelul tuturor școlilor, nu numai al celora cu grad ridicat de risc, grupurile de acțiune anti-bullying.”

Reporter:Și un singur psiholog în școală se poate asigura că elevii sunt alfabetizați, că nu vor mai fi, practic, expuși abandonului școlar sau poate rezolva acest fenomen al bullying-ului, un singur psiholog în acele şcoli?

Sorin Cîmpeanu: „Evident că nu, dar dacă amestecăm bullying-ul cu abandonul școlar, suntem pe căi greșite. Bullying-ul poate să fie verbal, social, fizic, poate să fie cyberbullying. Sunt lucruri cu totul și cu totul speciale, care necesită un consilier școlar și tocmai ce am spus că o dată ce vom fi încheiat dezbaterile pe „România Educată” și vom avea concluziile, vom trece la elaborarea unei noi legi. În această nouă lege, fiecare școală va trebui să aibă câte un consilier școlar cu dublă competență: asistență – psihopedagogică și orientare școlară – chiar și școlile cu 200-300 de elevi, peste 500 de elevi să fie al doilea, peste 1.000 al treilea, peste 1.500 al patrulea consilier. E nevoie de resursă umană, pentru că în momentul de față avem 2.500 de consilieri pentru 3.000.000 de elevi. Este mult prea puțin.

Este nevoie de schimbarea abordării, pentru că acel consilier școlar trebuie să stea în permanență în școală, pe toată durata programului orar, pentru a cunoaște elevii și problemele lor, pentru a cunoaște profesorii, pentru a cunoaște școala, mediul de învățare și chiar și părinții, altfel nu se va putea face această consiliere. Această consiliere sigur că va avea efecte și asupra ratei de abandon, în sensul reducerii acesteia, dar pentru toate aceste lucruri este nevoie de resursă umană, în primul rând, mai mult și mai important decât resurse bugetare.

Aceste lucruri vor începe încă din toamnă. Aceia care sunt în sistem și au o singură competență de asistență psihopedagogică, spre exemplu, vor avea un termen de grație pentru a achiziționa cea de-a doua competență în orientare școlară. Rolul CJRAE, CMBRAE, Centrelor Județene pentru Resurse și Asistență Educațională este foarte important. Acolo, dacă în fiecare școală, consilierul stă pe toată durata programul școlar, acolo ar trebui să se regăsească psihoterapeuți, un nucleu care să intervină atunci când apar astfel de situații, dar în școală trebuie să fie consilierul și trebuie să fie în numărul pe care vi l-am precizat.

Aceste lucruri trebuie să fie bine precizate legal, să fie aplicabile și să fie asumate la nivelul unei legi, indiferent că vorbim de o republicare a Legii 1, că vorbim de o lege specială pe învățământ preuniversitar și una pe învățământ superior şi cercetare sau de o lege integrată, cu sau fără statutul personalului didactic”.

Reporter:Vor fi și criterii de performanță pentru acești consilieri despre care vorbiți? Cum vor arăta?

Sorin Cîmpeanu: „Cu siguranță vor fi și criterii de performanță, pentru că în momentul de față, din păcate, nu pot să vă garantez că toți cei 2.500 de consilieri fac ceea ce ar trebui să facă, având ca scuză și faptul că sunt foarte puțini în raport cu elevii și că un consilier este obligat, avem cazul de la „George Bacovia”, este obligat să lucreze cu mai mult de 1.300 de copii, când legea spune, la un articol, maxim 500, la altul, maxim 600″.

Foto: gov.ro


2 comments
  1. Zise domnul ministru după ce le a dublat normă de predare!!!

  2. „Termen de grație ” ca să „achizitioneze” a doua competență.
    Unde se vinde așa ceva că aș „achizitiona” si eu vreo cateva competențe din astea. Pentru mine si vreo doua pentru niște vecini.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Rectorul Universității Transilvania din Brașov, Ioan Vasile Abrudan: Avem profesori care câștigă și 8.000 de euro net pe lună, din salariu, venituri din cercetare, bonusuri pe bază de performanță și sporul pentru conducătorii de doctorat

Rectorul Ioan Vasile Abrudan a declarat recent că unii profesori „cu performanțe deosebite” care predau și sunt implicați în cercetare la Universitatea Transilvania din Brașov pot ajunge la venituri de…
Vezi articolul

Definitivat 2025. Subiectele și baremele pentru educatori – profesori învățământ preșcolar au fost publicate. Eseu despre rolul activităților opționale în dezvoltarea personală a preșcolarilor

Subiectele și baremele de la Definitivat 2025 pentru profesorii din învățământul preșcolar au fost publicate de Ministerul Educației și Cercetării (MEC) la ora 15:00. Proba scrisă a examenului durat 4 ore, între…
Vezi articolul

Material susținut de proiectul 3DUTECH și ECDL România

Înscrie-te gratuit la Teach for future – concurs de lecții predate cu ajutorul imprimării 3D, indiferent de disciplină / Profesoara de limba română care a câștigat una dintre edițiile trecute: Cu ajutorul tehnologiei „elevii pot învăța mai usor și pot fi aduși astfel spre profunzimea actului de a învăța și de a selecta informația”

Până în data de 15 mai, profesorii din toată țara, indiferent că predau limba română, istorie, franceză sau chimie, se pot înscrie la concursul „Teach for future”. Aceștia trebuie să…
Vezi articolul

Profesorul Dorin Stănescu, vicepreşedintele Societăţii de Ştiinţe Istorice din România: Avem nevoie de site-uri dedicate ca să predăm modern istoria / Oficialii „aruncă niște cuvinte”, pentru a „da cumva vina pe profesori” / Despre predarea după dictare: s-ar „practica peste tot”

Profesorul Dorin Stănescu acuză oficialii din Educație că preferă să schimbe direcția dezbaterilor pentru noile planuri-cadru pentru liceu „pentru a da cumva vina pe profesori”, în loc să ofere soluții…
Vezi articolul